Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 886894 keer)

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #345 Gepost op: 30 december 2008, 23:44:34 »
Als ik me goed herinner was het eindpunt van de rit Kwadendamme, maar dat weet ik niet meer zeker. Hier moest worden omgelopen en konden weer de nodige plaatjes gemaakt worden.







Na aankomst in Goes ging het weer terug naar het station. Maar eerst kwam nog de 1658 voorbij met de ic naar Vlissingen.  Deze loc was  toen nog geen jaar oud.




De terugreis naar Zwolle ging weer in Plan E. Nu achter de 1308. Door vertraging ging deze trein uit Zwolle niet door naar Vlissingen, maar werd er in Goes omgelopen en werd er van spoor 2 vertrokken. In het laatste licht kon ik nog net een foto maken.

Tot zover mijn verslagje van een rit met de SGB.

Groeten Harry

Kattenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
  • voor gein moet je in de beneluxtrein zijn
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #346 Gepost op: 31 december 2008, 16:04:10 »
Het is leuk om foto's te zien van de '46ers.
Ik vind dit leuke treinen, hoewel ik te laat ben geboren om ze ook maar me te kunnen maken.
Wat zijn we weer lekker bijdehand

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #347 Gepost op: 10 januari 2009, 16:13:49 »
DE I in Herstal (B).


Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8809
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #348 Gepost op: 10 januari 2009, 16:17:14 »
In wat voor gauwigheid heb je dit nu ergens uitgescheurd?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #349 Gepost op: 10 januari 2009, 16:30:20 »
Helemaal mis poes. ;D
Ik ben oude dia's aan het digitaliseren en dan vind je nog wel eens iets.
B.v. deze, vertrek Luik Palais richting Herstal.


Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8809
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #350 Gepost op: 10 januari 2009, 17:37:13 »
Fraai die DE-1 maar dat is langer geleden dan 25 jaar terug...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #351 Gepost op: 10 januari 2009, 18:05:14 »
Tsja, zou zelfs 30 a 35 jaar geleden kunnen zijn, maar dat kan de pret niet drukken. Helaas heb ik geen data genoteerd, dus vandaar.

Dolf.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #352 Gepost op: 13 januari 2009, 00:26:54 »
Laten we (hoe mooi de foto's ook) de titel van deze draad eer aan doen.

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #353 Gepost op: 20 januari 2009, 18:12:44 »
Vandaag 25 jaar geleden op 20 januari 1984 was ik s'morgens in Mariënberg. Overdag was daar nooit zo veel te doen, maar s'morgen moesten er daar 2 goederentreinen kruisen en was er in een uurtje tijd veel te beleven. De leukste trein was de stoptrein van Emmen naar Zwolle van 8.05. Die bestond normaal uit 3 rode diesel tweetjes, maar op dat tijdstip was het nog te donker om een goeie foto te maken. Daarom pas tegen 9 uur naar het station gegaan.

Het was koud die morgen. Het vroor nog en er was nog niet echt veel licht. Daarom de plaatjes maar bij het station gemaakt, waar de treinen stilstonden of langzaam reden.


Om 9.14 staan de 22 en 25 op spoor 3 klaar om te vertrekken naar Almelo. Toen nog langs een laag perron. Later dat jaar zou er een nieuw en hoger perron gebouwd worden.


De 146 op spoor 2 als stoptrein naar Emmen om 9.23


Om 9.35 kwam de buurtgoederentrein van Almelo naar Emmen binnen op spoor 4 met de loc's 2423 en 2529 en moest daar wachten om te kruisen met de olietrein naar Almelo.


En die werd gereden met loc 216 157 en reed zonder stoppen door over spoor 3 om 9.45


De buurtgoederentrein moest daarna nog wachten tot de stoptrein naar Zwolle voorbij was en moch daarna verder richting Coevorden. Dus mooi even tijd om een ander fotopunt op te zoeken voor een plaatje langs de lijn. Hier bij een overweg ten oosten van Mariënberg om 10.08.

