Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.  (gelezen 5755 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2018, 00:40:30 »
Dat pinnetje zorgt normaal gesproken voor de detectie of er een sleper is gemonteerd ja of nee. Zpja dan staat de loc in 3-rail modus en zo nee dan in 2-rail modus. Dan is er dus iets vaags aan de hand. Ik ken de locs van ESU niet goed genoeg om er meer van te zeggen. Ik had een weekje of wat een ESY V200 te gast hier van mijn werk (ik heb leuk werk (y) ) maar ik heb deze niet uit elkaar gehad. Het moet toch iets te maken hebben gehad met het demonteren van de draaistellen. Als nu alle assen ondersteverkeerd zitten zou het kunnen zijn dat de ene pool van de sleper nu contact maakt met een pool van de wielen misschien?

Succes met de puzzel, kom je er niet uit dan zou ik er even naar laten kijken door iemand. Het zou zonde zijn om de loc te verknoeien :(

Mvg,

Robert

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2018, 07:55:51 »
Wellicht staat hier nog wat in:

http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/esu-engineering-edition/  stukje naar beneden scrollen!  Op blz 16 van de handleiding staat een stukje over het wisselen van de wielen. Als je de Duitse taal niet voldoende machtig bent, dan zijn er van andere ESU locs ook NL-handleidingen te downloaden. Ook daar staat een uitgebreid stukje over de wielen en sleper in.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2018, 11:46:28 »
Heb hem zelf niet, maar als ik de summiere beschrijving van de BR232 vergelijk met de uitgebreide Class 66. Zou ik denken dat de assen niet omgedraaid kunnen worden. Verder zal het technisch gezien niet verschillen qua opbouw. Dan staat er iets meer info in de class 66 beschrijving die ook in NL te downloaden is. Ze waarschuwen daar voor de stroomafname veren die goed tegen de flenzen dienen te komen. Lijkt me verder logisch dat de pen ingedrukt wordt bij het monteren van de sleper en dan dus de beide ashelften door verbind als een geheel. Vandaar dat je dan sluiting op je wielen gaat krijgen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #18 Gepost op: 15 februari 2018, 14:49:26 »
Ik weet niet of je een multimeter hebt anders zou je tussen de sleper en de decoder kunnen meten of je contact hebt het zelfde geld dan ook voor de wielen.
Als je dan contact hebt zit het probleem waarschijnlijk in de decoder.
Mvg Mark

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #19 Gepost op: 15 februari 2018, 22:29:10 »
Ook een poging van mij.

.....nu had ik de sleper er afgehaald en met een draad (bruin) op dat contactje gehouden (waar de sleper contact maakt) en een andere draad op een wiel (blauw) Toen deed hij het gewoon!

Wat heb je gebruikt als spanningsbron een normale trafo voor ~ of een digitaal station?

I.m.o als je  een normale trafo voor ~ hebt gebruikt en de lok doet het en daarna met een digitaal station niet dan lijkt het een probleem met de decoder. Kun je die wel uitlezen?

dus zoals hmmglaser zegt.
Jeroen

bekie

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2018, 05:54:16 »
Misschien maakt de sleper niet voldoende contact. Bij de Esu Class66 heeft Esu het navolgende voorgesteld: een bolleke tin solderen op de contactlip van de sleper. Blijkbaar maakt bij de Class66 de sleper niet voldoende contact met de contactpin in de sleper. Als er geen of onvoldoende contact is, dan komt de contactpin naar beneden en denkt de decoder: aha, tweerail, en ... sluiting. Zie bijgaande oplossing van Esu.

http://www.esu.eu/en/support/tips-tricks/c66-schleiferumbau/



Hopelijk werkt het.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2018, 05:59:03 door bekie »

Baan Wally

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
  • Baan Wally
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2018, 20:26:41 »
goeie avond!

heb de lok terug naar de winkel gebracht,wordt naar gekeken of het verholpen kan worden,en anders naar esu!

Ik rijdt met de ecos 2.

gr Walter

Baan Wally

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
  • Baan Wally
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2018, 20:29:32 »
maar mischien wel een goed idee van die sleper!


Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #23 Gepost op: 24 december 2019, 15:09:55 »
*Schop*  :)

Ik heb hier eenzelfde gevalletje, lok van een vriendje van een vriendje. Rijdt prima op 3rail maar stopt op S88 secties (massa detectie). Meten is weten en naar blijkt neemt de lok maar op één zijde massa af. Ook als de puko sleper is verwijderd gaat het mis: normaliter moet je dan kunnen 2railen maar dezelfde zijde blijft stroomloos. Betreft een Esu Class66 maar het probleem en de constructie is identiek aan de Ludmilla machine.

Uit elkaar dus, het draaistel moet eruit om bij de 2/3 rail omschakeling te kunnen want daar is het mis. Dus 8 draadjes los solderen (aan het draaistel zitten 4 ledjes), de dragerprint los schroeven, cardan en worm verwijderen en dan vind je een schroef waarmee het draaistel in het frame hangt.



In het draaistel verstopt zit het omschakel mechanisme wat met één schroef lossen uit te nemen is.



Het rechter metalen pennetje zorgt voor spanning aanleggen vanaf de sleper, het linker kunststof pennetje wordt ingedrukt als een sleper is gemonteerd. Beide tezamen hebben een omschakelfunctie en het werkt nog maar half. Daar komt nog bij dat het kunststof inmiddels is verbogen.

De rigoureuze oplossing: weg ermee! Het leven is keuzes maken heb ik geleerd, zo ook 2rail of 3rail.
Deze lok gaat alleen maar 3railen dus wordt de sleper onder het draaistel vastgeschroefd in plaats van geklikt en wordt er een draadje aan gesoldeerd naar de dragerprint zoals gewoon bij minder exclusieve merken. ;D En op de dragerprint worden de linker en rechter wielen middels een draadje met elkaar doorverbonden.





Alles weer netjes gemonteerd, het Esu plakband (!) wordt vervangen door wat zwarte isolatietape:



Proefrijden kan ik niet met deze 3railer maar testen met de lokprogrammer wel getuige dit filmpje:

<a href="https://www.youtube.com/v/Y3gFtKXAq44" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Y3gFtKXAq44</a>

Merk op dat bij het verzetten van de kroko-klem de lok gewoon doorrijdt met ononderbroken lawaai.  ;D De stroomafname werkt dus weer en het on-board powerpack van 2x 1F doet prima z'n werk maar dat terzijde.

Deze lok kan volgende maand weer volgetankt naar de eigenaar.



Gr, Ben.

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #24 Gepost op: 24 december 2019, 17:10:19 »
Mooi opgelost.  (y)
Ik vraag mij nog steeds af waarom ESU ook geen AC en DC versie uitbrengt, dan kunnen deze problemen niet meer voorkomen.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #25 Gepost op: 24 december 2019, 17:34:37 »
Mee eens. Helaas is dit niet de eerste die gerepareerd werd. Dat was een Class77 ECR, ook uit de garantie.


1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #26 Gepost op: 24 december 2019, 18:30:18 »
Mag ik uit dit verhaal afleiden dat een ESU-loc ongeschikt is voor massadetectie? Of zorgt het "knopje" ook voor een verbinding tussen de linker- en rechterspoorstaaf?

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #27 Gepost op: 24 december 2019, 18:53:24 »
http://www.esu.eu/support/tipps-tricks/c66-schleiferumbau/

Als alles werkt heb je op beide wielen stroomafname dus ook massa detectie bij 3rail. Probleem is corrosie / vervuiling van de contacten en vervorming van het kunststof.

Gr, Ben.