Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 17:05:58
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Pieter Bregman
Vandaag om 16:59:14
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 16:51:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels  (gelezen 5471 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Gepost op: 15 januari 2018, 16:46:45 »
Het tijdperk van mijn baan is begin jaren '80. Alle rails ligt inmiddels bijna en zodoende ben ik bezig met nadenken over de volgende stap, de aankleding. De afgelopen dagen heb ik heel wat foto's bekeken van eind jaren 70 tot begin jaren 80. Ik heb een klein (kop)station en aangezien ik best wat electrische treinen (Plan V, Mat '46, wat e-locs) heb moet wel een waslijn komen.

Ik kom op foto's uit die tijd geen situaties tegen waar een waslijn hangt, maar waar nog gebruik gemaakt wordt van klassieke beveiliging (Miljoenenlijn: wel klassieke beveiliging, geen waslijn. Friesland: moderne beveilging, geen waslijn. Vislijn: moderne beveilging, wel waslijn). Misschien zie ik wat over het hoofd?

Relais kasten:

Ik heb de set van Artitec. Ik zie ze alleen staan bij overwegen en bij lichtseinen. Klopt dat?

Kabelgoten:

Hoe lopen deze doorgaans. Van weer naar waar? Tegenwoordig zie ik ze vaak met afdekplaatje 'GAS' voor wisselverwarming. Maar was dit er al in 1981? Bij grotere stations lijken ze ook wel naar de wissels te lopen, maar bij kleinere stations en in de vrije baan zie ik ze niet.

Railspoelen en potjes:

Ik heb via Shapeways de SpoorObjecten set besteld. Daar zitten ook railspoelen en van die potjes(?) bij. Waar staan deze doorgaans. Ik heb wat cabineritten bekeken en de spoelen kom ik overal wel tegen (trein detectie toch?) maar de potjes?


Misschien een makkelijker vraag. Wat staat waar zoal in de buurt?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2018, 17:02:44 »
De potjes zijn feitelijk lasdozen op een paaltje. De kabels vanaf de rails komen binnen in het overhangende deel. Daar worden ze opgelast aan een grondkabel die door het paaltje naar de relaiskast gaat.

De railtrafo's liggen bij elke sectiescheiding in de rails. In de rails zit een isolatielas, maar de tractiestroom moet wel door kunnen lopen. En dat gaat via die trafo's.
Die sectiescheidingen zitten tussen de blokken, dus bij elke seinpaal, maar ook bij elke overweg.


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2018, 13:32:43 »
Railtrafo's liggen alleen daar waar met dubbelgeisoleerde sectiesgebruiktw worden. Enkel geisoleerde secties volstaan met een kabeldoorvoer.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2018, 13:47:52 »
Inderdaad, dubbelgeïsoleerde secties liggen in het algemeen in de vrije baan, enkel geïsoleerde op emplacementen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2018, 21:36:27 »
Dank voor de reacties! Gisteren met de trein geweest van Valkenburg naar Maastricht en op de objecten gelet.

Mijn idee dat de potjes (lasdozen) her en der staan. Hetzelfde geld voor de railtrafo's. De potjes staan niet altijd bij de railtrafo's (zoals bovenstaande foto). De relais kasten staan er ook niet altijd bij (tenzij ze aan de andere kant van het spoor stonden. Dat heb ik dan niet gezien. Uit Klaas zijn verhaal begrijp ik dat de trafo's dus altijd bij Seinpalen of overwegen staan. Dat geeft wel een aan dat ik ze bij mijn wisselstraat kan plaatsen. En de potjes daarbij.

Hoe zou dat dan bij een kleine wisselstraat zijn? Waar je van 3 stationsporen naar een enkelsporige lijn gaat? Staan de trafo's dan bij elk sein (de 3 perron sporen en het inrij sein)? Of alleen aan 1 zijde?

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2018, 22:47:53 »
Aan beide zijden van een dubbelbenig geisoleerde sectie (waar de retourstroom van de bovenleiding door beide spoorstaven loopt) zit een railspoel. Aan beide zijden van een enkelbenig geisoleerde sectie (waar de retourstroom maar door een spoorstaaf loopt) zit een railaansluitpotje. Waar twee dubbelbenige secties aan elkaar grenzen, liggen dus bij de las twee railspoelen, bij twee enkelbenige secties staan twee railpotjes naast elkaar. Als een dubbelbenige en een enkelbenige sectie aan elkaar grenzen liggen een spoel en een potje. Wisselsecties zijn meestal enkelbenig, maar dubbelbenig komt de laatste jaren vaker voor. Bij een wisselsectie staan ook maar twee potjes of railspoelen, alleen bij wissels met een hoeverhouding vanaf 1:15 liggen tegenwoordig soms een of twee extra railspoelen.
Railpotjes worden ook gebruikt om verbinding te maken met andere zaken zoals ATB-Vv-bakens en -lussen en pedalen.

Achter elk sein ligt in de regel een las, maar er zijn meer redenen om lassen te maken: wissels, overwegaankondigingen, overwegmiddensecties, maximale sectielengte. Op de vrije baan staan de relaiskasten in de regel bij de seinen (een kast per groep van vier) en bij overwegen (vroeger meestal een grote relaiskast en een klein batterijkastje, tegenwoordig zit de overwegsturing meestal in een extra, kleiner formaat relaiskast).

Groeten,
Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2018, 23:15:55 »
Nog een toelichting bij de foto die ik liet zien. Deze is genomen vanaf een overweg die op beide sporen in twee richtingen bereden kan worden. Daarom zijn de sporen aan beide zijden van de overweg dubbelbenig geïsoleerd. Daardoor zou je aan elke kant van de overweg in elk spoor twee railspoelen nodig hebben. Om op de spoelen te besparen gebruiken ze hier 1 spoorstaaf door de overweg als verbinding tussen 2 spoelen. De andere spoorstaaf wordt apart aangesloten om ook in de overweg een bezetmelding te hebben. Dat is dus 1 potje. Verder zit er in de overweg nog een z.g. bliklus, dat is een kabel die in een lus langs de spoorstaven ligt en daarmee worden metalen voorwerpen zoals auto's op de overweg "gezien". Dat is het tweede potje.
Voor zover ik weet zijn alle overwegen in de Zeeuwse lijn op deze manier uitgerust.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2018, 23:35:30 »
Misschien is het handig je eerst te verdiepen in het ruststroom systeem  (dus hoe werkt de spoorbaan met zn blokken) dat helpt je al een stuk verder ;)
Gr marc

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2018, 07:22:49 »
Als ik op "ruststroom systeem" ga zoeken kom ik vooral bij onderwerpen over mijn eigen vakgebieden te weten branddectie en toegangscontrole terecht :)

"automatisch blokstelsel" was een betere zoeksleutel en leverde direct een mooie PDF met leesvoer op  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2018, 08:12:35 »
Nog beter inderdaad ja ;D het was al laat en moest even snel typen tussen de bedrijven door  ;D
Gr marc

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2018, 10:15:17 »
Interessant verhaal. Heb ik bij mijn favorieten gezet. Het vertelt alleen niks over de plaatsing van railtrafo's en potjes.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2018, 11:18:09 »
Dank heren! Zo langzamerhand begint e.e.a. wel te dagen  :)

@Zaandam-Zuid: Die dubbelgeisoleerde sectie kwam die al voor in 1981? Begrijp ik het goed dat bij de dubbelbenige isolatie, er 1 railspoel per zijde van het blok zit (niet per spoor staaf). Dus aan het begin van het blok 1 en aan het einde van het blok 1. De spoel is dan aan beide spoorstaven aangesloten?

Ik zal e.e.a. eens uitwerken in mijn sporenplan wanneer ik weer terug van vakantie ben  :)
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2018, 11:34:40 door Joran »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2018, 11:27:42 »
Die dubbelgeïsoleerde secties bestaan al sinds er automatische seinen op elektrische trajecten zijn. Dus zeker in 1981.
Ze lagen vroeger middenin het spoor. Maar voor een stopmachine is dat heel onhandig, daarom liggen ze al heel lang naast het spoor. Wanneer ze precies verplaatst zijn weet ik niet. In de jaren '50 lagen ze nog in het spoor, maar voor 1981 kan je er van uitgaan dat ze er naast liggen.

Zal later vandaag een schemaatje plaatsen wat duidelijk maakt hoe ze zijn aangesloten.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2018, 11:35:37 »
@Klaas Dank voor je snelle reactie. Toen ik het bericht van Zaandam-Zuid nog eens las begreep ik het beter. Heb mijn bericht dus ook aangepast :)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2018, 12:59:24 »
Hierbij het plaatje hoe de detektie werkt:

De middelste en laatste trafo vormen een sectie. Aan het ene uiteinde wordt de voeding in de sectie gebracht. Een wisselspanning van 50Hz 12V staat op de rails. Aan het andere uiteinde wordt gemeten of deze spanning nog steeds aanwezig is. Bij de overgang van de sectie naar de volgende sectie wordt een tegengestelde polariteit in deze sectie gezet (tegen fase). Hierdoor zal bij het overrijden van de las ook dan de spanning kortgesloten blijven.
Je begrijpt dat bij het combimeren met enkelpolige secties ook hier na gedacht moet worden hoe de detektie onder alle omstandigheden gedaan kan worden.
Door de kabel die de punten 4 met elkaar verbind loopt de retourstroom. Ik heb een normale trafo met middenaftakking getekend, maar ik geloof dat het een autotrafo is, punt 2 is verbonden met 3 of 5.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Een railspoel is in werkelijkheid een transformator.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2018, 13:01:48 door gvandersel. Reden: Trafo verduidelijkt »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.