BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Joran op 15 januari 2018, 16:46:45

Titel: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Joran op 15 januari 2018, 16:46:45
Het tijdperk van mijn baan is begin jaren '80. Alle rails ligt inmiddels bijna en zodoende ben ik bezig met nadenken over de volgende stap, de aankleding. De afgelopen dagen heb ik heel wat foto's bekeken van eind jaren 70 tot begin jaren 80. Ik heb een klein (kop)station en aangezien ik best wat electrische treinen (Plan V, Mat '46, wat e-locs) heb moet wel een waslijn komen.

Ik kom op foto's uit die tijd geen situaties tegen waar een waslijn hangt, maar waar nog gebruik gemaakt wordt van klassieke beveiliging (Miljoenenlijn: wel klassieke beveiliging, geen waslijn. Friesland: moderne beveilging, geen waslijn. Vislijn: moderne beveilging, wel waslijn). Misschien zie ik wat over het hoofd?

Relais kasten:

Ik heb de set van Artitec. Ik zie ze alleen staan bij overwegen en bij lichtseinen. Klopt dat?

Kabelgoten:

Hoe lopen deze doorgaans. Van weer naar waar? Tegenwoordig zie ik ze vaak met afdekplaatje 'GAS' voor wisselverwarming. Maar was dit er al in 1981? Bij grotere stations lijken ze ook wel naar de wissels te lopen, maar bij kleinere stations en in de vrije baan zie ik ze niet.

Railspoelen en potjes:

Ik heb via Shapeways de SpoorObjecten (https://www.shapeways.com/product/NCS9GL3RY/spoorobjecten-h0?optionId=1756665) set besteld. Daar zitten ook railspoelen en van die potjes(?) bij. Waar staan deze doorgaans. Ik heb wat cabineritten bekeken en de spoelen kom ik overal wel tegen (trein detectie toch?) maar de potjes?


Misschien een makkelijker vraag. Wat staat waar zoal in de buurt?
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 januari 2018, 17:02:44
De potjes zijn feitelijk lasdozen op een paaltje. De kabels vanaf de rails komen binnen in het overhangende deel. Daar worden ze opgelast aan een grondkabel die door het paaltje naar de relaiskast gaat.

De railtrafo's liggen bij elke sectiescheiding in de rails. In de rails zit een isolatielas, maar de tractiestroom moet wel door kunnen lopen. En dat gaat via die trafo's.
Die sectiescheidingen zitten tussen de blokken, dus bij elke seinpaal, maar ook bij elke overweg.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1170-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1170-800.jpg)
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: gvandersel op 16 januari 2018, 13:32:43
Railtrafo's liggen alleen daar waar met dubbelgeisoleerde sectiesgebruiktw worden. Enkel geisoleerde secties volstaan met een kabeldoorvoer.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 januari 2018, 13:47:52
Inderdaad, dubbelgeïsoleerde secties liggen in het algemeen in de vrije baan, enkel geïsoleerde op emplacementen.
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Joran op 17 januari 2018, 21:36:27
Dank voor de reacties! Gisteren met de trein geweest van Valkenburg naar Maastricht en op de objecten gelet.

Mijn idee dat de potjes (lasdozen) her en der staan. Hetzelfde geld voor de railtrafo's. De potjes staan niet altijd bij de railtrafo's (zoals bovenstaande foto). De relais kasten staan er ook niet altijd bij (tenzij ze aan de andere kant van het spoor stonden. Dat heb ik dan niet gezien. Uit Klaas zijn verhaal begrijp ik dat de trafo's dus altijd bij Seinpalen of overwegen staan. Dat geeft wel een aan dat ik ze bij mijn wisselstraat kan plaatsen. En de potjes daarbij.

