Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 08:14:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Märklin Shop-in-Shop  (gelezen 47544 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Märklin Shop-in-Shop
« Reactie #150 Gepost op: 18 January 2008, 19:28:19 »
Brendan, jij kunt het wel een vooruitgang vinden, maar er zit ook een nare kant aan de Märklin strategie. Door hun shop-in-shop idee claimen ze in een winkel een prominente plaats, waardoor andere merken naar de achterste hoeken worden gedrongen.
Een winkelier die ook Roco, Liliput, Fleischmann, Electrotren, Kleinbahn, Piko, Brawa, Gützold, Hornby, Rivarossi, Graham Farish en Kato wil verkopen heeft gewoon geen ruimte om al die merken op een gelijksoortige manier te presenteren. 
Dus naar mijn mening is het hele shop-in-shop idee een welbewuste poging om de andere merken letterlijk naar de achterkamer te verbannen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tinus

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 18 January 2008, 19:35:03 »
't heeft ook weer een voordeel:
je weet nu direct in welke hoek je niet hoeft te kijken!!

tinus.

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 18 January 2008, 19:36:12 »
En vergeet niet dat een winkelier gedwongen wordt om voor enkele 10.000 euro's aan vitrines en lichtbakken in te kopen... Daar moet die heel wat treintjes voor verkopen!

Brigitte

• Offline Offline
  • RFO 193 623
« Reactie #153 Gepost op: 18 January 2008, 19:45:13 »
Ik volg het verhaal ook en er wordt alleen maar, behoorlijk negatief, over Marklin gesproken. Die zijn bewust bezig andere merken naar het achterkamertje te verplaatsen  ???

Niemand hoor je over Piko die rustig hun gang gaan, maar toch ook al een 3-tal Shop-in-shops in NL hebben. Worden prominent op de voorpagina van de website van Scaletrading genoemd. Veelal in een winkel waar ze ook een Marklin shop-in-shop hebben.

Grootendorst is een van de eerste winkels die naast een Marklin shop-in-shop, een Roco shop-in-shop heeft! en andere zullen volgen...

Nou zal er geroepen worden dat Marklin mijn stokpaardje is, wat mij betreft is Roco veelal jullie stokpaardje  :P en die is precies het zelfde bezig als Marklin ;)

Heb ik het nu niet over de prijsstrategie, dat is echt een andere discussie. Ik heb het nu puur over de shop-in-shop strategie.

Dan moeten er toch goede punten aan deze strategie zitten, anders gaan er toch niet zo veel winkeliers aan de slag met een Marklin shop, een Piko shop en Roco shop en dat allemaal in één winkel?

Gr.
Brigitte

Gideon

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 18 January 2008, 20:12:53 »
Het probleem is niet het shop in shop idee, maar eerder dat Marklin de eerste vierkante meters in een winkel opeist wil een winkelier in aanmerking komen voor een marklin shop.
En dat er merken volgen is vrij normaal, ze willen niet voor elkaar onder doen.
Je ziet ook dat er (b.v. door Piko) met display standaards gewerkt wordt.
Wat Marklin eis is niet netjes, ze dwingen de winkelier als waren zij een Monopolist die alles voor het zeggen heeft.
Als je netjes shop in shop principes toepast dan bepaald de winkel zelf waar het in het pand wordt ingericht, en niet zoals Marklin eis vlak achter de deurmat.

Gideon

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #155 Gepost op: 18 January 2008, 20:19:25 »
Nog even en het merk dat géén shop in shop-concept heeft is exclusief.....

En wat stelt zo'n shop in shop nu eigenlijk voor? Een vitrine met de merknaam erop en een kleurtje vloerbedekking als dogma. Afrekenen doe ik nog steeds bij dezelfde kassa waar ik ook mijn Roco spullen betaal.

Bij de winkel waar ik shop kijk ik niet eerst naar rechts (Märklin) bij binnenkomst maar naar links, altijd al gedaan, ook voor het flop in shoptijdperk.....

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 18 January 2008, 20:27:49 »
Winkeliers die het shop-in-shop in hun winkel hebben toegepast kunnen natuurlijk ook vlak na de deurmat een
 richtingsbord zetten met daarop in kleine letters   Märklin rechtsaf   en in grotere letters  MODELTREINEN LINKSAF

;D ;D

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 18 January 2008, 20:49:25 »
Grootendorst is een van de eerste winkels die naast een Marklin shop-in-shop, een Roco shop-in-shop heeft! en andere zullen volgen...

