Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Benelux795
Vandaag om 09:57:32
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:54:03
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:40:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41

Auteur Topic: Märklin Shop-in-Shop  (gelezen 47648 keer)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
Re: Märklin Shop-in-Shop
« Reactie #210 Gepost op: 21 January 2008, 00:41:34 »
Oeps, dan bied ik hiermee elt-Mhv mijn excuus aan.
lezen is ook een kunst zo blijkt....

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #211 Gepost op: 21 January 2008, 02:26:41 »
Hoewel Neelie met Marklin waarschijnlijk toch niet de krant haalt,  bij Marklin staat ze zo weer buiten: andere merken verkopen ook wisselstroomloks, en nogwel in niet-Marklin winkels.

Veel mensen zien Marklin treinen als een investering, en willen dan meer betalen in de hoop om later met winst te verkopen. ( zie o.a. de rubriek op het 3-rail forum ). In de USA en UK gaat het economisch wat minder, dus als wij dat gaan voelen, zullen de dure shops het als eerste voelen, mogelijk einde experiment, of misschien wel einde Marklin.

Persoonlijk zie ik liever als hobby beoefenaar een hobby shop, met een beetje een rommelig interieur. Als ik naar een professionele shop wil ga ik wel met een stropdasdrager van mijn autodealer praten, en ben dan mogelijk een heel groot bedrag kwijt.

Ik kijk als hobby beoefenaar natuurlijk wel in de vitrines, maar koop het meestal wel bij een ander merk, voor minder geld.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 21 January 2008, 02:28:34 door Alexander »

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #212 Gepost op: 21 January 2008, 08:16:05 »
Citaat
Oeps, dan bied ik hiermee elt-Mhv mijn excuus aan.
lezen is ook een kunst zo blijkt....

Bedankt Chris, maar je hoeft je excuses niet aan te bieden. Ik had al begrepen dat je mijn post anders had begrepen dan ik hem had bedoeld. Misschien moet ik wel mijn excuses aanbieden, aangezien ik iets heb gepost wat verkeerd kan worden geinterpreteerd. En zoals Stig al zei doel ik op de gebruikers, niet de moderatoren. De moderatoren doen naar mijn mening hun werk uitstekend.

Citaat
Veel mensen zien Marklin treinen als een investering, en willen dan meer betalen in de hoop om later met winst te verkopen.
Ik ken iemand die om die reden onlangs een replica van de Marklin brandweerauto heeft gekocht. Maar volgens mij worden er daar zo veel van gemaakt, dat hij lang lang zal mogen wachten voordat hij er rijk van zal worden. Of vergis ik mij nu sterk?

Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #213 Gepost op: 21 January 2008, 08:24:33 »
@Alexander:

De laatste twee modelspoorspeciaalzaken waar ik geweest ben waren Treinhobby in Eindhove en Harlaar in Badhoevedorp.

Treinhobby was zo'n typische rommelige winkel, met vitrines met een heleboel Märklin mP's met missende opstaptreden. Het was niet eens dat de winkel een rommel was, maar er miste een beetje lijn. Het duurde ook zeker 20 minuten eer dat ik te woord werd gestaan, aangezien de eigenaar met een andere klant aan het babbelen was.

Harlaar, hoewel het op een rare plaats ligt, heeft een mooie grote winkel met overzichtelijke vitrines en vriendelijk doch professioneel personeel. Alles staat netjes bij elkaar, je hoeft niet te zoeken, groot assortiment.

Harlaar doet het volgens mij goed; Treinhobby is inmiddels opgedoekt.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur, maar ik zie graag dat ik in een professionele omgeving geholpen wordt.

@elt-Mhv:

Denk eraan dat je 90% van de informatie mist als je alleen maar woorden ziet en niet de intonatie of lichaamstaal. Het is héél gemakkelijk om verkeerd begrepen te worden op het internet: ik begreep je dus ook verkeerd... Maar goed, bij communicatie zijn altijd twee (of meer) mensen betrokken, dus zeg dan maar eens bij wie de fout ligt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ACTS

• Offline Offline
« Reactie #214 Gepost op: 21 January 2008, 09:44:29 »
Door toeval dit artikel gevonden en je wat moet je er nou zeggen als je alle posts hebt gelezen.

Iedereen heeft hierover een mening, het allerbelangrijkste in de ontwikkelingen in het verleden.

Of we nu praten over modeltreinen, horloges kleding of wat dan ook, fabrikanten van enig niveau willen zich onderscheiden door hun producten op een dusdanige te presenteren.

