Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 230848 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #690 Gepost op: 22 maart 2018, 23:10:42 »
Dan ben ik dus weer zo een pechvogel, want de mijne hield er na 10 cm rijden mee op....

och, 0,8%

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #691 Gepost op: 23 maart 2018, 00:42:45 »
Ik wacht tot ze uit de vitrine vandaan worden aangeboden als nieuw op MP.
groet, Joep

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #692 Gepost op: 23 maart 2018, 13:08:46 »
Eens. Kennelijk had iedereen t goed of bijna goed, tot t dit keer opvallend anders ging.
Beetje late reactie. Ik heb dit draadje al een tijd niet meer gelezen en ik zal mijn versie eens controleren bij het A sein. Het citaat ging over de hoeken van de reclame banen en de daaraan voorafgaande post met verwondering van Henk dat we het er nooit eerder over hebben gehad bij andere modellen.

We moeten ons realiseren dat dit perfecte model juist uitnodigt om de kleine dingen extra onder de loep te nemen. Maar over de reclamebanen gesproken: tot voor kort werden NS treinstellen niet 1:87 uitgeleverd, maar hadden ze een kleinere lengteschaal. Dit leidde tot andere raamafmetingen en andere afstanden tussen de ramen en van de reclamebanen die daarop werden gemaakt klopte helemaal niets meer qua breedte en hoek.

\

Voorbeeldje Mastica, MK en Artitec. uit https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7695.msg130509#msg130509

Pak maar eens een Fleischmann plan V en leg die naast de versie van Roco.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #693 Gepost op: 23 maart 2018, 13:12:24 »
Toch niet weer die discussie van voor af aan voeren hoop ik?
Groeten Joop, machinist Lls

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #694 Gepost op: 23 maart 2018, 13:19:37 »
Ik heb vorige week vrijdag mijn groene met reclame banen opgehaald, digitaal zonder sound. Prachtig treinstel, nu merk ik wel dat sommige details niet helemaal kloppen maar dat weet alleen ik omdat ik eens in het half jaar over het dak van de 766 loop en natuurlijk is niet alles mogelijk in 1:87  ;)

Verder zit het derde sein prima, echter wel heel klein beetje licht lekkage als je van boven kijkt, ook mij viel inderdaad de licht lekkage op door de gaatjes in het dak waar de leidingen in zitten. Ook ik ga proberen dit van binnenuit te verhelpen.

Ik heb eigenlijk geen problemen met koppelen, gewoon zorgen dat de pinnen en gaten goed uitlijnen en voorzichtig drukken, uit elkaar gewoon voorzichtig trekken bij de kopwanden en zorgen dat er geen andere treinen staan want ze schieten dan wel even uit elkaar, maar al drie keer gedaan van de week.

Rijeigenschappen zijn ook echt top! Verlichting heeft ook nog nooit geknipperd, echt top dat alle wielen stroomafnemen. Ik moet mijn rijtuigen met verlichting ook maar aanpassen, want dat rijdt allemaal knipperend rond.

Wat ik nog wel ga doen is:
-het rangeer sein aanpassen naar het derde sein, zoals in het echt
-lichtlekkage verhelpen
-dak pimpen, o.a. zwarte stroomafnemers
-preisertjes plaatsen
-keukenraam wit maken
-en misschien cabine verlichting

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #695 Gepost op: 23 maart 2018, 13:29:22 »
Er heeft weleens een bouwverslag van een Sprinter drietje in Railhobby gestaan op basis van de Spoorcuriosa tussenbak. Hele treinstel werd overgespoten en daarna werden de reclamebanen van KleiNSpoor gebruikt. Die zijn 1:87. Dat gaf best wel een apart resultaat.  ;D

Anyway, inmiddels de wielen met asb vervangen door wielen zonder asb en dan rijdt het stel nog moeiteloos op mijn baan. Kreeg trouwens geen vervangende as met tandwiel mee wegens tekort. Maar Hans Kuijpers had nog een gewone loopas van de plan U en de wielen zijn identiek (de hele aandrijving is identiek). Wieltjes wisselen en klaar.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2018, 13:48:36 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #696 Gepost op: 23 maart 2018, 17:10:10 »
Wat ik nog wel ga doen is:
-het rangeer sein aanpassen naar het derde sein, zoals in het echt
Groeten Edwin.