Groeten Harry.






Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #354 Gepost op: 20 januari 2009, 18:38:27 »
Harry, heeel fraai ! die platen in Gs  :D
Wie oh wie heeft er meer platen van de Zeeuwse lijn anno 25 jaar geleden ???

Dit is zo jeugdsentiment  :D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #355 Gepost op: 25 januari 2009, 13:47:25 »
ditmaal weinig foto's maar een  interessante vergelijking geeft van de situatie op het Nederlandse spoor in 1984 en nu, een tijdreis van een kwarteeuw
veel lees- en herkenningsplezier
Wim




eeNS was alles anders

Een vergelijking tussen een reisje Leeuwarden-Zwolle  in 1984 en 2009 laat zien dat er in 25 jaar veel is veranderd op het vaderlandse spoor.

1984
Op spoor 2 in Leeuwarden staat een Hondekop-viertje gereed voor vertrek als Intercity naar Rotterdam CS. De trein is matig bezet, in de dwars boven de banken gemonteerde bagagerekken ligt maar weinig bagage. Exact om 18 over toont het uitrijsein veilig, de conducteur fluit en de petdragende machinist klapt de cabinedeur dicht en zet zich aan de rijcontroller. Met kleine, in de trein merkbare schokjes, schakelt de machinist op. Voorbij aan tal van goederenwagens op het emplacement gaat het richting Zwolle. Een aantal fietsers voor de AKI-overweg Barrahuis houdt afstand als de zware trein voorbijstuift. Op volle vaart gaat het richting Heerenveen, waar het nieuwe stationsgebouw staat te fonkelen in de zon. Van de andere kant komt een gloednieuwe ICM, waarvan de eersten in de treinserie 700 Amsterdam CS-Leeuwarden zijn ingestroomd. Na een korte stop is vanuit de trein het busstation te zien waar tal van gele Fram-bussen zorgen voor het aanvullende openbaar vervoer in de Zuidoosthoek van Friesland.

Verder gaat het weer, zonder stoppen door Wolvega. In een flits zijn het verwaarloosde witte stationsgebouwtje te herkennen en de lokettist die als groet zwaait naar de voorbijrazende Hondekop. Vlak voor Steenwijk passeert een Hondekop-tweetje onderweg als intercity naar Leeuwarden. In Steenwijk liggen nog een paar goed onderhouden goederensporen; Defensie laadt en lost hier nog regelmatig militaire treinen. Spoedig komt Meppel in zicht. De draaistellen van de Hondekop ratelen over de wissels van de splitsing naar Groningen. Op de goederensporen staat het nodige dienstmaterieel. Aan de achterzijde van het emplacement worden een tweetal zelflossers met kolen gelost door de plaatselijke kolenboer, die als één van de laatsten in Nederland zijn brandstof nog per trein krijgt aangeleverd. Onder de VAM-afvalbunker staat een lange sliert groene VAM-wagens. De monotone kleurstelling wordt onderbroken door een geel ‘Potgrond’exemplaar. Nog een kleine 20 minuten en we zijn in Zwolle. Onderweg passeert weer een Hondekop-tweetje, ditmaal is het een stoptrein Zwolle-Groningen v.v. Het wordt tijd voor koffie, alsof hij gedachten kan lezen komt op dat moment de steward van Wagon Lits met de minibar door het gangpad. De oranje koffiekan op het rek wordt gekanteld en een dampend bakje koffie vloeit in het oranjebruine kartonnen bekertje. Verse koffie is het, onderweg gezet in het keukentje van het treinstel! Nog een verse gevulde koek en voor een paar gulden is de maag van de reiziger weer gerustgesteld.

