Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 896037 keer)

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:25 jaar geleden
« Reactie #435 Gepost op: 22 mei 2009, 22:41:05 »
Ook over de seinen in het station van Vroomshoop valt nog het een en ander te vertellen. Er lagen 2 sporen, maar er stond aan beide kanten van het station slechts 1 armsein. Dit sein was voor beide sporen bedoeld. Als er al 2 treinen tegelijk in het station waren, dan waren die zo ingelegd dat ze elk een andere kant op gingen en nooit dezelfde kant op. Je ziet dan ook dat het sein voor de olietrein links naast het spoor staat en niet rechts.

Groeten Harry.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re:25 jaar geleden
« Reactie #436 Gepost op: 22 mei 2009, 23:20:33 »
[offtopic]

Zijn deze oliewagen al in model verschenen?:



[ontopic]
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:25 jaar geleden
« Reactie #437 Gepost op: 23 mei 2009, 01:44:23 »
(offtopic)

Nee Fissy helaas heeft geen enkele fabrikant dit specifieke model ketelwagen uitgebracht. Wordt trouwens wel tijd dat een fabrikant het aandurft dit type te ontwikkelen. Zowel de Duitse markt zal er ook warm voor lopen heb ik gehoord.
Weliswaar komt Liliput binnenkort wel met een NAM ketelwagen uit (eind juli 2009) maar dit is van een geheel ander type dan op de afbeeldingen laat zien.


Liliput NAM ketelwagen gespot door Chrissie. :D


http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/lil1.jpg


Jeroen

(ontopic)
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2009, 01:46:03 door Thowra »
We're all riders on this train.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re:25 jaar geleden
« Reactie #438 Gepost op: 01 juni 2009, 09:34:29 »
1 juni 1984: vrijdag na Hemelvaart, de winterdienst 1983/1984 was nog twee dagen van kracht. Met ingang van deze dienst (25 september 1983) werd het materieel '46 buiten dienst gesteld. Hoewel sloper Koek sinds die tijd niet heeft stil gezeten zijn er toch nog flink wat '46-ers aanwezig. Van de 6 vierwagenstellen die op Zwolle Rgs werden geplaatst en in de Amersfoortse werkplaats zijn onttakeld zijn alleen de 688 en de helft van de 670 nog maar over. De 688 staat te Amf op het punt naar de sloper te worden overgebracht. De 670 staat al te Mijdrecht, hiervan wordt de B 670 op dit moment gesloopt, de BDk zal spoedig volgen. Te Nijmegen staan de 231 en 279 voor Holec gereserveerd. De rijvaardige dienstwagens 285 en 291 komen af en toe nog op de baan. Te Utrecht staat de gele 281 op doorvoer naar Koek te wachten. Voor het musem staat in de loods te Roosendaal de 273. Op het werkplaatsterrein wemelt het van de '46-ers die op onttakeling en sloop staan te wachten. De tweewagenstellen 225, 242, 245, 246, 274, 277, 278, 284, 289, 293, 299 en het vierwagenstel 683. 

En dan is het zo maar weer 25 jaar geleden dat ik met een Tienertoerkaart naar Roosendaal toog om daar wat rond te lopen op het werkplaatsterrein. Helaas heb ik toen in een vlaag van verstandsverbijstering gekozen voor een goedkope diafilm...


De gele 299 (buiten dienst per 25 september 1983) met de in het voorjaar van 1984 terzijde gestelde DE-2 77. De 299 zou al eind juni naar sloper Koek vertrekken, de 77 pas medio februari 1985.


DE-1 33 ontspoorde begin 1984 over zijn eigen (losgeraakte) motor en ging aan de kant. Medio oktober 1984 ging het motorrijtuig naar Mijdrecht voor sloop. Let op het verschoven NS-vignet (de 21 had dit ook en werd uniek wat dit betreft na sloop van de 33).
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:25 jaar geleden
« Reactie #439 Gepost op: 01 juni 2009, 14:28:34 »
Op 1 juni 1984 was ik ook onderweg. Alleen ging mijn reis niet zo ver weg als Frank. Met een half uurtje was ik in Zwolle, en daarvandaan ging het nog even door naar Kampen om wat plaatjes te maken van de ouwe dieseltweetjes.

Er reed toen nog een buurtgoederentrein naar Kampen. Om ruimte te maken op het enkelsporige traject voor deze trein verviel er dan 2x per dag een reizigerstrein Kampen-Zwolle. Dit stel bleef dan een half uur in Kampen overstaan. Daarna reed er dan een tweede stel van Zwolle naar Kampen waar ze werden gekoppeld en samen weer naar Zwolle vertrokken.
Meestal werd hiervoor een oude rode diesel gebruikt, en vandaag was dat de 93.


