Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:40:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
door
Ronald69
Vandaag
om 09:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Frank103
Vandaag
om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
Vandaag
om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald69
Vandaag
om 00:12:53
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607
door
henk
18 July 2025, 12:47:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels (gelezen 6406 keer)
Joran
Offline
Berichten: 1541
NS tijdperk IV (1981)
Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Gepost op:
15 January 2018, 16:46:45 »
Het tijdperk van mijn baan is begin jaren '80. Alle rails ligt inmiddels bijna en zodoende ben ik bezig met nadenken over de volgende stap, de aankleding. De afgelopen dagen heb ik heel wat foto's bekeken van eind jaren 70 tot begin jaren 80. Ik heb een klein (kop)station en aangezien ik best wat electrische treinen (Plan V, Mat '46, wat e-locs) heb moet wel een waslijn komen.
Ik kom op foto's uit die tijd geen situaties tegen waar een waslijn hangt, maar waar nog gebruik gemaakt wordt van klassieke beveiliging (Miljoenenlijn: wel klassieke beveiliging, geen waslijn. Friesland: moderne beveilging, geen waslijn. Vislijn: moderne beveilging, wel waslijn). Misschien zie ik wat over het hoofd?
Relais kasten:
Ik heb de set van Artitec. Ik zie ze alleen staan bij overwegen en bij lichtseinen. Klopt dat?
Kabelgoten:
Hoe lopen deze doorgaans. Van weer naar waar? Tegenwoordig zie ik ze vaak met afdekplaatje 'GAS' voor wisselverwarming. Maar was dit er al in 1981? Bij grotere stations lijken ze ook wel naar de wissels te lopen, maar bij kleinere stations en in de vrije baan zie ik ze niet.
Railspoelen en potjes:
Ik heb via Shapeways de
SpoorObjecten
set besteld. Daar zitten ook railspoelen en van die potjes(?) bij. Waar staan deze doorgaans. Ik heb wat cabineritten bekeken en de spoelen kom ik overal wel tegen (trein detectie toch?) maar de potjes?
Misschien een makkelijker vraag. Wat staat waar zoal in de buurt?
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26636
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #1 Gepost op:
15 January 2018, 17:02:44 »
De potjes zijn feitelijk lasdozen op een paaltje. De kabels vanaf de rails komen binnen in het overhangende deel. Daar worden ze opgelast aan een grondkabel die door het paaltje naar de relaiskast gaat.
De railtrafo's liggen bij elke sectiescheiding in de rails. In de rails zit een isolatielas, maar de tractiestroom moet wel door kunnen lopen. En dat gaat via die trafo's.
Die sectiescheidingen zitten tussen de blokken, dus bij elke seinpaal, maar ook bij elke overweg.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #2 Gepost op:
16 January 2018, 13:32:43 »
Railtrafo's liggen alleen daar waar met dubbelgeisoleerde sectiesgebruiktw worden. Enkel geisoleerde secties volstaan met een kabeldoorvoer.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26636
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #3 Gepost op:
16 January 2018, 13:47:52 »
Inderdaad, dubbelgeïsoleerde secties liggen in het algemeen in de vrije baan, enkel geïsoleerde op emplacementen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Joran
Offline
Berichten: 1541
NS tijdperk IV (1981)
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #4 Gepost op:
17 January 2018, 21:36:27 »
Dank voor de reacties! Gisteren met de trein geweest van Valkenburg naar Maastricht en op de objecten gelet.
Mijn idee dat de potjes (lasdozen) her en der staan. Hetzelfde geld voor de railtrafo's. De potjes staan niet altijd bij de railtrafo's (zoals bovenstaande foto). De relais kasten staan er ook niet altijd bij (tenzij ze aan de andere kant van het spoor stonden. Dat heb ik dan niet gezien. Uit Klaas zijn verhaal begrijp ik dat de trafo's dus altijd bij Seinpalen of overwegen staan. Dat geeft wel een aan dat ik ze bij mijn wisselstraat kan plaatsen. En de potjes daarbij.
Hoe zou dat dan bij een kleine wisselstraat zijn? Waar je van 3 stationsporen naar een enkelsporige lijn gaat? Staan de trafo's dan bij elk sein (de 3 perron sporen en het inrij sein)? Of alleen aan 1 zijde?
Gelogd
Zaandam-Zuid
Offline
Berichten: 226
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #5 Gepost op:
17 January 2018, 22:47:53 »
Aan beide zijden van een dubbelbenig geisoleerde sectie (waar de retourstroom van de bovenleiding door beide spoorstaven loopt) zit een railspoel. Aan beide zijden van een enkelbenig geisoleerde sectie (waar de retourstroom maar door een spoorstaaf loopt) zit een railaansluitpotje. Waar twee dubbelbenige secties aan elkaar grenzen, liggen dus bij de las twee railspoelen, bij twee enkelbenige secties staan twee railpotjes naast elkaar. Als een dubbelbenige en een enkelbenige sectie aan elkaar grenzen liggen een spoel en een potje. Wisselsecties zijn meestal enkelbenig, maar dubbelbenig komt de laatste jaren vaker voor. Bij een wisselsectie staan ook maar twee potjes of railspoelen, alleen bij wissels met een hoeverhouding vanaf 1:15 liggen tegenwoordig soms een of twee extra railspoelen.
Railpotjes worden ook gebruikt om verbinding te maken met andere zaken zoals ATB-Vv-bakens en -lussen en pedalen.
