Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 14:05:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53

Auteur Topic: Märklin Shop-in-Shop  (gelezen 47672 keer)

elt-178.516

• Offline Offline
Re: Märklin Shop-in-Shop
« Reactie #180 Gepost op: 19 January 2008, 11:12:26 »
Citaat
De prijsverschillen (aan de kassa) zijn kleiner dan je bij een gezonde concurrentie zou verwachten.
Met deze redenering kan de NMA ook een inval bij McDonalds doen. Hoewel ze onder dezelfde naam opereren, zijn het (bijna) allemaal zelfstandige bedrijven. En hoewel elke vestiging zelfstandig moet proberen winst te maken, wordt door de individuele franchise-ondernemers niet gestunt met de prijzen.

McDonalds is een voorbeeld van een franchise keten. En voor zo ver mijn kennis reikt is een franchise keten niet verboden in Nederland, aangezien de deelnemer zich vrijwillig aansluit bij de keten.

Stel dat Marklin franchise-contracten sluit met winkeliers. Dan zijn ze niet strafbaar bezig. Laten we eens een aantal toegestane punten uit een franchise contract bekijken en deze van voorbeelden voorzien.
- Gebruik van de naam van de frachise keten
 (Mc Donalds)
 (Marklin Store / Marklin Shop in Shop)
- Verplichting alleen producten van de franchisegever te verkopen
 (Mc Donalds / Coca Cola / Fristi / Vittel)
 (Marklin / Trix / Faller / Busch)
- De verplichting het bedrijf in te richten volgens de huisstijl van de franchisegever
 (Mc Donalds rood/gele huisstijl)
 (Marklin wit/rode huisstijl)
- De verplichting de prijzen, tarieven en voorwaarden van de franchisegever te volgen
 (McDonalds hanteerd in heel Nederland dezelfde prijs)
 (Marklin hanteerd in heel Nederland dezelfde prijs)

Albert Heijn is ook een voorbeeld van een franchise-keten. En als Albert Heijn alleen aan eigen- en franchisewinkels wil leveren, dan is dat hun goed recht. Ik hoor hier niemand klagen dat zijn lokale dorpskruidenier niet aangeleverd krijgt vanuit het Albert Heijn distributiecentrum. Maar als Marklin of Roco roept dat ze alleen nog maar aan hun eigen franchise-ondernemers willen leveren, dan roept ineens de halve wereld dat het strafbaar is.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

j.peel

• Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 19 January 2008, 11:42:25 »
Ik vind dat alles wel erg op Märklin wordt geconcentreerd. Ook Roco gaat heel anders met de detailhandel om: Geen kwantumkortingen meer, importeurs weg, niet meer dan 10-12% onder de UVP e.d.
Misschien heeft het er niets mee te maken maar het zijn wel deze beide, door beleggers overgenomen bedrijven die zich zo gedragen.
Voor mij is er gelukkig (nog) een ouderwetsch familiebedrijf aktief.
Groeten Jan.

@elt-mhv: Volgens mij heeft AH -naar verhouding- maar een paar franchise-winkels.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 19 January 2008, 13:48:13 »
Ok, ik kan het toch niet laten om even te reageren  ;)

Het kan goed zijn dat er gelijkenis is tussen de nieuwe aanpak van Roco en de nieuwe aanpak van Marklin. Voor mij (als consument dus) is er echter één heel wezenlijk verschil: Roco is alleen maar goedkoper geworden, en Marklin (nog) duurder.

Idd heeft Roco geen importeur meer. Ik heb nog geen negatief effect gemerkt op nieuwe NL-ontwikkelingen (integendeel), maar kennelijk is er wel een dure schakel tussenuit gevallen.

Van mijn  winkelier begreep ik idd ook dat er geen kwantumkortingen meer zijn. Voordeel: de grote winkeliers kunnen de kleintjes niet meer op prijs wegconcurreren. Goed nieuws dus voor lokale winkeliers. Ik koop nu het meeste Rocospul dus lokaal en niet meer via beurzen/internet. Is eigenlijk veel leuker, makkelijker met service en ik heb tenminste niet het idee dat ik een dief ben van m'n eigen portemonnee, want elders is het toch nauwelijks goedkoper.

Aangezien tegelijkertijd het algemene prijspeil van Roco dus aangenamer is geworden, hoef ik me ook niet af te vragen of ik door het ontbreken van spectaculaire acties nu gemiddeld duurder uit ben dan vroeger.

Of er verder dwingend door Roco wordt opgelegd hoeveel korting een winkelier mag geven, weet ik niet. Van mijn winkelier hoorde ik dat daar vanzelf een rem opzit, omdat de marge tussen de inkoopprijs en de adviesprijs niet zo heel groot meer is.

Dus of Roco nou (ook) dingen doet die eigenlijk niet mogen van Neelie of niet: als consument zijn we daarmee niet slecht af.

De concurrentie tussen de winkeliers is misschien afgenomen, maar de concurrentie tussen de merken bepaald niet!