Hoe zou dat dan bij een kleine wisselstraat zijn? Waar je van 3 stationsporen naar een enkelsporige lijn gaat? Staan de trafo's dan bij elk sein (de 3 perron sporen en het inrij sein)? Of alleen aan 1 zijde?
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Zaandam-Zuid op 17 januari 2018, 22:47:53
Aan beide zijden van een dubbelbenig geisoleerde sectie (waar de retourstroom van de bovenleiding door beide spoorstaven loopt) zit een railspoel. Aan beide zijden van een enkelbenig geisoleerde sectie (waar de retourstroom maar door een spoorstaaf loopt) zit een railaansluitpotje. Waar twee dubbelbenige secties aan elkaar grenzen, liggen dus bij de las twee railspoelen, bij twee enkelbenige secties staan twee railpotjes naast elkaar. Als een dubbelbenige en een enkelbenige sectie aan elkaar grenzen liggen een spoel en een potje. Wisselsecties zijn meestal enkelbenig, maar dubbelbenig komt de laatste jaren vaker voor. Bij een wisselsectie staan ook maar twee potjes of railspoelen, alleen bij wissels met een hoeverhouding vanaf 1:15 liggen tegenwoordig soms een of twee extra railspoelen.
Railpotjes worden ook gebruikt om verbinding te maken met andere zaken zoals ATB-Vv-bakens en -lussen en pedalen.

Achter elk sein ligt in de regel een las, maar er zijn meer redenen om lassen te maken: wissels, overwegaankondigingen, overwegmiddensecties, maximale sectielengte. Op de vrije baan staan de relaiskasten in de regel bij de seinen (een kast per groep van vier) en bij overwegen (vroeger meestal een grote relaiskast en een klein batterijkastje, tegenwoordig zit de overwegsturing meestal in een extra, kleiner formaat relaiskast).

Groeten,
Peter
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 januari 2018, 23:15:55
Nog een toelichting bij de foto die ik liet zien. Deze is genomen vanaf een overweg die op beide sporen in twee richtingen bereden kan worden. Daarom zijn de sporen aan beide zijden van de overweg dubbelbenig geïsoleerd. Daardoor zou je aan elke kant van de overweg in elk spoor twee railspoelen nodig hebben. Om op de spoelen te besparen gebruiken ze hier 1 spoorstaaf door de overweg als verbinding tussen 2 spoelen. De andere spoorstaaf wordt apart aangesloten om ook in de overweg een bezetmelding te hebben. Dat is dus 1 potje. Verder zit er in de overweg nog een z.g. bliklus, dat is een kabel die in een lus langs de spoorstaven ligt en daarmee worden metalen voorwerpen zoals auto's op de overweg "gezien". Dat is het tweede potje.
Voor zover ik weet zijn alle overwegen in de Zeeuwse lijn op deze manier uitgerust.
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: gtw6016 op 17 januari 2018, 23:35:30
Misschien is het handig je eerst te verdiepen in het ruststroom systeem  (dus hoe werkt de spoorbaan met zn blokken) dat helpt je al een stuk verder ;)
Gr marc
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Eric B op 18 januari 2018, 07:22:49
Als ik op "ruststroom systeem" ga zoeken kom ik vooral bij onderwerpen over mijn eigen vakgebieden te weten branddectie en toegangscontrole terecht :)

"automatisch blokstelsel" was een betere zoeksleutel en leverde direct een mooie PDF met leesvoer (http://www.irse.nl/resources/Oranje-boeken/Automatisch-Blokstelsel-met-Dubbel-Enkelspoor.pdf) op  :)
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: gtw6016 op 18 januari 2018, 08:12:35
Nog beter inderdaad ja ;D het was al laat en moest even snel typen tussen de bedrijven door  ;D
Gr marc
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 januari 2018, 10:15:17
Interessant verhaal. Heb ik bij mijn favorieten gezet. Het vertelt alleen niks over de plaatsing van railtrafo's en potjes.
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Joran op 18 januari 2018, 11:18:09
Dank heren! Zo langzamerhand begint e.e.a. wel te dagen  :)

@Zaandam-Zuid: Die dubbelgeisoleerde sectie kwam die al voor in 1981? Begrijp ik het goed dat bij de dubbelbenige isolatie, er 1 railspoel per zijde van het blok zit (niet per spoor staaf). Dus aan het begin van het blok 1 en aan het einde van het blok 1. De spoel is dan aan beide spoorstaven aangesloten?

