Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Het oude station Wageningen (versie 3)  (gelezen 14103 keer)

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Het oude station Wageningen (versie 3)
« Gepost op: 15 januari 2018, 22:52:07 »
Hallo spoorliefhebbers,
Lang geleden heb ik beloofd om iets van mijn modelspoorbouwsels te laten zien. Ik vond dat moeilijk omdat er al een mede-modelbouwer bezig was met het thema en wel op hoog niveau. En het BNLS-forum is momenteel rijk gevuld met bouwprojecten waarbij het lastig wordt om ze allemaal te volgen en de eer te geven die ze verdienen. Moet mijn verhaal er dan ook nog bij. Aan de andere kant heb ik heel veel inspiratie te danken aan BNLS, wie weet wat er zo nog bij komt. Daarbij: beloofd is beloofd.

Mag ik bij het begin beginnen
In 1992 kreeg ik het boekje “Wielen naar Wageningen” in handen gedrukt. Dit boekje, over de tramlijn van Wageningen naar Ede, veroorzaakte een drang om iets te doen met het Wageningse tramverleden. Vanaf die tijd ben ik bezig om een modelspoorversie van het oude station van Wageningen te maken. Mag ik vanaf deze plaats mijn dank betuigen aan 2 personen aan wie ik schatplichtig ben voor de aanmoedigingen en de benodigde gegevens:
1.   Aan de schrijver van het boekje, de heer Wieger Steenbergen, die samen met de heer Cees Kup al eerder een maquette van het station had gemaakt. Deze maquette heeft jarenlang op de zolder van de Casteelse Poort gelegen. Met messing Fleischmann rails, gebouwen uit houten frames en baksteenkarton en Faller strooigoed, naar beste kunnen vorm gegeven, was dit een echt jaren 70 bouwwerk. Later is deze maquette naar een modelspoorvereniging in Ede overgegaan.
2.   Aan onze mede-BNLS-genoot en modelmeester Hans “Duizendpoot”, die een prachtige maquette van het station heeft gemaakt ten behoeve van het 750 jarig bestaan van de stad Wageningen in 2013 en die in de BBLTHK ten toon was gesteld. Helaas stond hier slechts een gedeelte van de maquette, want Hans was inmiddels bezig ongeveer heel Wageningen in 1:87 na te maken, want als je serieus een historische locatie in beeld brengt waar moet je dan stoppen. Ik weet dat hij twee straten verderop nog met de huisjes bezig was.
- Station Wageningen door Duizendpoot -

Eerst even nog dit:

Zeldzame foto’s van de eerste maquette. Vertekening? Het dak was echt niet zo krom.
Rechts een zwarte Anna als 6911 en een BC411 gemaakt door de heer Cees Kup.


Mogelijk is het opgevallen dat ik iets met Wageningen heb, ook al woon ik er al lang niet meer. Om dit iets uit te leggen wil ik graag verwijzen naar het forumonderdeel Persoonlijk: Even voorstellen. Hieronder enkele plaatjes van mijn versie van het station Wageningen. Geen supermodel hoogstandjes, maar zo leuk om te doen. Al eerder heb ik plaatjes van de locloods in aanbouw op het forum gezet, zie deze koppeling: Locloods eerder gepost (iets door scrollen). Ik ben nu wat verder met de bouw gekomen en momenteel wordt er volop gewerkt aan het stationsgebouw. Nee de locloods is ook nog altijd niet klaar.


De uitvoering van mijn stationsemplacement wijkt helaas enigszins af van de werkelijke situatie. Allereerst heb ik besloten de rijtuigenloods weg te laten. Aanvankelijk was er geen ruimte voor, maar het is ook geen mooi gebouw maar wel groot en het doet af aan de compositie van het geheel. Akkoord, ik val af voor de categorie historisch correct bouwen.


Toen ik begon met bouwen vond ik het niet zo nodig dat enkele vreemde spoorconstructies van de originele situatie ook in model zouden worden uitgevoerd. Daar heb ik nu spijt van. Natuurlijk is het wel om te bouwen, maar dan moet ik geheel overnieuw beginnen. En dat doet pijn als het bestaande werk al een nostalgische waarde heeft. De perrons zijn langer gemaakt dan het origineel want ik vond het erg vervelend als er geen normale treinen (nou ja, voor mij dan) op het station konden komen.