Voor welke aanpak men ook kiest, er zijn altijd voor en tegenstanders (dat is natuurlijk ieders goed recht)

Echter er is altijd nog 2 richtingsverkeer nodig tussen de fabrikant en winkelier/ondernemer, zodra dit eenrichtingsverkeer wordt hetzij van de fabrikant uit of de winkelier/ondernemer ontstaat er een spanningsveld.

Zodra een fabrikant na vele jaren een besluit neemt om een andere weg in te slaan, om zijn/haar merk(en) voor de toekomst te positioneren worden velen wakker geschut.

Diegene die denken dat dit niet zo’n vaart neemt noemen zich ondernemers maar of ze dit echt zijn valt te betwijfelen, ze maken zich eerder druk om vele andere zaken behalve het commerciële traject.

Na alle problemen bij de fabrikanten mbt overnames faillissementen enz, is er een fabrikant die het initiatief heeft genomen en de kastanjes voor de anderen uit het vuur heeft mogen halen.

Terwijl de meeste anderen letterlijk lagen (of nog steeds liggen) te suffen, zijn er enkele fabrikanten waar we bijna alleen maar over praten: Märklin en Roco.

De naam Fleischmann horen we helemaal niet in de discussies, omdat er (bijna) niets gebeurt, (hoewel een reorganisatie momenteel vele arbeidsplaatsen kost)

Uiteindelijk is er dan de vraag wie het het beste doet, en dan is er maar 1 antwoord : ………..  want dat is het merk wat we overal zien en zich zeer goed profileert in de markt (misschien wel ten kosten van andere merken) die hier (nog) geen antwoord/oplossing op hebben.

De vraag is dan, wie heeft het goed begrepen, zijn huiswerk gemaakt, en zijn aandeel zeker gesteld, juist ja de mannen en vrouwen uit Göppingen.

Of je nu wisselstroom of gelijkstroom rijdt maakt niet, de bovengenoemde firma heeft de branche wel de ogen doen openen om van het stoffige ( Lees: vrijheid blijheid, we doen maar wat, ik ben dealer maar heb geen zin om mij te committen aan het merk, ik presenteer alles door elkaar heen, het liefst verkoop ik alleen de rechte rails en NL modellen, uren kunnen z……  omdat de schaal niet klopt,  of omdat de bedrukking niet juist was,  en ga zo maar door)  imago af te komen.

Met SiS’s en Stores kan iedereen die geïnteresseerd is de modellen overzichtelijk bekijken en waar nodig goede uitleg krijgen.

Ik durf erom te wedden dat als Fleischmann hiermee was begonnen er niemand ophef over had gemaakt, alleen was het ze dan niet gelukt, waarmee ik overigens niets persoonlijk bedoel.

En ja die winkeliers die zich zo groot voordoen als we kunnen wel zonder M……  doen alleen maar alsof, winkeliers hebben traffic nodig ook om andere merken te kunnen verkopen. Een gezonde onderneming kiest ook voor A-merken en leveranciers/fabrikanten die actief zijn, waarom zouden er anders  zoveel SiS's en Stores zijn, met eigenaren die vele decennia actief zijn,  als zij zouden denken dat ze zonder Stores of SiS zouden kunnen hadden ze nooit de overstap gemaakt.

En ja dat ze moeten investeren is duidelijk, de tijd van ik koop een interieur en doe er 30 jaarmee is voorbij, overigens de kosten voor het vitrnes/interieur zijn aftrekbaar van de belastingen en worden zo in pakweg 4-5 jaar terug betaald.

Vergeet niet dat M….. een merk is met een hele grote naamsbekendheid en ondenemers merken nodig hebben om te kunnen overleven.

Ooit een supermarkt gezien die geen Coca Cola, of D.E.  verkocht, nee, die laten het wel uit hun hoofd om een A-merk eruit te gooien.

Nee mensen de wereld van de modeltreinen bestaat niet alleen uit hobbyisten (die uiteraard wel heel belangrijk zijn) maar ook nog uit een hele grote groep die de fabrikanten en winkleliers niet (optimaal) bedienden.

En ja, dan komt het punt over het prijsbeleid, en dat is het lastigste,
Het volgende is daarover te zeggen: uitgaande van een gezonde ondernemer/onderneming heeft deze zijn marges nodig, van deze marge moet alles betaaald worden, zoals huur, personeelskosten, vaste lasten enz.

Aangezien er nogal wat ondernemenrs zijn/waren die bepaalde lasten niet hebben/hadden werd de rekensom wel eens anders gemaakt.

Een ander bijkomend punt is dat de levenscyclus van een product tegenwoordig korter is dan in het verleden en oplages zijn ook lager dan in het verleden,, fabrikanten moeten dus wel hun prijzen aanpassen.

