Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Oude metalen trafo's gebruiken....... door frits959
Vandaag om 01:06:08
rommenholler gasketelwagens door ex44
Vandaag om 00:19:13
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
NS/32 door Olaf
15 april 2024, 21:25:20
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
15 april 2024, 15:55:58
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
15 april 2024, 15:18:59
Ton bouwt goederenwagens door TonM
15 april 2024, 14:41:40
Kent iemand deze fabrikant? door henk
15 april 2024, 13:32:09
  

Auteur Topic: Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?  (gelezen 7055 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4139
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?
« Gepost op: 28 januari 2018, 14:02:55 »
Beste allen,

Onlangs heb ik de antislipbanden van mijn Piko Hondekop vervangen. Bij het lichten of plaatsen van de kap, is er een draadje gebroken dat vanaf een elektronica onderdeel met de tekst E180908 naar de motor loopt. Omdat dat onderdeel (zit er overigens 2x in), en ook één paar kleine condensatoren nogal in de weg zitten, (zie foto) vroeg ik mij af of ik deze 4 componenten straffeloos kan verwijderen uit mijn digitale hondekop. zonder dat er iets niet meer functioneert, doorbrandt, of wat dan ook? Vanzelfsprekend moet er dan wel 2 nieuwe draden van de printplaat naar de motor komen.

Dank jullie wel!

groeten,

Marco



Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2018, 14:06:08 »
al die ontstoorzooi kun je eruit gooien, spoelen, condensatortjes, gewoon paar draden naar de motor is zat. Dan schijn je alleen volgens sommigen hier een klootzak te zijn maar je trein doet t weer prima, zoniet beter, omdat de decoder beter kan aanvoelen hoe de motor reageert.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4139
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2018, 14:08:52 »
Dank je Floris. Ik heb nog een 2e hondekop, en ze rijden soms samen gekoppeld. Waarschijnlijk is het dan beter om die spoelen en condensatoren ook bij die ander hondekop eruit te slopen, omdat ik ws anders snelheidsverschil kan/zal krijgen?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2018, 14:16:27 »
Zo te zien is dat 1 van de beide smoorspoelen die in serie staan met de motor (1 in elke aansluitdraad), de condensatoren staan parallel over de motoraansluitingen.
Het samenstel van smoorspoelen en condensatoren zit in het model om de hoogfrequente spanning die opgewekt word door het vonken van de koolborstels uit te filteren en het model aan de geldende EMC richtlijnen te laten voldoen.
Zonder rijdt het model ook, maar produceert storing (zij dit dat niet geloven, ik demonstreer het graag een keer), als je mijn buurman zou zijn en jij rijdt met je trein zonder de noodzakelijke ontstoringscomponenten en ik ben bezig met mijn andere hobby, radiozendamateur, dan ben ik niet blij met je.
Dus ik zeg "zitten laten en desnoods verplaatsen naar een plek waar ze je minder in de weg zitten."
Plaats ze wel zo dicht mogelijk bij de motor voor het grootste effect, dit geldt met name voor de condensatoren.

Ik ben het dus geheel niet eens met de woorden van heer Dilz, sterker nog ik durf te stellen dat je formeel gezien in overtreding bent op het moment dat je de wettelijk vereiste ontstoring verwijderd en als je motortje op bepaalde frequenties stoort is het zelfs formeel gezien een misdrijf.
Luchtvaart frequenties zijn zwaar beschermd en als gevolg van AM modulatie gevoelig voor (vonk)storingen.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2018, 14:24:31 door Eric B. Reden: Aanvulling n.a.v. de post van Floris Dilz »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21665
Re: Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2018, 14:23:22 »
Zonder die onderdelen produceert een model met decoder geen hinderlijke stoorsignalen. Gewoon weghalen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2018, 14:27:56 »
Elke motor met commutator/koolborstels produceert vonkstoring!
Die componenten zitten er NIET VOOR NIETS IN, als dat wel zo was, zaten ze er namelijk niet in, ze kosten de producent namelijk geld!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21665
Re: Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2018, 14:30:41 »
Goed lezen wat ik schrijf.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5799
Re: Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2018, 14:34:14 »

Ik ben het dus geheel niet eens met de woorden van heer Dilz, sterker nog ik durf te stellen dat je formeel gezien in overtreding bent op het moment dat je de wettelijk vereiste ontstoring verwijderd en als je motortje op bepaalde frequenties stoort is het zelfs formeel gezien een misdrijf.


Misdrijf?  ;D ;D

Het spul kan er gewoon uit, met name de C'tjes tussen motorpool en lokmassa ontregelen de decoder lastregeling.