Nog voor Zwolle gaat onze trein in de remmen, het schurende geluid van de gietijzeren blokkenremmen tegen de wielbanden is zelfs in de coupé duidelijk te horen. Het blijkt dat we stilstaan voor het afstandssein van de splitsing Herfte. Met het nodige gezwengel aan de slinger wordt het draairaampje geopend. Hangend uit het raam zien we de reden van het oponthoud. Vanaf de dubbelsporige, niet-geëlektrificeerde lijn uit Emmen bromt een dieseldrie Plan U onze lijn op. Bijzonder dat deze stoptrein onze Intercity voor mag gaan richting Zwolle. Zodra het blok vrij komt, schakelt onze Hondekop weer schokkerig op en beginnen we aan het laatste loodje naar Zwolle. Imposant blijft de binnenkomst op het uitgebreide emplacement. Rechts de nodige goederenwagens langs de losweg en Hondekoppen en dieseltweetjes en –drietjes op de opstelsporen. Onder de roestige hoge voetbrug kijken we naar links naar de vele sporen voor de lijnwerkplaats. Hier is het dieselmaterieel in onderhoud; het ziet er geel van de dieseltweetjes en de Plan U’s. Een bruine 2200 rangeert met enkele werkplaatswagens met daarop draaistellen van diesellocs serie 2400. Onder de oude stationskap komt ons treinstel tot stilstand. Op het naastgelegen middenspoor krijst de trein uit Groningen door de wissels om voor ons tot stilstand te komen. Onze trein trekt een stukje door en dan ineens een schok, gevolgd door het razen van de compressor. We zijn gecombineerd met het treindeel uit Groningen, bestaande uit een tweetje en een viertje in gemoderniseerde Intercity-uitvoering. Terwijl de rangeerder de rode beschermdeksels van de koppelingen in de tussencabines opbergt, hebben we nog tijd om naar de andere treinen in het station te kijken. Op de kopsporen links staan Plan U’s van de dienst op Emmen en een trekduwtrein bestaande uit Plan E-rijtuigen tussen twee locs serie 2200. Die aparte combinatie wordt in de spits ingezet op de lijn Zwolle-Enschede. Tal van Elocs serie 1100, 1200 en 1300 staan opgesteld. Naast hun inzet overdag in de reizigersdienst zullen ze vanacht weer aan de bak moeten in de goederendienst. Twee motorPosten met een vijftal rode postwagens doorkruisen het station op weg naar het speciale postperron van PTT Post.
Aan de westzijde staat een dieseltwee te brommen, het treinstel trekt zijn baantjes op de kortste spoorlijn van de NS, Zwolle-Kampen. Aan het derde perron staat een stam Plan E-rijtuigen van de treinserie Zwolle-Roosendaal-Vlissingen. Het materieel ’46 is van deze verbinding gehaald en er wordt nu uitsluitend met getrokken treinen gereden. De botsneus-1100 is al omgelopen en de rangeerder, die de de loc weer aan de blauwe rijtuigen heeft gekoppeld is bezig met de grote remproef.

De vertrektijd is aangebroken, de fluit snerpt over het perron, deuren schuiven met een klap dicht en onze trein, nu tot Utrecht bestaande uit 10 bakken Hondekopmaterieel, glijdt rustig onder de kap vandaan richting Veluwe. Naast de lijnwerkplaats zien we lange rijen locs serie 2200 en 2400 wachtend op onderhoud. Op het halverwege de jaren zeventig al stilgelegde Zwolle Rangeer is de nodige activiteit. Lange rijen oude koelwagens en zelfs enkele rode DE1 en DE2-stellen wachten hier op de laatste rit naar de sloper. Een rangeerloc serie 600 is bezig een lange VAM-trein te verplaatsen; het ‘Bakkie’ heeft er een hele hijs aan. Op de putsporen staan ook nog vele goederenwagens hun lot af te wachten. Terwijl de Hondekoppen de IJsselbrug oprijden is nog net te zien dat er zelfs nog houten rongenwagens en voormalige stukgoedwagens staan opgesteld. Het gaat slecht met het goederenvervoer, veel vervoer is overgelaten aan het wegtransport en sluiting van los- en laadplaatsen en zelfs complete goederenlijnen staat hoog op de agenda van de heren in de Utrechtse hoofdkantoren.


We maken hetzelfde ritje nog eens, maar dan een kwarteeuw later:

2009
Op spoor 4 in Leeuwarden staat een lange trein bestaande uit een Koploper viertje en drietje gereed voor vertrek als Intercity naar Rotterdam Centraal. De trein is ook op dit uur goed  bezet, het is nu al dringen om een zitplaats te bemachtigen. Het drietje is kortgeleden gerenoveerd. We nemen plaats op luxe gestoffeerde stoelen in de tweede klas en wensen dat de airco iets minder koel zou staan. Exact om kwart voor toont het uitrijsein veilig, de conducteur fluit en de in een luxe uniform gestoken machinist krijgt in zijn hooggelegen cabine een groene meldlamp “Deuren dicht”. Soepel en snel accelereren de zeven bakken over het emplacement. Voorbij aan talloze ‘Spurt’stellen van concullega Arriva en stapels containers op de terminal gaat het richting Zwolle. De rode lampen van de mini-AHOB bij Barrahuis flitsen aan ons zonwerende ruit voorbij.  Op volle vaart gaat het richting Heerenveen, waar het stationsgebouw al weer de nodige verbouwingen heeft ondergaan. Het plaatskaartenkantoor heeft plaatsgemaakt voor een AH To Go, de fietsenstalling moest wijken voor een in aanbouw zijnde woontoren.  We passeren een met graffity besmeurde Koploper uit de tegenrichting. Na een korte stop is vanuit de trein het busstation te zien waar Q-liners en moderne streekbussen van Qbuzz en Connexxion  zorgen voor het aanvullende openbaar vervoer in de Zuidoosthoek van Fryslân.

Verder gaat het weer, zonder stoppen door Wolvega. In een flits is het schitterend gerestaureerde witte stationsgebouwtje te herkennen. Personeel is er niet meer, het loket is op 1 februari 2003 gesloten. Wat bleef is onder een kille wachtkamer en de overige ruimten zijn in gebruik bij een bloemenshop en een accountantsbureau. In Steenwijk kruisen we met een ICM4 onderweg als intercity naar Leeuwarden. In Steenwijk is het emplacement verder gesaneerd door de aanleg van een parkeerterrein aan de achterzijde. Een nieuwe loopbrug verbindt het station met dat terrein en de achterliggende nieuwe woonwijken. Spoedig komt Meppel in zicht. Ook hier zijn de zijsporen op een inhaalspoor na verdwenen. Een parkeerterrein ligt nu op de gesaneerde grond van de kolenhandel. Moderne liften verbinden perrons en parkeerterrein via een tunnel met elkaar. Ook hier geen loketten meer, slechts gele kaartautomaten (waarbij kaartjes nu tickets worden genoemd) en nog niet in dienst zijnde leesapparaten voor de OV-chipkaart. Evenals in Wolvega vult ook hier een bloemenhandel het behouden stationsgebouw. Een grote kale grindvlakte aan de rechterzijde herinnert aan de goederenloods en VAM-overslag die hier eens stonden. Nog een kwartiertje en we zijn in Zwolle. Onderweg passeren we twee gekoppelde Buffels, de dieselstellen DM’90 waarvoor NS-reizigers nog weinig emplooi heeft. Bij gebrek aan betere inzet worden zemaar ingezet in de stopdienst Zwolle-Groningen v.v. Het wordt tijd voor koffie, maar helaas is de verkoop van koffie, rondo’s en gevulde koeken op dit traject al lang geschiedenis.