Het ballastbed is gemaakt van koffieprut. Hier heb ik slechte ervaringen mee vanwege schimmelvorming, dus dit ben ik er aan het uitprutsen. De bedoeling is dat er fijn zand voor terug komt. Eigenlijk moet je de bielzen dan niet meer zien. De goederenloods is een Kibri bouwpakketje, deze dient als stand-in omdat de echte nog (lang) niet klaar is. Aan het rollend materieel is nog geen aandacht besteed.


Dit wissel is eigenbouw. Het is een lange meegebogen wissel die vloeiend is ingepast in het sporen verloop, opgebouwd uit luciferstokjes en Rocoline railstaaf. Ik ben een groot liefhebber van simpel en niks kosten. (moet wel werken)


Hierbij een plaatje van het ontstaan van het wissel.
Wat staan daar rechts nu voor treinen?


Nog steeds een beetje trots op deze zelfbouw lantaarnpaal. Een pennenstift met een rondhouten voetje en wat karton en plastic verpakkingsgefreubel. Wel een tikje krom zie ik. Lang geleden gemaakt, dat kan ik vast nu beter: er moeten er nog 7 gemaakt worden.

Ik ben een langzame bouwer. Dus verwacht svp geen dagelijkse update van de voortgang. Als ik weer wat heb zet ik het erbij.

Groeten Henk


« Laatst bewerkt op: 15 januari 2018, 23:01:19 door Station W. Reden: Tekst iets aangepast »

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2018, 23:41:38 »
Dag Henk,

Ook ik ben in het bezit van het boekje 'Wielen naar Wageningen" en dit heeft ook mij geïnspireerd bij het ontwerpen van mijn modelbaan. Dat duizendpoot Wageningen ging nabouwen vond ik al lezenswaardig. Dat jij ook al geïnspireerd bent door Wageningen kan ik zeer zeker ook waarderen.
Jouw invulling is vast weer anders en hierdoor juist ook interessant. Ik ga jouw draadje dan ook zeker volgen.

 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2018, 23:49:43 »
Mooi bezig (y) Dit ziet er heel veelbelovend uit, de perronlantaarn is prachtig en ben benieuwd naar de andere zeven. Een 6400 in Wageningen vind ik wel apart.
Groeten,
Richard

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2018, 10:48:26 »
Er kunnen nooit voldoende bouwdraadjes zijn, dus bedankt voor het beginnen van een nieuwe!

Mooie perronlantaarn inderdaad. En überhaupt is het geheel leuk om te zien.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2018, 15:39:11 »
He Henk wat leuk je weer te zien op dit forum. Oprecht veel plezier met het bouwen van Wageningen 3 en je weet het.... er is nog wat over van de tweede versie  ;)
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2018, 22:02:09 »
Hallo spoorliefhebbers,
Dank voor de reacties. Helaas was ik even off-line.
Ik zou inderdaad haast vergeten dat Wageningen een opmerkelijk station is. Een piepklein spoorlijntje met een piepklein stationnetje en een enorm stationsgebouw dwars op het spoor dat uitroept: Tot hier en niet verder. De 6400 moet even gezien worden als opvolger van een 6500. Gewoon qua nummering maar dan andersom. Hopelijk kom ik nog eens zo ver dat er wat passender materieel ingezet kan worden.
Hans ik ben het niet vergeten. Wellicht als ik helemaal vast loop. Het zou mooi zijn als het nog een eervolle bestemming kreeg. Momenteel ben ik met de kozijnen van de oostgevel bezig. Heb ik geen ervaring mee en zie erg op tegen de groene binnenkozijnen (of hoe dat heet). Als je nog een advies hebt houd ik me aanbevolen.

Groeten Henk
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2018, 22:25:19 door Station W. Reden: vergeten de groeten te doen »

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2019, 15:52:31 »
Afgelopen jaar helaas niet veel gedaan aan het station. Teveel laten afleiden door andere projectjes. Niettemin hierbij een kleine update.



De koffieprut als ballastbed is nu helemaal verwijderd. De rails is (nog gedeeltelijk) roestig geverfd en ik ben nu de bielzen aan het verouderen. Helaas is er een ongeluk gebeurd met de perrons, waardoor deze helemaal opnieuw geverfd moesten worden, de verwering moet nog aangebracht worden.




De gevel van het stationsgebouw aan de perronzijde nadert de voltooiing. Alle kozijnen zijn klaar, nu nog de deurklinken. Nee het gaat niet snel.

