Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:55:39
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
  

Auteur Topic: Fleischmann 6166 en 6167  (gelezen 1802 keer)

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Fleischmann 6166 en 6167
« Gepost op: 19 januari 2018, 15:02:43 »
Beste forummers.
Wat is nu eigenlijk het feitelijke verschil tussen de Hele Engelsman 6166 en 6167. Ik zie alleen dat ik de ene keer aan d A poot 1cm aan moet leggen en bij de andere aan de C poot. Bij de 6166 staat dat dit een linkse is en de 6167 een rechtse maar als ik ze "op-elkaar" leg zie ik behalve die 1cm geen verschil..
theo

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2018, 15:50:51 »
Dat is dus ook het verschil. De ene is links kruisend en de andere rechts kruisend. Dat heeft met de geometrie van de Profirail te maken. Vergelijk het maar (op de site van Fl*) met de gewone wissels, dan zie je dat verschil ook.
Groet, Frank

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2018, 15:51:41 »
Dat is ook het enige verschil. Alleen als je exact het schema van Fleischmann aanhoudt, dan kom je niet uit als je de verkeerde toepast. Dat sluit de rails niet exact aan, die ene cm. kom je dan tekort in het stuk dat naar het andere spoor gaat.

http://www.fleischmann-ho.nl/xtra-info/profirails.htm

https://gertvanvoorst.nl/msp_rails.html

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2018, 17:00:26 »
OK, dus dat is niet zo spannend als het lijkt en zijn beide uitwisselbaar.
De Fleischmann link kon ik maar de Fleischmann Profi info van gert van der voorst niet en daar staat een hoop in waar ik het helemaal mee eens ben.

theo

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2018, 18:58:02 »
 uitwisselbaar ja en nee , er is wel een aparte stroom doorvoering in de L of R wissel. Dus draai je de wissel om dan werkt de zelfdenkende functie niet of moeilijk. Als je de wissel aan de onderkant bekijkt dan zie je ergens aan het uiteinde van een van de zijde een pijl staan, dit is de stroom doorvoerende kant. Dus in mijn opinie is er wel degelijk een belangrijk verschil tussen LenR

mvg aad

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2018, 19:56:56 »
Als dat zo is, heeft dat dan concequenties voor mijn nieuwe rangeer plan?



Ik heb nu 6x 6167 (R) achter elkaar staan (maar kan dit dus ook met de 6166 (L) doen). Betekend dat dan dat je op  elk niet doorgaand spoor een extra stroom toevoer moet maken? Overigens is mijn baantje volledig digitaal dus aan dat "zelfdenkend" heb ik niet zo bar veel.

theo

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2018, 22:18:10 »
De standaard hart-op-hart afstand van Fleischmann is 63,5 mm. Als je een engelse wissel andersom toepast dan krijg je een kleinere afstand. Je komt immers die cm tekort, alleen is het geen hele cm omdat de aftakkende rails onder een hoek ligt. Het sporen zullen dus een paar milimeter dichter bij elkaar liggen.

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2018, 10:35:48 »
Citaat
Het sporen zullen dus een paar milimeter dichter bij elkaar liggen.

Ben het maar eens gaan uittekenen.
Ik kan dat verschil niet reproduceren, het enige is volgens mij nog steeds het lengte verschil van die cm. Je kunt dus door de één of de andere te gebruiken een cm winnen of verliezen, wat ook nog opgevangen kan worden door het rail 6107 bij te passen.
Blijft nog wel staan de stroomvoorziening en die kan ik even niet nabouwen, moet dan eerst of wat kopen of wat slopen....-;)

theo


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2018, 15:58:45 »
Kijk eens naar de aansluitingen op het rechte spoor. Dat apst niet volgens mij bij twee van de 4 tekeningen.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Fleischmann 6166 en 6167
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2018, 19:24:40 »
als je de geometrie van fleischmann wilt aanhouden kun je de wissels niet met elkaar uitwisselen.
Net zoals de tegenboog altijd een 6138 moet zijn om weer tot 63.5mm tussenafstand komen.

Dat met die stroom doorvoerende kant is nieuw voor, heb ik blijkbaar altijd geluk gehad.
Inmiddels rij ik digitaal en is dat denkende deel niet meer nodig in het schaduwstation.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html