Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 896159 keer)

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #270 Gepost op: 03 september 2008, 13:10:26 »
Hallo.

Tijd voor weer wat ouwe plaatjes.
Op 3 september 1983 ben ik een dagje uit geweest met een paar treinenvrienden. Eerst naar het spoorwegmuseum in Utrecht, daarna naar de open dag van de SSN en tot slot een rondreis langs de plaatsen waar nog mat '46 op reserve moest staan. Het was slecht weer die dag. Dicht bewolkt en veel regen, maar dat weerhield ons er niet van om er een leuk dagje van te maken. 
Wat er in het sporwegmuseum staat is wel bekend, dus dat laat ik hier maar achterwege.


In Utrecht stond de 242 samen met Mp 3008.




In Rotterdam aangekomen stond daar de blauwe 1310 op ons te wachten.

Ondertussen zagen we aan de andere kant de Beneluxtrein naar Brussel binnenkomen met aan het eind een mat'46 tweetje. Dat werd dus hard rennen door de tunnel, maar het lukte toch nog om een plaatje te maken op het moment dat ie vertrok.


De 277 achter 2 beneluxen om 12.29 naar Roosendaal, waar de 277 achterbleef. Die zouden we later die dag nog weer zien.

Daarna door naar de SSN, die toen nog op de Spaanse Polder zat.

Het regende daar behoorlijk hard, dus ik hield mijn camera maar in de tas. Het is bij 1 plaatje gebleven. Wel jammer, want het emplacement zou verdwijnen. De nieuwe loods die ze aan het bouwen waren is ondertussen ook al weer verdwenen.

De rest volgt vanavond, als ik tenminste  op tijd vrij ben. Anders wordt het morgen in de loop van de dag.

Groetjes Harry.


mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #271 Gepost op: 03 september 2008, 13:39:08 »
Harry, die foto's zijn echt geweldig!!

Heb je ook nog foto's van de (begin) jaren '90??  ;D (vind ik namelijk echt helemaal superr!!)

Aan Peter Korsten
Een IC met 5 bakken is inderdaad niet iets dat we vandaag de dag nog veel zien. maar komt dat niet ook doordat we tegenwoordig vrijwel alleen nog met vaste stammen rijden in NL?
En als die dan bij lange na niet vol zitten midden overdag ziet men daar van de buitenkant niets van. Het lijkt dan druk met die lange treinen maar alleen in de spits is de volle capaciteit en vaak meer dan dat nodig.

m.v.g

Mark

love to build realistic     let's be kind.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #272 Gepost op: 03 september 2008, 14:30:30 »
Nog minimaal 7 jaar wachten Mark, of even op het 3-railforum kijken. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #273 Gepost op: 03 september 2008, 14:40:29 »
Tnx voor de tip Rick!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #274 Gepost op: 03 september 2008, 17:58:07 »
Zal ik anders een draad starten die heet.

Spoorwegen in Nederland in de jaren 90?

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #275 Gepost op: 03 september 2008, 18:00:38 »
Ja doe dat. Maar ik weet niet of de moderators daar zo blij mee zijn. Kun je dan trouwens beter in grootspoor vraagbaak doen.
Voor grootspoorfoto's zie site

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #276 Gepost op: 03 september 2008, 18:05:49 »
Nou mods reageer ff hier anders :P mogen we een draad starten over de jaren 90?

(dus een foto topic) met tekst en gebeurtenissen enzo.?
ik richt mij modelbaan vooral op de jaren 90 dus lijkt me dubbel zo leuk.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #277 Gepost op: 03 september 2008, 19:37:44 »
ik weet zeker dat de moderators jullie allemaal opeten als je een draad met foto's van treintjes start op een treintjesforum.
*zucht*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #278 Gepost op: 03 september 2008, 19:47:44 »
Dat is natuurlijk overdreven maar het levert je op z'n minst een ban van een week op.

Harry wat heerlijk herkenbaar weer: rennen voor mat.'46...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #279 Gepost op: 03 september 2008, 19:53:19 »
Bas,

Waarom zou dat niet mogen?
Wat Floris al zegt, een draadje openen met foto's van treinen op een treintjesforum moet in mijn ogen geen probleem zijn.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #280 Gepost op: 03 september 2008, 23:25:33 »
Hier de rest van de plaatjes van 3 september 1983.

Na het bezoek aan de SSN in Rotterdam gingen we nog even op zoek naar de restanten van mat'46. Volgens Op de Rails moesten ze op reserve staan in Roosendaal, Eindhoven en Nijmegen. Dus daar moest de terugreis langs gaan. En we hadden geluk! Overal waar het zijn moest was het ook, alleen niet rijdend, maar stilstaand.


In Roosendaal stond de 277, die we die dag al eerder hadden gezien, samen met de 663.


In Eindhoven stond de 278. Een paar jaar eerder stond het mat '46 hier nog 2 rijen dik naast elkaar in het weekend. Nu waren we al blij met 1 stelletje.

De 1780 vertrekt van spoor 2 in Eindhoven naar Venlo.


De 1304 vertrekt van spoor 3 uit 's-Hertogenbosch met een ic naar Zandvoort om 17.39


Mijn laatste plaatje voor vandaag: de 664 in Nijmegen om 18.10

Ondanks het slechte weer toch tevreden naar huis. Eind september was het uit met mat'46.  Alleen nog een slooptransport en stellen die terzijde stonden voor sloop kwam ik daarna nog tegen. Onder andere 7 stellen die in Valkenburg aan de kant stonden. Maar dat is pas over een week of 4..Dus nog even geduld.

Foto's uit begin jaren 90 heb ik ook wel, maar die doen me niet zoveel. Het oude materieel en de veelheid in kleuren en uitvoeringen  die ik kende uit de  begin jaren 80 waren weg, en het nieuwe kon me niet zo boeien als het oude.

Groeten Harry.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #281 Gepost op: 25 september 2008, 00:05:44 »
Zondag 25 september 1983 gaan we met z’n drieën op pad met een NS-dagkaart van de krant. Het is de eerste dag van de winterdienst 1983/1984, materieel ’46 is per vandaag buiten dienst gesteld.  Eerst maar eens naar Zwolle, dan naar Amersfoort. We passeren Zwolle Rangeerstation waar de zojuist terzijde gestelde mat.’46-vieren 664, 670-672 en 688 staan opgesteld in afwachting van doorvoer naar Amersfoort voor onttakeling. In Amersfoort komen we de 676 tegen die onderweg is van Amsterdam naar Zwolle Rangeerstation. De 676  heeft gisteren de laatste trein IJmuiden-Amsterdam gereden. Niet alleen is het mat.’46 buiten dienst, de lijn naar IJmuiden is per vandaag ook gesloten voor reizigersvervoer. Uiteindelijk komen we in Den Helder terecht (waarom eigenlijk?) waar we in de stationsrestauratie gaan zitten voor de lunch. Ik heb daar geen geld voor en laat het Honkie-Tonki menu voor wat het is en ga maar even naar buiten. Een beetje verveeld ga ik maar wat foto’s maken van wat plan K en N-rijtuigen dat in het weekend overstaat. Achteraf gezien ben ik blij dat ik geen geld genoeg had voor de lunch want anders had ik deze foto’s niet gemaakt. Het blijken de enige foto’s te zijn die ik van plan K en N in de reizigersdienst heb. Plan K en N zouden m.i.v. de zomerdienstregeling 1984 definitief aan de kant gaan. Jaren later werd ik nog eens aangesproken op die foto’s. Heb jij toen foto’s gemaakt van die oude rijtuigen? Had ik dat maar gedaan i.p.v. die lunch…     


Plan N tussen plan K en plan E in te Den Helder, 25 september 1983


Het grootste verschil tussen plan N (50 84 20-37 014-2) en plan K (50 84 38-37 083-7) is misschien wel de kopvorm.


Plan K 083 tussen plan N 014 en de nog blauwe E-loc 1114 te Den Helder, 25 september 1983
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #282 Gepost op: 25 september 2008, 21:52:05 »
Ahhh, leuk die foto's en dat verhaal.
Ja jammer genoeg  :-|  heb ik wel net genoeg geld gehad voor een Honki Tonki menu en dus geen foto's gemaakt tijdens het eten in Groningen waar ik rond deze tijd met mijn tienertoer oa. heen ging.

Groeten,

Christoph

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #283 Gepost op: 29 september 2008, 16:59:13 »
29 september 1983 maar weer eens een dagkaartje gekocht, met de bedoeling om eens te kijken waar het mat'46 na buitendienststelling allemaal  terecht was gekomen. Geen idee waar het stond, dus dat was gewoon maar wat rondtoeren door het land en maar hopen dat ik wat tegen kwam en er nog wat plaatjes van kon maken. De laatste maanden reden ze hoofdzakelijk in het zuiden-voor zover er nog gereden werd- dus die kant moest het op gaan. Vanuit het noorden een hele reis. Daarom s'morgens maar met de eerste trein om 6.10 uit Hoogeveen vertrokken.

In Amersfoort was het meteen al raak. De 684 zou die dag blijkbaar zijn laatste ritje gaan maken naar de sloper. Met als trekkracht de bruine 2247.




De 2247 met A-frontsein.


Naast de 684 stond de 1214.

Daarna door naar Utrecht. Hier had ik een kleine 20 minuten om over te stappen op de trein naar het zuiden, maar die wachttijd kon nuttig besteed worden omdat er in die tijd ook nog 2 buitenlandse treinen langs kwamen.


Om 8.14 vertrekt de 1625 met de Holland-Scandinavië Expres van spoor 7. De trein bestaat uit 6 rijtuigen.


4 minuten later kwam de 1651 binnen met de TEE Rheingold. De trein rijdt hier in zijn laatste uitvoering, met een oranje band onder de ramen.


Met deze trein zou mijn reis verder gaan: lok 1113 met 4 ICR en 1 Plan W als ic naar Heerlen komt binnen om 8.29. 5 rijtuigen dus, en dat tijdens de spits!

Daarna was het even een stevig sprintje aantrekken naar spoor 12 om deze trein te kunnen halen. En dat lukte nog net..

Straks de rest.

Groetjes Harry.

« Laatst bewerkt op: 29 september 2008, 17:02:08 door Harry62. Reden: fout nummer »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #284 Gepost op: 29 september 2008, 17:01:42 »
Leuke pics wederom!

Ik vergeet zelf te posten  >:(  Maar eens in mijn agenda zetten..  :-|
No dress rehearsel, this is our life.