Nou zal er geroepen worden dat Marklin mijn stokpaardje is, wat mij betreft is Roco veelal jullie stokpaardje  :P en die is precies het zelfde bezig als Marklin ;)
Gr.
Brigitte
Brigitte,

Ik heb niks tegen Märklin. En Roco is mijn stokpaardje ook niet. Hier in huis staat van ieder merk wel iets.
Waar het probleem zit is dat Märklin winkeliers dwingt en anders het dealercontract opzegt. Let wel: de winkelier moet betalen voor die vitrines. Reken op een mille of 40. Bij Roco en Piko KAN de winkelier kiezen voor vitrines. En lopen de importeurs ook nog bij in de kosten. De arrogantie waarmee een en ander gebeurt is bovendien verschrikkelijk. Op brieven van winkeliers die protesteren wordt niet gereageerd.

En daar ging het eigenlijk in het begin van dit draadje ook om (voor de bonbondiscussie). De combinatie van dwang tot investeren en verticale prijsbinding.

Hans

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 18 January 2008, 20:56:33 »
Als alle merken nou shop in shops hebben dan is alles netjes overzichtelijk  ;D

Maar als je hier http://www.scaletrading.nl/import/dealers.cgi kijkt heeft piko al 5 shop in shop dealers.

mvg,

Matthijs

Wim55

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 18 January 2008, 22:07:30 »
Hallo Brigitte,

dan moet je ook lekker bij het 3 railforum blijven...

dan hoef je ook niet al dat negatieve gezeik te lezen
van mensen die denken dat winkeliers worden gedwongen
en zogenaamd zwaar moeten investeren..

ze vergeten gemakshalve dat inmiddels Roco en Piko hetzelfde
doen, omdat zij het ook een succes vinden,
maar daar mag je natuurlijk niks over zeggen,
want dat is geen MARKLIN.

dit Forum zal echt nooit volwassen worden,
ook al is Floris nu weg...

groeten van een blije MARKLIN rijder
Wim

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #160 Gepost op: 18 January 2008, 22:09:47 »
Volgens mij komt er een hoop frustratie naar boven in dit draadje.

Je kan het ook zo zien: 1 fabrikant komt als eerste op het idee van Shop in Shop (in dit geval Märklin), alleen al het feit dat er redelijk wat winkels Märklin shop in shop worden geeft voor mij al aan dat de winkeliers er heil in zien.
Blijkbaar vinden andere fabrikanten dat ook wat er volgen er meer (Piko, Roco).

Als geen of bijna geen winkeliers brood hadden gezien in Shop in Shop dan waren er nu echt niet zoveel geweest, dan hadden ze wel tegen Märklin gezegd dat ze voortaan alleen verder gaan met Roco, Fleischmann, etc, etc... Een winkelier is toch zeker niet afhankelijk van Märklin?

Toen ik van het idee hoorde een paar jaar geleden leek het me niets, maar als ik nu bij MTE binnen stap en lekker uitgebreid de inhoud van die mooie vitrines bekijk dan heeft dat wel wat...

En de ene winkel heeft het inderdaad prominenter als de ander.
Bij MTE is de tegenstelling wel erg groot, maar bijvoorbeeld bij Somberg is het verschil minder erg nadrukkelijk... Dat is ook inherent aan het inrichten van de winkel (en de mogelijkheden daarvoor).

Bespeur ik af en toe wat jaloezie dat Märklin dit voor het eerst voor elkaar gekregen heeft?  ;)

Sommige mensen hebben het anti-Märklin gevoel in hun genen. Als het een flop wordt zal de toekomst dat vanzelf bewijzen... En als het geen flop wordt ook...

Koen
« Laatst bewerkt op: 18 January 2008, 22:12:38 door KNed »
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

brendan

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 18 January 2008, 22:28:38 »
En helaas gaat het zeiken maar lekker door.

Geloof dat het motto van de beneluxspoor was:

SAMEN MAKEN WE DE HOBBY LEUKER

Helaas weinig van terug te zien in dit draadje.

Brendan

EN voor de mensen die na deze reactie nog meer te zeiken leg je klachten maar neer bij marklin

http://www.marklin.nl

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #162 Gepost op: 18 January 2008, 22:28:51 »
@Wim : Bijzonder volwassen opmerkingen. Dan hebben we de kern van je betoog wel gehad.....

Brigitte ken ik langer dan vandaag, en zelfs zij zal het niet eens zijn met jou opmerkingen, en zij is ook een blije Marklin rijder.

De kern van deze draad, de drang : Ik kan je vertellen (persoonlijke ervaring) dat de Drang er zeer zeker WEL is. Wil je geen Marklindealer/ shop in shop zijn ? Dan krijg je ook geen spullen. Dat is een keihard feit ! Bij de andere merken is dat NIET het geval. Dus gooi je oogkleppen af, en neem je merk niet zo krampachtig in bescherming. Is ook niet nodig, het BELEID valt men hier aan.

Marklin kan op het 3 rail forum WEL negatief besproken worden, en hier niet.
Hoe dat komt ? We hebben geen idee.
Oud zeer.
Domheid (van beide partijen)
Of gewoon de eeuwige strijd.

Mijn persoonlijke mening.

Ik stond eerst zeer negatief tegenover het shop in shop beleid van Marklin.
Echter, ze bieden je twee kansen. Of je bent Marklin dealer, en is er geen plek voor andere merken, of je kan een shop in shop beleid aanhouden. Beide vragen een GROTE investering van de winkelier. Dus het idee, prima. Maar het uitvoeren,( de druk van marklin op de winkelier) schandalig.

Ik heb dus Trein2000 in Breda bezocht, en dat bevalt me prima. Alle merken in vitrines, kleine shop in shops. Je favo merk in een oogopslag te zien, en de luxe straalt er vanaf, dus geen doosjes meer op de plank.

Andere winkels volgen, en vooral het gemengde shop in shop beleid spreekt mij zeer aan.

Tenslotte : Hier is geen anti Marklin beleid. Echter, men is het hier niet snel eens met elkaar, en gaat af en toe ver door in een discussie, die op het 3 rail forum wellicht eerder verstomd.

« Laatst bewerkt op: 18 January 2008, 22:57:38 door Chris van Diesen »

Herman05

• Offline Offline
    • Railplaza.nl
« Reactie #163 Gepost op: 18 January 2008, 22:41:59 »
Poeh,.. wat een gedoe allemaal.
Mijn mening over de shop-in-shop: Ik ben er wel blij mee,.. niet omdat ik Märklinrijder ben, wel omdat het overzichtelijker in een winkel wordt. Mijn vaste dealer, Grootendorst, heeft inderdaad ook een stukje Roco shop-in-shop en ook dat vindt ik een verbetering t.o.v. de oude vitrines.

Wat inderdaad wel grappig is dat mensen willen boycotten omdat, zoals Brigitte ook al aangaf, hun geliefdere merk Roco dit niet doet. Wel dus. Alleen Märklin is de eerste en heeft het lef gehad om grote hoeveelheid winkel in beslag te nemen. Tsja,.. voorrecht van de eerste zullen we maar zeggen + dat het er ook aan zal liggen hoe afhankelijk die winkelier daadwerkelijk van Märklin is. Over dat winkeliers die vitrines moeten kopen en shop-in-shop moeten worden omdat ze anders niet geleverd krijgen is een keuze die Märklin mag maken. En of dat de juiste keuze is zullen we zien.

Overigens hoorde ik vandaag op mijn werk een fabrikant die ik niet bij naam zal noemen die exact hetzelfde doet als Märklin. Verkopen wij onder een bepaalde prijs zijn product dan krijgen wij gewoon niet meer geleverd. Enig verschil zit hem erin dat wij geen shop-in-shop hoefde te worden om leveringen te krijgen,.. (maar da's ook onmogelijk ;))

Bekijk het postitief, de grote jonge en de kleine jongen zijn allebei even duur dus mensen zullen bijna automatisch voor de dichtsbijzijnde gaan omdat het qua prijs toch niet uitmaakt.

Totzover mijn mening ;)

Groeten,
Herman

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #164 Gepost op: 18 January 2008, 22:55:21 »
Oja.....oproepen tot een boycot (van welk merk ook) leid automatisch tot maatregelen.

Dat is Not Done.