Ja is inderdaad een foutje, bij het A-sein waren de 2 lage frontseinen niet onafhankelijk schakelbaar en
werden geschakeld door de schakelaar van het rechter frontsein.
Met de komst van het A-sein is de schakelaar van het linkerfrontsein gebruikt voor het middensein en is dat
dus het sein wat met rangeren gebruikt werd.
Overigens kon hier ook 1 van de sluitseinen worden gebruikt door het rode glaasje voor het betreffende
sluitsein weg te draaien.
Deze hadden elk een eigen schakelaar (van dezelfde soort als in de jaren 50/60 in huisinstallaties werden gebruikt om
de verlichting te schakelen  :))
Bij de stellen met omgekeerd L-sein klopt de rangeerverlichting dus wel.

Grtz. Frits
Grtz. Frits

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #697 Gepost op: 23 maart 2018, 21:36:13 »
Vandaag mijn exemplaar met sound opgehaald.

De eerste reed prima, maar helaas krassen op de neus, op de zijkant van een bak en de a-seinen waren niet zo mooi ingezet.

Tweede zag er veel beter uit, hoewel dat inzetten van de A-seinen niet de schoonheidsprijs verdient. Bij deze liep 1 van de twee tussenbakken steeds uit in de bocht. Nadere inspectie gaf dat op een draaistel twee nokjes/ gietresten waren achtergebleven. Na verwijderen reed deze probleemloos.

Moraal van het verhaal: mooie trein, maar kijk bij ophalen elke bak goed na.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #698 Gepost op: 23 maart 2018, 21:38:57 »
Ja is inderdaad een foutje, bij het A-sein waren de 2 lage frontseinen niet onafhankelijk schakelbaar en
werden geschakeld door de schakelaar van het rechter frontsein.
Met de komst van het A-sein is de schakelaar van het linkerfrontsein gebruikt voor het middensein en is dat
dus het sein wat met rangeren gebruikt werd.
Overigens kon hier ook 1 van de sluitseinen worden gebruikt door het rode glaasje voor het betreffende
sluitsein weg te draaien.
Deze hadden elk een eigen schakelaar (van dezelfde soort als in de jaren 50/60 in huisinstallaties werden gebruikt om
de verlichting te schakelen  :))
Bij de stellen met omgekeerd L-sein klopt de rangeerverlichting dus wel.

Grtz. Frits

Had ik eerder in dit topic al aangehaald inderdaad. Ik ken het van de 766 waar ik zelf werkzaam bij ben. Wij gebruiken altijd het middensein, is stuk sneller dan glaasje draaien en schakelaar bedienen, kans op fouttief seinbeeld na het rangeren is dan ook minder.

Groeten Edwin.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #699 Gepost op: 30 maart 2018, 22:24:14 »
Misschien is het al gedaan. Ik heb niet alle 47 pagina's doorgenomen, maar ik heb ergens beloofd 3 Hondekoppen naast elkaar te zetten.

Ten eerste het nieuwste model, het onderwerp van dit draadje:



De Artitec Hondekop glaswolstel. In een woord: een fantastisch model.

Maar het gaat om de vergelijking. Dus ik heb een Lima en een Piko er eens bij gepakt. Beide zijn asbest stellen, dus deze hebben andere ramen dan het stel van Artitec en de Piko is een tweetje.



De 3 naast elkaar. Achter de Artitec, voor de Piko en in het midden de Lima. De Lima is op geen enkele manier nog te vergelijken met de 2 andere. De 2 andere zijn modellen van de Hondekop en de Lima is een look-a-like in deze vergelijking. Wel valt op dat de draaistellen van de Lima mooier zijn dan die van Piko. Die laatste vind ik altijd de grootste tegenvaller van de Piko. Die draaistellen zijn gewoon speelgoed (hobby klasse Piko). De Lima heeft 4 bakken, maar dat zijn er eigenlijk maar 2. De kopbakken zijn gelijk en de tussenbakken ook. Niet voor niets dat Mastica vele ombiouwsets heeft verkocht om de Lima's wat dat betreft in orde te krijgen. Heb ik nog liggen om ooit te doen, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat nooit meer gaat gebeuren.

Dit is overigens het stuk dat de Lima korter is dan de Artitec. Dat valt voor 4 bakken nog wel mee eigenlijk:



De koppen leveren een aardige vergelijking op:



Hier overtuigt de Artitec met verreweg de mooiste kop. Eén ding ontbreekt er nog en daar kom ik op het eind op terug.