Nog voor Zwolle gaat onze trein in de remmen, soepel en geluidloos doen de schijfremmen hun werk. Het blijkt dat we stilstaan voor het afstandssein van de splitsing Herfte. Ramen kunnen in de airco-Koplopers niet meer open, met de neus tegen het veiligheidsglas zien we  de reden van het oponthoud. Vanaf de dubbelsporige, geëlektrificeerde lijn uit Emmen komen twee gekoppelde vaalgele Plan V-stellen onze lijn op richting Zwolle. Op de zijwanden, waar eens reclame de blauwe banen sierde staan witte opschriften over de inzet op Zwolle-Emmen en de namen van de opdrachtgevers, de provincies Drenthe en Overijssel.  Zodra het blok vrij komt, trekt onze trein weer snel op onder gezoem van de chopper-installatie. Terwijl via de boordomroep wordt aangegeven op welke sporen de aansluitende treinen staan beginnen we aan het laatste loodje naar Zwolle. Elk spoor van het emplacement wat inmiddels niet meer nodig was, is al weggesaneerd. Wat overbleef is vernieuwd met langgelast spoor en beton dwarsliggers. Handwisselstellers zijn vervangen door ARBO-wisselstellers. Rechts de nodige V-IRM’s en Koplopers op de opstelsporen. Onder de fraai gerestaureerde blauw geschilderde hoge voetbrug kijken we naar links naar de overgebleven sporen voor het Nedtrain steunpunt. Hier is het leeg, erg leeg. Een Koploper staat half in één van de hallen om te worden nagereinigd van een aanrijding met een persoon. Na zulke confrontaties met het spoor van de dood komt het materieel direct naar Zwolle voor een extra schoonmaak en het uitwissen van sporen. Onder de nieuwe stationskap komt ons treinstel zachtjes tot stilstand tegen het treindeel uit Groningen. Vanaf Meppel zaten we op blokafstand van de twee ICM-vierwagenstellen die goed gevuld uit Groningen zijn gekomen. We konden er nu direct tegenaan rijden, omdat de Scharfenbergkoppelingen geen beschermdeksel meer dragen. Doorloopkoppen worden niet meer doorverbonden, onze gerenoveerde ICM-drietje heeft er zelfs al geen één meer!  Tijdens de paar minuten stationnement hebben we nog tijd om naar de andere treinen in het station te kijken. Op de enkele kopsporen links staan super Plan V’s van de dienst op Emmen en een combinatie van 2 Buffels voor de stopdienst naar Groningen. Kopsporen voor de locs zijn al opgeofferd ten gunste van een grotere busterminal. In heel Zwolle valt slechts één elektrische loc te tellen; een 1700 met een stammetje DDM in de stopdienst naar Utrecht.
Aan de westzijde staat een Buffel te brommen, het treinstel trekt zijn baantjes op de kortste spoorlijn van de NS, Zwolle-Kampen. De zijwanden zijn voorzien van schreeuwerige teksten Kampen-Zwolle. Aan het derde perron staan gekoppelde VIRM-dubbeldekstreinstellen van de treinserie Zwolle-Roosendaal.

