Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam  (gelezen 21694 keer)

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2018, 18:58:42 »
nouja, beetje jammer dat voor heel veel mensen geld het enige lijkt te zijn dat er toe doet...


Bovendien kun je maar 1 keer die grond verkopen, beetje korte termijn visie als je het mij vraagt

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2018, 20:11:18 »
het is jammer dat de gemeente niet een kans ziet om het heft in eigen handen te nemen, dwz, er een 'echt' (vat dit niet te letterlijk op) museum van te maken. Ik heb het idee dat het een echte hobbyclub is. Misschien dat met wat investeringen en een andere structuur het nog toekomst heeft....
Maar ja, dat is nou eenmaal niet de taak van een gemeente, om hobbyclubjes te reorganiseren.

Als buitenstaander, en niet-kenner van het Amsterdamse trammuseum gebeuren, komt het allemaal een beetje rommelig over. Een duidelijke visie lijkt te ontbreken, evenals een goede solide financiële basis. Als je de boel goed organiseert ben je een sterke partij en goede gesprekpartner waar de gemeente niet omheen kan, zie voorbeelden als de SHM en de RTM.
No dress rehearsel, this is our life.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2018, 21:16:42 »
@matthijs-spoor3 Als je de media een beetje had gevolgd dan had je geweten dat er duizenden woningen voor Amsterdammers gebouwd moeten worden. Dus ja als die clubs niet zorgen voor een éénduidig beleid dan walst de bouwopgave zo over ze heen. En ja wat voor het museumsterrein geldt gaat ook op voor snipper groen in de stad. Of je moet weer toestaan dat ze Waterland vol gooien met huizen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #18 Gepost op: 11 februari 2018, 01:19:25 »
En wat kost die per vierkante meter?
Vooral wat levert het de gemeente op!

Bovendien kun je maar 1 keer die grond verkopen, beetje korte termijn visie als je het mij vraagt
Amsterdam kent ook nog erfpacht hoor en korte termijn visie is al geruime tijd een duidelijke lijn in de Nederlandse politiek.

Of je moet weer toestaan dat ze Waterland vol gooien met huizen.
Of je kiest er voor om toch, zij het in afgeslankte vorm, de Markerwaard droog te leggen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #19 Gepost op: 11 februari 2018, 09:05:49 »
Een visie waar je het niet mee eens bent, is niet hetzelfde als een kortetermijnvisie. Er zijn veel meer mensen die woonruimte n Amsterdam willen dan mensen die wat met die trammetjes hebben. Deze herontwikkeling zit er al tijden aan te komen. Je kan ook niet beweren dat de gemeente Amsterdam niets voor de museumtrams doet. Een paar jaar geleden is de boel nog door de gemeente gered na wanbeleid door de museumclubs. B&W heeft nu kennelijk wel besloten dat de gemeente niet eindeloos gaat wachten op een bruikbaar plan. Het bestemmingsplan moet overigens nog door de gemeenteraad. Ik denk zomaar dat de boel nu in een stroomversnelling komt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #20 Gepost op: 11 februari 2018, 10:44:37 »
@matthijs-spoor3 Als je de media een beetje had gevolgd dan had je geweten dat er duizenden woningen voor Amsterdammers gebouwd moeten worden. Dus ja als die clubs niet zorgen voor een éénduidig beleid dan walst de bouwopgave zo over ze heen. En ja wat voor het museumsterrein geldt gaat ook op voor snipper groen in de stad. Of je moet weer toestaan dat ze Waterland vol gooien met huizen.

om heel eerlijk te zijn woon ik te ver van Amsterdam om op de hoogte te zijn van de behoefte aan woningen daar.  En moeten.... er moet niets.

En inderdaad, de gemeente hoeft geen hobbyclubjes te reorganiseren, maar zou dat wel kunnen doen om die tramlijn en wat daarbij hoort tot een volwassen museum en volwaardige trekpleister die als aanvulling op dat grote kunstmuseum wellicht een bezoeker écht iets van de geschiedenis laat meemaken... Maar goed, levende in een economisch systeem dat al eeuwen geleden ontspoord is, zal dat wel een utopie blijven

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #21 Gepost op: 11 februari 2018, 10:49:55 »
Ik weet niet wat Henk bedoeld met "redden" maar als dit inhoudt dat de trams in een loods geflikkerd worden op een betonnen vloer en ze daar staan weg te rotten, dan heeft de gemeente inderdaad een reddingsactie uitgevoerd.

In het algemeen geldt blijkbaar dat rijdend erfgoed weinig recht van bestaan heeft, zie de ontwikkelingen in Amsterdam en Den Haag. Clubs die nu nog "veilig" zijn zullen uiteindelijk ook ten prooi vallen aan project ontwikkelaars en gemeente ambtenaren die niet verder kijken dan hun bureau blad.

Zoals iemand al zei, er zijn meer mensen die een huis zoeken dan er liefhebbers van oude trams en bussen zijn.

Richard


Carl45

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #22 Gepost op: 11 februari 2018, 10:53:01 »
Als buitenstaander, en niet-kenner van het Amsterdamse trammuseum gebeuren, komt het allemaal een beetje rommelig over. Een duidelijke visie lijkt te ontbreken, evenals een goede solide financiële basis. Als je de boel goed organiseert ben je een sterke partij en goede gesprekpartner waar de gemeente niet omheen kan, zie voorbeelden als de SHM en de RTM.

Het komt rommelig over, net als dat terrein achter het Haarlemmermeerstation, maar dat vind ik nu juist de charme ervan, net als het NDSM terrein, het westelijk havengebied. Ik kan er de schoonheid wel van zien, nu wordt alles aangeharkt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #23 Gepost op: 11 februari 2018, 11:07:55 »
Ik weet niet wat Henk bedoeld met "redden" maar als dit inhoudt dat de trams in een loods geflikkerd worden op een betonnen vloer en ze daar staan weg te rotten, dan heeft de gemeente inderdaad een reddingsactie uitgevoerd.

