Railhobby is geen voorganger van Railmagazine. Railmagazine is een voortzetting van Railkroniek (van Stichting Railpublikaties) waarvan ook enige tijd het tijdschrift Modelkroniek (sinds juli 1989) is verschenen. Modelkroniek is naderhand op gegaan in Railmagazine.
Leuk stukje Henk (en anderen).Tijd voor een nieuw draadje over de geschiedenis van de NL-modelbladen?Gr, Bert
En Railkroniek is weer een voortzetting van de Stoomkroniek --ook een tijdschrift dat nog steeds waardevol is om op de plank te hebben!
Ja die onvrede werd deels in het openbaar in de kolommen uitgevochten met paleisrevoluties, contrarevoluties en al. Toen de stofwolken waren opgetrokken had Enter de macht gegrepen bij Miniatuurbanen en was Railhobby begonnen. Het heeft nog best lang doorgewerkt. Toen Enter de Kleine Modelbaanserie uit het Duits vertaalde, hadden de besprekers in Railhobby nooit een goed woord over voor de vertaling. Maar Miniatuurbanen liep steeds meer achter, tot aan het kolderieke toe. In de laatste jaren wist je nooit hoeveel nummers je dat jaar zou krijgen.
Ik lees hierboven ook regelmatig de naam H.F. Enter. Hij schreef in Miba (zoals Miniatuurbanen wel werd afgekort) veel over trams. Reden voor adverteerders te vermelden : voor Enterianen hamo en Rivarossitrams.
In Doe Het Zelf lees ik ook advertenties van Rocal. Een treinfabrikant die trachtte met een schaal tussen HO en N populauir te maken. De spoorbreedte was 12 mm. Heeft geen opgang gemaakt.