Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald69
Vandaag
om 00:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 00:12:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 00:03:33
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607
door
henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Märklin Shop-in-Shop
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Volgende
- [
1
]
2
3
...
17
Omlaag
Auteur
Topic: Märklin Shop-in-Shop (gelezen 47471 keer)
Wurlitzer
Offline
Berichten: 246
Märklin Shop-in-Shop
«
Gepost op:
15 December 2007, 20:42:15 »
Hallo
Wat is jullie mening over het shop-in-shop gebeuren dat op het moment toeslaat? Ik ben b.v. laatstelijk bij een modelspoorwinkel in Heerhugowaard, Amersfoort, Utrecht en Apeldoorn geweest. Ook Arnhem wordt omgebouwd.
Ik vind nu al deze winkels op elkaar lijken. Dezelfde kleuren, dezelfde vitrines en als het aan M* ligt: dezelfde prijzen. Het enige onderscheid is misschien de service.
Hilversum is eigenwijs en wil dit niet. Ergo: M* levert dus niet meer.
De eigenaar zegt: "Jammer maar ik kan zonder M* heel goed leven." en heeft vervolgens alles waar een M*sleper onder zit eruit gedaan.
Het kan dus zomaar dat M* de wet voorschrijft.
Geef mij maar het lekkere "rommelige" van Vlaardingen.
Jaap
Gelogd
Ernest
Offline
Berichten: 695
Re: Märklin Shop-in-Shop
«
Reactie #1 Gepost op:
15 December 2007, 20:53:46 »
Ik ben er geen voorstander van.
Als twee-rail rijder wil ik graag keuze hebben uit de huidige verscheidenheid aan materiaal. Als M* zich voortaan voornamelijk of misschien zelfs uitsluitend wil presenteren in M* shops zal ik daar wat minder gauw komen....keuze genoeg in de twee-rail markt.
Ik denk overigens dat dit fenomeen zich in de twee-rail markt minder makkelijk zal manifesteren.
Ben benieuwd hoe M*isten er over denken.
Ernest
Gelogd
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.
Gideon
Offline
Berichten: 303
Re: Märklin Shop-in-Shop
«
Reactie #2 Gepost op:
15 December 2007, 21:04:45 »
@ Jaap,
Wel raar dat wij in Vlaardingen verplicht worden als 2-rail rijders via de M*winkel de winkel binnen te gaan, terwijl we voorheen via de andere deur de winkel binnen gingen.
Beetje jammer dat het op deze wijze moet, terwijl de grote meute toch 2 -Rail is!
Dir geldt overigens voor alle winkel ik zag bij Wapstad de grijze vloerbedekking al voor in de winkel.
Waarom niet gewoon Shop in Shop met een apparte hoek in de winkel!
Nog even en de 2-rail rijder moet via de achteringang naar binnen
Gelogd
Hans Keulen
SIK 1:1
Offline
Berichten: 336
Re: Märklin Shop-in-Shop
«
Reactie #3 Gepost op:
15 December 2007, 21:21:11 »
Märklin zet de toon met de "shop in shop" maar inmiddels volgen Roco en Piko ook al een beetje.
De introductie gaat hand in hand met prijsverhogingen en een informeel systeem van verticale prijsbinding. Informeel, omdat verticale prijsbinding natuurlijk helemaal niet mag. Men hanteert dus "adviesprijzen" maar de winkelier die hiervan afwijkt krijgt bij de volgende levering ineens niet of veel later geleverd. In een markt waar winkeliers voor hun winst nogal afhankelijk zijn van nieuwigheden is het voor de winkeliers ook slikken of stikken.
Ook de wijze waarop Märklin het shop in shop systeem afdwingt is op zijn minst juridisch twijfelachtig. In bestaande contracten staat hier niets over, het wordt met de arrogantie van de macht afgedwongen. Ook weigert men nieuwe winkels domweg een dealerschap als er een shop in shop in de buurt zit.
Let wel dit mag allemaal niet ! Sterker nog, in Europa is hieromtrent speciale wetgeving gemaakt richting de automobielindustrie (de zgn. Monti wetgeving) omdat men er daar vroeger op dit terrein een potje van maakte.
Zelfs onder de huidige overgangsregeling MOET een importeur nieuwe dealers die zich aanmelden accepteren mits deze voldoen aan de UNIFORME criteria die voor alle dealers gelden. Rayonafscherming mag niet, prijsbinding mag niet, verbieden op doorlevering aan anderen (wat Märklin ook doet) mag niet, eisen stellen aan presentatie, voorraad e.d. mag overigens wel.
Helaas speelt hier de arrogantie van de macht. Zeker bij de Nederlandse Märklinvertegenwoordiging. De gemiddelde modelbouwleverancier in Nederland is een éénpitter die met hard werken het hoofd boven water houdt. En die slikt of haalt zijn schouders op en stopt er mee (zoals jouw leverancier in Hilversum). In de Automotive had men bij dit soort praktijken nu gelijk voor het hekje gestaan of een klacht ingediend bij de NMA.
Wat vervelender is dat andere fabrikanten blijkbaar verlekkert naar het Märklin model kijken. Roco en zelfs sommige kleinserie fabrikanten proberen het nu ook al met de verticale prijsbinding. En Roco past de prijs van de 3-rail modellen al heel handig aan de prijsstelling van Märklin. Kijk maar eens naar de prijsverschillen tussen een TEE of 2400 in 2-rail of 3-rail. Blijkbaar is de 2-rail markt gelukkig nog wel competitief. Vraag is hoe lang dat zo blijft.
Waar wij als consument gelukkig van moeten worden ? Ik denk van een concurrerende markt waarin fabrikanten en leveranciers permanent een afweging maken tussen prijs en kosten. Märklin maakt heel duidelijk de keus: exclusief, afscherming en duur. Bij Roco en Piko zie je ook goede pogingen om economischer te produceren en daardoor markt te behouden (of zelfs uit te breiden) omdat ook nieuw modellen (weer) betaalbaar zijn. Zoals de 2400 en de hondekop. Zeg maar de Hyundai van de modelbouwmarkt. Märklin wenst zich blijkbaar als de Porsche van die markt op te stellen. En laten we wel wezen: Porsche is daar redelijk succesvol mee. Of deze parallel tussen de automotive en de modelbouwwereld ook op gaat zal de tijd leren. Maar ik betwijfel het.
Hans Keulen
Gelogd
Gideon
Offline
Berichten: 303
Re: Märklin Shop-in-Shop
«
Reactie #4 Gepost op:
15 December 2007, 21:30:31 »
Ik heb eerder het idee dat de rest van de winkel shop in shop is, dus dat alles wat vroeger de modeltreinwinkel was nu een shop in de Marklin shop is!
Ik had liever gezien dat de marklin winkel achter in de winkel zou zitten.
Maar ach laat ze maar lekker groots en duur doen, mijn merk is het niet als 2-rail rijder.
Gelogd
Victor
Offline
Berichten: 45
Frans is voor verraders
Re: Märklin Shop-in-Shop
«
Reactie #5 Gepost op:
15 December 2007, 22:43:11 »
Heee mensen,
Ik heb hier al eens een keer op gereageerd en werd keihard door een ander
weer afgekraakt. Ik dacht zelf dat het een tactiek van M* was, omdat het eerder in de problemen zat. Ik mag er eigenlijk geen woord over vuil maken en er volgen ook andere merken. Maar als kijk naar de indeling van een winkel dan M* er wel monopolistisch bezig...Zolang dat bedrijf maar voor die kosten opdraait en zolang het niet tenkoste gaat van andere merken.
Victor
Gelogd
Post49
Offline
Berichten: 1116
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Märklin Shop-in-Shop
«
Reactie #6 Gepost op:
15 December 2007, 22:56:06 »
Hallo allemaal,
Als M* met ellebogen probeert de markt te veroveren c.q. te beheersen dan moet onze Neelie zich daar maar eens over buigen.
Het lijkt ook een beetje op de crisis tussen diverse A-merken en grote supermarkt-ketens.
Iig. de zaak goed blijven volgen, maar volgens mij zijn de twee-railers toch in de meerderheid.
Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
Ernest
Offline
Berichten: 695
Re: Märklin Shop-in-Shop
«
Reactie #7 Gepost op:
15 December 2007, 23:01:13 »
Zoals Hans al zegt het is zéér dubieus gedrag wat inderdaad in de auto industrie gewoon verboden is. Daar zie je dan ook het tegenovergestelde; steeds meer dealers verkopen meerdere merken.
Misschien dat "block exemption" ook in andere industrieën nog een keer aangepakt wordt.
En of het nu volgens het shop-in-shop concept of volgens de specifieke merk winkels wordt gevoerd......ik zal zeker geen moeite doen om zo'n merk winkel te bezoeken. Geef mij de all-round modelspoor winkel maar.
Lees nou eens op dit forum.
Men rijdt met Roco, Piko, Fleischman, Trix en noem maar op op profi rails of piko A of Roco met- of zonder bedding.
Besturing via weer even zoveel mogelijkheden.
Je moet er toch niet aan denken dat je dat allemaal in speciale winkels of op speciale afdelinkjes binnen winkels moet gaan halen.
Gelogd
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.
Husky
Offline
Berichten: 80
Re: Märklin Shop-in-Shop
«
Reactie #8 Gepost op:
15 December 2007, 23:15:50 »
Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat er daadwerkelijk een klacht bij de NMA ingediend wordt. Ik heb begrepen dat er partijen zijn die daar serieus over nadenken.
