Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0)
door
roadster36
Vandaag
om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:55
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen
door
defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels (gelezen 5475 keer)
Joran
Offline
Berichten: 1528
NS tijdperk IV (1981)
Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Gepost op:
15 januari 2018, 16:46:45 »
Het tijdperk van mijn baan is begin jaren '80. Alle rails ligt inmiddels bijna en zodoende ben ik bezig met nadenken over de volgende stap, de aankleding. De afgelopen dagen heb ik heel wat foto's bekeken van eind jaren 70 tot begin jaren 80. Ik heb een klein (kop)station en aangezien ik best wat electrische treinen (Plan V, Mat '46, wat e-locs) heb moet wel een waslijn komen.
Ik kom op foto's uit die tijd geen situaties tegen waar een waslijn hangt, maar waar nog gebruik gemaakt wordt van klassieke beveiliging (Miljoenenlijn: wel klassieke beveiliging, geen waslijn. Friesland: moderne beveilging, geen waslijn. Vislijn: moderne beveilging, wel waslijn). Misschien zie ik wat over het hoofd?
Relais kasten:
Ik heb de set van Artitec. Ik zie ze alleen staan bij overwegen en bij lichtseinen. Klopt dat?
Kabelgoten:
Hoe lopen deze doorgaans. Van weer naar waar? Tegenwoordig zie ik ze vaak met afdekplaatje 'GAS' voor wisselverwarming. Maar was dit er al in 1981? Bij grotere stations lijken ze ook wel naar de wissels te lopen, maar bij kleinere stations en in de vrije baan zie ik ze niet.
Railspoelen en potjes:
Ik heb via Shapeways de
SpoorObjecten
set besteld. Daar zitten ook railspoelen en van die potjes(?) bij. Waar staan deze doorgaans. Ik heb wat cabineritten bekeken en de spoelen kom ik overal wel tegen (trein detectie toch?) maar de potjes?
Misschien een makkelijker vraag. Wat staat waar zoal in de buurt?
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25304
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #1 Gepost op:
15 januari 2018, 17:02:44 »
De potjes zijn feitelijk lasdozen op een paaltje. De kabels vanaf de rails komen binnen in het overhangende deel. Daar worden ze opgelast aan een grondkabel die door het paaltje naar de relaiskast gaat.
De railtrafo's liggen bij elke sectiescheiding in de rails. In de rails zit een isolatielas, maar de tractiestroom moet wel door kunnen lopen. En dat gaat via die trafo's.
Die sectiescheidingen zitten tussen de blokken, dus bij elke seinpaal, maar ook bij elke overweg.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #2 Gepost op:
16 januari 2018, 13:32:43 »
Railtrafo's liggen alleen daar waar met dubbelgeisoleerde sectiesgebruiktw worden. Enkel geisoleerde secties volstaan met een kabeldoorvoer.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25304
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #3 Gepost op:
16 januari 2018, 13:47:52 »
Inderdaad, dubbelgeïsoleerde secties liggen in het algemeen in de vrije baan, enkel geïsoleerde op emplacementen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Joran
Offline
Berichten: 1528
NS tijdperk IV (1981)
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #4 Gepost op:
17 januari 2018, 21:36:27 »
Dank voor de reacties! Gisteren met de trein geweest van Valkenburg naar Maastricht en op de objecten gelet.
Mijn idee dat de potjes (lasdozen) her en der staan. Hetzelfde geld voor de railtrafo's. De potjes staan niet altijd bij de railtrafo's (zoals bovenstaande foto). De relais kasten staan er ook niet altijd bij (tenzij ze aan de andere kant van het spoor stonden. Dat heb ik dan niet gezien. Uit Klaas zijn verhaal begrijp ik dat de trafo's dus altijd bij Seinpalen of overwegen staan. Dat geeft wel een aan dat ik ze bij mijn wisselstraat kan plaatsen. En de potjes daarbij.
Hoe zou dat dan bij een kleine wisselstraat zijn? Waar je van 3 stationsporen naar een enkelsporige lijn gaat? Staan de trafo's dan bij elk sein (de 3 perron sporen en het inrij sein)? Of alleen aan 1 zijde?
Gelogd
Zaandam-Zuid
Offline
Berichten: 226
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #5 Gepost op:
17 januari 2018, 22:47:53 »
Aan beide zijden van een dubbelbenig geisoleerde sectie (waar de retourstroom van de bovenleiding door beide spoorstaven loopt) zit een railspoel. Aan beide zijden van een enkelbenig geisoleerde sectie (waar de retourstroom maar door een spoorstaaf loopt) zit een railaansluitpotje. Waar twee dubbelbenige secties aan elkaar grenzen, liggen dus bij de las twee railspoelen, bij twee enkelbenige secties staan twee railpotjes naast elkaar. Als een dubbelbenige en een enkelbenige sectie aan elkaar grenzen liggen een spoel en een potje. Wisselsecties zijn meestal enkelbenig, maar dubbelbenig komt de laatste jaren vaker voor. Bij een wisselsectie staan ook maar twee potjes of railspoelen, alleen bij wissels met een hoeverhouding vanaf 1:15 liggen tegenwoordig soms een of twee extra railspoelen.
Railpotjes worden ook gebruikt om verbinding te maken met andere zaken zoals ATB-Vv-bakens en -lussen en pedalen.
