Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door kar
Vandaag om 21:53:36
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door 1200blauw
Vandaag om 21:38:58
Starten met messing kits door FritsT
Vandaag om 21:38:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door T.Spat
Vandaag om 21:37:49
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 232478 keer)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #90 Gepost op: 31 januari 2018, 20:32:04 »
Mwa, handelaren die gaan opslaan denk dat het mee valt.
Plan U is nog nieuw makkelijk verkrijgbaar, DE-1/2 stellen makkelijk te vinden, DDM sets ook.
Daarnaast de prijzen zijn al behoorlijk hoog, maar je krijgt heel veel trein voor je geld, zeker als ik het met een DE-II vergelijk waar het interieur niet eruit ziet en de 1e klasse niet eens verlicht is, en dat was 425,- met geluid, voor 175 meer heb je 4 delig volledig fraai interieur, en volledig interieurverlichting.



Prijsverschil met geluid tov zonder geluid is ook geen 130 euro verschil meer  (y) TOP!
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 20:35:28 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • NS TP Va (1996)
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #91 Gepost op: 31 januari 2018, 20:41:35 »

Alsjeblieft niet zeg. Ik heb nu liever alles van één merk, dus Artitec!


Steyn

Mee eens ik heb ook liever nog een gele Plan F/G 4tje en een IC variant Plan F/G maar of dat Artitec ook daarmee komt is de vraag
Gelijkstroom 1:87 NS Tp V 1996

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3397
    • Flickr
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #92 Gepost op: 31 januari 2018, 20:44:12 »
Dat hangt misschien af van het succes van deze. Laten we het hopen (maar dan voor een tweetje)
Ik heb ook geen idee met de technieken van tegenwoordig hoeveel er wel of niet helemaal opnieuw ontwikkeld zou moeten worden en hoeveel gezamenlijk gebruikt kan worden.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #93 Gepost op: 31 januari 2018, 20:49:19 »
We gaan even terug naar 2005!


Foto bron Beneluxspoor/Artitec


Vergelijk vergelijk

In 2013/14 was er een haalbaarheid onderzoek Hondekop 4, dit heeft gewerkt  ;D
Weet iemand waar deze eenzame hondekop 2 gebleven is?
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 20:51:35 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4847
  • Modelspoor is emotie...
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #94 Gepost op: 31 januari 2018, 20:51:07 »
@ Sicco: Voor een glaswol tweetje zou je in dit geval sowieso gebruik kunnen maken van ramen, de neuzen, een deel van de dakopbouw, draaistellen, koppelingen, aandrijving, dus al met al behoorlijk wat. Het belangrijkste deel van het tekenwerk is al gedaan. Je zou het alleen moeten aanpassen en opnieuw moeten rangschikken. Maar of dit ooit gaat gebeuren zal vrijwel zeker afhangen  van het verkoopsucces van dit viertje. Maar ik denk dat we de eerste drie tot vier jaar nergens op moeten rekenen wat dat betreft.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • NS TP Va (1996)
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #95 Gepost op: 31 januari 2018, 20:52:24 »
Die mag ook nog wel komen de Plan Q serie  (y)
Gelijkstroom 1:87 NS Tp V 1996

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #96 Gepost op: 31 januari 2018, 21:16:48 »
Ik heb dan 'mazzel' dat de variant die ik wil nog niet komt (IC versie met doorlopende blauwe band rond de ramen). Ook wilde ik een Piko tweetje ombouwen naar museumversie en nog een tweetje in geel met reclamebanen. De Piko's hebben sereus pimpwerk nodig, zou mooi zijn als Artitec de draaistellen en ramen extra inslaat als reserve onderdeel zodat iedereen de Piko's kan pimpen (y) . Maar wie weet komen ze zelf nog met tweetjes. Na de DE1 moesten we ook even wachten op de DE2. En ik twijfel nog sterk aan de 1300, Ik wil wel graag maar ik kan mijn geld maar één keer uitgeven. Misschien maar eens gaan schatgraven in de tuin? Wie weet heeft één of andere Zuiderzee piraat wel schatkisten achtergelaten in wat nu Lelystad is... Wat beter werkt is een aantal modellen verkopen die ik niet meer wil, maar ik heb ze juist gekocht omdat ik ze ooit wilde hebben :P

Voorlopig maar sparen dan en stoppen met roken... oh wacht, dat deed ik niet dus dat schiet ook niet op... Welk een dilemma's. Ik zou me er druk om kunnen maken maar het blijft een hobby en dus niet noodzakelijk om te kunnen overleven... toch? A propos: wat zijn de ontwenningsverschijnselen van een modelspoorverslaving?

Mvg,

Robert.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2429
  • Aachenau West
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #97 Gepost op: 31 januari 2018, 21:42:23 »
We gaan even terug naar 2005!


Foto bron Beneluxspoor/Artitec


Vergelijk vergelijk

In 2013/14 was er een haalbaarheid onderzoek Hondekop 4, dit heeft gewerkt  ;D
Weet iemand waar deze eenzame hondekop 2 gebleven is?
Ik kan me dit prototype nog goed herinneren. Prachtig. Ondanks dat ik een Duits georiënteerde baan heb, had ik de verleiding waarschijnlijk niet kunnen weerstaan dit model aan te schaffen. Zonde dat het model niet in productie genomen is vanwege het Piko-model dat uitkwam.
Geluk bij een ongeluk: Het was niet moeilijk voor me om de Piko-versie te laten staan.