Gr, Ben.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2018, 14:35:22 »
Ook even lezen wat ik geschreven heb over demonstreren Henk.
Maar goed, ik kan het natuurlijk niet weten, want ik ben maar een herintredende elektrotechnicus met EMC kennis/geregistreerd radiozendamateur en persoonlijk bevriend met een ing. elektrotechniek, die van storingsbestrijding zijn dagelijks werk heeft gemaakt en hierin ook doceert...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2018, 14:36:57 »
Bewust (en dat is het als je noodzakelijke componenten verwijderd) storing veroorzaken op luchtvaart- en nog wat andere frequenties is een misdrijf ja.

Tussen motorpool en locmassa is ook nergens voor nodig, C's alleen tussen de beide motorpolen.

En als C's met een degelijke lage capaciteit de lastregeling van de decoder beinvloeden zegt dat vooral wat over het ontwerp/de kwaliteit van de decoder.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2018, 14:39:46 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21665
Re: Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?
« Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2018, 14:40:12 »
En de rest hier weet echt helemaal niks. Stuur die vriend naar een modelspoortentoonstelling om eens te meten. Dat moet wel een storingsbron zijn die zendamateurs tot in de verre omtrek hindert. Ontraxs met al die zelfgebouwde waggelende ellende? Ik zou Schiphol vast waarschuwen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2282
  • Bnlx treinendokter.
Re: Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2018, 14:42:10 »
Hallo,

Ik denk dat Eric antwoord correct is, maar in compleet. Hij vergeet er aan toe tevoegen onder welke omstandigheden/voorwaarden zijn bewering waar is.

Ik ken een aantal omstandigheden waarbij de stelling in ieder geval niet correct is. (Bepaalde vormen van aansturing van motoren in transformator olie is een willekeurige andere)
Daarnaast is het creeren van vonken nog niet gelijk storing. Heeft wat met piek-, effectief en gemiddeld vermogen te maken.

Jan-Peter.

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2018, 14:45:48 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2018, 14:47:19 »
Volgens mij bedoelt Henk: een model met decoder heeft de spoeltjes en condensatoren niet nodig want de decoder heeft ook een set condensatoren. Analoog kan je ze gewoon laten zitten om buren met een ouderwetse babyfoon of wekkerradio blij te houden. Ik betwijfel het of een modeltrein zoveel vermogen heeft dat er vliegtuigen uit de lucht donderen of zelfs maar anderen hinderen dan alleen je naaste buren. Of moeten we terroristen maar niet op het idee brengen om ook modeltreinen te laten rijden en daar alle ontstoor condensatoren uit te peuteren?

Oplossing is duidelijk: bij wet regelen dat elke modelspoorder zijn treinkamer ombouwt tot een kooi van Faraday :P

Mvg,

Robert.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2018, 14:52:13 »
Er zijn er heel veel die het denken te weten...
Ja, modeltreinen rijden ook zonder die componenten en mogelijk zelfs wel beter dan met, alleen voldoen ze niet meer aan de eisen waaraan ze voldeden toen ze de fabriek verlieten.
Dit is jaren een ondergeschoven kindje geweest bij de handhavende diensten, maar aangezien er steeds meer kleine stoorbronnen komen en die bij elkaar een grote stoorbrij produceren, neemt het aantal klachten en de roep om handhaving hand over hand toe.
Er zijn vorig jaar meerdere partijen inferieure Chinese elektronica (voornamelijk goedkope schakelende voedingen) vernietigd om deze reden.

@ Jan-Peter: Elke collector-commutator/koolborstel motor produceert, zonder bijzondere maatregelen, vonken en elke vonk produceert een elektromagnetisch veld en dus storing, aangezien het opwekken van elektromagnetische velden niet het primaire doel is van een elektromotor.

De decoder zal mogelijk voorkomen dat de stoorspanning de rails bereikt, waardoor deze niet meet als "antenne" gaan werken, echter de direct op de motor ontstane storing kan je alleen met een L/C combinatie elimineren.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2018, 15:03:57 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25257
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop - onderdelen straffeloos te verwijderen?
« Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2018, 15:04:36 »
Laat ik ook eens een geluidje laten horen. Niet dat ik er verstand van heb want zit nog maar 50 jaar in elektrotechniek/elektronica. 8)
Die ontstoorcomponenten zijn eigenlijk alleen maar nodig bij analoog bedrijf. Dan zit de motor nl. rechtstreeks aan de rails, en de rails fungeren dan als een fraaie antenne om die stoorzooi de samenleving in te strooien.
Bij digitaal bedrijf wordt de storing voldoende afgevangen door de decoder die als een buffer tussen de motor en de rails fungeert. Dus daar zijn die componenten niet nodig voor de ontstoring.

Verder zou ik even in de handleiding van de decoder kijken. Sommige handleidingen zeggen dat die ontstoorcomponenten moeten blijven zitten, andere zeggen dat ze er juist uit moeten. En de meeste handleidingen zeggen er niks over. In dat geval mag je zelf kiezen.
Dus: lees de fraaie handleiding en doe wat er in staat.