Het altenatief was dat de verzameling al lang uit elkaar was gevallen en verpatst. Siindsdien wordt gesproken over een levensvatbare organisatie maar kennelijk met onvoldoende resultaat. Ik denk eigenlijk niet dat dat aan de gemeente ligt. Maar ja, het is altijd een stuk gemakkelijker om de schuld maar bij voorbaat bijj politicci en ambtenaren te leggen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #24 Gepost op: 11 februari 2018, 11:25:09 »
Mwa. Eerst wordt de tollenstraat ontruimd. Een prachtige remise en voormalige HWR van het GVB. Daar was de ruimte en de infra voor een prachtige stalling en remise voor de museumvloot.

Daarna is het spul naar die loods gebracht en gelukkig opgekocht door de tramweg stichting. Anders was alles verschoot voor de oud ijzer prijs. En er waren genoeg slopers die geboden hebben.

De strijd tussen de EMA/RETM. AOM en MUSA is ook niet goed geweest voor de collectie en mede daardoor ook de reden van ontruiming van garage oost en de tollenstraat.

Het mooiste zou zijn dat alles van de EMA/RETM achter het haarlemmermeerstation tegen de vlakte gaat voor een goede ruime museumremise met werkplaats en expositie ruimte.

We zullen zien wat de tijd brengt.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #25 Gepost op: 11 februari 2018, 11:49:02 »
Het mooiste zou zijn dat alles van de EMA/RETM achter het haarlemmermeerstation tegen de vlakte gaat voor een goede ruime museumremise met werkplaats en expositie ruimte.

We zullen zien wat de tijd brengt.

Volgens mij is zoiets ook de bedoeling. Het probleem is natuurlijk het financiële plaatje. Maar bedenk dat de voormalige (?) onenigheid daarbij een niet geringe factor is. Het vergt nogal wat vertrouwen van subsidiegevers om geld te stoppen in organisaties die moeten gaan samenwerken, maar elkaar tot niet zo lang geleden vooral bij de rechter troffen. Ik snap ook wel dat de gemeente niet 1 2 3 overtuigd is.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2018, 12:10:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #26 Gepost op: 11 februari 2018, 12:27:31 »
Voormalig in zekere zin. AOM en MUSA bestaan niet meer.

Ja klopt.
Heb 2 verschillende tekeningen gezien.

Maar het is ook mogelijk dat de RETM/EMA het veld moeten ruimen. Die remise is geen zekerheid als ook de toekomst van de Amsterdamse museumtrams.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #27 Gepost op: 11 februari 2018, 21:46:38 »
Het was niet de bedoeling om de heren/dames op het stadhuis de schuld te geven van de status van o.m. de MUSA en de AOM en binnenkort de EMA. Het zou echter teveel eer zijn om te zeggen dat de gemeente iets heeft gered.

Door de sloop van de garage in Oost en de remise Tollenstraat werden twee museum organisaties op straat gezet. Dat de rol van o.m. de voorzitter en andere figuren uit die twee clubs hebben bijgedragen aan het ontbreken van een constructieve oplossing valt niet te ontkennen. Echter is een meewerkende houding naar beleidsmakers ook niet altijd een garantie op een hoopvolle toekomst, kijk maar naar het gezeul van de bus collectie van het Haags Busmuseum.

Ik snap wel dat men liever iets opzet dat gegarandeerd voor een winstgevende oplossing zorgt en dan zijn museum organisaties met een omvangrijke noodzakelijk infrastructuur best lastig in te passen.

Ik hoop dat de EMA een kans krijgt te blijven bestaan.

Richard

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #28 Gepost op: 11 februari 2018, 22:48:19 »
Het gemeentebestuur heeft indertijd een claim van een miljoen aan achterstallige huur voor de AOM boedel in de NDSM loodsen bij de curator van de AOM boedel laten vallen om het redden van de collectie door de Tramweg Stichting mogelijk te maken.
Mvrgr
Koopmans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #29 Gepost op: 12 februari 2018, 08:02:20 »
En dat vind ik best wel serieus geld.

@Richard, mijn opmerking was denk ik meer gericht tegen posts van mensen die uit de onderbuik iets roepen over politici en ambtenaren zonder maar een beeld te hebben van dit dossier.
Ik denk dat je goed weergeeft wat het fundamentele vraagstuk is. Hoe hou je plaats voor een museumtram in de huidige druk op ruimte binnen de Amsterdamse ring? Daarbij is de gemeente niet de vijand, maar de belangrijkste bondgenoot. Alleen de gemeente kan tegenwicht bieden tegen de druk van projectontwikkelaars en vooral van al die mensen die bereid zijn een paar ton te betalen voor 60 m2 woonruimte in Amsterdam. Ik vind dat de gemeente daarbij best welwillend is geweest, maar het houd een keer op. Zelfs als de uitkomst is dat het niet kan, wijst dat niet per definitie op kortzichtigheid, maar misschien wel op een reële belangenafweging. Misschien moet die loods wel verhuizen naar het andere eindpunt. Maken mensen een ritje naar de loods of parkeren daar en maken een ritje naar de stadslocatie. Nu roep ik ook maar wat.  :)

Ik vind het in ieder geval niet raar dat de gemeente een gedegen plan wil. Volgens mij mag dat best wat kosten, maar er moet uitzicht op continuïteit zijn. Ondertussen kan het geen kwaad de publieke opinie te mobiliseren. Mensen vinden die trammetjes best leuk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.