Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 109855 keer)

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #315 Gepost op: 06 februari 2018, 10:52:54 »
Door deze tekortkomingen laat ik hem voorlopig staan. Ik heb van mijn dealer B te A wel vernomen dat ze op Neurenberg hebben gepraat met exacttrain,en deze aangaf met oplossingen te komen voor het kortkoppelen. Mocht dat zo zijn, haal ik hem alsnog.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2230
  • Duitsland TP III
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #316 Gepost op: 06 februari 2018, 11:50:35 »
Arjan,

Dat is zeker zo. Het groene boekje heb ik ook doorgespit en werd daar ook niet wijzer van.
Als ik bij Google NS AB 7521 intik krijg ik o.a. bovenstaande links. Zal de tekst uit 1 ervan kopiëren:
RailWiki: AB 7521 - AB 7555

Het rijtuig heeft de beschikking over 9 coupés met elk hun eigen venster. De ene helft van het rijtuig is bestemd voor rokers (4 coupés). De andere helft is bestemd voor niet rokers (5 coupés). Deze afdelingen worden in de zijgang gescheiden door een klapdeur. De coupés zijn verdeeld in twee coupés eerste klas met elk 4 zitplaatsen. Een coupé die variabel is voor eerste of tweede klas. Deze biedt plaats aan zes personen. Zes coupés zijn ingericht voor de tweede klas en bieden elk 6 reizigers een zitplaats. Een eindcoupé tweede klas niet roken biedt echter plaats aan vijf personen. In de zijgang was op deze plaats een kast geplaatst voor de elektrische voorzieningen in het rijtuig. Op deze manier werd een overgang gecreëerd naar het balkon toe. Deze overgang is nodig vanwege de binnenliggende deuren. Deze coupés zijn afsluitbaar en te bereiken via een zijgang. Aan de rokerszijden van het rijtuig is op het balkon een toilet geplaatst. De ramen in de zijgang zijn te openen door middel van handgrepen. De ramen in de coupés kunnen geopend worden door middel van een draaihandel. Bij deze rijtuigen waren draaihandels voor het eerst toegepast.

De banken in de eerste klas zijn opgebouwd uit een onderzitting met springveren. Op de zittingen zijn omkeerbare kussens geplaatst. Deze kussens zijn gevuld met paardenhaar en overtrokken met roodbruin trijp met verticale, zwarte strepen. De onderzijde is voorzien van roodbruin leerdoek. Tussen de zittingen zijn opklapbare armleuningen van 25 centimeter breed geplaatst. De banken in de tweede klas bestaan ook uit een onderzitting met daarop kussens. Deze zijn echter niet omkeerbaar. Ook deze kussens zijn gevuld met paardenhaar. Zij zijn overtrokken met bronsgroen trijp en verticale, zwarte strepen. De banken zijn voorzien van opklapbare armleuningen. De facultatieve coupé eerste/tweede klas is voorzien van dezelfde bekleding als in de eerste klas, maar heeft geen brede armleuning. Op de schuifdeur was een bordje geplaatst waarop de conducteur aan kon geven welke klasse deze coupé had. De zijwanden in deze coupés waren voorzien van gevernist linnen. Boven alle zitplaatsen zijn spiegels en fotolijsten aangebracht. De binnendeuren zijn van blank gelakt berkenhout. Het dak is mat wit geschilderd. Het overige lijstwerk is blank gelakt, donkerbruin Djati hout uit Java.

Verbouwing naar C rijtuig
In 1952 worden 10 willekeurige rijtuigen verbouwd tot rijtuig derde klas, serie C 7151. De coupés worden voorzien van acht zitplaatsen. De coupé met vijf zitplaatsen aan de balkonzijde krijgt zes zitplaatsen. Op deze manier krijgen de rijtuigen 70 zitplaatsen. De banken worden voorzien van lichtbruin leerdoek met een opklapbare armleuning. Dit is vergelijkbaar met het interieur van de Plan D rijtuigen.

Verbouwing naar AB rijtuig
In 1958 worden de resterende A rijtuigen verbouwd tot rijtuig eerste/tweede klas, serie AB 6232. De coupés met zes zitplaatsen blijven gehandhaafd en de coupés met vier zitplaatsen krijgen nu ook zes zitplaatsen. De indeling werd wijzigde ook. De vier eerste klas coupés worden geplaatst aan de zijde van het toilet. De overige coupés worden aangewezen als tweede klas coupé. Op deze manier krijgt het rijtuig 54 zitplaatsen. Alleen rijtuig AB 6243 wordt bij de firma Mulder in Boskoop verbouwd en voorzien van achtpersoonscoupés. Dit is mogelijk door de armleuningen in een driepersoonsbank te vervangen door een armleuning in het midden van de bank. Hierdoor ontstaan er twee zitplaatsen aan weerszijden van de armleuning. De banken worden voorzien van....(tekst gaat niet verder)