De 93 komt om 15.30 binnen in Kampen waarna het ging koppelen met de 177 die daar al stond.



De 93 en 177 na aankomst in Zwolle. De 177 zal weer vertrekken naar Kampen waarna de 93 kon worden afgerangeerd.


Even later kwam ook nog de 1101 voorbij over spoor 1 met 2 postwagens.

Groeten Harry.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re:25 jaar geleden
« Reactie #440 Gepost op: 01 juni 2009, 20:23:42 »
Topdag; 1 juni 1984  (y)
Ik kwam het dorp niet uit en ging op Rotterdam CS een TEE in zijn nadagen vastleggen, waarbij ik overigens niet de enige was (zie rechts op de foto)


NMBS 1504 met TEE 82 "Etoile du Nord" komt aan in Rotterdam CS.


En dezelfde trein klaar voor vertrek.

Volgende fotos pas in juli en augustus, van de zomervakantie....
No dress rehearsel, this is our life.

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:25 jaar geleden
« Reactie #441 Gepost op: 01 juni 2009, 22:18:49 »
Nog een paar laatste plaatjes uit Zwolle van 1 juni 1984.


De 1126 komt om 16.08 binnen met 5 Plan E uit Vlissingen. Deze foto is op zich niet zo bijzonder, maar wel de samenstelling van de trein, namelijk AB-AB-A-B-RD(?). Dit laatste rijtuig is niet helemaal goed te herkennen. 2 rijtuigen uit de trekduw-diensten dus achter de lok.


De 177 staat om 16.15 weer klaar voor een volgende rit naar Kampen.


De 1112 en de 2417 staan om 16.53 onder de oude kap te wachten.


Naast de werkplaats staat de 216 152-9. Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling op 3 juni was het afgelopen met de inzet van deze loks in Nederland en zouden ze weer naar Duitsland terug gaan.

Tot zover,

Groeten Harry.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re:25 jaar geleden
« Reactie #442 Gepost op: 01 juni 2009, 22:28:04 »
Mooie kwaliteit opnamen (licht, kleur, scherpte) Harry!
No dress rehearsel, this is our life.

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:25 jaar geleden
« Reactie #443 Gepost op: 03 juni 2009, 22:42:06 »
3 juni 1984.

Beetje laat, maar liefhebbers van ICM mogen vandaag een feestje vieren. Het is vandaag namelijk precies 25 jaar geleden dat het in dienst kwam op de intercitylijnen naar het noorden en het oosten. Op 3 juni 1984 ging de nieuwe zomerdienstregeling in en dat was de eerste waar het ICM in was opgenomen. De 4015 en 4011 vertrokken s'morgens samen als trein 723 van Amsterdam naar Groningen en Leeuwarden. De 4011 ging naar Leeuwarden en de 4015 naar Groningen. Het zou hier nog jarenlang blijven rijden, maar er is maar 1 keer de eerste keer dus dat moest worden vastgelegd.

Dat was dus op zondagmorgen op tijd opstaan, 12 kilometer fietsen naar het station van Hoogeveen, een paar plaatjes maken en weer 12 kilometer terug fietsen. Een hoop moeite voor een paar foto's, maar ik ben nu toch blij dat ik dat destijds gedaan heb.



De 4015 komt om 9.17 binnen op spoor 1 in Hoogeveen en vertrekt weer richting Groningen.

Groeten Harry.

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re:25 jaar geleden
« Reactie #444 Gepost op: 03 juni 2009, 23:18:11 »
Ja Harry, deze Grandmaster heeft vandaag op deze feestdag inderdaad de geel-blauwe vlag buiten gehangen ;D

Ook ik was er 25 jaar geleden met een tienertoerkaart de hele dag bij. Nadat jij jouw foto's had gemaakt in Hoogeveen reed de 4015 door als tr. 723 naar Groningen en werd deze na aankomst aan de 4016 gekoppeld en reed dit duo terug naar Amsterdam. In Zwolle was de 4011 al gearriveerd en kon het publiek voor het eerst kennismaken met het koppelen van twee ICM-1 treinstellen in de reizigersdienst. Dat ging verder prima al was er nog wel een materieelgids bij nodig.