Ik zal e.e.a. eens uitwerken in mijn sporenplan wanneer ik weer terug van vakantie ben  :)
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 januari 2018, 11:27:42
Die dubbelgeïsoleerde secties bestaan al sinds er automatische seinen op elektrische trajecten zijn. Dus zeker in 1981.
Ze lagen vroeger middenin het spoor. Maar voor een stopmachine is dat heel onhandig, daarom liggen ze al heel lang naast het spoor. Wanneer ze precies verplaatst zijn weet ik niet. In de jaren '50 lagen ze nog in het spoor, maar voor 1981 kan je er van uitgaan dat ze er naast liggen.

Zal later vandaag een schemaatje plaatsen wat duidelijk maakt hoe ze zijn aangesloten.
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Joran op 18 januari 2018, 11:35:37
@Klaas Dank voor je snelle reactie. Toen ik het bericht van Zaandam-Zuid nog eens las begreep ik het beter. Heb mijn bericht dus ook aangepast :)
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: gvandersel op 18 januari 2018, 12:59:24
Hierbij het plaatje hoe de detektie werkt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/detektie.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/detektie.png)
De middelste en laatste trafo vormen een sectie. Aan het ene uiteinde wordt de voeding in de sectie gebracht. Een wisselspanning van 50Hz 12V staat op de rails. Aan het andere uiteinde wordt gemeten of deze spanning nog steeds aanwezig is. Bij de overgang van de sectie naar de volgende sectie wordt een tegengestelde polariteit in deze sectie gezet (tegen fase). Hierdoor zal bij het overrijden van de las ook dan de spanning kortgesloten blijven.
Je begrijpt dat bij het combimeren met enkelpolige secties ook hier na gedacht moet worden hoe de detektie onder alle omstandigheden gedaan kan worden.
Door de kabel die de punten 4 met elkaar verbind loopt de retourstroom. Ik heb een normale trafo met middenaftakking getekend, maar ik geloof dat het een autotrafo is, punt 2 is verbonden met 3 of 5.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Een railspoel is in werkelijkheid een transformator.
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 januari 2018, 13:12:05
Zo'n plaatje wilde ik maken, maar jij had het kennelijk al paraat staan.

Nog wat opmerkingen over de praktische uitvoering: aan een railtrafo zitten aan 3 kanten "luifeltjes" waar de kabels worden ingevoerd. Onder de middelste, breedste luifel loopt de verbinding 4 tussen beide trafo's, dat zijn 4 parallelle kabels.
Onder de luifels aan de zijkanten gaan de verbindingen 3 en 5 naar de spoorstaven. Die zijn allemaal met 2 parallelle kabels uitgevoerd.

Ik denk niet dat het autotrafo's zijn. De wikkeling 3-4-5 moet de tractiestroom voeren. Die zijn met dikke draad uitgevoerd.
De wikkeling 1-2 voert de detectiestroom. Die is veel lager bij  een hogere spanning.
Voor de modelbouw maakt het niet veel uit, daar gaat het alleen maar over hoe het er van buiten uitziet. Het lijkt me nog een hele uitdaging om dit in H0 na te bootsen. De trafo zelf zal nog wel gaan, maar al die kabels is niet zo eenvoudig.
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 januari 2018, 13:47:26
Nog een plaatje zoals het vroeger in elkaar zat bij een dubbele spoorisolatie. De hoofdstroomkabels heb ik hier rood weergegeven. Je ziet dat het ontwerp van die trafo's er op gericht was om die verbindingen zo kort mogelijk te houden. Tegenwoordig liggen de trafo's naast het spoor, dus zijn de kabels iets langer geworden.

Even een zijsprong: het zijn deze kabels die bij koperdiefstal het doelwit zijn. Ze liggen gewoon op de ballast en ze zijn redelijk dik, dus lekker veel koper. Als deze kabels weggeknipt worden stopt zowel de tractiestroom als de detectiestroom. Er kan dan dus niks meer rijden.

