Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41

Auteur Topic: Märklin Shop-in-Shop  (gelezen 47685 keer)

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
Re: Märklin Shop-in-Shop
« Reactie #90 Gepost op: 11 January 2008, 20:37:37 »
Dat is er nu toch ook al of ben ik zo verkeerd tja ik kom er eigenlijk paar keer per jaar :-[ woon namelijk in Antwerpen en als ik naar Vlaardingen kom en we hebben tijd en ik heb iets nodig naar spring ik altijd eventjes binnen.

Erik-Jan

henk

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 11 January 2008, 20:43:16 »
Nee, vroeger stonden rond de toonbank bij de oude ingang alle drierailmodellen, inclusief Märklin. De tweerailmodellen stonden waar nu de shop is en in de grote achterruimte. Momenteel heb je dus de shop, de ruimte bij de oude ingang is bepaald naargeestig te noemen en voor de achterruimte past maar één omschrijving: VOL.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #92 Gepost op: 11 January 2008, 20:45:17 »
Ben geboren in Vlaardingen dus ik kom er geregeld. Of mijn zus om de bestelling mee te nemen ;D
Greetings, Erik
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #93 Gepost op: 11 January 2008, 20:59:44 »
Nee, vroeger stonden rond de toonbank bij de oude ingang alle drierailmodellen, inclusief Märklin. De tweerailmodellen stonden waar nu de shop is en in de grote achterruimte. Momenteel heb je dus de shop, de ruimte bij de oude ingang is bepaald naargeestig te noemen en voor de achterruimte past maar één omschrijving: VOL.  ;D

;D ;D

Erik-Jan

Robertus

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 13 January 2008, 20:56:00 »
Hallo allemaal,

Ik heb deze hele discussie nog eens doorgelezen en ik ben nog niks wijzer geworden.

Is er misschien iemand die weet hoe de vork écht in de steel zit?
Allerlei meningen worden verkocht als waarheden en daar heb ik zo mijn twijfels over....

Zo heeft men het over een Märklin importeur in Nederland. Wie is dat dan? Ik dacht dat er geen importeur meer is.
Parallelimport zou goedkoper zijn? Leg maar eens uit hoe dan. Van buiten de EU is parallelimport overigens, ik weet alleen niet of dat voor alle branches geldt, verboden.
ALs een fabrikant niet meer in zee wil met kleine verkopers is dat ten eerste zijn goed recht en ten tweede een economische noodzaak.
Dat een fabrikant eisen stelt aan de verkopers is heel normaal. Zie o.a. franchise ketens die eisen stellen aan winkelgrootte, inrichting, ligging etc. Dat heeft al heel wat 'Malle Pietje' winkeltjes (waar een hoop treinenzaken ook onder vallen) de kop gekost. Dat kun je jammer vinden maar zo zit de economie nou eenmaal in elkaar.
Met de winkeliers hoeven we geen medelijden te hebben. Als ze er niks aan zouden verdienen zijn ze dom bezig en kunnen ze wegens slecht ondernemerschap beter de tent sluiten.
De situatie wordt vergeleken met de autoverkoop. Is m.i. appels met peren vergelijken.
Shop-in-shop komt in een heleboel branches in allerlei vormen voor. Het lijkt me dan ook dat Märklin niks nieuws doet en het zal dan ook vast niet in strijd zijn met de EU regels dus dat geblaat over een klacht indienen bij de NMA lijkt me wat voorbarig. Zie o.a. de bouwmarkten die vaak ook maar één merk gereedschap, bijv. B&D of Bosch, verkopen.
Van horen zeggen hebben de Nederlandse winkeliers trouwens een jaar of 2(?) terug wel collectief hun ongenoegen laten merken over de ontwikkelingen maar of dat iets heeft geholpen vertelt het verhaal niet.
Wat is trouwens het bezwaar tegen een fabrikant die probeert de concurrentie te slim af te zijn? En wij maar denken dat het 3-rail en 2-rail systeem geen concurrenten van elkaar waren..... Ik vind het een geniale zet. Daar kan de EU of NMA niks aan veranderen. Wat anders zou zijn als je je marktaandeel (daar gaat het om) zou vergroten door overnames.

Overigens ben ik van mening, en dat dan als antwoord op de originele vraag, dat het shop-in-shop concept prima is. Ik kijk liever rond in een nette, ruime omgeving i.p.v. dat ik me tussen allemaal schappen, dozen en andere zooi moet doorwringen.

Rob

henk

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 13 January 2008, 21:33:33 »
Over het shop-in-shop concept kunnen de meningen verschillen.

Maar je negeert de achtergrond van het juridische punt Rob. Dat gaat niet over de winkelinrichting en dergelijke, maar over het feit dat Märklin de prijzen in de winkels wil dicteren. Dat mag niet.
In Nederland lukt dat, in de meeste andere landen nog niet. Om die reden zijn de prijsverschillen met bijvoorbeeld Duitsland de afgelopen twee jaar tot tientallen procenten opgelopen.
Ik koop niet snel buiten Nederland. Wat heet, ik koop niet snel bij een ander dan mijn vaste leverancier. Maar als de Trix 1215 in Duitsland en België 80 euro goedkoper is, dan houdt het voor mij op.
Binnen de EU heeft dat overigens niets met parallelimport te maken. Ik zou trouwens niet weten waarom parallelimport van buiten de EU verboden zou zijn. Je moet heffingen betalen, meer niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 13 January 2008, 21:36:54 »
@Rob:

Märklin heeft wel degelijk een importeur; het is Roco dat geen importeur meer heeft en rechtstreeks aan de winkeliers levert.

