Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 20:21:25
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door V200-G2000
Vandaag om 19:36:21
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:22:04
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
  

Auteur Topic: LaisDCC stay alive - GND verbinding  (gelezen 3882 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8362
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Gepost op: 22 January 2018, 13:28:39 »
Ik ben eens begonnen te testen met de decoders van LaisDCC. Zeer goedkope decoders en werken prima. Nu kost een Stay Alive condensator maar een paar euro meer, dus die heb ik bij mijn 860012 gekocht. Nu werden de decoders eerst aangeboden met twee draadjes (zwart en blauw) die je op dezelfde kabels aansluit aan de Stay Alive module, maar dat schijnt nu een tijdje niet meer zo te zijn. De verkoper zei dat LaisDCC dit toch weer op de decoders gaat doen, maar vooralsnog heb ik er dus eentje die alleen maar een blauwe kabel heeft. Nu staat nergens in de handleiding waar de DC Negative/Ground (GND) aansluiting op de decoder zit. De verkoper zegt ook dat de handleiding niet is aangepast aan de decoders zonder Stay Alive kabels en zegt dat je zelf de GND moet vinden en daarop aansluiten, maar kan me niet vertellen waar die zit.

Na deze zeer nuttige informatie helemaal door te hebben gelezen, ben ik er al achter dat ie op een van de vier diodes aangesloten moet worden. Daarvoor raak ik met de multimeter op het meten van 20V en de rode pen van de multimeter de blauwe kabel (Function common) aan en zoek ik met de zwarte pen naar GND. Er zijn twee diodes die een (positief) resultaat geven van 12V. Daar heb ik de zwarte kabel van de Stay Alive op aangesloten, maar als ik de trein laat rijden en 'm van het spoor af til, stopt ie meteen en dan draaien de wielen een fractie van een seconde de andere kant op en stop. Het is niet een erg gebruiksvriendelijke aankoop is geweest, maar ik vind het wel weer interessant. Weet iemand wat ik verkeerd doe?

De contacten bij de rode pijlen zijn de punten die 12V op de multimeter laten zien.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2018, 13:41:34 »
Geen ervaring mee, maar volgens mij moet je de linker twee diodes aan de onderkant met de powerpack verbinden.  Het is een gelijkrichterbrug, middelste twee diodes maken de -, de buitenste 2 de +.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8362
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2018, 13:56:15 »
Ik begrijp je denkwijze. Waar echter geen twijfel over is dat de blauwe kabel van de Stay Alive op de blauwe kabel van de decoder moet worden aangesloten. Het lijkt me daarom helemaal geen optie om 'm ergens anders op aan te sluiten. Het lijkt me dat, door aangesloten te zijn op de blauwe kabel, de Stay Alive reeds netjes aangesloten is DC+ van de decoder. Deze zou dus helemaal niet op de + van een diode moeten worden aangesloten, want dat zit ie als het goed is al. En de zwarte had ik dus op de - van de diode aangesloten, maar dat werkt niet.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2018, 14:02:09 »
Als ik naar de diode markeringen en de railaansluitingen kijk zou het punt wat je nu gebruikt inderdaad de decoder massa moeten zijn.
En blauw zou dan inderdaad aan de buitenste twee diodes moeten hangen...

Ik neem aan dat de blauwe draad op de decoder aansluiting rechts naar de motor gaat en NIET naar de "stayalive"?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8362
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2018, 14:07:53 »
Ja, ik dacht ook dat ik het goed deed.

Die blauwe draad rechts komt van de motor. Die heeft een (vast) blauw (en rood) draadje. De blauwe function kabel zit op de onderzijde van de decoder.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2018, 16:41:37 »
Uit de foto in het startbericht maak ik dit op:

Aan de bovenkant: de twee linker diodes zitten aan elkaar en aan de zwarte draad die van de wielen komt.
De twee rechter diodes zitten aan elkaar en aan de rode draad vanaf de wielen.

Aan de onderkant:  de twee buitenste zitten aan elkaar, dat is de plus. En de twee binnenste zitten aan elkaar, dat is de min.

Dus aan de onderkant zal je tussen de eerste en de tweede of tussen de derde en de vierde ongeveer 20 volt moeten meten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobertH

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2018, 17:18:37 »
hoi,

Mailtje naar https://domburgtrainsupport.nl/ , importeur Nederland . Weet een heleboel.

groet rob
Charles Bukowski — 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Reactie #7 Gepost op: 22 January 2018, 20:21:11 »
Citaat van: Klaas Zondervan
... De twee rechter diodes zitten aan elkaar en aan de rode draad vanaf de wielen.

De blauwe draad lijkt via een printspoortje ook rechtsboven aan de diode te zitten, dus ook aan de rode draad.

Citaat van: Klaas Zondervan
Aan de onderkant:  ... de twee binnenste zitten aan elkaar, dat is de min.
Citaat van: Sven
... De contacten bij de rode pijlen zijn de punten die 12V op de multimeter laten zien.