Reinier

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #183 Gepost op: 19 January 2008, 14:35:49 »
Citaat
Ik vind dat alles wel erg op Märklin wordt geconcentreerd.
Hoge bomen vangen veel wind, luidt het gezegde. Marklin wil zich profileren als topmerk en trendsetter. En dan weet je van tevoren dat je veel kritiek kunt verwachten als je een ongewenst concept of slecht product introduceerd.

Verder waren de winkeliers die ik heb gesproken niet tegen het Shop in Shop principe, maar tegen de soms absurde eisen die Marklin stelde aan een Shop in Shop.
Die eisen hadden enorme investeringen tot gevolg. Als je als modelbouw- of speelgoedwinkel niet of nauwelijks winst maakt op Marklin of modelspoor in het algemeen, en er geen garanties zijn dat je je investeringen ooit terugverdient, dan moet Marklin niet verbaasd staan kijken als winkeliers liever helemaal stoppen met Marklin.

Citaat
@elt-mhv: Volgens mij heeft AH -naar verhouding- maar een paar franchise-winkels.
Ongeveer 200 franchise vestigingen tegen 500 eigen vestigingen, dus meer dan een kwart. Dat zou ik nog in percentage, noch in absolute aantallen, maar een paar willen noemen.

Maar goed, als jij een ander voorbeeld wil:
De ongeveer 250 bouwmarkten van Gamma en Karwei zijn allemaal Franchise-ondernemingen. En ik heb nog nooit klachten gehoord over het feit dat alle Gamma's of Karwei vestigingen dezelfde prijs hanteren.

henk

• Offline Offline
« Reactie #184 Gepost op: 19 January 2008, 23:01:56 »
Maar het shop in shop gebeuren heeft dus helemaal niets met de franchise constructie te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Robertus

• Offline Offline
« Reactie #185 Gepost op: 20 January 2008, 01:23:26 »
aloha!

Zaterdagavond 19 januari in Kassa was er verwant item. Ging over webwinkels.
(Is vast wel terug te kijken op het www)

De clou is dat de fabrikant (of importeur maar Märklin heeft geen importeur meer, toch?) geen prijzen mag opleggen aan de winkeliers. Probleem is dat dit niet goed te bewijzen is als er vermoedens zijn dat ze dat toch doen.
Verder is het voor de fabrikant/importeur toegestaan, maar dat hadden we zelf wel kunnen bedenken, om niet te leveren aan detaillisten waar ze, om wat voor reden dan ook, niet aan willen leveren. Ook groothandels of parallelimporteurs kunnen zodoende met lege handen komen te staan.

Zodoende staan de detaillisten voor een dilemma. Hebben ze een grote bek, om het maar even simpel te zeggen, krijgen ze niks meer aangeleverd. Worden ze überhaupt uitgekozen om Shop-in-Shop of Store te mogen worden dan zullen ze een hoop moeten investeren of anders zouden ze Märklin uit hun assortiment verliezen. (Eigenlijk een eenvoudig rekensommetje. Investeren kost geld maar dat zou dan terug te verdienen moeten zijn terwijl omzet verliezen gewoon geld kost).

Nou wil Märklin maar een handjevol Stores en enkele tientallen Shop-in-shops overhouden in Nederland. Da's logisch, als je dat een beetje handig geografisch verspreidt heb je een landelijke dekking met een minimaal aantal verkooppunten. Da's gewoon een vermindering van je kosten. Weinig keer veel uitleveren is goedkoper dan veel keer weinig uitleveren.

1+1=2 dus je kunt ervan uit gaan dat sommige winkeliers over een tijdje geen Märklin mee zullen kunnnen verkopen. Tot op heden zijn er bijvoorbeeld in Gorinchem 3 winkels die Märklin verkopen. Eentje is inmiddels Shop-in-Shop dus kun je wel raden wat er met de andere twee gaat gebeuren. Daar hoef je geen helderziendende voor te zijn.

Of wij daar als consument nou zo blij mee moeten zijn?
Op de langere termijn wel, denk ik, maar dat is koffiedikkijken.
Ga er maar van uit dat ze, en niet alleen Märklin maar ook, zoals inmiddels al blijkt andere merken, alles zullen blijven proberen om kosten te verlagen omdat ze de hete adem van hun investeerders voelen. Wordt het rendement te weinig, dan gaat gewoon de stekker eruit. Het belang van de consument is ondergeschikt, dus we zullen er maar mee moeten leren leven.

Rob

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #186 Gepost op: 20 January 2008, 09:33:29 »
Citaat
Maar het shop in shop gebeuren heeft dus helemaal niets met de franchise constructie te maken.
Ik heb nooit de eventuele contracten tussen Marklin en de winkeliers gezien, dus ik kan niet bepalen of er wel of geen sprake is van een franchise-constructie. Mijn verhaal was meer bedoeld om aan te geven dat prijsbinding niet altijd verboden is.
Er is een verschil tussen vertikale en horizontale prijsbinding. Bij de verboden vertikale prijsbinding legt een fabrikant een vaste- of minimumprijs op aan de winkelier. Bij horizontale prijsbinding gaat de winkelier vrijwillig accoord met de vaste- of minimumprijzen.