Achter elk sein ligt in de regel een las, maar er zijn meer redenen om lassen te maken: wissels, overwegaankondigingen, overwegmiddensecties, maximale sectielengte. Op de vrije baan staan de relaiskasten in de regel bij de seinen (een kast per groep van vier) en bij overwegen (vroeger meestal een grote relaiskast en een klein batterijkastje, tegenwoordig zit de overwegsturing meestal in een extra, kleiner formaat relaiskast).
Groeten,
Peter
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25304
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #6 Gepost op:
17 januari 2018, 23:15:55 »
Nog een toelichting bij de foto die ik liet zien. Deze is genomen vanaf een overweg die op beide sporen in twee richtingen bereden kan worden. Daarom zijn de sporen aan beide zijden van de overweg dubbelbenig geïsoleerd. Daardoor zou je aan elke kant van de overweg in elk spoor twee railspoelen nodig hebben. Om op de spoelen te besparen gebruiken ze hier 1 spoorstaaf door de overweg als verbinding tussen 2 spoelen. De andere spoorstaaf wordt apart aangesloten om ook in de overweg een bezetmelding te hebben. Dat is dus 1 potje. Verder zit er in de overweg nog een z.g. bliklus, dat is een kabel die in een lus langs de spoorstaven ligt en daarmee worden metalen voorwerpen zoals auto's op de overweg "gezien". Dat is het tweede potje.
Voor zover ik weet zijn alle overwegen in de Zeeuwse lijn op deze manier uitgerust.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
gtw6016
Offline
Berichten: 662
zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #7 Gepost op:
17 januari 2018, 23:35:30 »
Misschien is het handig je eerst te verdiepen in het ruststroom systeem (dus hoe werkt de spoorbaan met zn blokken) dat helpt je al een stuk verder
Gr marc
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #8 Gepost op:
18 januari 2018, 07:22:49 »
Als ik op "ruststroom systeem" ga zoeken kom ik vooral bij onderwerpen over mijn eigen vakgebieden te weten branddectie en toegangscontrole terecht
"automatisch blokstelsel" was een betere zoeksleutel en leverde direct een mooie
PDF met leesvoer
op
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
gtw6016
Offline
Berichten: 662
zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #9 Gepost op:
18 januari 2018, 08:12:35 »
Nog beter inderdaad ja
het was al laat en moest even snel typen tussen de bedrijven door
Gr marc
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25304
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #10 Gepost op:
18 januari 2018, 10:15:17 »
Interessant verhaal. Heb ik bij mijn favorieten gezet. Het vertelt alleen niks over de plaatsing van railtrafo's en potjes.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Joran
Offline
Berichten: 1528
NS tijdperk IV (1981)
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #11 Gepost op:
18 januari 2018, 11:18:09 »
Dank heren! Zo langzamerhand begint e.e.a. wel te dagen
@Zaandam-Zuid: Die dubbelgeisoleerde sectie kwam die al voor in 1981? Begrijp ik het goed dat bij de dubbelbenige isolatie, er 1 railspoel per zijde van het blok zit (niet per spoor staaf). Dus aan het begin van het blok 1 en aan het einde van het blok 1. De spoel is dan aan beide spoorstaven aangesloten?
Ik zal e.e.a. eens uitwerken in mijn sporenplan wanneer ik weer terug van vakantie ben
«
Laatst bewerkt op: 18 januari 2018, 11:34:40 door Joran
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25304
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #12 Gepost op:
18 januari 2018, 11:27:42 »
Die dubbelgeïsoleerde secties bestaan al sinds er automatische seinen op elektrische trajecten zijn. Dus zeker in 1981.
Ze lagen vroeger middenin het spoor. Maar voor een stopmachine is dat heel onhandig, daarom liggen ze al heel lang naast het spoor. Wanneer ze precies verplaatst zijn weet ik niet. In de jaren '50 lagen ze nog in het spoor, maar voor 1981 kan je er van uitgaan dat ze er naast liggen.
Zal later vandaag een schemaatje plaatsen wat duidelijk maakt hoe ze zijn aangesloten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Joran
Offline
Berichten: 1528
NS tijdperk IV (1981)
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #13 Gepost op:
18 januari 2018, 11:35:37 »
@Klaas Dank voor je snelle reactie. Toen ik het bericht van Zaandam-Zuid nog eens las begreep ik het beter. Heb mijn bericht dus ook aangepast
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
«
Reactie #14 Gepost op:
18 januari 2018, 12:59:24 »
Hierbij het plaatje hoe de detektie werkt:
De middelste en laatste trafo vormen een sectie. Aan het ene uiteinde wordt de voeding in de sectie gebracht. Een wisselspanning van 50Hz 12V staat op de rails. Aan het andere uiteinde wordt gemeten of deze spanning nog steeds aanwezig is. Bij de overgang van de sectie naar de volgende sectie wordt een tegengestelde polariteit in deze sectie gezet (tegen fase). Hierdoor zal bij het overrijden van de las ook dan de spanning kortgesloten blijven.
Je begrijpt dat bij het combimeren met enkelpolige secties ook hier na gedacht moet worden hoe de detektie onder alle omstandigheden gedaan kan worden.
Door de kabel die de punten 4 met elkaar verbind loopt de retourstroom. Ik heb een normale trafo met middenaftakking getekend, maar ik geloof dat het een autotrafo is, punt 2 is verbonden met 3 of 5.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. Een railspoel is in werkelijkheid een transformator.
«
Laatst bewerkt op: 18 januari 2018, 13:01:48 door gvandersel. Reden: Trafo verduidelijkt
»
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels