Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 895909 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:25 jaar geleden
« Reactie #750 Gepost op: 05 juli 2011, 12:50:18 »
Fraaaaaie foto's en heel herkenbaar! (ook al was ik er een aantal jaar geleden pas voor het eerst!)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
    • flickr fotopagina
Re:25 jaar geleden
« Reactie #751 Gepost op: 05 juli 2011, 13:16:04 »
Ook in die tijd waren vakantiedagen schaars (in ieder geval voor je gevoel dan). Die keer was ik er maar 4 dagen (4 juli t/m 7 juli).
Reizen naar de DDR vergde wel wat voorbereiding. Uiteraard moest je een visum hebben en dat kreeg je alleen als je hotels had. Internet was er nog niet, dus kon je zelf niet veel regelen/uitzoeken. In Amsterdam zaten twee reisburo's (Kontakt en Vernu), die hotels in de DDR konden boeken via het staatsreisburo van de DDR. Bij dat amsterdamse reisburo gaf je de gewenste reisroute op.
Dan moest je maar afwachten of de gewenste hotels ook inderdaad geboekt konden worden. Vaak kreeg je dure Interhotels in de grote steden toegewezen.
Als je de hotels betaald had, kreeg je een telex-uitdraai, waarmee je bij het consulaat van de DDR in de vd Spiegelstraat in Den Haag dan een visum kreeg. Je kon dit ook laten doen door het amsterdamse reisburo, maar dan kostte alles nog meer.
Aan de grens met de DDR kreeg je dan een stempel in je paspoort met, niet onbelangrijk, het uitreisvisum.


Scan van zo'n in en uitreisvisum in een bewaard paspoort.

Aangekomen in de DDR moest je binnen 24 uur bij de Volkspolizei een zogenaamde Aufenthaltsberechtigung ophalen. Zat je in een Interhotel, dan werd dat door het hotel geregeld. Juist deze reis hadden we een kleiner hotel in Mühlhausen gekregen en daar kwamen blijkbaar minder vaak westerse toeristen en moest je dit zelf regelen. Kostte de volgende dag wel een uur wachten op het lokale hoofdbureau van politie.
Vervelende van die Aufenthaltsberechtigung was dat ie alleen geldig was in het aangegeven Bezirk (soort kleine provincie).
Daar moest je toch wel bedacht op zijn, want naar mijn ervaring werd je toch wel geregeld door een Vopo gecontroleerd bv. als je in de trein zat.


Scan van een Aufenthaltsberechtigungstempel.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2011, 00:25:28 door Willem1951 »

lrrw

  • Online Online
  • Berichten: 474
Re:25 jaar geleden
« Reactie #752 Gepost op: 05 juli 2011, 18:17:55 »
Hallo Wim,

Leuke verhalen en plaatjes natuurlijk.

Groet,

Cor Lageweg

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
    • flickr fotopagina
Re:25 jaar geleden
« Reactie #753 Gepost op: 06 juli 2011, 00:24:20 »
Vandaag 25 jaar geleden stond de Selketalbahn op het programma. Deze spoorlijn verbindt grof gezegd Gernrode, Harzgerode en Strassberg met elkaar. In 1983 is de verbinding tussen Strassberg en Stiege/Hasselfelde opnieuw aangelegd, zodat de Selketalbahn weer aansluiting had met de Harzquerbahn. Door de lichtere bovenbouw deden er andere lokomotieven dienst dan op de Harzquerbahn. Onderstaand wat dia's van 6 juli 1986.


Ook deze dag als eerste een tramplaatje. Gotha twee-asser 44 bij de halte Behring Strasse (tak Parkallee). Interessant (nu dan) is het bord met propaganda / opwekkende leuzen voor het regime.


Om het leesbaar te maken, heb ik een uitsnede gemaakt. Zou de bedenker van deze staatspropaganda na de Wende de reclame ingegaan zijn ?


Station Alexisbad met Mallet 99-5904 (bouwjaar 1901 - gesloopt in 1990). In Alexisbad was de splitsing naar Strassberg en naar Harzgerode.


Zowel de lokomotief als het personeel krijgen te eten. Had ik hier maar een huidige digitale camera gehad. Er was zo weinig licht, dat de dia niet echt gestoken scherp is.


Op weg naar Gernrode wordt het station Magdesprung gepasseerd.


Voor de lokomotievenloods in Gernrode.


Vertrekkende trein uit Gernrode met Mallet 99-5906 (bouwjaar 1918 - bestaat nog als museumlokomotief). Het wegverkeer wordt vooral gewaarschuwd door luid gefluit.