Groeten Henk

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2019, 16:24:51 »
Mooi Henk  en die ramen zijn perfect gemaakt. Wel een vraagje... welke baksteenplaatjes heb je gebruikt? Want de horizontale voeg en de stootvoegen lopen echt haaks. En begin maar te zoeken naar kruispannen voor je stationnetje,  voor mijn uitvoering zijn een aantal Faller huisjes gesloopt. Maar heel fijn dat je weer een stukje verder bent gekomen.

Groet, Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2019, 16:54:38 »
Hallo Hans,
Dat heb je snel gezien.
Ik heb helemaal geen verstand van voegwerk. Je koopt een baksteenplaatje in de eerste beste winkel (Peperkamp?) en dat moet het dan maar zijn. Blijkbaar niet goed maar helaas.
Maar je geen zorgen, er zal nog wel meer mis gaan.

Die kruispannen, daar heb ik al over lopen tobben. Nee hier is nog geen oplossing voor.

Groeten Henk

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2019, 17:59:00 »
He Henk, kom op niet zo negatief  ;)

Je hebt me waarschijnlijk verkeert begrepen. Het resultaat is perfect mede doordat je goede steenplaatjes gebruikt hebt. De voegen lopen echt haaks (90 graden) en dat kan je bij de sparingen goede zien.
En dan de kruispannen, volgens het bestek waren het grijze kruispannen. Nu ben ik al jaren zoekende naar kruispannen omdat die in mijn bouwperiode veel gebruikt zijn. Maar nog steeds niet gevonden en mogelijk leest er iemand mee die jou (en mij) kunnen helpen met een leverancier of adres. Voor mijn stationsdak zijn een aantal Faller huisjes gesloopt en de overgebleven daken een grotere plaat gemaakt. Daarna is er een mal van gemaakt en zijn er resin afdrukken van gemaakt. Omdat de dikte onderling verschilde zijn deze plaatje door een professionele bandschuurmachine gejaagd tot 0,3 mm dikte. Al met al niet echt een succes omdat de plaknaden van het moedermodel toch zichtbaar bleven.

Groet, Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2019, 19:28:28 »
Mooi hoor, die gevel! En al zou dat metselverband "fout" zijn, dat mag de pret niet drukken. Leuke plek ook om een Pennsy K4s tegen te komen... Mijn overgrootvader was in de tijd die je uitbeeldt dominee in Bennekom, wat zal hij raar opgekeken hebben!  ;D

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2019, 20:26:00 »
Diederik, jammer dat je mijn berichtjes niet begrepen hebt. Ik heb niets over metselverbanden gezegd maar ik ben blij dat Henk goede muurplaatjes gebruikt heeft. En daardoor zijn ramen en deuren recht in de stenen heeft gekregen. Echter als je overmetselverbanden spreekt.... dit station had steensmuren maar dat wist niemand dus Henk heeft gelukkig een halfsteens verband gekozen wat er perfect uitziet.

Groet, Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2019, 20:29:45 »
Hallo Hans,
Sorry dat had ik dus verkeerd begrepen, dank voor het compliment. Puur toeval natuurlijk. Soms kloppen de maten van het gebouw niet met het einde van de stenen. Hier en daar dus toch wel aangerommeld. Zoals je ooit eens zei: gewoon niet te moeilijk maken. Wat de kruispannen betreft: ik zie aankomen dat we ze zelf moet gaan maken. Lijkt me wel te doen om de vorm er een beetje in te krijgen. En er wordt wel vaker monnikenwerk verricht op dit forum.

Clickmaniac dat heb je goed gezien. Hoe kan dat vanuit die gezichtshoek. Een echte Bachmann Spectrum uit de 2e hands, helemaal verruïneerd met donkerbruine verfklodders en verdwenen koeienvanger. Heel veel werk aan gehad om weer toonbaar te maken, maar wat een schatje nu... Helaas wel bedenkelijk rijgedrag. De bel zie je nog liggen op het platte goederenwagentje. Niet verder vertellen wat ik allemaal op dit traject doe.

Groeten Henk

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2019, 20:50:11 »
Haha en toen begreep Hans míjn berichtje weer verkeerd ;-) Ik geloof je graag als je zegt dat het verband correct is, ik bedoel alleen maar te zeggen "al zou het metselverband verkeerd zijn, dan nog mag dat de pret niet drukken..."
Eind goed al goed
 

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Het oude station Wageningen (versie 3)
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2019, 21:13:53 »
Ok Diederik, en is het weer aan Henk om wat moois te maken en ons weer te verassen met een nieuwe update van het Wageningse stationnetje  (y)
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de