De invoer van de detectiekabel zit aan de zijkant, hier met een groen lijntje aangegeven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railtrafodubbel.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railtrafodubbel.png)
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Eric B op 18 januari 2018, 14:12:24
Simpel gezegd... de tractiestroom gaat ongehinderd door de primaire wikkelingen van de trafo's van de ene sectie naar de andere op zijn weg naar het onderstation.
De detectiestroom wordt aan het begin van de sectie geïnjecteerd via de secundaire wikkeling en wordt aan het einde van de sectie weer via de secundaire wikkeling afgenomen.
Detectiespanning aanwezig "sectie vrij", detectie spanning niet aanwezig "sectie bezet", kortgesloten door wielassen of kortsluitlans, of storing, koperdiefstal etc.
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: nederbelg op 14 februari 2020, 13:34:31
Hoi,

Is er ergens een site waar ik de maten van al deze attributen kan vinden?
Denk toch dat ik veel zelf kan maken met styreen.


Dave
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 februari 2020, 17:24:54
Ik weet niet of je wel eens in Zeeland komt, maar in Kruiningen liggen twee railtrafo's op het perron.
Er staat wel een hek voor, maar je kunt er dicht genoeg bij komen om de maten op te nemen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0861-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0861-800.jpg)
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Falcon10 op 14 februari 2020, 21:28:13

Of op het zicht :

op het eerste zicht 6 tegels breed alle twee, een tegel van 20 cm zou ik zeggen, dus dat is beide 120 cm, of eentje 60 cm, wat kan kloppen, want de  zijkanten zijn volgens mij blokken van 30 cm, en daar is het ongeveer 3,5 blokken van, dus iets van goed 105 cm, dus eentje is daar rond de 57 cm.
Omgeschaald naar 1/87 zou dat willen zeggen dat zo'n transfo rond de 8 a 9 mm groot moet zijn.  Nuja, zo snel met de natte vinger.  ;D
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 februari 2020, 22:04:41
Verkeerde uitgangspunten.
De tegels zijn 30x30cm. De perronwanden zijn 60cm breed.
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 februari 2020, 22:29:15
Ik vond nog een foto van diezelfde railtrafo's, maar dan rechtuit genomen.
Hieruit concludeer ik dat ze ongeveer 80 cm lang zijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0863-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0863-800.jpg)
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: AB 7216 op 15 februari 2020, 08:26:34
De maten van de railspoel zijn 75 x 53 x 30. (buitenmaten van de deksel)
Een keertje opgemeten in een magazijn.


Groeten Arjen
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: nederbelg op 15 februari 2020, 10:39:03
Merci Arjan,

Vrijbalk had ik al (encyclopedie)
Liggen in jullie magazijn ook de rail potjes?

Dave
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: AB 7216 op 15 februari 2020, 11:11:55
Ik kom daar niet vaak, maar zal binnenkort wel eens kijken of ik er langs kan gaan.

Groeten Arjen 
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: nederbelg op 26 februari 2020, 19:25:14
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_575.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_575.jpeg)

Railpotje:

Goed beetje proberen.
Van links naar rechts:
- Speldekop, te groot en zijn van glas! Niet kleiner te krijgen.
Je hebt ze ook met plastic kop, maar die zitten er niet stevig op.
- naald met stukje vilt erop. Wordt het ook niet.
- weerstand (met hopen hier liggen) nog net iets te groot maar kan er goed mee door.
Helemaal rechts het voorbeeld van Artitec.

Dave
Titel: Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Bericht door: Mitchell op 26 februari 2020, 20:21:38
Niet de bedoeling om te adverteren, maar ik heb ze ook wel eens gemaakt om via Shapeways te printen:

(https://images3.sw-cdn.net/product/picture/710x528_209901_255760_1497262719.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rail_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rail_13.jpg)

Nu bevat het setje maar 8 stuks, maar als je wilt kan ik er ook stuk of 50 stuks bij elkaar gooien (denk dat je dan ongeveer 10euro kwijt bent)


edit: mocht een moderator het wel zien als adverteren, verwijder het bericht gelieve :)