Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 897632 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2520 Gepost op: 02 augustus 2022, 08:20:24 »
Op 2 augustus 1997 nog eens naar de meterspoor tram van Augsburg (Duitsland) gegaan. 
Ook hier was het tijdperk van de lagevloertram aangebroken met als gevolg het op termijn verdwijnen van ouder (hogevloer) materieel.

In 1991 en 1996 werden er trams van Stuttgart overgenomen van het type GT4, enkelgelede vierassers van de Maschinenfabrik Esslingen.
Op deze dia motorrijtuig 412 (bouwjaar 1962), gekoppeld met een soortgenoot, op de Jakoberstrasse.
In 2009 werd het rijtuig naar Iasi in Roemenië overgebracht.


In 1985 ontving Augsburg een serie van 12 dubbelgelede Stadtbahn M rijtuigen, de serie 8001 - 8012, gebouwd door Duewag en MAN.
Een bijzonderheid is dat in Augsburg het middendeel eveneens deuren heeft.
Op deze dia motorrijtuig 8003 in de Augsburger Strasse.
In 2013 is het rijtuig naar Elblag in Polen gegaan.

Nog ouder materieel reed niet op de zaterdag, dat ik er was.

Met vriendelijke groeten,
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2521 Gepost op: 02 augustus 2022, 09:10:02 »
 :)
Ronald
Groet,
      Ronald

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2522 Gepost op: 03 augustus 2022, 02:21:27 »
Op 3 augustus 1997 komen we de NSB Di2.854 en de NS 6516 in Breda tegen. De Di2 was in Tilburg verbouwd en de loc was wat testritten aan het maken.


NS 6516, NSB Di2.854

Groeten,
Lolke

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • 🇳🇴
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2523 Gepost op: 03 augustus 2022, 08:34:46 »
Wat geinig een Di2 met een hoekige MaK cabine. Een raar verschil met de afgeronde originele motor huif. Was deze nog niet tegengekomen maar is volgens mij ook een eenling gebleven?
Med venligst hilsen,

Lennert

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2524 Gepost op: 03 augustus 2022, 10:55:40 »
Op 3 augustus 1997 in München om het oudere materieel te fotograferen (uiteraard ook de nieuwe lagevloertrams,
maar die dia's heb ik niet gescand).


Tussen 1964 en 1968 leverde Waggonfabrik Rathgeber 44 enkelgelede vierassige motorrijtuigen en 40 enkelgelede vierassige
aanhangrijtuigen van het type P.
Op deze dia zo'n combinatie bij de halte Hugo Troendle Strasse. Volgens Wikipedia werd dit type vanaf 1997 buiten dienst gesteld.


Een dia op de Dachauer Strasse. Inmiddels ligt hier bij de Lampadiusstrasse enkelspoor vanwege een nieuwe eindpuntlus.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2525 Gepost op: 03 augustus 2022, 15:23:56 »
Wat geinig een Di2 met een hoekige MaK cabine. Een raar verschil met de afgeronde originele motor huif. Was deze nog niet tegengekomen maar is volgens mij ook een eenling gebleven?
Klopt.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2526 Gepost op: 04 augustus 2022, 10:33:38 »
Zagreb, de hoofdstad van Kroatië op 4 augustus 1997. De tram rijdt daar op meterspoor.


Er reden nog vierassers uit de jaren 1973 - 1974 (fabrikant Duro Dacovic type TMK-201).
Op deze dia op de Draskoviceva ulica de 204 met aanhangrijtuig 651. Op de achtergrond is nog een dubbelgelede achtasser
van de serie 2100 te zien (vanaf 1994 geleverd).


Nogmaals zo'n vierasser, waarvan er 30 zijn geleverd, ergens in het centrum.
In de binnenstad van Zagreb met de smalle straten liggen de rails haast altijd tegen de stoeprand, waardoor een deurenkantje
fotograferen vaak niet gaat.
 



Er reden ook nog tweeassers uit de jaren 1957 - 1965 van het type TMK 101, eveneens gebouwd door fabrikant Duro Dacovic.
Er waren eerder (1951) 3 prototypes gebouwd door de werkplaats van het trambedrijf. Sinds 2008 zijn deze tweeassers buiten dienst.
Beide dia's zijn gemaakt op de tak Borongaj.


Er reden ook producten van ČKD Tatra in de vorm van het type T4 en KT4. Op deze dia een T4.
Deze wagens zijn tussen 1976 en 1982 geleverd. Het type KT4 wel gefotografeerd, maar niet gescand.


De reden om nog eens naar Zagreb te gaan, waren de overgenomen Düwags uit Mannheim (Duitsland).
Motorrijtuig 919 (ex 339 in Mannheim) heeft nog de duitse reclame op de zijkant, terwijl het front al overgeschilderd is.
Naderhand hebben de meeste overgenomen Düwags kroatische totaalreclame gekregen. Het type is allang uit dienst.