Groet, Bas

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #98 Gepost op: 31 januari 2018, 21:53:25 »
(...) Zonde dat het model niet in productie genomen is vanwege het Piko-model dat uitkwam.
Geluk bij een ongeluk: Het was niet moeilijk voor me om de Piko-versie te laten staan.

Hier precies zo, ook de Piko laten staan (evenals de Electrotren 1300 trouwens, maar dat terzijde). Altijd gevraagd om een Artitec Hondekop en nu is 'ie er eindelijk. Het wachten heeft geloond.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #99 Gepost op: 31 januari 2018, 23:08:33 »
Ik vind het jammer dat die prijsdiscussie weer opduikt. Destijds heb ik als voorbeeld Ferrari gegeven.

"Stelletje eikels, die Italianen. Met zulke prijzen kan ik nooit een Ferrari betalen. Het is schandalig, die prijs zou een stuk lager moeten zijn."

Echter, als iedereen een Ferrari zou kunnen betalen, zouden ze ook niet zo geliefd zijn.

Artitec is een A-merk. Je krijgt uiterst gedetailleerde modellen, net als bijvoorbeeld LS Models en tot op zekere hoogte ACME, met een bijbehorend prijskaartje. Ze richten zich primair op Nederlandse modellen, omdat de andere landen al redelijk leeggevist zijn: veel succes als je bijvoorbeeld de Duitse markt wil binnendringen. Maar het gaat primair over het marktsegment waarin ze zich plaatsen, niet zozeer het geografisch bereik.

Je zou hetzelfde kunnen zeggen over Philotrain. "Jonge jonge, wat zijn die duur, dat kan ik nooit betalen." Ja leuk, maar dat is niet het probleem van de fabrikant. Modelspoor is geen goedkope hobby en door de toegenomen detaillering, die in de afgelopen 20 jaar echt hard vooruit is gegaan door merken zoals Artitec, zal het eerder duurder dan goedkoper worden.

Als je dat niet kan betalen, is dat een typisch geval van pech.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #100 Gepost op: 31 januari 2018, 23:21:06 »
Toch ben ik van mening dat modelspoor een hele goedkope hobby is.
Ik heb nog steeds plezier van mijn Lima IRM uit 1997 en brengt nog steeds geld op als ik er afstand van neem.

Heb je bijv een hobby gamen, je computer van 1500,- is na 3 jaar enkele tientjes waard je spellen zijn helemaal niks meer waard, en je hebt er geen plezier meer van, zelfde geld voor Xbox, Playstation etc.
Paardrijden kost ook honderden tot duizenden euro's per jaar, ook een hobby maar zodra je stopt met betalen kan je niks meer.

Je moet wel logisch kijken je uitgaves in modelspoor is bij normaal omgang een plezier voor de rest van je leven.

Artitec Hondekop 4 analoog kost rond de 450,-  2 maal Piko rond de 300,-  heeft een naad, simpele draaistellen, afwerking is simpeler, geen interieur verlichting, voor 150 meer heb je zo veel meer trein, en plezier voor de rest van je leven!

Zijn er mensen hier die na een jaartje uitgekeken zijn op een model en het helemaal geen waarde meer aan hechten?  (vergelijk met een computer game)
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #101 Gepost op: 31 januari 2018, 23:34:58 »
Heb er maar vast een besteld. Afgelopen jaren is er constant geroepen om een Hondekop 4 en altijd werd er verwezen naar het prachtige plan Q prototype (ja, een tweetje) van Artitec dat er toch beduidend beter uit zag dan de Piko versie, die weliswaar op schaal is en in die zin een enorme verbetering is tov de Lima versie, maar die verder toch behoorlijk grof is uitgevoerd en niet meer van deze tijd.

Nu presenteert Artitec de Hondekop 4 en deze ziet er geweldig uit. Tsja en dan de prijs lijkt me heel redelijk voor een dergelijk model. Ik snap het gemopper niet zo  ;)


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #102 Gepost op: 01 februari 2018, 09:20:17 »
Lijkt het zo of zijn de stroomafnemers het zelfde grijs als het dak? Ze horen namelijk zwart. Dat is eigenlijk het enige wat ik te zeuren heb ;D ik kwast ze zelf wel even over

Groeten Edwin.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #103 Gepost op: 01 februari 2018, 10:31:53 »
Ik heb nog niet in de boeken gekken of er echt zo'n groot verschil is tussen de bloedneus 4 (plan F) en een plan P.
De eerdere Honde(n)koppen hadden treden IN de neus om erop te klimmen voor schoonmaak- of reparatiewerk. De latere stellen (zoals de Artitec) hadden ogen om een trap in te hangen.
Bovendien hadden de eerdere stellen draairamen (bovenste "helft" ging omhoog de wand in als je de slinger draaide) en de latere stellen hebben daar vierdelige schuiframen (de middelste twee delen schuif je naar weerszijden zodat de middelste helft open is).
Zéér zichtbaar aan de neuzen en ramen dus.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #104 Gepost op: 01 februari 2018, 10:39:36 »
Lijkt het zo of zijn de stroomafnemers het zelfde grijs als het dak? Ze horen namelijk zwart. Dat is eigenlijk het enige wat ik te zeuren heb ;D ik kwast ze zelf wel even over

Groeten Edwin.

http://artitec.nl/index.php/modeltreinen/item/2140001-hondekop-4-nr-770-l-sein-iiic-ac-lokpilot-v40#

tja zeg het maar
Groet,

Gerard