Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 08:14:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Märklin Shop-in-Shop  (gelezen 47532 keer)

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Märklin Shop-in-Shop
« Reactie #30 Gepost op: 16 December 2007, 17:23:35 »
De Duitse winkel waar ik regelmatig kom(Duisburg) heeft ook het shop in shop systeem van Marklin.
Zijn letterlijke worden waren, ik moest het wel anders geen Marklin.
In hoevere moet je? Het fijne kom ik of iemand anders waarschijnlijk toch niet te weten.

Wat betreft het shop in shop systeem:

Het ziet er wel mooi uit de spullen in van die vitrines, dat kan ik niet ontkennen. Of het voor de consument goed is, dat valt naar mijn mening te betwijfelen.
De tijd zal het leren of het goed is/was en of het op deze manier bestaans recht heeft en blijft houden.

Alleen straks komen of willen meerdere fabrikanten dit op de ene of andere manier ook gaan doen. Dan wordt het een dure kostenpost voor de winkeliers. Hebben alle winkeliers wel de ruimte? het geld? enz.

Dan krijgen we speciaal speciaal zaken, met welke prijzen voor al dat moois?

Ben zelf geen Marklin rijder en ze maken best mooie en goede spullen(daar gaan we maar even voor het gemak vanuit), maar prijs technisch vallen ze voor mij vaak af. Wat niet wil zeggen dat de rest van de fabrikanten niet duur zijn of kunnen zijn.

De shop in shops zijn op dit moment toch niet te stoppen, of dit in de loop van de tijd wel zal veranderen dat is afwachten.

Verder koop wat je mooie vind en betaalbaar voor je is,ongeacht merk.
Die keuze heb je gelukkig zelf nog.

Dion
groetjes Dion

genincr

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 16 December 2007, 18:07:01 »
En waarom de prijsafspraken? Omdat de klant het uiteindelijk moet betalen.......

Geen enkel bedrijf geeft iets kado. In de prijs van een produkt zit alles in: ontwikkelingskosten, produktie, de fabriek, de marketing etc etc en dus ook de promotie in de vorm van een shop-in-shop. Het geld dat er wordt ingestoken, moet er op een of andere manier weer uitkomen.

Minder winst voor de winkelier ? Hogere prijzen voor de consument ? Veel meer omzet voor M* met een kleinere marge ?

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #32 Gepost op: 16 December 2007, 18:11:08 »
Ik krijg de indruk dat marklin zich als een dure a-merk wil positioneren in de markt. Vergelijk het maar met Ferrari.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

ReesCees

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 16 December 2007, 18:23:05 »
Marc,

Niet helemaal: Ferrari heeft meestal plastic "kappen" terwijl Marklin bij metaal blijft (een Ferrari is een soort: pimp my Fiat dat dan weer wel).

on topic:

Ik denk dat deze strategie van Marklin de concurentie aardig onder druk heeft gezet door prominent aanwezig te zijn in winkels. Naast de echte fanaten (die hier rondhangen) zijn er heel veel mensen die het woord Marklin nog steeds heel snel verbinden met modeltreintjes en dat is denk ik niet een te vergeten doelgroep die spelen met een trein anders beleeft dan een modelbouwer (hiermee wil ik geen afbreuk doen aan Marklin rijders en kwaliteit van het materiaal).

Zodra deze groep het woord ziet zal deze eerder geneigd zijn om zich iets van dit merk aan te schaffen (het zal nog steeds wel goed zijn er het ligt voor in de winkel). Gevolg > bingo voor Marklin.

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 16 December 2007, 18:25:17 door Kees-Jan. Reden: extra text »

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 16 December 2007, 18:53:27 »
Waarom alle handelaren samen machteloos staan tegenover een enkele importeur in een Europese Unie is mij een raadsel.

Jan

Heel simpel Jan,

- omdat de handelaren zich tegen elkaar laten uitspelen
- omdat de handelaren niet samen op trekken tegen de importeurs
- omdat Märklin Nederland zich zeer hautain opstelt en doen alsof ze bij alles in hun recht staan
- omdat één enkele modebouwhandelaar vaak een éénpitter is die met hard werken een boterham moet verdienen. Zo iemand die als hij al weet dat hij in zijn rechts staat en niet Märklin geen zin heeft in de sores en de kosten van een geding.

in andere branches werkt dat anders. In de automotive beconcurreren dealers elkaar op leven en dood (ook daar brengt Internet transparantie). Maar als een importeur kunstjes flikt staan ze schouder aan schouder.

v140

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 16 December 2007, 19:00:57 »
Geen enkel bedrijf geeft iets kado. In de prijs van een produkt zit alles in: ontwikkelingskosten, produktie, de fabriek, de marketing etc etc en dus ook de promotie in de vorm van een shop-in-shop. Het geld dat er wordt ingestoken, moet er op een of andere manier weer uitkomen.
En daarvoor bestaat er nu een vastgestelde inkoopsprijs voor handelaren. Daar worden de bovengenoemde kosten in verekend. dat is het eerste deel van het traject naar de cosument.Het tweede gedeelte is de inkoopprijs die  tesamen met de winstmarge en de btw uiteindelijk de prijs bepaald die de consument voor het model betaald.