Qua breedte en hoogte wijkt de Lima nogal af. Let net op het zwarte vlekje tussen de sluitlichten van de Artitec. Dat is een foutje ergens in mijn camera. Ik ben bang dat er een stofje op de opname chip ligt. Verder valt op dat de Att en Piko elkaar niet zoveel ontwijken, behalve de grootte van de ramen en de koplampen.



De koppen nog een keer anders.



Even het verschil tussen glaswol en asbest en natuurlijk 1e en 2e klas.



De daken laten vooral een verschil zien in fijnheid van de details. De Piko is vrij grof en de Artitec heel verfijnd. Let niet op het ontbreken van de dakribben op de Piko, want die zaten er op de asbest stellen niet op.



De koppen tegen elkaar. Zelfde vorm en hier kun je de verschillen tussen de draaistellen een beetje zien. Ik vind dat in het echt nog storender dan op de foto.



Wat vind ik van deze kop (de trapjes moet ik er nog opzetten)? Nagenoeg perfect en juist dan valt een storende omissie mij heel erg op:



Ik weet niet of jullie het meteen zien, maar ik erger me blauw aan de kale Scharfenberg koppeling zonder lucht- en elektrische leidingen. Ik begrijp werkelijk niet dat Artitec zulke perfecte modellen levert van de De1, De2, plan U en nu mat '54 zonder die leidingen aan te brengen. Alle TEE-RAM's van de verschillende merken hebben ze wel, maar waarom onze NS treinstellen niet. Het is best een aardige klus om deze bij elk model achteraf aan te brengen, terwijl dit inmiddels voor Artitec een standaard onderdeel zou moeten zijn. Is toch een simpel kunstof spuitgietdeeltje en als ze dan toch meteen bezig zijn maak dan de koppeldoorn onderaan zwart of grijs ipv glimmend metaal.

Om het af te leren: zo hoort het dus:



Verder hoop ik dat Artitec doorgaat met mat'54. Ik denk dat er naast de Piko zeker een markt is voor een plan Q en bovendien zou mij een asbest viertje in Artitec kwaliteit zeker bevallen.
Zoals ik aan het begin al stelde: dit is een geweldig model. Het heeft vanmiddag ook voor het eerst een rondje gereden en de rij eigenschappen waren helemaal top. Ik had wel problemen verwacht met maar één aangedreven draaistel, maar dat gaf geen enkel probleem. Het loopt waarschijnlijk dankzij de stroomafname op alle wielen heel rustig en er is nauwelijks motorgeluid. Ik heb geen soundversie, maar daar ben ik wel een beetje benieuwd naar.

Ik heb een klein filmpje. SD kaart was vol en mijn fotocamera heeft geen autofocus met video

MVI_8083 by Ivo tB, on Flickr

Geen idee of dit werkt. Nog nooit met Flickr gelinkt.

En stiekem hoop ik op kneusjes. Als die er komen dan maak ik er een met proefsnor. De eersten van deze serie zijn allemaal met proefsnor op het spoor geleverd eind jaren '50. Dus een gele proefsnor en vervolgens rode biezen onderaan en bovenaan de bak.


mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #700 Gepost op: 30 maart 2018, 23:05:28 »
Wat een lelijk treinstel is het toch eigenlijk.

Maarre, nuttige vergelijking Ivo, top!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #701 Gepost op: 30 maart 2018, 23:15:15 »
Eigenlijk wel ja, mooi van lelijkheid. De toch vrij kleine raapjes van de Piko vallen me nu pas op. Da is de Lima zelfs beter. Nog iets; ik heb de indruk dat de neus van de Piko wat schuiner afloopt dan de Artitec.  Oftewel; als de Piko een 3e frontsein had gehad zou deze lager geplaatst zijn dan de Artitec. Is dat zo of gezichtsbedrog?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #702 Gepost op: 30 maart 2018, 23:21:48 »
@Ivo: interessante vergelijking!  (y)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #703 Gepost op: 30 maart 2018, 23:33:53 »
Ik zou mij eerder ergeren aan die blauwe kap op de electrische koppeldoos op een hondekop (hoort bij DE-I en II) dan dat de leidingen missen  ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #704 Gepost op: 31 maart 2018, 00:36:41 »
 :) Het is een Scharffenberg die bij mij op een De1 zit. Maar de enige die ik snel even kon wisselen....

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*