Dat is vreemd, want beide punten lijken aan de 'onderkant' van de middenste twee diodes te zitten, daar zou je dus nooit een spanning tussen kunnen meten.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2018, 20:48:52 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Reactie #8 Gepost op: 25 January 2018, 12:00:01 »
Kijk eens naar figuur 3 achterin de manual van deze oude TAMS decoder, dit schema is een mooi voorbeeld hoe zo'n decoder in elkaar zit:
http://tams-online.de/WebRoot/Store11/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/MediaGallery/15_Download/Anleitungen_DE/Lokdecoder_alt/LD-G-1_LD-W-1_NL.PDF

De aansluitingen die Sven zoekt zijn in dit schema volgens mij X17 (zwart, decoder massa) en X16 (blauw, decoder +).
De kleur zwart (uit de NEM standaard) is misleidend omdat die ook voor de lok massa (hier X3) wordt gebruikt...

HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Reactie #9 Gepost op: 25 January 2018, 12:37:14 »
De normale laisdecoders (op de foto rechts de 860012) blijven en worden gewoon geleverd worden met de v+ en GND uitbedraad.

Daar sluit je de Stay alive kit op aan. Overigens is die kit niets meer als elke LocBuffer, een laadinrichting en een condensator schakeling.

Ben wel benieuwd waar de info vandaan komt dat Laisdcc deze tijdelijk is gaan leveren zonder aansluiting.

Wel is het zo dat er ontwikkeling is waarbij de Stay alive net als bij ESU een laad optie krijgt. Hoe dat precies word is nog onduidelijk.

Persoonlijk bouw ik liever zelf een bufferschakeling omdat je dan zelf de capaciteit kan bepalen.

Groetjes

In het midden de nieuwe Z2 en links de N18, rechts de 860012

« Laatst bewerkt op: 25 January 2018, 12:41:19 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8362
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Reactie #10 Gepost op: 25 January 2018, 14:21:13 »
Bedankt voor die bijdrage, Martin. Heb je niet zo' 860012 open, zodat ik kan zien waar die zwarte kabel op aan is gesloten?

De informatie die ik kreeg van de verkoper, http://widgetshed.co.uk is als volgt:
Citaat
The decoder as supplied is correct and as supplied by the manufacturer.

The last delivery of decoders we received from the Laisdcc factory did not have the colour matched capacitor kit  connection wires fitted to many of the models. We challenged Laisdcc about this and were told that it was a decision based on the rollout of a revised and new range of decoders that will come out in the spring. We pointed out that for some of our customers the ease of connecting capacitor kits was a great selling point and that Laisdcc were missing a trick with this. As a result of the pressure from their retailers they have relented and we are expecting the next production run to have returned to the practice of fitting these wires for our customers.
Op mijn vraag van een paar dagen geleden waar die kabel dan wel op aangesloten moet worden heb ik (nog) geen antwoord gekregen. Mocht 'm wel terugsturen, maar dan krijg ik niet een juiste retour. Dit moet toch wel te doen zijn?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Reactie #11 Gepost op: 25 January 2018, 16:13:50 »
Sven,

Geen antwoord, maar misschien wat hulp.
De vier diodes zitten volgens het volgende schema aan elkaar:

Ik weet niet waar de zwarte draad aan vast zit op de foto van je vraag, maar de rode/zwarte draad vanaf de rails vindt je aan de bovenkant van je decoder.
Met een multimeter in de piep stand (controle diodes) kun je nu de plaats van de nieuwe zwarte draad en de plaats van de blauwe opsporen.

Zwart (Nieuw): Verbind je rode pen van je multimeter met de rode draad (Rail). Er gaat nu op drie plaatsen een piep als je alle verbindingen van de vier diodes langs gaat. De ene is waar de zwarte draad vast moet en de anderen zijn de verbinding via de print met de rode draad (Rail). Door nu de zwarte pen met de rode draad (Rail) te verbinden en deze twee punten weer te controleren, zal er nu op een plaats nog maar een piep klinken. Dit is de verbinding met de rode draad (Rail). Dus waar eerst wel een piep klonk en bij de tweede meting niet is de aansluiting voor de zwarte draad (Nieuw).
Blauw (Nieuw): Verbind de zwarte van je multimeter met de zwarte draad (Rail). Er gaat nu werderom op drie plaatsen een piep als je alle verbindingen van de vier diodes langs gaat. Door nu de rode draad van de multimeter met de met de zwarte draad (Rail) te verbinden kun je weer zoeken op de aansluiting waar geen piep klinkt. Dit is de aansluiting voor de blauwe draad (nieuw).

Succes met meten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Reactie #12 Gepost op: 25 January 2018, 16:30:17 »
U vraagt, wij draaien ;)
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8362
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Reactie #13 Gepost op: 25 January 2018, 16:32:31 »
Aha! Die (lege) aansluiting had ik al zien zitten en vroeg me af of die er niet voor bedoeld was, maar niets wees er op. Ga het gelijk proberen! Sympathiek van je.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: LaisDCC stay alive - GND verbinding
« Reactie #14 Gepost op: 25 January 2018, 16:33:30 »
Graag gedaan :)
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?