Achter elk sein ligt in de regel een las, maar er zijn meer redenen om lassen te maken: wissels, overwegaankondigingen, overwegmiddensecties, maximale sectielengte. Op de vrije baan staan de relaiskasten in de regel bij de seinen (een kast per groep van vier) en bij overwegen (vroeger meestal een grote relaiskast en een klein batterijkastje, tegenwoordig zit de overwegsturing meestal in een extra, kleiner formaat relaiskast).
Groeten,
Peter
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26636
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #6 Gepost op:
17 January 2018, 23:15:55 »
Nog een toelichting bij de foto die ik liet zien. Deze is genomen vanaf een overweg die op beide sporen in twee richtingen bereden kan worden. Daarom zijn de sporen aan beide zijden van de overweg dubbelbenig geïsoleerd. Daardoor zou je aan elke kant van de overweg in elk spoor twee railspoelen nodig hebben. Om op de spoelen te besparen gebruiken ze hier 1 spoorstaaf door de overweg als verbinding tussen 2 spoelen. De andere spoorstaaf wordt apart aangesloten om ook in de overweg een bezetmelding te hebben. Dat is dus 1 potje. Verder zit er in de overweg nog een z.g. bliklus, dat is een kabel die in een lus langs de spoorstaven ligt en daarmee worden metalen voorwerpen zoals auto's op de overweg "gezien". Dat is het tweede potje.
Voor zover ik weet zijn alle overwegen in de Zeeuwse lijn op deze manier uitgerust.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
gtw6016
Offline
Berichten: 709
zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #7 Gepost op:
17 January 2018, 23:35:30 »
Misschien is het handig je eerst te verdiepen in het ruststroom systeem (dus hoe werkt de spoorbaan met zn blokken) dat helpt je al een stuk verder
Gr marc
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 7565
NS tijdperk II(c)/III
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #8 Gepost op:
18 January 2018, 07:22:49 »
Als ik op "ruststroom systeem" ga zoeken kom ik vooral bij onderwerpen over mijn eigen vakgebieden te weten branddectie en toegangscontrole terecht
"automatisch blokstelsel" was een betere zoeksleutel en leverde direct een mooie
PDF met leesvoer
op
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
gtw6016
Offline
Berichten: 709
zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #9 Gepost op:
18 January 2018, 08:12:35 »
Nog beter inderdaad ja
het was al laat en moest even snel typen tussen de bedrijven door
Gr marc
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26636
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #10 Gepost op:
18 January 2018, 10:15:17 »
Interessant verhaal. Heb ik bij mijn favorieten gezet. Het vertelt alleen niks over de plaatsing van railtrafo's en potjes.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Joran
Offline
Berichten: 1541
NS tijdperk IV (1981)
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #11 Gepost op:
18 January 2018, 11:18:09 »
Dank heren! Zo langzamerhand begint e.e.a. wel te dagen
@Zaandam-Zuid: Die dubbelgeisoleerde sectie kwam die al voor in 1981? Begrijp ik het goed dat bij de dubbelbenige isolatie, er 1 railspoel per zijde van het blok zit (niet per spoor staaf). Dus aan het begin van het blok 1 en aan het einde van het blok 1. De spoel is dan aan beide spoorstaven aangesloten?
Ik zal e.e.a. eens uitwerken in mijn sporenplan wanneer ik weer terug van vakantie ben
«
Laatst bewerkt op: 18 January 2018, 11:34:40 door Joran
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26636
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #12 Gepost op:
18 January 2018, 11:27:42 »
Die dubbelgeïsoleerde secties bestaan al sinds er automatische seinen op elektrische trajecten zijn. Dus zeker in 1981.
Ze lagen vroeger middenin het spoor. Maar voor een stopmachine is dat heel onhandig, daarom liggen ze al heel lang naast het spoor. Wanneer ze precies verplaatst zijn weet ik niet. In de jaren '50 lagen ze nog in het spoor, maar voor 1981 kan je er van uitgaan dat ze er naast liggen.
Zal later vandaag een schemaatje plaatsen wat duidelijk maakt hoe ze zijn aangesloten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Joran
Offline
Berichten: 1541
NS tijdperk IV (1981)
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #13 Gepost op:
18 January 2018, 11:35:37 »
@Klaas Dank voor je snelle reactie. Toen ik het bericht van Zaandam-Zuid nog eens las begreep ik het beter. Heb mijn bericht dus ook aangepast
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #14 Gepost op:
18 January 2018, 12:59:24 »
Hierbij het plaatje hoe de detektie werkt:
De middelste en laatste trafo vormen een sectie. Aan het ene uiteinde wordt de voeding in de sectie gebracht. Een wisselspanning van 50Hz 12V staat op de rails. Aan het andere uiteinde wordt gemeten of deze spanning nog steeds aanwezig is. Bij de overgang van de sectie naar de volgende sectie wordt een tegengestelde polariteit in deze sectie gezet (tegen fase). Hierdoor zal bij het overrijden van de las ook dan de spanning kortgesloten blijven.
Je begrijpt dat bij het combimeren met enkelpolige secties ook hier na gedacht moet worden hoe de detektie onder alle omstandigheden gedaan kan worden.
Door de kabel die de punten 4 met elkaar verbind loopt de retourstroom. Ik heb een normale trafo met middenaftakking getekend, maar ik geloof dat het een autotrafo is, punt 2 is verbonden met 3 of 5.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. Een railspoel is in werkelijkheid een transformator.
«
Laatst bewerkt op: 18 January 2018, 13:01:48 door gvandersel. Reden: Trafo verduidelijkt
»
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels