Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:11:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
18 July 2025, 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39

Auteur Topic: Märklin Shop-in-Shop  (gelezen 47469 keer)

Wurlitzer

• Offline Offline
Märklin Shop-in-Shop
« Gepost op: 15 December 2007, 20:42:15 »
Hallo

Wat is jullie mening over het shop-in-shop gebeuren dat op het moment toeslaat? Ik ben b.v. laatstelijk bij een modelspoorwinkel in Heerhugowaard, Amersfoort, Utrecht en Apeldoorn geweest. Ook Arnhem wordt omgebouwd.

Ik vind nu al deze winkels op elkaar lijken. Dezelfde kleuren, dezelfde vitrines en als het aan M* ligt: dezelfde prijzen. Het enige onderscheid is misschien de service.

Hilversum is eigenwijs en wil dit niet.  Ergo: M* levert dus niet meer.
De eigenaar zegt: "Jammer maar ik kan zonder M* heel goed leven." en heeft vervolgens alles waar een M*sleper onder zit eruit gedaan.
Het kan dus zomaar dat M* de wet voorschrijft.

Geef mij maar het lekkere "rommelige" van Vlaardingen.

Jaap

Ernest

• Offline Offline
Re: Märklin Shop-in-Shop
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2007, 20:53:46 »
Ik ben er geen voorstander van.
Als twee-rail rijder wil ik graag keuze hebben uit de huidige verscheidenheid aan materiaal. Als M* zich voortaan voornamelijk of misschien zelfs uitsluitend wil presenteren in M* shops zal ik daar wat minder gauw komen....keuze genoeg in de twee-rail markt.
Ik denk overigens dat dit fenomeen zich in de twee-rail markt minder makkelijk zal manifesteren.
Ben benieuwd hoe M*isten er over denken.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Gideon

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 December 2007, 21:04:45 »
@ Jaap,

Wel raar dat wij in Vlaardingen verplicht worden als 2-rail rijders via de M*winkel de winkel binnen te gaan, terwijl we voorheen via de andere deur de winkel binnen gingen.
Beetje jammer dat het op deze wijze moet, terwijl de grote meute toch 2 -Rail is!
Dir geldt overigens voor alle winkel ik zag bij Wapstad de grijze vloerbedekking al voor in de winkel.
Waarom niet gewoon Shop in Shop met een apparte hoek in de winkel!
Nog even en de 2-rail rijder moet via de achteringang naar binnen  ;D

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 December 2007, 21:21:11 »
Märklin zet de toon met de "shop in shop" maar inmiddels volgen Roco en Piko ook al een beetje.

De introductie gaat hand in hand met prijsverhogingen en een informeel systeem van verticale prijsbinding. Informeel, omdat verticale prijsbinding natuurlijk helemaal niet mag. Men hanteert dus "adviesprijzen" maar de winkelier die hiervan afwijkt krijgt bij de volgende levering ineens niet of veel later geleverd. In een markt waar winkeliers voor hun winst nogal afhankelijk zijn van nieuwigheden is het voor de winkeliers ook slikken of stikken.

Ook de wijze waarop Märklin het shop in shop systeem afdwingt is op zijn minst juridisch twijfelachtig. In bestaande contracten staat hier niets over, het wordt met de arrogantie van de macht afgedwongen. Ook weigert men nieuwe winkels domweg een dealerschap als er een shop in shop in de buurt zit.

Let wel dit mag allemaal niet ! Sterker nog, in Europa is hieromtrent speciale wetgeving gemaakt richting de automobielindustrie (de zgn. Monti wetgeving) omdat men er daar vroeger op dit terrein een potje van maakte.

Zelfs onder de huidige overgangsregeling MOET een importeur nieuwe dealers die zich aanmelden accepteren mits deze voldoen aan de UNIFORME criteria die voor alle dealers gelden. Rayonafscherming mag niet, prijsbinding mag niet, verbieden op doorlevering aan anderen (wat Märklin ook doet) mag niet, eisen stellen aan presentatie, voorraad e.d. mag overigens wel.

Helaas speelt hier de arrogantie van de macht. Zeker bij de Nederlandse Märklinvertegenwoordiging. De gemiddelde modelbouwleverancier in Nederland is een éénpitter die met hard werken het hoofd boven water houdt.  En die slikt of haalt zijn schouders op en stopt er mee (zoals jouw leverancier in Hilversum). In de Automotive had men bij dit soort praktijken nu gelijk voor het hekje gestaan of een klacht ingediend bij de NMA.

Wat vervelender is dat andere fabrikanten blijkbaar verlekkert naar het Märklin model kijken. Roco en zelfs sommige kleinserie fabrikanten proberen het nu ook al met de verticale prijsbinding. En Roco past de prijs van de 3-rail modellen al heel handig aan de prijsstelling van Märklin. Kijk maar eens naar de prijsverschillen tussen een TEE of 2400 in 2-rail of 3-rail. Blijkbaar is de 2-rail markt gelukkig nog wel competitief. Vraag is hoe lang dat zo blijft.

Waar wij als consument gelukkig van moeten worden ? Ik denk van een concurrerende markt waarin fabrikanten en leveranciers permanent een afweging maken tussen prijs en kosten. Märklin maakt heel duidelijk de keus: exclusief, afscherming en duur. Bij Roco en Piko zie je ook goede pogingen om economischer te produceren en daardoor markt te behouden (of zelfs uit te breiden) omdat ook nieuw modellen (weer) betaalbaar zijn. Zoals de 2400 en de hondekop.  Zeg maar de Hyundai van de modelbouwmarkt. Märklin wenst zich blijkbaar als de Porsche van die markt op te stellen. En laten we wel wezen: Porsche is daar redelijk succesvol mee. Of deze parallel tussen de automotive en de modelbouwwereld ook op gaat zal de tijd leren. Maar ik betwijfel het.

Hans Keulen

Gideon

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 December 2007, 21:30:31 »
Ik heb eerder het idee dat de rest van de winkel shop in shop is, dus dat alles wat vroeger de modeltreinwinkel was nu een shop in de Marklin shop is!
Ik had liever gezien dat de marklin winkel achter in de winkel zou zitten. ;D
Maar ach laat ze maar lekker groots en duur doen, mijn merk is het niet als 2-rail rijder.

Victor

• Offline Offline
  • Frans is voor verraders
« Reactie #5 Gepost op: 15 December 2007, 22:43:11 »
Heee mensen,

Ik heb hier al eens een keer op gereageerd en werd keihard door een ander
weer afgekraakt. Ik dacht zelf dat het een tactiek van M* was, omdat het eerder in de problemen zat. Ik mag er eigenlijk geen woord over vuil maken en er volgen ook andere merken. Maar als kijk naar de indeling van een winkel dan M* er wel monopolistisch bezig...Zolang dat bedrijf maar voor die kosten opdraait en zolang het niet tenkoste gaat van andere merken.

Victor

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #6 Gepost op: 15 December 2007, 22:56:06 »
Hallo allemaal,
Als M* met ellebogen probeert de markt te veroveren c.q. te beheersen dan moet onze Neelie zich daar maar eens over buigen. ;D
Het lijkt ook een beetje op de crisis tussen diverse A-merken en grote supermarkt-ketens.
Iig. de zaak goed blijven volgen, maar volgens mij zijn de twee-railers toch in de meerderheid. :)
Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15 December 2007, 23:01:13 »
Zoals Hans al zegt het is zéér dubieus gedrag wat inderdaad in de auto industrie gewoon verboden is. Daar zie je dan ook het tegenovergestelde; steeds meer dealers verkopen meerdere merken.
Misschien dat "block exemption" ook in andere industrieën nog een keer aangepakt wordt.

En of het nu volgens het shop-in-shop concept of volgens de specifieke merk winkels wordt gevoerd......ik zal zeker geen moeite doen om zo'n merk winkel te bezoeken. Geef mij de all-round modelspoor winkel maar.

Lees nou eens op dit forum.
Men rijdt met  Roco, Piko, Fleischman, Trix en noem maar op op profi rails of piko A of Roco met- of zonder bedding.
Besturing via weer even zoveel mogelijkheden.
Je moet er toch niet aan denken dat je dat allemaal in speciale winkels of op speciale afdelinkjes binnen winkels moet gaan halen.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Husky

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 December 2007, 23:15:50 »
Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat er daadwerkelijk een klacht bij de NMA ingediend wordt. Ik heb begrepen dat er partijen zijn die daar serieus over nadenken.

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 December 2007, 23:17:29 »
Ernest en Erik,

Volgens mij zijn we het in deze draad wel met elkaar eens. Probleem is dat lang niet iedereen, ook klanten dat zo ziet. Prijsconcurrentie en transparantie wordt gezien als "de markt kapot maken".

Als ondernemer (voor de goede orde: in andere branches) krijg ik acuut rode vlekken in mijn nek van bedilzuchtige importeurs en distributeurs. Nog erger zijn ondernemers die lopen te zeiken over prijsvorming van collega's. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen. Opereren in een vrije markt betekent concurrentie, op prijs, op service, op alles. En dan maakt het niet uit of je auto's, stereo's of modeltreintjes verkoopt. En daar is nog geen enkele markt slechter van geworden. Sterker nog: In de enige markt waar de verticale prijsbinding nog wel mag (de boekenmarkt) is het aanbod alleen maar schraler geworden. Hoeveel niet-bestsellers liggen er bij jouw plaatselijke Bruna ?

Kortom, ik zie deze hele ontwikkeling in de modelbouwbranche met lede ogen aan. De zaak afdoen als een 3-rail probleem is te makkelijk. Op de eerste plaats omdat Märklin weliswaar voorloper is maar beslist niet de enige. Op de tweede plaats omdat 3-rail een subtantieel deel van de markt is. Wat mij betreft tijd dat er eens een winkelier naar de NMA of de rechter stapt. Mijn steun heeft ie.

Hans

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #10 Gepost op: 15 December 2007, 23:45:33 »
Hans, helemaal mee eens en bovendien netjes geformuleerd. De tijd zal het leren.
M.vr.gr., Erik
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Victor

• Offline Offline
  • Frans is voor verraders
« Reactie #11 Gepost op: 16 December 2007, 03:02:14 »
Ochja, de modelspoorder kiest of dat hij 2- of 3-rail rijdt. Mocht een persoon 3-rail rijden dan betaalt hij/zij toch meer voor een wisselstroommodel tov een gelijkstroommodel (maar waarom eigenlijk)? Ik rijd zelf 2-rail maar ik heb wel genoten van M*. En nu is het tijd voor iets anders.

En wat betreft de winkels:
Ik stap graag eentje binnen waar dat het gesorteerd is op nationaliteit.
Want dan kiest iemand voor 2- of 3-rail.

Victor

stig

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 16 December 2007, 05:16:21 »
Nou de grijze vloerbedekking ligt er al in Houten, alleen nog die stapel witte dozen naar de ingang verhuizen, dan hebben we daar ook een M* shop.  ;D

Je moet ze wel nageven dat ze het lef hebben om dit te doen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 16 December 2007, 09:54:10 »
Het is niet alleen in de EU zo dat M* een monopolie probeert af te dwingen bij winkeliers met een leverings-stop als ze er niet in meegaan, dat is hier in Maleisie en Singapore met M* ook zo.
Het is een beetje laag bij de grond van M* om op zo'n manier hun produkten op te dringen aan de winkeliers en hiermee ook aan de gebruikers van modelspoor en aanverwante artikelen.
Heeft ergens wel weg van de vroegere mafia-praktijken van Al Capone in Amerika.
Daar kon je ook kiezen uit, of zogenoemde 'bescherming', wat je overigens veel geld kostte, of je zaak ging in de brand of iets dergelijks.
De keus is dan natuurlijk vrij snel gemaakt denk ik....
Nu dan, met M* gaat het zo min of meer dezelfde kant op...

Het blijft immers ALTIJD de VRIJE keuze van de gebruiker om aan te schaffen wat hij of zij wil, een duitse modeltrein fabrikant genaamd M* (mafia) kan daar niks aan veranderen.

Het lost zich vanzelf wel op...L* en R* en gerelateerde merken zijn zo ook ' opgelost' (overgenomen).

Met vriendelijke groet,

Peter.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #14 Gepost op: 16 December 2007, 10:22:54 »
Hier komt vast gedonder van!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.