Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 ledjes op één voorweerstand? door bask185
Vandaag om 08:25:41
Piko 2025 door Nebenbahn Ep3
Vandaag om 08:06:13
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door Loki
Vandaag om 08:04:27
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
Vandaag om 07:34:51
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door spoorijzer
Vandaag om 07:12:44
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:11:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:47:23
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
16 September 2025, 21:02:11
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
16 September 2025, 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
16 September 2025, 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 September 2025, 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 September 2025, 18:21:54
Aachenau West door wob
16 September 2025, 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 September 2025, 18:03:11
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 983676 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3083
  • DB Tijdperk III
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2685 Gepost op: 11 September 2024, 13:54:35 »
Daar moest ik destijds een keer naar school. Na een week was het rooster verandert en moest ik naar een andere locatie.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2686 Gepost op: 11 September 2024, 14:00:48 »
Op 11 september 1999 was ik in Halle (Duitsland).
Aangekomen op het Hauptbahnhof stond daar stoomloc 03-2204 te wachten.
Plaatje gemaakt van het vertrek.


Borsig Lokomotiv-Werke, Hennigsdorf was in 1936 de fabrikant.
In 1991/1994 kwam de machine in het bezit van de Lausitzer Dampflokclub.
Meer info:
https://www.eisenbahn-museumsfahrzeuge.de/index.php/deutschland/staatsbahnfahrzeuge/dampflokomotiven/baureihe-03/03-204


De rest van de dag aan de tram van Halle besteed.
De laatste dia van die dag was in Merseburg op het enkelsporige takje naar Merseburg Süd.
Lagevloer motorrijtuig 639 rijdt langs de Naumburger Strasse en is bijna bij de keerlus in Merseburg Süd.

Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2687 Gepost op: 12 September 2024, 10:30:59 »
Op 12 september 1999 werd er bij de interlokale tram tussen Berlin-Friedrichshagen, Schöneiche en Rüdersdorf met museumwagen 73 gereden.


Langs de Kalkberger Strasse tussen Schöneiche en Rüdersdorf.
Het rijtuig is in 1966 door de werkplaats van het trambedrijf gebouwd.
Er werd onder andere gebruik gemaakt van onderdelen van oudere trams, alsmede van onderdelen, die het RAW Schöneweide leverde.
In 1996 is het rijtuig gerestaureerd en sindsdien museumwagen.


Schöneicher Strasse in Schöneiche met een Tatra KT4D, het tramtype waarmee destijds vooral werd gereden.
Motorrijtuig 17 is in 1981 aan Cottbus geleverd en is in 1992 naar Schöneiche overgebracht.
Het rijtuig is in 2001 afgevoerd en gesloopt.


Zelfde straat. Inmiddels rijdt de tram hier aan de andere kant van de straat op een vrije baan.

Groeten.
Wim van der Ent

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2688 Gepost op: 19 September 2024, 22:00:33 »
En ik was 25 jaar geleden ook weer eens op pad:


Om de hoek waar ik toen woonde.
537+1008, L10, Bergweg. 19-09-1999


5013+5004, komen aan in Maashaven vanuit Rijnhaven.  19-09-1999


5313+5314 na vertrek uit Maashaven richting Zuidplein. 19-09-1999


709, L20, Laan op Zuid richting CS. 19-09-1999. De omgeving is inmiddels onherkenbaar veranderd.


750, L20, blinde zijde, Laan op Zuid richting Lombardijen. 19-09-1999
No dress rehearsel, this is our life.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2689 Gepost op: 07 October 2024, 07:51:07 »
Op 7 oktober 1999 op het station van Hergiswil in Zwitserland geweest.
Destijds reden daar op meterspoor de treinen van de Brünigbahn (van de SBB) en de Luzern-Stans-Engelberg Bahn (LSE).
Op 1 januari 2005 zijn beide bedrijven samen verder gegaan onder de naam Zentralbahn.


Bagagemotorrijtuig De 110-002 van de SBB is in 1941/1942 als een van de tandrad motorrijtuigen van de serie Fhe (later Deh) 4/6
met de nummers 901 - 916 geleverd. Tussen 1992 en 1993 werd bij de latere De 110-002 het tandradgedeelte uitgebouwd en
kon het bagagemotorrijtuig alleen nog op het adhesiegedeelte van de Brünigbahn (Luzern - Giswil) dienst doen.

Daarna met de LSE naar Stans gegaan en in de richting van Stansstad de treinen van de LSE gefotografeerd.


Bagagemotorrijtuig De 4/4 122 is in 1991 van de Brünigbahn overgenomen. Het motorrijtuig was toen nog voorzien van de tandradaandrijving,
waarmee echter niet naar het eindpunt Engelberg gereden kon worden. Tussen 1993 en 1994 is de tandradaandrijving verwijderd.
De trein rijdt van mij af en had dus een stuurstandrijtuig.


Stuurstandrijtuig ABt 24 komend uit Stansstad naar Stans.

Na de fusie in 2005 is er nieuw materieel gekomen en zijn de bagagemotorrijtuigen en de treinstellen uit 1964 en 1970 niet meer in dienst.
Er is materieel bewaard al dan niet rijvaardig.

Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2690 Gepost op: 09 October 2024, 09:28:31 »
In de loop van de jaren '90 was het wel duidelijk dat de klassieke hogevloertram zou gaan verdwijnen ten gunste van de lagevloertram.
Daarom op 9 oktober 1999 naar Mannheim (Duitsland) gegaan om wat hogevloermaterieel te fotograferen.


