BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Norway13 op 19 januari 2018, 15:02:43

Titel: Fleischmann 6166 en 6167
Bericht door: Norway13 op 19 januari 2018, 15:02:43
Beste forummers.
Wat is nu eigenlijk het feitelijke verschil tussen de Hele Engelsman 6166 en 6167. Ik zie alleen dat ik de ene keer aan d A poot 1cm aan moet leggen en bij de andere aan de C poot. Bij de 6166 staat dat dit een linkse is en de 6167 een rechtse maar als ik ze "op-elkaar" leg zie ik behalve die 1cm geen verschil..
theo
Titel: Re: Fleischmann 6166 en 6167
Bericht door: spoorzeven op 19 januari 2018, 15:50:51
Dat is dus ook het verschil. De ene is links kruisend en de andere rechts kruisend. Dat heeft met de geometrie van de Profirail te maken. Vergelijk het maar (op de site van Fl*) met de gewone wissels, dan zie je dat verschil ook.
Titel: Re: Fleischmann 6166 en 6167
Bericht door: Rondje_HO op 19 januari 2018, 15:51:41
Dat is ook het enige verschil. Alleen als je exact het schema van Fleischmann aanhoudt, dan kom je niet uit als je de verkeerde toepast. Dat sluit de rails niet exact aan, die ene cm. kom je dan tekort in het stuk dat naar het andere spoor gaat.

http://www.fleischmann-ho.nl/xtra-info/profirails.htm

https://gertvanvoorst.nl/msp_rails.html
Titel: Re: Fleischmann 6166 en 6167
Bericht door: Norway13 op 19 januari 2018, 17:00:26
OK, dus dat is niet zo spannend als het lijkt en zijn beide uitwisselbaar.
De Fleischmann link kon ik maar de Fleischmann Profi info van gert van der voorst niet en daar staat een hoop in waar ik het helemaal mee eens ben.

theo
Titel: Re: Fleischmann 6166 en 6167
Bericht door: kawaaad op 19 januari 2018, 18:58:02
 uitwisselbaar ja en nee , er is wel een aparte stroom doorvoering in de L of R wissel. Dus draai je de wissel om dan werkt de zelfdenkende functie niet of moeilijk. Als je de wissel aan de onderkant bekijkt dan zie je ergens aan het uiteinde van een van de zijde een pijl staan, dit is de stroom doorvoerende kant. Dus in mijn opinie is er wel degelijk een belangrijk verschil tussen LenR

mvg aad
Titel: Re: Fleischmann 6166 en 6167
Bericht door: Norway13 op 19 januari 2018, 19:56:56
Als dat zo is, heeft dat dan concequenties voor mijn nieuwe rangeer plan?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6166_of_6167.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6166_of_6167.jpg)

Ik heb nu 6x 6167 (R) achter elkaar staan (maar kan dit dus ook met de 6166 (L) doen). Betekend dat dan dat je op  elk niet doorgaand spoor een extra stroom toevoer moet maken? Overigens is mijn baantje volledig digitaal dus aan dat "zelfdenkend" heb ik niet zo bar veel.

theo
Titel: Re: Fleischmann 6166 en 6167
Bericht door: Rondje_HO op 19 januari 2018, 22:18:10
De standaard hart-op-hart afstand van Fleischmann is 63,5 mm. Als je een engelse wissel andersom toepast dan krijg je een kleinere afstand. Je komt immers die cm tekort, alleen is het geen hele cm omdat de aftakkende rails onder een hoek ligt. Het sporen zullen dus een paar milimeter dichter bij elkaar liggen.
Titel: Re: Fleischmann 6166 en 6167
Bericht door: Norway13 op 20 januari 2018, 10:35:48
Citaat
Het sporen zullen dus een paar milimeter dichter bij elkaar liggen.

Ben het maar eens gaan uittekenen.
Ik kan dat verschil niet reproduceren, het enige is volgens mij nog steeds het lengte verschil van die cm. Je kunt dus door de één of de andere te gebruiken een cm winnen of verliezen, wat ook nog opgevangen kan worden door het rail 6107 bij te passen.
Blijft nog wel staan de stroomvoorziening en die kan ik even niet nabouwen, moet dan eerst of wat kopen of wat slopen....-;)

theo

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6166_of_6167-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6166_of_6167-2.jpg)
Titel: Re: Fleischmann 6166 en 6167
Bericht door: gvandersel op 24 januari 2018, 15:58:45
Kijk eens naar de aansluitingen op het rechte spoor. Dat apst niet volgens mij bij twee van de 4 tekeningen.
Titel: Re: Fleischmann 6166 en 6167
Bericht door: W. Thomas op 24 januari 2018, 19:24:40
als je de geometrie van fleischmann wilt aanhouden kun je de wissels niet met elkaar uitwisselen.
Net zoals de tegenboog altijd een 6138 moet zijn om weer tot 63.5mm tussenafstand komen.

Dat met die stroom doorvoerende kant is nieuw voor, heb ik blijkbaar altijd geluk gehad.
Inmiddels rij ik digitaal en is dat denkende deel niet meer nodig in het schaduwstation.