Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Huup
Vandaag
om 21:06:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:04:30
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan
door
Frank 123
Vandaag
om 21:00:16
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 20:59:11
Da's Daz 2
door
Hans_omBC
Vandaag
om 20:57:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
Vandaag
om 20:55:12
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 20:40:04
S88N bezetmelder
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 20:22:51
Stottering Piko 98551BD
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 20:10:03
Bf Kibronn
door
Eric B
Vandaag
om 19:52:07
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:38:53
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Servé
Vandaag
om 19:25:51
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 17:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Silvolde
Vandaag
om 16:59:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
Vandaag
om 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Fred_G
Vandaag
om 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal.
door
hmmglaser
Vandaag
om 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 16:19:53
Doornvliet
door
william_2
Vandaag
om 16:12:42
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis?
door
henk
Vandaag
om 16:07:44
Aachenau West
door
Bertje B
Vandaag
om 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:09:54
Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
door
Benelux795
Vandaag
om 15:06:10
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
3Dbuildr
Vandaag
om 14:01:30
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
Dennis1984
Vandaag
om 13:48:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 13:45:41
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 13:27:41
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
Vandaag
om 12:29:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:46:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Fleischmann 6166 en 6167
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Fleischmann 6166 en 6167 (gelezen 2088 keer)
Norway13
Offline
Berichten: 228
Fleischmann 6166 en 6167
«
Gepost op:
19 January 2018, 15:02:43 »
Beste forummers.
Wat is nu eigenlijk het feitelijke verschil tussen de Hele Engelsman 6166 en 6167. Ik zie alleen dat ik de ene keer aan d A poot 1cm aan moet leggen en bij de andere aan de C poot. Bij de 6166 staat dat dit een linkse is en de 6167 een rechtse maar als ik ze "op-elkaar" leg zie ik behalve die 1cm geen verschil..
theo
Gelogd
spoorzeven
Offline
Berichten: 5651
Re: Fleischmann 6166 en 6167
«
Reactie #1 Gepost op:
19 January 2018, 15:50:51 »
Dat is dus ook het verschil. De ene is links kruisend en de andere rechts kruisend. Dat heeft met de geometrie van de Profirail te maken. Vergelijk het maar (op de site van Fl*) met de gewone wissels, dan zie je dat verschil ook.
Gelogd
Groet, Frank
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8136
Re: Fleischmann 6166 en 6167
«
Reactie #2 Gepost op:
19 January 2018, 15:51:41 »
Dat is ook het enige verschil. Alleen als je exact het schema van Fleischmann aanhoudt, dan kom je niet uit als je de verkeerde toepast. Dat sluit de rails niet exact aan, die ene cm. kom je dan tekort in het stuk dat naar het andere spoor gaat.
http://www.fleischmann-ho.nl/xtra-info/profirails.htm
https://gertvanvoorst.nl/msp_rails.html
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Norway13
Offline
Berichten: 228
Re: Fleischmann 6166 en 6167
«
Reactie #3 Gepost op:
19 January 2018, 17:00:26 »
OK, dus dat is niet zo spannend als het lijkt en zijn beide uitwisselbaar.
De Fleischmann link kon ik maar de Fleischmann Profi info van gert van der voorst niet en daar staat een hoop in waar ik het helemaal mee eens ben.
theo
Gelogd
kawaaad
Offline
Berichten: 483
Re: Fleischmann 6166 en 6167
«
Reactie #4 Gepost op:
19 January 2018, 18:58:02 »
uitwisselbaar ja en nee , er is wel een aparte stroom doorvoering in de L of R wissel. Dus draai je de wissel om dan werkt de zelfdenkende functie niet of moeilijk. Als je de wissel aan de onderkant bekijkt dan zie je ergens aan het uiteinde van een van de zijde een pijl staan, dit is de stroom doorvoerende kant. Dus in mijn opinie is er wel degelijk een belangrijk verschil tussen LenR
mvg aad
Gelogd
Norway13
Offline
Berichten: 228
Re: Fleischmann 6166 en 6167
«
Reactie #5 Gepost op:
19 January 2018, 19:56:56 »
Als dat zo is, heeft dat dan concequenties voor mijn nieuwe rangeer plan?
Ik heb nu 6x 6167 (R) achter elkaar staan (maar kan dit dus ook met de 6166 (L) doen). Betekend dat dan dat je op elk niet doorgaand spoor een extra stroom toevoer moet maken? Overigens is mijn baantje volledig digitaal dus aan dat "zelfdenkend" heb ik niet zo bar veel.
theo
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8136
Re: Fleischmann 6166 en 6167
«
Reactie #6 Gepost op:
19 January 2018, 22:18:10 »
De standaard hart-op-hart afstand van Fleischmann is 63,5 mm. Als je een engelse wissel andersom toepast dan krijg je een kleinere afstand. Je komt immers die cm tekort, alleen is het geen hele cm omdat de aftakkende rails onder een hoek ligt. Het sporen zullen dus een paar milimeter dichter bij elkaar liggen.
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Norway13
Offline
Berichten: 228
Re: Fleischmann 6166 en 6167
«
Reactie #7 Gepost op:
20 January 2018, 10:35:48 »
Citaat
Het sporen zullen dus een paar milimeter dichter bij elkaar liggen.
Ben het maar eens gaan uittekenen.
Ik kan dat verschil niet reproduceren, het enige is volgens mij nog steeds het lengte verschil van die cm. Je kunt dus door de één of de andere te gebruiken een cm winnen of verliezen, wat ook nog opgevangen kan worden door het rail 6107 bij te passen.
Blijft nog wel staan de stroomvoorziening en die kan ik even niet nabouwen, moet dan eerst of wat kopen of wat slopen....-;)
theo
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Fleischmann 6166 en 6167
«
Reactie #8 Gepost op:
24 January 2018, 15:58:45 »
Kijk eens naar de aansluitingen op het rechte spoor. Dat apst niet volgens mij bij twee van de 4 tekeningen.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
W. Thomas
Offline
Berichten: 1241
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Re: Fleischmann 6166 en 6167
«
Reactie #9 Gepost op:
24 January 2018, 19:24:40 »
als je de geometrie van fleischmann wilt aanhouden kun je de wissels niet met elkaar uitwisselen.
Net zoals de tegenboog altijd een 6138 moet zijn om weer tot 63.5mm tussenafstand komen.
Dat met die stroom doorvoerende kant is nieuw voor, heb ik blijkbaar altijd geluk gehad.
Inmiddels rij ik digitaal en is dat denkende deel niet meer nodig in het schaduwstation.
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Fleischmann 6166 en 6167