Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:23:38
Roco 2025 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:13:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:54:12
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jelmer
Vandaag om 13:44:04
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:33:39
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
Veevervoer ss/ ns door hervé
Vandaag om 12:13:45
Een nieuw begin door hervé
Vandaag om 12:02:11
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 11:34:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 10:49:06
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
  

Auteur Topic: De treinen van Joop Verburg?  (gelezen 15034 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #90 Gepost op: 30 January 2018, 16:26:39 »
Kleine aanvulling: Berliner TT Bannen heette voor de staatsovername van het bedrijf in 1972 Zeuke-Wegwerth
Groeten,
Richard

Donaldus

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
    • Mijn modelspoorpagina
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #91 Gepost op: 30 January 2018, 16:32:51 »
Citaat
Rokal was de westduitse tegenhanger van BTTB.

Je hebt gelijk! De firma was gevestigd in Lobberich, Kreis Viersen in Noord-Rijn Westfalen. Na Rokals faillissement werden de vormen doorverkocht aan een Franse firma en kort daarop aan Willy Ade die in 1972 de TT-modellen onder zijn Röwa-merk trachtte te verkopen. Ook dat duurde niet lang waarna de vormen uiteindelijk in handen kwamen van Roco die nog steeds een bescheiden TT-modellijn voert.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2018, 16:44:55 door Don Arnoldus »
DB-tijdperk 3, 2-rail DC, Lenz Digital Plus / LDT, Railware.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #92 Gepost op: 30 January 2018, 18:10:32 »
Ach, me die kinnesinne lijkt me typisch Nederlands, kijk naar de geschiedenis (kerken) en politiek (partijen)...

Ik herinner me in die trant dat er naast de NVBS in de jaren zestig de Nederlandse Railvereniging (NRV) is opgericht. Ging later over in STERN.
STERN had onder meer het idee - zoals de Tram Stichting - een museumlijn op te richten. NRV en STERN achtten de NVBS wat kakkuneus en hadden wellicht ook een linksig imago. Of kwam dat omdat de STERN in 1970 een breedsporige replica van een tram uit Leningrad (nummer 2603) ontving. Jaren heeft de wagen op het RET terrein gestaan. Bestaat hij nog?

Onprofessionele uitstraling van de Neurenberger Messe. Met de ogen van nu?

Groet,

Ronald
Groet,
      Ronald

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #93 Gepost op: 30 January 2018, 18:28:22 »
Citaat
Het model van de heer Quik. De blauwe lak is de originele NS lak die op verzoek door de NS is opgestuurd naar de bouwer (de vader van de heer Quik)

dat doen ze nu vast niet meer :O

over de auteursrechten heb ik niet na gedacht om eerlijk te zijn ..( hoe zit dat dan als je 1 pagina zou scannen en hier upload om te laten zien van dit of dat in een totaal ander topic?  ??? ???)
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22533
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #94 Gepost op: 30 January 2018, 19:39:33 »
H.F. Enter schreef aanvankelijk voor De Modelbouwer. Hij was hoofdingenieur bij de Nederlandse Spoorwegen. Hij wilde met zijn artikelen meer spoorgetrouwheid brengen op de modelspoortafels en hij bestreedt dan ook met verve de spoorplannen die door de modelspoorfabrikanten - met name Märklin - werden gepropageerd. Begin zeventiger jaren verschenen drie boekjes van zijn hand bij uitgeverij L.J. Veen te Amsterdam/Wageningen: [1] Moderne Modelspoorwegen Reizigers Vervoer (zonder ISBN), [2] Moderne Modelspoorwegen Goederen Vervoer (ISBN 90 204 2409 2) en [3] Spoortje Spelen, romantiek en techniek van het modelspoorbedrijf (ISBN 90 204 2410 6). Die boekjes kostten destijds f 16,90 per stuk. Het waren zeer leerzame boekjes die de modelspoorder van die tijd bepaald op een hoger plan bracht.

