Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38

Auteur Topic: Märklin Shop-in-Shop  (gelezen 47717 keer)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
Re: Märklin Shop-in-Shop
« Reactie #105 Gepost op: 14 January 2008, 11:09:39 »
Blijft nog een vraag open want ik ben net zo nieuwsgierig als je 1:1 Sik.

Leuke anekdote: dat verschil viel tijdens de laatste "Houten" zo op dat de Nederlandse Märklinvestiging nu probeert Duitse handelaren daar te weren....

Hoe heeft Märklin NL dat geprobeerd te doen?
« Laatst bewerkt op: 14 January 2008, 11:13:03 door Mispoes. Reden: d »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #106 Gepost op: 14 January 2008, 11:32:07 »
Volgens mij is er ook al prijs verschil in nederland. Winkeliers die niet aan shop in shop doen zijn over het algemeen veel goedkoper soms meer dan 50 euro.

Voor grootspoorfoto's zie site

J&J Vriend

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 16 January 2008, 20:32:45 »
Volgens mij moeten de winkeliers ook opdraaien voor de ombouwkosten
van de winkel en vitrines etc. etc.

Vandaar misschien die hogere prijs ;)

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 16 January 2008, 20:36:01 »
Zoals al eerder in dit draadje gemeld draaien de winkeliers inderdaad op voor de ombouwkosten. Märklin Nederland probeert die pil te vergulden door de adviesprijzen te verhogen en winkeliers die zich niet aan de adviesprijzen houden niet meer te leveren.

Hans

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 16 January 2008, 20:46:03 »
Kunnen de verkopers niet gewoon de prijzen omlaag gooien, en als M* dan niet meer levert gewoon niet verkopen?
dan gaat M* vanzelf kapot.

Ik ben inmiddels zover dat Ik mijn zwitserse matrieel niet meer van M* koop maar van HAG. HAG was altijd al mooier en heeft meer keus, en het prijs verschil is nu eigenlijk te klein geworden.

Hans Keulen

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 16 January 2008, 20:52:10 »
Kunnen de verkopers niet gewoon de prijzen omlaag gooien, en als M* dan niet meer levert gewoon niet verkopen?
dan gaat M* vanzelf kapot.
Het probleem is dat de gemiddelde Nederlandse winkelier een eenpitter is die ook een boterham moet verdienen. En dat heel veel Märklinrijders zweren bij hun merk en dus Märklin willen hebben. Niks mis mee overigens. En heel veel van die klanten kopen ook liever bij de winkelier op de hoek dan via een Internetwinkel in Duitsland.  Waarschijnlijk springt er binnekort wel iemand in het gat met een Nederlandse Internetwinkel.

Hans

Robertus

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 16 January 2008, 23:14:44 »
Hoi,

Voor zover ik het begrepen heb wil Märklin een handjevol Stores en enkele tientallen Shop-in-Shop verkooppunten in Nederland overhouden. De vraag is dan of ze uiteindelijk nog wel willen leveren aan anderen. Ik gok van niet.

Blijft de vraag hoe dat nou juridisch zit. Men zit hier te speculeren en te schermen met klachten indienen bij de Nma maar zouden ze bij Märklin echt zo dom zijn om de regels te overtreden en een hoge boete te riskeren?
Dit soort constructies komen toch heel veel voor in de detailhandel en dan met name bij franchise formules. De winkelier zal toch echt moeten verkopen voor de prijzen die in het wekelijkse krantje staan wat heel Nederland in de bus krijgt. Verschillende ketens verkopen verschillende merken.
Overigens geeft mijn hofleverancier wèl kortingen t.o.v. de adviesprijzen.

Bedenk tenslotte dat Märklin zich laat leiden door economische motieven. Het gaat echt niet om het belang van de consument of winkelier. Er moet gewoon zo veel mogeliojk rendement gehaald worden om de investeerders te plezieren. Zo niet, dan gaat gewoon de stekker eruit. Als zij denken dat op deze manier te verwezelijken dan is dat dus jammer voor de klagers....
Prober je eens in hun situatie in te denken, dan zou je waarschijnlijk precies hetzelfde doen.

Rob.

P.s. heeft Märklin nou wel of geen importeur in Nederland?

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #112 Gepost op: 16 January 2008, 23:20:49 »
P.s. heeft Märklin nou wel of geen importeur in Nederland?
1 pagina terug staat het antwoord

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Gert1

• Gast
« Reactie #113 Gepost op: 16 January 2008, 23:34:28 »
Probeer maar eens een Apple-product te kopen in een niet door Apple erkende winkel of een speciale Apple-winkel.

