Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
23 August 2025, 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
23 August 2025, 17:19:52

Auteur Topic: LaisDCC stay alive - GND verbinding  (gelezen 3757 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Gepost op: 22 January 2018, 13:28:39 »
Ik ben eens begonnen te testen met de decoders van LaisDCC. Zeer goedkope decoders en werken prima. Nu kost een Stay Alive condensator maar een paar euro meer, dus die heb ik bij mijn 860012 gekocht. Nu werden de decoders eerst aangeboden met twee draadjes (zwart en blauw) die je op dezelfde kabels aansluit aan de Stay Alive module, maar dat schijnt nu een tijdje niet meer zo te zijn. De verkoper zei dat LaisDCC dit toch weer op de decoders gaat doen, maar vooralsnog heb ik er dus eentje die alleen maar een blauwe kabel heeft. Nu staat nergens in de handleiding waar de DC Negative/Ground (GND) aansluiting op de decoder zit. De verkoper zegt ook dat de handleiding niet is aangepast aan de decoders zonder Stay Alive kabels en zegt dat je zelf de GND moet vinden en daarop aansluiten, maar kan me niet vertellen waar die zit.

Na deze zeer nuttige informatie helemaal door te hebben gelezen, ben ik er al achter dat ie op een van de vier diodes aangesloten moet worden. Daarvoor raak ik met de multimeter op het meten van 20V en de rode pen van de multimeter de blauwe kabel (Function common) aan en zoek ik met de zwarte pen naar GND. Er zijn twee diodes die een (positief) resultaat geven van 12V. Daar heb ik de zwarte kabel van de Stay Alive op aangesloten, maar als ik de trein laat rijden en 'm van het spoor af til, stopt ie meteen en dan draaien de wielen een fractie van een seconde de andere kant op en stop. Het is niet een erg gebruiksvriendelijke aankoop is geweest, maar ik vind het wel weer interessant. Weet iemand wat ik verkeerd doe?

De contacten bij de rode pijlen zijn de punten die 12V op de multimeter laten zien.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ErikW

• Offline Offline
Re: LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2018, 13:41:34 »
Geen ervaring mee, maar volgens mij moet je de linker twee diodes aan de onderkant met de powerpack verbinden.  Het is een gelijkrichterbrug, middelste twee diodes maken de -, de buitenste 2 de +.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2018, 13:56:15 »
Ik begrijp je denkwijze. Waar echter geen twijfel over is dat de blauwe kabel van de Stay Alive op de blauwe kabel van de decoder moet worden aangesloten. Het lijkt me daarom helemaal geen optie om 'm ergens anders op aan te sluiten. Het lijkt me dat, door aangesloten te zijn op de blauwe kabel, de Stay Alive reeds netjes aangesloten is DC+ van de decoder. Deze zou dus helemaal niet op de + van een diode moeten worden aangesloten, want dat zit ie als het goed is al. En de zwarte had ik dus op de - van de diode aangesloten, maar dat werkt niet.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2018, 14:02:09 »
Als ik naar de diode markeringen en de railaansluitingen kijk zou het punt wat je nu gebruikt inderdaad de decoder massa moeten zijn.
En blauw zou dan inderdaad aan de buitenste twee diodes moeten hangen...

Ik neem aan dat de blauwe draad op de decoder aansluiting rechts naar de motor gaat en NIET naar de "stayalive"?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2018, 14:07:53 »
Ja, ik dacht ook dat ik het goed deed.

Die blauwe draad rechts komt van de motor. Die heeft een (vast) blauw (en rood) draadje. De blauwe function kabel zit op de onderzijde van de decoder.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2018, 16:41:37 »
Uit de foto in het startbericht maak ik dit op:

Aan de bovenkant: de twee linker diodes zitten aan elkaar en aan de zwarte draad die van de wielen komt.
De twee rechter diodes zitten aan elkaar en aan de rode draad vanaf de wielen.

Aan de onderkant:  de twee buitenste zitten aan elkaar, dat is de plus. En de twee binnenste zitten aan elkaar, dat is de min.

Dus aan de onderkant zal je tussen de eerste en de tweede of tussen de derde en de vierde ongeveer 20 volt moeten meten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobertH

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2018, 17:18:37 »
hoi,

Mailtje naar https://domburgtrainsupport.nl/ , importeur Nederland . Weet een heleboel.

groet rob
Charles Bukowski — 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #7 Gepost op: 22 January 2018, 20:21:11 »
Citaat van: Klaas Zondervan
... De twee rechter diodes zitten aan elkaar en aan de rode draad vanaf de wielen.

De blauwe draad lijkt via een printspoortje ook rechtsboven aan de diode te zitten, dus ook aan de rode draad.

Citaat van: Klaas Zondervan
Aan de onderkant:  ... de twee binnenste zitten aan elkaar, dat is de min.
Citaat van: Sven
... De contacten bij de rode pijlen zijn de punten die 12V op de multimeter laten zien.

Dat is vreemd, want beide punten lijken aan de 'onderkant' van de middenste twee diodes te zitten, daar zou je dus nooit een spanning tussen kunnen meten.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2018, 20:48:52 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #8 Gepost op: 25 January 2018, 12:00:01 »
Kijk eens naar figuur 3 achterin de manual van deze oude TAMS decoder, dit schema is een mooi voorbeeld hoe zo'n decoder in elkaar zit:
http://tams-online.de/WebRoot/Store11/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/MediaGallery/15_Download/Anleitungen_DE/Lokdecoder_alt/LD-G-1_LD-W-1_NL.PDF

De aansluitingen die Sven zoekt zijn in dit schema volgens mij X17 (zwart, decoder massa) en X16 (blauw, decoder +).
De kleur zwart (uit de NEM standaard) is misleidend omdat die ook voor de lok massa (hier X3) wordt gebruikt...

HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #9 Gepost op: 25 January 2018, 12:37:14 »
De normale laisdecoders (op de foto rechts de 860012) blijven en worden gewoon geleverd worden met de v+ en GND uitbedraad.

Daar sluit je de Stay alive kit op aan. Overigens is die kit niets meer als elke LocBuffer, een laadinrichting en een condensator schakeling.

Ben wel benieuwd waar de info vandaan komt dat Laisdcc deze tijdelijk is gaan leveren zonder aansluiting.

Wel is het zo dat er ontwikkeling is waarbij de Stay alive net als bij ESU een laad optie krijgt. Hoe dat precies word is nog onduidelijk.

Persoonlijk bouw ik liever zelf een bufferschakeling omdat je dan zelf de capaciteit kan bepalen.

Groetjes

In het midden de nieuwe Z2 en links de N18, rechts de 860012

« Laatst bewerkt op: 25 January 2018, 12:41:19 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #10 Gepost op: 25 January 2018, 14:21:13 »
Bedankt voor die bijdrage, Martin. Heb je niet zo' 860012 open, zodat ik kan zien waar die zwarte kabel op aan is gesloten?

De informatie die ik kreeg van de verkoper, http://widgetshed.co.uk is als volgt:
Citaat
The decoder as supplied is correct and as supplied by the manufacturer.

The last delivery of decoders we received from the Laisdcc factory did not have the colour matched capacitor kit  connection wires fitted to many of the models. We challenged Laisdcc about this and were told that it was a decision based on the rollout of a revised and new range of decoders that will come out in the spring. We pointed out that for some of our customers the ease of connecting capacitor kits was a great selling point and that Laisdcc were missing a trick with this. As a result of the pressure from their retailers they have relented and we are expecting the next production run to have returned to the practice of fitting these wires for our customers.
Op mijn vraag van een paar dagen geleden waar die kabel dan wel op aangesloten moet worden heb ik (nog) geen antwoord gekregen. Mocht 'm wel terugsturen, maar dan krijg ik niet een juiste retour. Dit moet toch wel te doen zijn?

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #11 Gepost op: 25 January 2018, 16:13:50 »
Sven,

Geen antwoord, maar misschien wat hulp.
De vier diodes zitten volgens het volgende schema aan elkaar:

Ik weet niet waar de zwarte draad aan vast zit op de foto van je vraag, maar de rode/zwarte draad vanaf de rails vindt je aan de bovenkant van je decoder.
Met een multimeter in de piep stand (controle diodes) kun je nu de plaats van de nieuwe zwarte draad en de plaats van de blauwe opsporen.

Zwart (Nieuw): Verbind je rode pen van je multimeter met de rode draad (Rail). Er gaat nu op drie plaatsen een piep als je alle verbindingen van de vier diodes langs gaat. De ene is waar de zwarte draad vast moet en de anderen zijn de verbinding via de print met de rode draad (Rail). Door nu de zwarte pen met de rode draad (Rail) te verbinden en deze twee punten weer te controleren, zal er nu op een plaats nog maar een piep klinken. Dit is de verbinding met de rode draad (Rail). Dus waar eerst wel een piep klonk en bij de tweede meting niet is de aansluiting voor de zwarte draad (Nieuw).
Blauw (Nieuw): Verbind de zwarte van je multimeter met de zwarte draad (Rail). Er gaat nu werderom op drie plaatsen een piep als je alle verbindingen van de vier diodes langs gaat. Door nu de rode draad van de multimeter met de met de zwarte draad (Rail) te verbinden kun je weer zoeken op de aansluiting waar geen piep klinkt. Dit is de aansluiting voor de blauwe draad (nieuw).

Succes met meten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #12 Gepost op: 25 January 2018, 16:30:17 »
U vraagt, wij draaien ;)
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #13 Gepost op: 25 January 2018, 16:32:31 »
Aha! Die (lege) aansluiting had ik al zien zitten en vroeg me af of die er niet voor bedoeld was, maar niets wees er op. Ga het gelijk proberen! Sympathiek van je.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #14 Gepost op: 25 January 2018, 16:33:30 »
Graag gedaan :)