Wederom Mallet 99-5904 tussen Gernrode en Alexisbad. Veel bomen op dat stuk.


Aankomst in Alexisbad.


Mallet 99-5906 in Stiege. De trein zal verder rijden naar Hasselfelde.


In Hasselfelde werd er al omgelopen voor de terugreis. Met de auto waren wij langzamer dan de trein; maar wij moesten omrijden.


Mallet 99-5906 tussen Hasselfelde en Stiege.


Op weg naar het hotel stop je natuurlijk even als je een stoomtrein hoort aankomen. Stoomloc 99-7246 bij een overweg tussen Eisfelder Talmühle en Ilfeld.

Dat is het weer.
Morgen de laatste dag DDR van deze reis.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent





Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:25 jaar geleden
« Reactie #754 Gepost op: 06 juli 2011, 09:33:47 »
Heerlijk!  8)
Zou de bedenker van deze staatspropaganda na de Wende de reclame ingegaan zijn ?
Nee, dan zou het betreffende prijs niets meer hebben verkocht - zelfs voor reclame zijn er grenzen aan de geloofwaardigheid  ;D

Gert1

  • Gast
Re:25 jaar geleden
« Reactie #755 Gepost op: 06 juli 2011, 14:28:20 »

Om het leesbaar te maken, heb ik een uitsnede gemaakt. Zou de bedenker van deze staatspropaganda na de Wende de reclame ingegaan zijn ?

Zie hier de verklaring waarom ze daar destijds niets zo veel vooruit kwamen: Als je vandaag al je stinkende best deed, hoe zou je dat morgen of overmorgen nog hebben moeten overtreffen? 

Mooie foto's overigens!

mvg,
Gert

Anoniem

  • Gast
Re:25 jaar geleden
« Reactie #756 Gepost op: 06 juli 2011, 14:35:16 »
Ik denk eerder dat het komt omdat zo'n bord nu eenmaal minder economische prikkels geeft om hard te werken dan het moeten behalen van winst ;D.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
    • flickr fotopagina
Re:25 jaar geleden
« Reactie #757 Gepost op: 07 juli 2011, 13:11:55 »
Op 7 juli 1986 moesten we de DDR weer verlaten. Op weg naar de grens in de buurt van Eisenach via Gotha gegaan, want Gotha heeft een trambedrijf.
Er waren 2 stadslijntje en uiteraard de Thüringerwaldbahn. De route naar het Hauptbahnhof was buiten dienst, zodat alle tramlijnen naar het eindpunt Ostbahnhof gingen. Onderstaand wat plaatjes van die dag.


Dubbelgelede Gotha vierasser 214 (bouwjaar 1967) komend van de tak Ostbahnhof op weg naar het eindpunt Tabarz (Thüringerwaldbahn). De afslag rechts werd niet bereden (tak Hauptbahnhof).


De route naar het Ostbahnhof was enkelsporig met halverwege een wisselplaats. Een omgeleide lijn 4 (=Thüringerwaldbahn) bij het begin van de tak Ostbahnhof. Het gele bordje met groene driehoek achter de voorruit betekende dat er nog een (volg-)tram aankwam.


De wisselplaats.


Het enkelspoor, zo in de kant van de weg, is na de Wende wel verdwenen; bij een later bezoek aan Gotha was alleen het begin van de tak Ostbahnhof nog enkelsporig.


De bovenleidingsmasten zullen inmiddels ook wel vervangen zijn. Gevaar van dit soort plaatjes is, dat je zin krijgt om daar weer eens te gaan kijken.


Laatste plaatje van de tak Ostbahnhof op 7 juli 1986. We wilden niet te laat in Nederland aankomen, want we moesten de volgende dag gewoon weer werken.
Het was altijd wel een opluchting als je met alle films veilig de DDR weer uit was.

Bedankt voor alle reacties.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


« Laatst bewerkt op: 08 juli 2011, 00:35:31 door Willem1951. Reden: woordje toegevoegd »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re:25 jaar geleden
« Reactie #758 Gepost op: 07 juli 2011, 22:37:15 »
wow ja, dat was toen! Mooie platen!

Tak Ostbahnhof is wel een heel typisch plaatje (KM Allee eerder trouwens ook!): kinderkopjes met asfalt erover, bijna geen auto's, wat wandelaars, de bomen boven het trottoir.

Heel typisch voor deze tijd (zeker ook in de stad) was de geur van bruinkoolbriketten voor de verwarming. Her en der kon je stapeltjes kool voor de kelderluiken zien liggen. Verder: asfalt ook op de stoep. Ik herinner me een bezoek aan Dresden waarbij we met het hoofd in de nek naar de gebouwen stonden te kijken en we de hakken in het warme asfalt voelden zakken zo dun was het.