Het zou me niets verbazen als de mensen van Kingsbridge het concept van Apple hebben afgekeken. Neemt niet weg dat Märklin er een hele harde dobber aan zal krijgen om de Duitse handelaren van de Houtense beurs te weren. Mijn gok is dat ze dat niet lukt.

Het enige wat dan nog rest is de (reserve)onderdelen-handel en reparaties meer en meer te gaan controleren. Zou me niets verbazen als je defecte Märklin-locje over een paar jaar niet meer bij Keuterman gerepareerd mag worden als je geen aankoopbon van een erkende Nederlandse shop of store kunt overleggen.

mvg,
Gert

Hans Keulen

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 16 January 2008, 23:56:16 »
Het zou me niets verbazen als de mensen van Kingsbridge het concept van Apple hebben afgekeken. Neemt niet weg dat Märklin er een hele harde dobber aan zal krijgen om de Duitse handelaren van de Houtense beurs te weren. Mijn gok is dat ze dat niet lukt.

Het enige wat dan nog rest is de (reserve)onderdelen-handel en reparaties meer en meer te gaan controleren. Zou me niets verbazen als je defecte Märklin-locje over een paar jaar niet meer bij Keuterman gerepareerd mag worden als je geen aankoopbon van een erkende Nederlandse shop of store kunt overleggen.

mvg,
Gert
Het gaat er niet om dat Märklin geen eisen mag stellen aan winkels. Het gaat er om dat ze niet eenzijdig contracten mogen openbreken en niet aan verticale prijsbinding mogen doen. Let wel Märklin is een fabrikant, geen franchise formule ! Binnen een franchise formule mag je best een (aanbiedings)prijs afspreken. Binnen de Europese concurrentieregels moet er echter vrije concurrentie voor gelijke of gelijksoortige producten en mag niet een partij de marktprijs dicteren. Meer peciaal mag niet een fabrikant de totale keten dirigeren ! Ik heb al eerder in deze draad aangegeven dat ik ondernemer ben in o.a. de automotive waar dit soort praktijken natuurlijk vroeger eerder regel dan uitzondering waren. De wetgeving is daar speciaal op aangepast. O.a. ook en juist t.a.v. reparaties. Autofabrikanten moeten ALLE spec's vrijgeven zodat iedereen kan repareren. Ze moeten aan iedereen onderdelen leveren, ze mogen dea;ers niet meer verplichten aleen fabrieksonderdelen te gebruiken etc.

Dat Märklin (hoge) boetes riskeert is waar. Ze gokken waarschijnlijk dat de modelbouwsector niet de eerste prioriteit heeft bij de NMA.....

Hans

P.S. Apple doet absoluut niet aan verticale prijsbinding. Google maar eens op Ipod Nano.

Sebastian

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 17 January 2008, 00:05:19 »
je kan ook wel als gewone computer winkel Apple producten aanbieden maar dat doet bijna niemand daar de marge heel klein is helaas hoorde ik  :(

Sebastian

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 17 January 2008, 00:09:37 »
P.S. Apple doet absoluut niet aan verticale prijsbinding. Google maar eens op Ipod Nano.

op internet vind je wel verschillende prijzen maar als je Apple producten gewoon in de winkels zie hebben die overal dezelfde prijs - toeminst hier in Duitsland is dat zo

stanny

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 17 January 2008, 00:17:31 »
marklin draaide serieuze verliezen... door het shop in shop systeem te verkopen onder het motto "anders krijg je als kleinhandel niets meer" zijn velen ingegaan op het idee. zo heeft marklin zen verlies kunnen wegwerken naar een break even vorig jaar. nu iedereen bijna de kasten heeft en betaald heeft, zijn veel winkeliers benieuwd met wat marklin nu weer gaat afkomen om ervoor te zorgen dat ze via andere wegen inkomsten genereren buiten effectief treintjes verkopen
tevens leveren ze aan zo'n belachelijke marges dat ik denk dat nog velen zullen wegvallen...
marklin is raar bezig, dat zullen ze nog wel inzien...
dit was wat een handelaar in belgië me vertelde
als op producten in men winkel (andere sector) geen 25% marge als minimum zit, komt het er niet in... als modeltreinwinkels zo moeten redeneren zal er niet veel meer te kopen zijn denk ik  :-|

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 17 January 2008, 00:36:59 »

Ik vraag me af of je dit wettelijk hard zou kunnen maken. Maar volgens mij bestaat er geen verplichting tot reparatie (al dan niet tegen betaling) buiten de garantieperiode, dus eerlijk gezegd weet ik het niet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #119 Gepost op: 17 January 2008, 06:40:48 »
Nou dat lijkt me ook niet gebeuren zou wel erg dom zijn van Marklin.
Voor grootspoorfoto's zie site