Motorrijtuig 451 op de Hauptstrasse in Mannheim-Feudenheim. Düwag leverde het rijtuig in 1969 als het type Mannheim.
Opvallend kenmerk waren de grotere voorruiten.
In 2003 werd het rijtuig buiten dienst gesteld en vertrok het in 2005 naar Helsinki (Finland). In 2008 is het motorrijtuig in Helsinki gesloopt.


Seckenheimer Strasse bij de halte Weberstrasse. Dubbelgelede Düwag 154 is in 1971 aan de tram van Ludwigshafen geleverd.
In 2019 is het rijtuig gesloopt.


Halte Tattersall (Schwetzinger Strasse) met 2 gekoppelde lagevloertrams, de 636 en 633 van de tram van Mannheim.
Duewag leverde deze wagens in 1995 en ze waren eind 2023 allebei nog in dienst, zij het met het cijfer 5 voor het oorspronkelijke wagennummer.

De trambedrijven van Mannheim, Ludwigshafen, Heidelberg en de OEG en Rhein-Haardtbahn zijn in 2005 samengegaan in
de Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV). Aan het eerste cijfer van het huidige wagennummer kun je zien van welk bedrijf het materieel
oorspronkelijk afkomstig is. Ludwigshafen kreeg een 2; Heidelberg een 3; de OEG een 4 en Mannheim een 5 voor het oorspronkelijke wagennummer.
De Rhein-Haardtbahn kreeg niks ervoor, want zij hadden al viercijferige wagennummers, die met een 1 begonnen.
Bij het nieuwe materieel van Škoda heeft men gekozen voor nummers in de 1400 en 1800.


Slijpwagen 1301 ook bij de halte Tattersall. Düwag leverde deze enkelgelede tram aan Heidelberg met het wagennummer 215.
In 1997/1998 ging het rijtuig buiten dienst en werd het omgebouwd tot slijpwagen.


De meeste Düwags zaten onder de reclame, zoals deze 158 op de Dürerstrasse bij de toenmalige halte Autohof (thans Harrlach).
Ook een wagen van Ludwigshafen, die in 2004 gesloopt is.


Er was weinig licht, zodat ik alleen bij haltes stilstaande trams kon fotograferen.

Groeten.
Wim van der Ent

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5590
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2691 Gepost op: 09 October 2024, 10:30:38 »
Dat ging prima, Wim. Maakt niet uit dat ze stilstaan. Dank weer voor de fraaie foto's!
Groet, Frank

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2692 Gepost op: 10 October 2024, 00:59:19 »
Op 10 oktober 1999 kwam er een extra trein getrokken door de 1778 vanuit België langs Utrecht Lunetten. Om de 2 'gewone' rijtuigen reed er een buffetrijtuig mee. Ik heb verder geen informatie over waar vandaan, waar heen en voor wie. Het koersbord is op de originele dia ook niet leesbaar:




Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2693 Gepost op: 10 October 2024, 10:51:12 »
Op 10 oktober 1999 naar Freiburg im Breisgau (Duitsland), want daar werd met een museumwagen gereden.


Kaiser Joseph Strasse bij de halte Bertoldsbrunnen met het museumstel 56 en 142.
Het motorrijtuig is uit 1927 (fabrikant Waggonfabrik Rastatt); het aanhangrijtuig is uit 1953 (Verbandstype Waggonfabrik Rastatt).


Salzstrasse bij halte Oberlinden. Duewag leverde in 1990 / 1991 de serie 221 - 231, die direct al een lagevloermiddendeel hadden.


Ook het museumstel afgewacht op de Salzstrasse.




Schwabentor.


Bertoldstrasse met een van de lagevloertrams van de serie 241 - 266, die Duewag in 1993/1994 leverde.


Motorrijtuig 230 bij dezelfde halte (een van de weinige wagens, die geen lelijke reclamebeplakking had).


Op deze dia is goed te zien dat museumwagen 56 maximum traction draaistellen heeft.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Draaistel#:~:text=Maximum%20traction,-Rond%20het%20einde&text=Een%20vierassige%20tram%20had%20zodoende,loopas%20heeft%20veel%20kleinere%20wielen.
Vooral een kostenbesparing omdat er in plaats van 4 motoren, maar 2 motoren per rijtuig nodig waren.


Groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 10 October 2024, 15:59:43 door Willem1951 »

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2694 Gepost op: 13 November 2024, 06:30:49 »
Zaterdag 13 november 1999. Ik woonde destijds in Illinois (in de VS), in de buurt van Naperville. In Naperville is een vestiging van Nabisco waar ontbijt cereal wordt gemaakt. Bulk goederen werden in 1999 nog per spoor geleverd en op die welbewuste zaterdagmorgen zag ik een voormalig ATSF GP30 druk in de weer met wat goederenwagens:


BNSF 2436

In die tijd was er ook een autoverlading in de buurt en stonden in het weekend altijd wat locomotieven geparkeerd. Dat waren deze keer de EMDX 761 en BNSF 2764.


EMDX 761, BNSF 2764, BNSF 2436

De spoorlijn waar deze Nabisco aansluiting aan ligt is de bekende BNSF racetrack. Een 3 sporige hoofdlijn uit Chicago. Hier zien we een Metra trein op het middenspoor:


Metra 185 with train 1303

Groeten uit de VS,
Lolke