Düwag 930 (ex 448 in Mannheim) was destijds in de bedrijfskleuren van Zagreb geschilderd.
De dia is ook op de Draskoviceva ulica gemaakt.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Matthijs1308

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2527 Gepost op: 04 augustus 2022, 11:24:57 »
Wat een prachtige kleur blauw hadden ze in Zagreb zeg!  (y) (y)
Bedankt voor het delen Willem.
Groet,
Matthijs

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2528 Gepost op: 04 augustus 2022, 14:36:06 »
Hallo,
Dank voor het commentaar.
Dat er 25 jaar geleden nog flink wat tweeassers rondreden in Zagreb was toch wel bijzonder. Behalve bij een paar bedrijven
in de voormalige DDR en de Pöstlingbergbahn in Linz (Oostenrijk) was dit materieeltype destijds al verdwenen.


Bij een eerder bezoek op 26 juni 1990 reden de tweeassers nog met 2 vierassige aanhangrijtuigen.
Deze dia geeft ook de oude sporensituatie weer op de Draskoviceva ulica toen de tram nog niet langs de stoeprand reed.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2529 Gepost op: 05 augustus 2022, 09:50:54 »
Op 5 augustus 1997 naar Osijek, een stadje ten oosten van Zagreb in Kroatië. De tram rijdt er op meterspoor.


In 1968 leverde ČKD Tatra 10 vierassers van het type T3YU aan Osijek, in 1971/1972 gevolgd door nog eens 12 T3YU's.
In 1982 werden er nog 4 stuks geleverd.
Op deze dia motorrijtuig 7217 op de enkelsporige lus langs het station (op de Reisnerova ulica).
In 2006 is deze Tatra gemoderniseerd bij Pragoimex in Ostrava (Tsjechië) en vernummerd in motorrijtuig 0607.


Motorrijtuig 7215 op de Ulica Josipa Jurja Strossmayera.
Tijdens de burgeroorlog in het uiteengevallen Joegoslavië is Osijek tussen augustus 1991 en juni 1992 aangevallen met
onder andere artilleriebeschietingen. Het hoekhuis is blijkbaar ook geraakt.


In 1995 kon men van Mannheim 5 enkelgelede Düwags overnemen. Helaas stonden ze werkeloos in de remise.


Tot slot nog een dia op de Kapucinska ulica van Tatra 7212.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2530 Gepost op: 05 augustus 2022, 09:56:51 »
Fraaie serie weer, Willem.
Die Polonez gaat wel erg fraai door de bocht. Wist niet dat die dingen dat konden  :P

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2531 Gepost op: 06 augustus 2022, 09:05:53 »
Op 6 augustus 1997 met een nachttrein aangekomen in Trieste (Italië).


Op het kopstation Trieste Centrale deze trein gefotografeerd. Het voorste rijtuig is waarschijnlijk van het type ALe 660.
De 15 motorrijtuigen van de serie ALe 660 zijn gebouwd in de jaren 1956/1957. In 2000 zijn de rijtuigen buiten dienst gegaan.


Niet ver van het station begint op het Piazza Guglielmo Oberdan de meterspoor tram van Trieste naar Opicina.
Op deze dia het eindpunt in Trieste. Motorrijtuig 402 is uit het jaar 1935.


Het zelfde motorrijtuig maar nu vlakbij het eindpunt in Opicina.

Na een ontsporing in 2012 en een botsing in 2016 is het tramverkeer stilgelegd.
Vanaf 2016 is men al bezig het traject te renoveren door de rails en dwarsliggers te vervangen. 
Inmiddels worden er proefritten gehouden, waar het overige verkeer nog aan moet wennen volgens deze link op het internet.
https://www.triesteprima.it/tag/tram-di-opicina

Na een paar dagen in Milaan weer naar huis.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2532 Gepost op: 06 augustus 2022, 10:44:36 »
Hoi Wim,
Bedankt weer voor de mooie bijdragen van de laatste tijd.

Groet Cor Lageweg.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2533 Gepost op: 06 augustus 2022, 10:57:34 »
Is inderdaad een ALe660. Machtig mooi design, in mijn ogen.
In dit museum bij Napels staat een heel zwikje van dit soort treinen, naast de natuurlijke pracht van Italiaans stoom en ander spul.

Groet
Huup

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2534 Gepost op: 07 augustus 2022, 00:35:56 »
Fraaie serie weer, Willem.
Die Polonez gaat wel erg fraai door de bocht. Wist niet dat die dingen dat konden  :P
Gebroken veer linksachter lijkt mij waarschijnlijker ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.