Wat M* doet is zich bemoeien met beide gedeeltes van dit traject. Mijns inziens moet de bemoeienis van een fabrikant niet verder gaan dan het eerste deel van het traject om z'n kosten terug te verdienen. De rest is het pakkie an van de handelaar die zijn eigen kosten terug moet verdienen waarbij deze zelf bepaald hoeveel winst hij of zij wil maken. dat is vrije markt . Dat is niet het terrein van een fabrikant, maar dat is geloof ik al eens eerder op een draadje over Roco ter sprake geweest.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2007, 19:05:14 door v140 »
Gr. Ron

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 16 December 2007, 19:01:43 »
...
in andere branches werkt dat anders. In de automotive beconcurreren dealers elkaar op leven en dood (ook daar brengt Internet transparantie). Maar als een importeur kunstjes flikt staan ze schouder aan schouder.

Juist: eenpitters verenigt u!
Zonder de vakhandel, geen handel.
Of wil meneer Märklin Nederland zelf achter de toonbank gaan staan?

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #37 Gepost op: 16 December 2007, 19:05:36 »
Uiteindelijk beslist de consument, dat zijn wij hier allen. Als teveel mensen vinden dat M* te duur is voor hetgeen dat zij biedt, dan is het eenvoudige marktprincipe zoals met alles dat klanten toch naar andere merken overstappen. Dan zal het zeker zo zijn dat bestaande M* rijders bij de slecht presterende M*-stores blijven kopen, echter verstandige nieuwkomers zullen een ander merk kiezen waardoor M* een zeker failliet tegemoet zal zien. Ik geloof in open en eerlijke concurrentie en dat is ook het beste voor de consument. Dus: kies verstandig en weeg prijs, kwaliteit etc. en laat je niet misleiden door verkooptrucjes als M* stores.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2007, 19:08:32 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

genincr

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 16 December 2007, 19:09:58 »
Het is een "branche-probleem" dat wil zeggen dat het hele "treintjes-gebeuren" een flinke opkikker nodig heeft.

Lees het artikel. http://www.dradio.de/dlf/sendungen/hiwi/529190/[
Hoewel het een artikel van vorig jaar is, is het nog steeds actueel.

Shop-in-shop is een van de marketing-instrumenten die nu gebruikt worden. Internet (Ebay, Marktplaats etc.) is ongeveer de grootste concurent en daar moest iets aan gedaan worden.

ReesCees

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 16 December 2007, 19:12:21 »
Wat M* doet is zich bemoeien met beide gedeeltes van dit traject. Mijns inziens moet de bemoeienis van een fabrikant niet verder gaan dan het eerste deel van het traject om z'n kosten terug te verdienen.

Das slim van Marklin, heel slim. Heb je de klant verkoop je het product. Marklin probeert juist op deze manier de klant te beïnvloeden.

In mijn branche doen wij precies het zelfde > de klant bewust maken van ons product en hem de juiste weg op sturen zodat hij bij onze afnemers zich laat behandelen (patiënt awareness heet dat bij ons en is niks anders dan een vorm van marketing).

Kees-Jan

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 16 December 2007, 19:18:16 »
Kees-Jan,

Het probleem in deze draad is ook niet zozeer marketing. Het probleem is het dwingend opleggen van voorwaarden (zoals shop in shop) aan bestaande werderverkopers. En het introduceren van vertical prijsbinding.

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #41 Gepost op: 16 December 2007, 19:25:01 »
Dat dwingend opleggen kan M* omdat ze misbruik maken van die arme winkelier die anders bang is verder te moeten zonder M*en dan zijn omzet inelkaar ziet duikelen. M* denkt dan door de eraan gekoppelde verticale prijsbinding de markt te kunnen veroveren. De toekomst zal het uitwijzen, maar wederom, de consument beslist!
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

ReesCees

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 16 December 2007, 19:34:38 »
Ik snap het helemaal Hans. Das idd vervelend voor meestal de kleine zelfstandige die daarmee afhankelijk wordt van een leverancier/importeur.

Er zijn wel mogelijkheden om hier om heen te fietsen denk ik.

Bijvoorbeeld de parallel import van artikelen (nadeel kan service zijn omdat een importeur dan geen garantie geeft).

Wel zegt de Europese wetgeving dat iedere onderneming kan kopen/verkopen binnen de EU. Nederlandse winkels kunnen dus via andere landen Marklin inkopen en verkopen.

De detaillisten in Nederland die geen Shop in Shop willen maar nog wel Marklin willen verkopen zullen dus de handen eens in elkaar moeten slaan en samen gaan inkopen elders in Europa.

Ik bedenk me ineens dat er achter de strategie van Marklin ook nog iets anders kan zitten: Voor Marklin een belasting/technisch verhaal maar hier kom ik later wel op terug (eerst even googlen hierop).

Kees-Jan

v140

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 16 December 2007, 19:35:37 »
Precies Hans.

Dat zich" bemoeien met beide gedeeltes van het traject "bedoelde ik ook puur prijstechnisch
« Laatst bewerkt op: 16 December 2007, 19:39:09 door v140 »
Gr. Ron

Sebastian

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 16 December 2007, 19:40:29 »
Niet helemaal: Ferrari heeft meestal plastic "kappen" terwijl Marklin bij metaal blijft (een Ferrari is een soort: pimp my Fiat dat dan weer wel).

helemaal niet mee eens ...!  :P