Uit de uiteindelijke winsten worden natuurlijk weer nieuwe productontwikkelingen gedaan die wij dan weer met open armen zullen ontvangen.

Kijk ook eens naar de prijzen van bv Faller en andere bouwpakket leveranciers.
Reden: ook hier spelen de verkopen een rol, om te overleven moeten ze wel, ondanks dat vele modellen al decennia meelopen of nog van Pola staamen en al jaren onder de naam Faller verkocht worden.

Nee mensen het einde is nog lang niet in zicht, en er staat ons nog wat te verwachten in de komende jaren.

Voor iedereen die twijfelt: ik heb GEEN aandelen bij Märklin, heb geen SIS of Store, nog enige baat en of voordelen, hoewel ik wel wisselstroom rijder ben (met heel veel Roco ).

?? Waarom zou Roco eigenlijk zoveel wisselstroom modellen uitbrengen………… omdat er vraag naar is ?? ja natuurlijk,  en ze er natuurlijk geld aan verdienen.

Berry
« Laatst bewerkt op: 21 January 2008, 09:53:58 door Northlander »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #215 Gepost op: 21 January 2008, 09:50:37 »
Ooit een supermarkt gezien die geen Coca Cola, of D.E.  verkocht, nee, die laten het wel uit hun hoofd om een A-merk eruit te gooien.

Je bent zeker nog nooit bij de Aldi geweest?  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ACTS

• Offline Offline
« Reactie #216 Gepost op: 21 January 2008, 09:54:44 »
Ook daar verkopen ze Coca Cola..... ( bij de Lidl trouwens ook) ;)

stig

• Offline Offline
« Reactie #217 Gepost op: 21 January 2008, 10:35:10 »
Niet hier in Dordt en Papendrecht...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #218 Gepost op: 21 January 2008, 11:21:55 »
Zit er ook al verschil in Aldi's? Ik heb bij verschillende Aldi's geprobeerd om Coca Cola flessen in te leveren, Maar die wensten ze niet aan te pakken omdat ze dat niet verkochten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert1

• Gast
« Reactie #219 Gepost op: 21 January 2008, 12:00:06 »
Maar goed, ik begrijp dat de Nma het een beetje druk heeft.

Dat zou kunnen. Wat ook zou kunnen is dat men binnen de Nma zich simpelweg niet met de modelspoorbranche bezig wil houden. Voor het grote publiek gaat het immers toch om 'speelgoedtreintjes'. Misschien is men binnen de Nma bang niet meer serieus te worden genomen...

Ondanks de emancipatie van onze hobby, kleeft er nog altijd een vooroordeel aan onze hobby. En dat vooroordeel zou in dit geval wel eens in het voordeel van Märklin kunnen uitpakken.

mvg,
Gert

Steen

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 21 January 2008, 12:02:10 »
Ook hier in Hoogeveen bij geen van de drie Aldi vestigingen Coca Cola te vinden. Wel Cola van hun eigen huismerk. (River ofzo). Ook D.E. koffie zal je bij Aldi niet in de schappen aantreffen.
Maar OK, dit heeft niets met treinen te maken.

Mvg: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #221 Gepost op: 21 January 2008, 12:09:12 »
Berry een goed en duidelijk verhaal. Hoe het in de toekomst verder gaat is inderdaad nog even afwachten.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #222 Gepost op: 21 January 2008, 12:10:44 »
Maar OK, dit heeft niets met treinen te maken.

Klopt, maar het kan helpen om een bewering onderuit te halen; in dit geval, dat je in alle supermarkten A-merken zou tegenkomen omdat er anders niemand meer naar toe zou gaan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Steen

• Offline Offline
« Reactie #223 Gepost op: 21 January 2008, 12:32:45 »
OK, in dat geval, het was eigenlijk meer als een verontschuldiging bedoeld.
Maar om dan nog even door te gaan; bij Aldi of Lidl zal je zo goed als géén A-merken tegenkomen. Het zijn daar bijna allemaal eigen huismerken. Vaak (niet altijd)  doet de kwaliteit van deze merken niet onder voor een A-merk dat duurder is. Soms komem deze merken uit dezelfde fabrieken  maar zitten ze in een andere verpakking.

Mvg: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

stig

• Offline Offline
« Reactie #224 Gepost op: 21 January 2008, 12:36:56 »
Ik hoor net van een collega die een sociale werkplaats bezocht heeft, dat ze druk doende waren om blikken sperciebonen van merk A naar merk B öm te toveren".

Bij de aldi of lidl weet je in iedergeval dat je niet voor alle poespas rond het merk hoeft te betalen...

Dus wanneer gaan we de eerste Roco modellen in M* verpakking zien? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)