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #187 Gepost op: 20 January 2008, 09:51:38 »
Overigens heeft het NMA 350 medewerkers en de Duitse BKA 300 medewerkers. Weinig kans dat van die 650 medewerkers nog nooit iemand iets over Marklin Shop in Shop of Store constructies heeft gehoord. Dus als Marklin iets strafbaars zou doen, dan was er al lang een onderzoek gestart.

Verder heeft Marklin goede advocaten die heus wel zullen weten wat er wel, en wat er niet is toegestaan.

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #188 Gepost op: 20 January 2008, 10:06:33 »
Citaat
De clou is dat de fabrikant (of importeur maar Märklin heeft geen importeur meer, toch?)
Is al eerder genoemd in dit draadje, maar hierbij dan nog eens:
Marklin heeft WEL een importeur in Nederland, Roco heeft GEEN importeur in Nederland.

Citaat
Eigenlijk een eenvoudig rekensommetje. Investeren kost geld maar dat zou dan terug te verdienen moeten zijn terwijl omzet verliezen gewoon geld kost
Ze kunnen de winkelruimte die vrij komt door geen Marklin, Roco of Piko meer te verkopen ook gebruiken voor "populaire" producten zoals RC-auto's en Warhammer. Dat is ook de reden dat er geen treinen meer bij Intertoys of Bart Smit te vinden zijn. De verhouding tussen investering en omzet is bij computerspelletjes, RC-auto's, enz. beter dan bij modelspoor.

Robertus

• Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 20 January 2008, 10:42:12 »
Leuk,

De een beweert met grote stelligheid dat Märklin wél een importeur heeft, terwijl er een ander is die met grote stelligheid beweert dat dat niet zo is.
Als dat een indicatie is voor het waarheidsgehalte van allerlei andere beweringen die hier als feit verkocht worden dan zouden de meeste feiten wel eens geen feiten maar ordinaire verdachtmakingen, leugens,  laster, speculatie enzocetrameer kunnen zijn.
Moet je nog oppassen dat je niet voor smaad of laster wordt aangeklaagd.
Kortom, oppassen met wat je schrijft en proberen mening en feit goed uit elkaar te houden....

Sprak hij die er ook wel eens naast zit......

Rob

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #190 Gepost op: 20 January 2008, 10:42:20 »
Marklin heeft WEL een importeur in Nederland, Roco heeft GEEN importeur in Nederland.

Marklin heeft een VESTIGING in Nederland. Geen importeur. Graag alleen iets roepen als je het zeker weet. In Nederland hebben we een uitstekende bron voor dit soort informatie, nl. de Kamer van Koophandel. Onderstaand overzicht krijg je als je zoekt op Märklin en dan de concernrelaties opvraagt.

Hans

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 20 January 2008, 10:48:17 »
Overigens heeft het NMA 350 medewerkers en de Duitse BKA 300 medewerkers. Weinig kans dat van die 650 medewerkers nog nooit iemand iets over Marklin Shop in Shop of Store constructies heeft gehoord. Dus als Marklin iets strafbaars zou doen, dan was er al lang een onderzoek gestart.

Dit is een bewering van dezelfde soort als : er zijn in Nederland 30000 poltie-ambtenaren. Dus als ik een keer te hard rij zien ze dat meteen. Maar zonder flauwekul : Hoeveel bedrijven denk je dat er zijn in Nederland ? En hoeveel er daarvan aktief zijn in de modelbouwsector ?  De NMA doet zelf in een aantal maatschappelijk belangrijke bedrijfstakken onderzoek. Voor de rest richt men zich op klachten van consumenten en uit het bedrijfsleven. Kijk ook eens op nmanet.nl

Hans

Arts

• Offline Offline
« Reactie #192 Gepost op: 20 January 2008, 10:54:31 »
Citaat

Nou, als nu eens 50% vrouw is van deze medewerkers is de kans al groot dat die (HELAAS) nog nooit iets hebben gehoord van M-Shop in Shop.

En wat is nu belangrijker, formeel importeur zijn of je gedragen als importeur. In beide gevallen heb je er "last" van en is de jurdische status van minder belang.   

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: 20 January 2008, 12:16:55 »
Waar ik zelf een beetje bang voor ben, is dat dit hele gebeuren op de korte termijn voordelig voor Märklin is (winstmaximalisatie), maar op de lange termijn ongunstig omdat ze zich uit de markt prijzen.

Maar de huidige eigenaar zal dat waarschijnlijk niet boeien, omdat ze de boel voor die tijd weer verkopen.

Of zie ik het nu te donker in?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

brendan

• Offline Offline
« Reactie #194 Gepost op: 20 January 2008, 12:38:03 »
Ha Peter,

vind dat gevaarlijke uitspraken wat je aan het doen bent. Niemand weet hoe de contracten precies zitten tussen marklin en winkeliers laat staan tussen marklin en cambridge.
Dus lijkt me dat je op deze manier wel HEEL erg veel gespeculeer gaat krijgen. En daar staat dit draadje al bom en bomvol van.
Vind het zelf wel jammer dat het niet meer over de shop in shop gaat, hoor namelijk zelf wel heel veel positieve reacties op het shop in shop principe

Brendan