Enter had begin jaren zestig ook al een serie boekjes geschreven die zelfs meerdere herdrukken beleefden. Maar die twee delen ‘Moderne modelspoorwegen’ waren naar mijn mening het beste uit zijn oevre. Je leerde de logica van een sporenplan begrijpen. Daarna had je nooit meer moeite om een effectief sporenplan of een logische spooraansluiting te ontwerpen. Nog steeds nuttig voor de beginner.
In de latere jaren kon het gedram in mijn beleving wel vermoeiend worden. Een wissel in afbuigende stand met hoge snelheid passeren: “DE GROTE FOUT”. En voor Nederland nieuwe ontwikkelingen (het schaduwstation) maakte hij niet echt mee.

Het boekje van Verburg waar dit draadje mee begon rubriceerde hij “in de middelmaat” om te eindigen met: “U mag het van mij kopen, u bent er niet aan bekocht”. Dank u wel mijnheer Enter.  :)
« Laatst bewerkt op: 30 January 2018, 19:48:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #95 Gepost op: 30 January 2018, 21:03:22 »
Die "moderne spoorwegen" boekjes zijn leuk ja. En nog steeds scan ik elk sporenplan op wissels die in de afbuigende stand bereden worden in het hoofdspoor :D De invloed van meneer Enter inderdaad.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #96 Gepost op: 30 January 2018, 21:32:42 »
Ik heb de boekjes van Enter ook verslonden, en daardoor weet ik dat je een afbuigend wissel niet in een  hoofdspoor mag leggen. Maar soms moet je je wel erg in bochten wringen (letterlijk) om dat waar te maken. En dan overtreedt ik de Wet van Enter zonder gewetenswroeging.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7488
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #97 Gepost op: 30 January 2018, 22:02:19 »
Ik ken die hoofdspoor/ afbuigende wisselrichting regel niet. Kan iemand de pointe eens samenvatten? Langzaam graag. De buitenspelregel begrijp ik ook nog steeds niet.  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #98 Gepost op: 30 January 2018, 22:05:15 »
Wat is de point dan? Als je dat al niet begrijpt  ;D

Inkoppertje.
Jeroen

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #99 Gepost op: 30 January 2018, 22:21:10 »
De Eerste Wet van Enter:

Een aftakkend wissel als onderdeel van het Hoofdspoor is te bestraffen met levenslang hoongelach van de modelbouwende meute.
Of zoiets. De precieze straf weet ik niet meer.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22533
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #100 Gepost op: 30 January 2018, 22:33:22 »
En meegebogen wissels zijn eigenlijk net zo erg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 846
  • mekkerend het leven door
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #101 Gepost op: 30 January 2018, 23:19:40 »
De Eerste Wet van Enter:

Een aftakkend wissel als onderdeel van het Hoofdspoor is te bestraffen met levenslang hoongelach van de modelbouwende meute.
Of zoiets. De precieze straf weet ik niet meer.

groeten
Hendrik Jan

Het zal wel aan mij liggen, een wissel takt altijd af en moet ook in het hoofdspoor liggen, anders kan de trein er niet op of af
Groet,

Gerard

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #102 Gepost op: 30 January 2018, 23:21:19 »
De invloed van de heer Enter blijft, bestaan ook al is hij er niet meer.
 Zoals ik al schreef ,ik heb meerdere boekjes van hem ,en soms kijk ik er wel eens in voor inspiratie, want hij wilde toch dat je een realistisch plan maakte ,ook al had je weinig ruimte ,daar was hij zich goed van bewust.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #103 Gepost op: 30 January 2018, 23:23:19 »
Je mag best aftakken vanuit het hoofdspoor.
Maar aftakkende wissels mogen geen onderdeel zijn van het hoofdspoor.
Savvy?
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 846
  • mekkerend het leven door
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #104 Gepost op: 30 January 2018, 23:48:40 »
Hoe moet ik dit dan verklaren? https://en.wikipedia.org/wiki/Midland_and_Great_Northern_Joint_Railway, zie de plattegrond van de lijnen rechts
Groet,

Gerard