Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraagje aan de messingbouwers.... hoe buig ik een messing buisje? door borotof
Vandaag om 11:20:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:09:59
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door gvandersel
Vandaag om 11:02:32
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:58:19
Marklin/Trix Rheingold '1928' set , vragen over locs door Jelmer
Vandaag om 10:41:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:19:50
Lima SBB Re 6/6 met kapotte tandwielen door laurent
Vandaag om 09:25:16
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:16:32
Spoor 1'ers & 0'ers door Ad Cleijsen
Vandaag om 08:10:58
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 06:32:44
GTM AB48 in 0e door Sven
Vandaag om 00:08:51
Flm 4028 kortsluiting door Hendrik Jan
Vandaag om 00:02:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 juni 2018, 22:44:06
3D/RM: HTM 215: De Zwitser door GerardvV
17 juni 2018, 22:08:43
Is er een draadje over wissel(Hand)bediening met een schuifschakelaar ? door Peter Kleton
17 juni 2018, 22:07:00
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door laurent
17 juni 2018, 21:55:08
Station Arnhem Velperpoort spoor 0 door Marco Staartjes
17 juni 2018, 21:53:10
Br52 van Trumpeter in 1:35 door Harryku
17 juni 2018, 21:49:15
Oersik in schaal 1 door Eucalypta
17 juni 2018, 21:36:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
17 juni 2018, 21:00:07
Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22. door vanderHoek
17 juni 2018, 20:19:54
AVT SRV-wagen voor DC-Car/Faller Car door Marcel112
17 juni 2018, 19:50:52
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door MOVisser
17 juni 2018, 19:08:56
Hulp aan huis door Dirk
17 juni 2018, 18:13:56
  

Auteur Topic: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.  (gelezen 2485 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
    • Biesje.nl
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2018, 00:40:30 »
Dat pinnetje zorgt normaal gesproken voor de detectie of er een sleper is gemonteerd ja of nee. Zpja dan staat de loc in 3-rail modus en zo nee dan in 2-rail modus. Dan is er dus iets vaags aan de hand. Ik ken de locs van ESU niet goed genoeg om er meer van te zeggen. Ik had een weekje of wat een ESY V200 te gast hier van mijn werk (ik heb leuk werk (y) ) maar ik heb deze niet uit elkaar gehad. Het moet toch iets te maken hebben gehad met het demonteren van de draaistellen. Als nu alle assen ondersteverkeerd zitten zou het kunnen zijn dat de ene pool van de sleper nu contact maakt met een pool van de wielen misschien?

Succes met de puzzel, kom je er niet uit dan zou ik er even naar laten kijken door iemand. Het zou zonde zijn om de loc te verknoeien :(

Mvg,

Robert

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1828
  • Nederland 3a/3b
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2018, 07:55:51 »
Wellicht staat hier nog wat in:

http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/esu-engineering-edition/  stukje naar beneden scrollen!  Op blz 16 van de handleiding staat een stukje over het wisselen van de wielen. Als je de Duitse taal niet voldoende machtig bent, dan zijn er van andere ESU locs ook NL-handleidingen te downloaden. Ook daar staat een uitgebreid stukje over de wielen en sleper in.
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. https://m.facebook.com/omroepmodelspoorclub/

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4973
  • ***
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2018, 11:46:28 »
Heb hem zelf niet, maar als ik de summiere beschrijving van de BR232 vergelijk met de uitgebreide Class 66. Zou ik denken dat de assen niet omgedraaid kunnen worden. Verder zal het technisch gezien niet verschillen qua opbouw. Dan staat er iets meer info in de class 66 beschrijving die ook in NL te downloaden is. Ze waarschuwen daar voor de stroomafname veren die goed tegen de flenzen dienen te komen. Lijkt me verder logisch dat de pen ingedrukt wordt bij het monteren van de sleper en dan dus de beide ashelften door verbind als een geheel. Vandaar dat je dan sluiting op je wielen gaat krijgen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #18 Gepost op: 15 februari 2018, 14:49:26 »
Ik weet niet of je een multimeter hebt anders zou je tussen de sleper en de decoder kunnen meten of je contact hebt het zelfde geld dan ook voor de wielen.
Als je dan contact hebt zit het probleem waarschijnlijk in de decoder.
Mvg Mark

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6617
  • Jeroen
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #19 Gepost op: 15 februari 2018, 22:29:10 »
Ook een poging van mij.

.....nu had ik de sleper er afgehaald en met een draad (bruin) op dat contactje gehouden (waar de sleper contact maakt) en een andere draad op een wiel (blauw) Toen deed hij het gewoon!

Wat heb je gebruikt als spanningsbron een normale trafo voor ~ of een digitaal station?

I.m.o als je  een normale trafo voor ~ hebt gebruikt en de lok doet het en daarna met een digitaal station niet dan lijkt het een probleem met de decoder. Kun je die wel uitlezen?

dus zoals hmmglaser zegt.

bekie

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2018, 05:54:16 »
Misschien maakt de sleper niet voldoende contact. Bij de Esu Class66 heeft Esu het navolgende voorgesteld: een bolleke tin solderen op de contactlip van de sleper. Blijkbaar maakt bij de Class66 de sleper niet voldoende contact met de contactpin in de sleper. Als er geen of onvoldoende contact is, dan komt de contactpin naar beneden en denkt de decoder: aha, tweerail, en ... sluiting. Zie bijgaande oplossing van Esu.

http://www.esu.eu/en/support/tips-tricks/c66-schleiferumbau/



Hopelijk werkt het.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2018, 05:59:03 door bekie »

Baan Wally

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
  • Baan Wally
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2018, 20:26:41 »
goeie avond!

heb de lok terug naar de winkel gebracht,wordt naar gekeken of het verholpen kan worden,en anders naar esu!

Ik rijdt met de ecos 2.

gr Walter

Baan Wally

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
  • Baan Wally
Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
« Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2018, 20:29:32 »
maar mischien wel een goed idee van die sleper!