Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Minder wissels door Ben
Vandaag om 16:44:39
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Joz
Vandaag om 15:36:57
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
NS 6100 van GM&S door prutser
Vandaag om 14:53:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:08
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door bollen neus
Vandaag om 10:42:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 269298 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #120 Gepost op: 01 February 2018, 14:06:46 »
ik lees net op RailWiki dat Telerail al vanaf 1975 werd ingevoerd.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7611
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #121 Gepost op: 01 February 2018, 14:15:55 »
Wezenlijk verschil tussen Telerail en GSM-R is dat Telerail analoog was en GSM-R digitaal is, en dan doel ik dus op de manier waarop de informatie, de spraak dus, wordt overgedragen.
Telerail was op een scanner gewoon mee te luisteren, op de GSM-R frequenties hoor je alleen een soort van ruisachtige "herrie" :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #122 Gepost op: 01 February 2018, 14:51:22 »
Denk dat het nog wel even duurt voordat Artitec met de Hondekop intercity komt, zag namelijk op foto's dat de intercity versie een koersrol bord heeft, misschien is dit de reden dat deze versie niet meteen kwam
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Kaptein Koek

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #123 Gepost op: 01 February 2018, 14:58:31 »
Volgens de railwiki is de 762(de groene met reclamebanen) nooit in geel geweest. Maar meteen in ic uitvoering verbouwd.
Met vriendelijke groet,
Sjoerd

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #124 Gepost op: 01 February 2018, 15:28:23 »
Van plan P zijn alleen de 763, 765 (766 een paar jaar geleden voor de filmopnamen), 769, 770, 771, 772 en 774 geel geweest.
Daarvan hebben de 769, 770, 771, 772 en 774 nooit de ic uitvoering gehad.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #125 Gepost op: 01 February 2018, 17:07:59 »
Denk dat het nog wel even duurt voordat Artitec met de Hondekop intercity komt, zag namelijk op foto's dat de intercity versie een koersrol bord heeft, misschien is dit de reden dat deze versie niet meteen kwam

Even een correctie, er hebben maar 7 modellen de koersrol gehad en dat was geen succes dus werden deze bij de volgende revisie weer verwijderd, en de andere modellen hebben geen koersrol gehad, dus als het goed is kan er zonder aanpassingen een IC variant komen van de perfecte hondekop IV
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #126 Gepost op: 01 February 2018, 17:20:51 »
Opvallend dat DC met geluid evenduur is als AC met geluid. (y)
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22550
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #127 Gepost op: 01 February 2018, 17:24:49 »
Wat is daar opvallend aan? Is gebruikelijk en niet alleen bij Artitec.
Er is altijd een verschil tussen de basisversies omdat een drierailmodel dan een decoder aan boord heeft en een tweerailmodel niet. Bij de modellen met (sound)decoder is de digitale uitrusting gelijk en de prijs dus ook.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2018, 18:48:13 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #128 Gepost op: 01 February 2018, 17:36:29 »
Even een correctie, er hebben maar 7 modellen de koersrol gehad en dat was geen succes dus werden deze bij de volgende revisie weer verwijderd, en de andere modellen hebben geen koersrol gehad, dus als het goed is kan er zonder aanpassingen een IC variant komen van de perfecte hondekop IV


En dat is dan dus een "kleine coach" als ik me niet vergis?

Heb dat verschil tussen groot en kleine coach nooit echt begrepen.was iets met de bagageafdeling dacht ik.

Groeten Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2022
  • A-C
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #129 Gepost op: 01 February 2018, 17:53:16 »
Opvallend dat DC met geluid evenduur is als AC met geluid. (y)

DC liep hierin misschien een klein beetje achter? en zijn eindelijk ook volledig over naar digitaal (lees alles een decoder)
Dus de prijs van AC is verlaagd, of is de prijs van DC omhoog..?
Zeg het maar.

Ik ben er blij mee als AC rijder.

Eens rijden we allemaal op stroom, misschien ook wel met een sleper onder de auto, of een op het dak  :angel:

Edit, op het dak is lastig met de skikoffer waar je schoonmoeder in ligt haha
« Laatst bewerkt op: 01 February 2018, 17:58:09 door barry1972 »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1633
    • Dwangrail.nl
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #130 Gepost op: 01 February 2018, 18:20:07 »
Even een correctie, er hebben maar 7 modellen de koersrol gehad en dat was geen succes dus werden deze bij de volgende revisie weer verwijderd, en de andere modellen hebben geen koersrol gehad, dus als het goed is kan er zonder aanpassingen een IC variant komen van de perfecte hondekop IV

De IC stellen kregen bij de ombouw allemaal koersrollen, de 7 stellen die jij noemt waren gele stellen die voor proef in 1969 een koersrolinstallatie kregen. Deze zijn later weer verwijderd. Van de bouwserie die Artitec nu levert heeft alleen de 785 koersrollen gekend, in 1972 is deze omgebouwd tot IC.

Bij de ombouw tot Coach stellen in 1972 is het hele interieur aangepast, alle bakken kregen nieuwe stoelen in de Coach opstelling. Bij de tweede verbouwing tot coach in 1977, is ook de bagageruimte aangepast, hierin kwamen 16 zitplaatsen tweede klasse, te zien aan de nieuwe ramen. Daarom heten ze in de volksmond grote coach.
Het huidige model aanpassen naar een IC kleine coach betekend dan ook een nieuw interieur, en de grote coach een nieuwe mal voor de BDk.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22550
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #131 Gepost op: 01 February 2018, 18:35:21 »
DC liep hierin misschien een klein beetje achter? en zijn eindelijk ook volledig over naar digitaal (lees alles een decoder)
Dus de prijs van AC is verlaagd, of is de prijs van DC omhoog..?
Zeg het maar.

Ik ben er blij mee als AC rijder.

Dan ben je blij met een dooie mus. De tweerailer zonder decoder heeft nog steeds een lagere prijs en zo hoort het ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

LaurensPeijs

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #132 Gepost op: 01 February 2018, 19:55:23 »
Zou leuk zijn als de ic versie ook nog komt tzt. Nu de gele met A-sein tp iv-v besteld. Wat een schitterende modellen zijn dit, eindelijk na ca. 27 jaar wachten een mooi model van de Hondekop. De Lima en Piko vond ik nooit mooi genoeg om eerlijk te zijn. En de prijs is ook alleszins redelijk voor zo'n vierdelig treinstel! Knap gedaan, Artitec!

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #133 Gepost op: 01 February 2018, 23:56:41 »
Telerail was een communicatiesysteem tussen trein en verkeersleiding dat ergens rond 1990 is ingevoerd en alweer is verdwenen. Maar uiterlijk herkenbaar aan de telerailantenne boven de cabine.
ah okee dank u

De ene gele heeft L-frontsein, de ander een A-frontsein.
Die met A-frontsein is langer inzetbaar, want alle stellen hebben uiteindelijk A-frontsein gekregen.

Verder prachtige treinen, je zou bijna als excuus een grensstation gaan maken als Duitse rijder :P

a en l sein zag ik inderdaad  en het nummer en een extra antenne dus,,,

nog steeds in twijfel welke ik zou doen  baan technisch de groene met a sein denk ik lijkt het meest op de gene die nu als museum rijd, hoewel ik ook de gele pikos op de baan heb.. blijft denken en sparen 
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Re: Artitec 2018, het speculaas-draadje......
« Reactie #134 Gepost op: 04 February 2018, 17:30:58 »
wat voor geluid zal er eigenlijk in zitten?

Origineel rij/motor geluid of allerlei functies?

Gr Arnout.