Je verhaal vind ik, eerlijk gezegd, een beetje kort door de bocht. En inderdaad mag een fabrikant doen wat hij wil, maar wat veel mensen tegen de borst stoot is dat Märklin zijn marktaandeel gebruikt om winkeliers en consumenten een concept door de strot te duwen wat uiteindelijk alleen voordelen heeft voor Märklin zelf.

Neem bijvoorbeeld de Märklin-store in Utrecht. Mooie grote winkel, maar naast treinen verkopen ze poppenhuizen. WTF? Moet ik in de toekomst naar Mäklin-, Fleischmann-, Roco- en Piko-winkels als ik een trein wil kopen? Voor winkeliers en consumenten is dit weinig zinvol, omdat ze het merk niet zo kan boeien (op een groepje hardcore-fanaten na). Het is alleen handig voor de fabrikant.

Kennelijk probeert Märklin zich te profileren met eigen winkels of, als dat niet mogelijk is, eigen gedeeltes in een winkel, zoals je dat van Gucci of Apple zou verwachten. Alleen, daar kunnen ze dus absoluut niet aan tippen.

Ik kan niet voor andere mensen spreken, maar het feit dat het Märklin kennelijk geen moer kan interesseren wat ik wil, betekent dat ik ook niet echt in hun producten geïnteresseerd ben.

Want als er iets een economische noodzaak is, is dat luisteren naar je klanten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

treintje

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 13 January 2008, 21:47:23 »
Dat heeft al heel wat 'Malle Pietje' winkeltjes (waar een hoop treinenzaken ook onder vallen) de kop gekost. Dat kun je jammer vinden maar zo zit de economie nou eenmaal in elkaar.

Weet je hoe de economie echt in elkaar zit?

Vraag en aanbod. Economie bestaat bij de gratie van concurrentie.
Degene die het beste product levert tegen de laagste prijs verkoopt het meest. Detaillisten die elkaar op prijs beconcurreren. En de consument die de keuze heeft tussen een mooie winkel met een goede service, en daar dan wat meer voor betaalt, of een winkel met bodemprijzen voor degenen die voor de laagste prijs gaan en minder belang hechten aan service en uitstraling.

Veel "malle pietje" winkels ontlenen daar nu juist hun bestaansrecht aan.
En als de fabrikanten ze dwingen te investeren en de adviesprijzen te hanteren, ondermijn je hun bestaansrecht. De consument is er in ieder geval niet bij gebaat.
Die gaat dan naar de winkel op de hoek want die is toch even duur...
En dan valt de malle pietje winkel dus om.

En weet je hoe de economie ook in elkaar zit?
Als fabrikanten adviesprijzen af gaan dwingen om de marges te beschermen wordt het voor mij te duur en koop ik er dus niet meer.
Dus wie is hier nu bij gebaat?

Groetjes,
Robin
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft.

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 13 January 2008, 21:48:11 »
@Rob:

In een ding heb je gelijk Rob. Er is in Nederland geen Märklin importeur meer, maar alleen een Nederlandse Märklinvestiging. Die vestiging probeert met veel druk het shop in shop concept door te duwen. De "beloning" voor de winkelier moet zijn dat de prijzen (middels onofficiele maar afgedwongen verticale prijsbinding) hoog worden gehouden. In Duitsland lukt dat niet omdat Märklin daar niet direct de markt kan dicteren. Resultaat is dat de prijsverschillen tussen Nederland en Duitsland sterk oplopen.
Leuke anekdote: dat verschil viel tijdens de laatste "Houten" zo op dat de Nederlandse Märklinvestiging nu probeert Duitse handelaren daar te weren....

Hans

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #99 Gepost op: 13 January 2008, 21:51:51 »
dat de Nederlandse Märklinvestiging nu probeert Duitse handelaren daar te weren....

Met welke middelen? Stopt er straks een zwart busje voor Euretco en krijgen we A-team taferelen?

PS
Hans, geweldige avatar! Nooit wijzigen!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #100 Gepost op: 13 January 2008, 21:53:28 »
 ;D HA !

Vandaar dat ik ze nooit aan de lijn krijg.
Wellicht dat we bij Railz Duits moeten gaan praten.

We nemen voor de zekerheid maar een Duitser mee naar Nurnberg.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2008, 21:55:23 door Chris van Diesen »

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 13 January 2008, 22:03:12 »
Ik weet wel een Duitser, met vliegtickets!  ;D

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 13 January 2008, 22:05:43 »
"Hallo? Märklin? Hier spricht Christian von Diesel... nein, keine Familie, das ist die französische Seite. Ich vertrete Railsch Miniaturwelt aus Rotterdam... richtig, die Käseköpfe."

Kom Chris, beetje moeite doen, dan komt het vanzalf goed. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 13 January 2008, 22:34:02 »
Hans, geweldige avatar! Nooit wijzigen!

@Frank,
Wij hebben hier 5 Sikken 1:1 en ook 5 stuks 1:87. Huisregel is dan ook dat die verhouding nooit mag worden gewijzigd. Sik uit de avatar is ook uit eigen verzameling  ;) 

Vandaar dat ik ze nooit aan de lijn krijg.
Die klacht hoor ik van winkeliers ook. Dus je bent niet de enige. Waarschijnlijk doet Railz te weinig aan Märklin promotie  ;)

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 14 January 2008, 09:33:51 »
Over de 1:1 Sik stuur ik je wel een PM want anders wordt het te ver off topic.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2008, 11:11:04 door Mispoes »