Gelogd
Hans Keulen
SIK 1:1
Offline
Berichten: 336
Re: Märklin Shop-in-Shop
«
Reactie #9 Gepost op:
15 December 2007, 23:17:29 »
Ernest en Erik,
Volgens mij zijn we het in deze draad wel met elkaar eens. Probleem is dat lang niet iedereen, ook klanten dat zo ziet. Prijsconcurrentie en transparantie wordt gezien als "de markt kapot maken".
Als ondernemer (voor de goede orde: in andere branches) krijg ik acuut rode vlekken in mijn nek van bedilzuchtige importeurs en distributeurs. Nog erger zijn ondernemers die lopen te zeiken over prijsvorming van collega's. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen. Opereren in een vrije markt betekent concurrentie, op prijs, op service, op alles. En dan maakt het niet uit of je auto's, stereo's of modeltreintjes verkoopt. En daar is nog geen enkele markt slechter van geworden. Sterker nog: In de enige markt waar de verticale prijsbinding nog wel mag (de boekenmarkt) is het aanbod alleen maar schraler geworden. Hoeveel niet-bestsellers liggen er bij jouw plaatselijke Bruna ?
Kortom, ik zie deze hele ontwikkeling in de modelbouwbranche met lede ogen aan. De zaak afdoen als een 3-rail probleem is te makkelijk. Op de eerste plaats omdat Märklin weliswaar voorloper is maar beslist niet de enige. Op de tweede plaats omdat 3-rail een subtantieel deel van de markt is. Wat mij betreft tijd dat er eens een winkelier naar de NMA of de rechter stapt. Mijn steun heeft ie.
Hans
Gelogd
Post49
Offline
Berichten: 1116
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Märklin Shop-in-Shop
«
Reactie #10 Gepost op:
15 December 2007, 23:45:33 »
Hans, helemaal mee eens en bovendien netjes geformuleerd. De tijd zal het leren.
M.vr.gr., Erik
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
Victor
Offline
Berichten: 45
Frans is voor verraders
Re: Märklin Shop-in-Shop
«
Reactie #11 Gepost op:
16 December 2007, 03:02:14 »
Ochja, de modelspoorder kiest of dat hij 2- of 3-rail rijdt. Mocht een persoon 3-rail rijden dan betaalt hij/zij toch meer voor een wisselstroommodel tov een gelijkstroommodel (maar waarom eigenlijk)? Ik rijd zelf 2-rail maar ik heb wel genoten van M*. En nu is het tijd voor iets anders.
En wat betreft de winkels:
Ik stap graag eentje binnen waar dat het gesorteerd is op nationaliteit.
Want dan kiest iemand voor 2- of 3-rail.
Victor
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: Märklin Shop-in-Shop
«
Reactie #12 Gepost op:
16 December 2007, 05:16:21 »
Nou de grijze vloerbedekking ligt er al in Houten, alleen nog die stapel witte dozen naar de ingang verhuizen, dan hebben we daar ook een M* shop.
Je moet ze wel nageven dat ze het lef hebben om dit te doen.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
MRP_Peter
Gast
Re: Märklin Shop-in-Shop
«
Reactie #13 Gepost op:
16 December 2007, 09:54:10 »
Het is niet alleen in de EU zo dat M* een monopolie probeert af te dwingen bij winkeliers met een leverings-stop als ze er niet in meegaan, dat is hier in Maleisie en Singapore met M* ook zo.
Het is een beetje laag bij de grond van M* om op zo'n manier hun produkten op te dringen aan de winkeliers en hiermee ook aan de gebruikers van modelspoor en aanverwante artikelen.
Heeft ergens wel weg van de vroegere mafia-praktijken van Al Capone in Amerika.
Daar kon je ook kiezen uit, of zogenoemde 'bescherming', wat je overigens veel geld kostte, of je zaak ging in de brand of iets dergelijks.
De keus is dan natuurlijk vrij snel gemaakt denk ik....
Nu dan, met M* gaat het zo min of meer dezelfde kant op...
Het blijft immers ALTIJD de VRIJE keuze van de gebruiker om aan te schaffen wat hij of zij wil, een duitse modeltrein fabrikant genaamd M* (mafia) kan daar niks aan veranderen.
Het lost zich vanzelf wel op...L* en R* en gerelateerde merken zijn zo ook ' opgelost' (overgenomen).
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8989
Hengelooo 1:160
Re: Märklin Shop-in-Shop
«
Reactie #14 Gepost op:
16 December 2007, 10:22:54 »
Hier komt vast gedonder van!
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Volgende
- [
1
]
2
3
...
17
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Märklin Shop-in-Shop