De vertrektijd is aangebroken, de fluit snerpt over het perron, deuren zwaaien dicht in hun vergrendling en onze trein, nu tot Utrecht bestaande uit 15 bakken Koplopermaterieel, glijdt rustig onder de kap vandaan richting Veluwe. Op één van de twee overgebleven kopsporen naast de vroegere lijnwerkplaats zien we een buitendienst gesteld treinstel Plan T. Van zijn stroomafnemers beroofd wacht dit met graffity besmeurde treinstel op zijn einde. Rechts groeien struiken op het stilgelegde postperron. Als herinnering aan vervlogen tijden vallen de borden PTT Post op die nog aan de kap hangen. Zou TPG Post weten dat deze reclame voor hun voorganger hier nog hangt? Op het halverwege de jaren zeventig al stilgelegde Zwolle Rangeer is de nodige activiteit. Lange rijen oranje grindwagens van de particuliere spooraannemers staan hier opgesteld. Het ballastgrind zal een goede bestemming vinden bij de vele inhaalslagen spooronderhoud die spoorbeheerder ProRail de laatste jaren uitvoert. Een ex-DR V100 in de blauwe kleur van Spitzke Spoorbouw is bezig een lange grindtrein te verplaatsen; de geheel gerenoveerde loc heeft geen enkele moeite met de vaalblauwe Fccpps-grindwagens, waarop het NS-teken is vervangen door de tekst Railpro. Zowaar twee danig verwaarloosde rode ex-motorPosten, die hun leven nog hebben gerekt als proeftrein voor BB21-beveiliging wachten op de roestige sporen een onzeker lot af. Veel van de putsporen bij de IJsseldijk zijn al opgebroken om ruimte te maken voor de bouw van de oprit naar de nieuwe IJsselbrug die naast de Veluwelijn ook de toekomstige Hanzelijn moet gaan dragen. Het is nog net te zien dat er zelfs nog enkele buitendienst gestelde treinstellen Plan V en Plan T van NS Reizigers staan opgesteld. Ook aan deze stellen zal de sloper weinig eer beleven; vandalen hebben het meeste voorwerk al gedaan. Het gaat goed met het goederenvervoer, veel vervoer is overgeheveld van het wegtransport en de opening van nieuwe losplaatsen en zelfs een complete goederenspoorlijn maken deel uit van de moderne spoorgeschiedenis.


(c) Wim

« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 13:51:12 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #356 Gepost op: 25 januari 2009, 21:06:53 »


nog glimmend in de lak, gefotografeerd in 1984 te Leeuwarden, de 3204.
Het opstelterrein voor de treinstellen is net opgebroken, hier zal enkele jaren later een P&R-terrein komen.

groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
    • Mijn Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #357 Gepost op: 26 januari 2009, 01:57:31 »
Mooie vergelijking Wim.Sommige dingen zijn beter geworden,
maar sommige minder.
Ik had het vroeger meer naar mijn zin in de trein dan tegenwoordig.
Een koffie of een cola,een koek of een mars,je kon het in bijna elke ic kopen.En daarna een lekker peukie.
Veel minder te harde muziek uit de walkman,GEEN GSM!!!!,schonere treinen,zowel binnen als buiten. En natuurlijk de tienertoerkaart,ik heb er heel wat versleten.
Wat volgens mij wel minder was vroeger,dat junks en bedelaars meer hun gang konden gaan dan tegenwoordig.
vooral op Rotterdam cs in de hal was het niet echt fijn toeven.

Heren gaat u vooral door met het plaatsen van die prachtige foto's
Ik kan pas volgend jaar april meedoen ;D   
     

gr Ed.                                                                         

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #358 Gepost op: 26 januari 2009, 02:16:43 »
Onder de nieuwe stationskap komt ons treinstel zachtjes tot stilstand tegen het treindeel uit Groningen. Vanaf Meppel zaten we op blokafstand van de twee ICM-vierwagenstellen die goed gevuld uit Groningen zijn gekomen.

Erg leuk verhaal Wim. Alleen een kleine aanvulling/verbetering. Het treindeel uit Leeuwarden komt als eerste aan te Zwolle, daarna het treindeel uit Groningen. Regelmatig koppelt het treindeel uit Leeuwarden bij aankomst met een versterkingsstel wat al klaarstaat langs het perron. Dit is sinds 2007 het geval. Ik reis nl erg regelmatig met deze trein (Heerenveen - Utrecht).

Gerard.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2009, 02:24:07 door Esperopt »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8040
  • Spoor N
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #359 Gepost op: 26 januari 2009, 10:28:45 »
Inderdaad een heel leuk verhaal om te lezen, maar:
Als herinnering aan vervlogen tijden vallen de borden PTT Post op die nog aan de kap hangen. Zou TPG Post weten dat deze reclame voor hun voorganger hier nog hangt?
Het heet nu alweer TNT. ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.