Het was een heerlijke dag die ik van begin tot eind voornamelijk door heb gebracht in de nieuwste stellen 4015 en 4016 (niets ruikt zo lekker als de lucht van een gloednieuw treinstel). Vergeleken met het andere NS-materieel uit die tijd viel ook op dat het rijden ontzettend rustig verliep. Ook in de coupes was het meestal lekker rustig want van mobiele telefoons had toen nog niemand gehoord, wat een tijd! De treinstellen reden op tijd en met koppelen en ontkoppelen verliep alles verder zonder problemen. Het was bij ieder station weer bijzonder om de verbaasde gezichten van instappende reizigers te zien. Ook verbaasd was de medewerker van de minibar van Wagon-Lits, niet alleen omdat hij negen bakken tegelijk kon bedienen maar ook omdat hij de hele dag ondergetekende steeds maar tegenkwam ;D.

Voor mij begon precies 25 jaar geleden een groot ICM-avontuur en inmiddels honderdduizenden ICM kilometers en een heel ICM leven verder kan ik me die eerste ritten op 3 Juni 1984 in die prille ongerepte sfeer nog heel goed herinneren.
Wordt het toch nog gezellig!

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re:25 jaar geleden
« Reactie #445 Gepost op: 04 juni 2009, 00:41:14 »
3 juni 1984.

Beetje laat, maar liefhebbers van ICM mogen vandaag een feestje vieren. Het is vandaag namelijk precies 25 jaar geleden dat het in dienst kwam op de intercitylijnen naar het noorden en het oosten.

Groeten Harry.

Hierover nog een aanvullende opmerking (je bent immers Grandmaster of niet); het ICM kwam 25 jaar geleden alleen nog maar in dienst in de serie 700 Asd-Lw/Gn. Het oosten werd pas vanaf 28 september 1986 met ICM bediend in de serie 1700 Gvh/Rtd-Es. Op deze dag reden 's ochtends even na 7 uur de 4015 (ook toen had dit stel net als 25 jaar geleden de primeur) vanuit Den Haag en de 4030 vanuit Rotterdam naar Gouda, werden daar gekoppeld en reden daarna gezamenlijk naar Enschede. Meer hierover in dit draadje op 28 september 2011 ;)
Wordt het toch nog gezellig!

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:25 jaar geleden
« Reactie #446 Gepost op: 04 juni 2009, 01:55:07 »
Dat is grappig. Heb ik zonder het te weten, vandaag het jubileum mee gevierd. In heel wat koplopers gezeten vandaag. Dagje vrij en de 1e klas OV-kaart van de baas meegekregen (bedankt baas). Ipv 8 uur werken, 12 uur treinen  ;D, bevalt een stuk beter!

Overigens vind ik dit draadje geweldig. Al de mooie foto's zijn ook een bron van inspiratie voor trein samenstellingen. Top!  (y)

Gerard.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:25 jaar geleden
« Reactie #447 Gepost op: 04 juni 2009, 09:25:10 »
Het oosten werd pas vanaf 28 september 1986 met ICM bediend in de serie 1700 Gvh/Rtd-Es.
Gvh? Wat is dat, Den Haag Hoerwijk??  :D  ;D  ;)

Maar al voor 28 september kwam er ICM in proefritten (c.q. naar ik aanneem opleiding) naar Enschede, de 4035 heb ik op 13, 18 en 25 september daar gespot ;)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re:25 jaar geleden
« Reactie #448 Gepost op: 04 juni 2009, 20:16:03 »
Begin 1984 was de 4012 al op bezoek in Enschede.

Heerlijk die zoete herinneringen aan 25 jaar geleden. Ik moet wel bekennen dat ik niet op of kom keek naar het nieuwe ICM-1 materieel. :-\ Ik was weer druk bezig met het oude materieel: rijdend of voor sloop bestemd.

Vandaag ga ik weer naar Roosendaal, nu via Zutphen, Nijmegen, Tiel en Dordrecht.


In Zutphen staat de 22 bij de tankplaats.


In Roosendaal blijkt de 77 te zijn verplaatst naar achter en staat naast mat.'46 274 die over ongeveer 2 maanden richting Koek wordt gedirigeerd. De 274 was duidelijk herkenbaar aan de afbladderende verf.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Lvdwerf

  • Gast
Re:25 jaar geleden
« Reactie #449 Gepost op: 04 juni 2009, 20:26:28 »
Tiel Dordrecht toen het stuk tussen gdm en ddr nog een diesel lijntje was?? Das jammie!! Dat kan ik me allemaal nog vagelijk herrineren omdat ik pas 6 was toen het stuk onder de lijn ging. Als je daar fototjes van zou hebben dan zou ik graag een verzoeknummertje indienen.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2009, 20:28:34 door Lennert v.d. Werf »