Mijn ouders hebben ons mee op sleeptouw genomen naar dit soort gebieden ongeveer in de tijd van deze foto's. Ik zal eens kijken of ik nog ergens foto's heb (ongetwijfeld van veel slechtere kwaliteit) en of die bij dit draadje passen of in de annodazumals categorie.
Enige regel die we meekregen: je eet wat er is. Dat zegt wel wat (natuurlijk moesten we ook de aanwijzingen van VoPo en dergelijke opvolgen, er waren wel wat meer regels  ;D). Van de DDR herinner ik me bijvoorbeeld de "Broeler, Brot und Braeuser" (gegrild kippetje, brood en een soort bubbel appelsapfrisdrank). Van de USSR herinner ik me de uitgebreide kaarten in de hotels, waar dan uiteindelijk maar 2 of 3 gerechten van beschikbaar waren. Maar wel heel lekker. Het was mijn introductie tot kip-Kiev (een gefrituurd, gepanneerd rolletje kipfilet met daarin boter).
Verder schnitzel, biefstuk. En natuurlijk geen CocaCola automaten maar Sok (=sap, meestal appelsap). Het mooie aan die automaten was dat er een glas sap uit kwam en je het glas weer achterliet (of moest je het glas zelf meenemen? vergeten). Grappig dat mijn herinnering meteen naar het eten gaat. Ach ja, een uitstapje, terug naar de foto's.

Groet, Sicco Jan

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:25 jaar geleden
« Reactie #759 Gepost op: 07 juli 2011, 23:57:56 »
Het eten was ook goed, tenminste voor ons Westerlingen. Ik ging met een Oostduitse familie uit eten onder het raadhuis van Rostock. We bestelden hetzelfde, maar ik kreeg champignons, en bij het toetje slagroom. De Oostduitse familie, aan dezelfde tafel gezeten, dus mooi niet. Ik schaamde me kapot.
Ook gegeten in een truckerskroeg, ergens in Vergessenwo. Dat smaakte bijzonder goed: Rode kool met lever en gebakken aardappelen, exact hetzelfde als de truckers. Heerlijk:)
Ook in Berlijn op de Alexanderplatz gegeten in een Imbiss: wachten voor de deur, naar binnen, eten (zonder keuzemenu) en weer wegwezen: er stond nog een rij. Maar lekker!
De Duitse keuken is (ook nu nog) ondergewaardeerd.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
    • flickr fotopagina
Re:25 jaar geleden
« Reactie #760 Gepost op: 08 juli 2011, 00:33:40 »
Sicco Jan: voor briketten zie het topic 19 Toen.
gr.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
    • flickr fotopagina
Re:25 jaar geleden
« Reactie #761 Gepost op: 08 augustus 2011, 10:51:29 »
Van Salzburg (Oostenrijk) is er een spoorverbinding naar Lamprechtshausen en Trimmelkam, de Salzburger Lokalbahn, destijds nog Salzburger Verkehrbetriebe.
25 jaar geleden vierde men het 100 jarig bestaan met een "Festprogramm": ritten met historisch materieel en in het weekend van 9 en 10 augustus 1986 een parade.
Op vrijdag 8 augustus 1986 (toen alles nog normaal reed) kon ik wat dia's maken van het goederenvervoer op deze lijn.


Voor het depot/de remise Salzburg-Itzling staat de E 11, een AEG-lok uit 1913 (toen al een museumstuk).


Als ik me niet vergis, reden er destijds geregeld kolentreinen. Hier zo'n trein, getrokken door E-lok E 62 (bouwjaar 1952) in de buurt van Anthering.


E-lok E 63 met een goederentrein op het station van Bürmoos.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
 

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re:25 jaar geleden
« Reactie #762 Gepost op: 09 augustus 2011, 19:12:12 »
25 jaar geleden naar Roosendaal geweest voor 2400'n, mat 46, 41 en oude Beneluxen... plaatjes overbodig dunkt me. ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:25 jaar geleden
« Reactie #763 Gepost op: 09 augustus 2011, 19:13:44 »
Wij willen plaatjes zien! Anders gaat Thowra in hongerstaking.

Jeroen
We're all riders on this train.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:25 jaar geleden
« Reactie #764 Gepost op: 09 augustus 2011, 19:15:32 »
Nou succes met hongeren dan maar (y)

Ik denk niet dat de Poes in is voor emo-chantage ;D

Gr. Remco.