Seinarm: In 1958 werden de rijtuigen teruggetrokken uit de internationale dienst en genummerd in de serie 6000, binnenlandse vierassige rijtuigen met toilet.
Vanaf 1959 werden de A-rijtuigen opnieuw verbouwd tot AB-rijtuigen. De coupé's met 6 zitplaatsen bleven hetzelfde, alleen de coupé's met 4 zitplaatsen kregen nu 6 zitplaatsen. Vanaf het toilet gerekend waren er nu vier coupé's eerste klasse en vijf coupé's tweede klasse.
Alleen rijtuig AB 6243 werd bij een verbouwing voorzien van allemaal coupé's met 8 zitplaatsen.
Tussen 1965 en 1968 viel het doek en verdwenen de meeste rijtuigen langzaam richting sloperij Koek in Mijdrecht.

Martijn Haman:
Bij de verbouwing in 1958 van de resterende AB-rijtuigen serie 7521 tot AB 6232-6244 worden de afdeling met vijf compartimenten tussen de middendeur in de zijgang en het balkon aangewezen voor tweede klasse reizigers zonder verdere verbouwing van het interieur. Alleen de beide originele eerste klasse compartimenten met vier plaatsen worden gewijzigd in zes zitplaatsen voor eerste, respectievelijk tweede klasse nieuwe stijl.

Alleen bij de AB 6243 die in 1959 bij de firma Mulder te Boskoop word verbouwd, is het aantal zitplaatsen in de tweede klasse compartimenten vergroot van zes naar acht. Dit is mogelijk door op een bank voor drie personen de beide armleuningen tussen de zitplaatsen te vervangen door één armleuning in het midden met aan weerszijden twee zitplaatsen. Tot een dergelijke verbouwing van de overige rijtuigen van deze serie is men niet gekomen.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #317 Gepost op: 06 februari 2018, 15:36:49 »
Hoi Ronald,
Zoals ik al aangaf, als je echt meer wilt weten over de vooroorlogse rijtuigen, zou je toch een dagje moeten besteden in het utrechts archief. Hier is veel info te vinden, en zelfs kleurstalen welke gebruikt werden in de interieurs van deze rijtuigen.

De kleurstaal van de periode eind jaren 50 van de vooroorlogse (oud RIC) rijtuigseries en plan D geeft dan de volgende kleuren; Bronsgroene trijp bekleding voor de eerste klasse, en het getoonde bruin voor de tweede klasse.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #318 Gepost op: 06 februari 2018, 16:22:55 »
 :D
... en weet je dan toevallig ook de kleur van de bekleding in de derde klasse plan D van 1950/51? Ook dat lichtbruine leerdoek of anders?

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2230
  • Duitsland TP III
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #319 Gepost op: 06 februari 2018, 16:30:29 »
Seinarm vermeld het volgende:

Interieurkleuren

In de afleveringstoestand waren de banken van de tweede (later eerste) klasse plan D voorzien van een blauwgrijze ribstof bekleding, evenals de hoofdsteunen. Later zijn de hoofdsteunen van grijs skai voorzien. Alles boven de hoofdsteunen was in een creme skai en afgezet met teakhouten lijstwerk. Ook de wanden ten hoogte van de banken zijn met hetzelfde grijsblauwe bekleding voorzien.
De gang was uitgevoerd in twee kleuren grijs, onderzijde donkergrijs en bovenzijde lichtgrijs. De coupédeuren en wc-deuren waren donkerteak. De gang bekleding is uitgevoerd in twee tinten grijs, het bovenste deel is lichtgrijs en onderaan tot halverwege de coupé deuren is donkergrijs.
Bij revisies in de zestiger jaren werd de bekleding rood met grijzige strepen.

De banken van de derde (later tweede) klasse waren in groen skai uitgevoerd. Ook hier was alles boven de hoofdsteunen cremekleurig en afgezet met teakhouten lijstwerk.

De restauratie had in het begin met donkergroen leerdoek beklede banken. De wandpanelen daarboven waren ook cremekleurig gehouden, net zoals bij de andere rijtuigen. De keukenwand was voorzien van een houten wandpaneel met mozaiekdesign. Tijdens de verbouwing in 1954 werd rode bekleding toegepast.

De bagageafdeling aan de binnenzijde was grijs gehouden. De binnen-bagagedeuren waren in donker teakbeits uitgevoerd.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #320 Gepost op: 06 februari 2018, 16:33:11 »
Om dit draadje niet te veel te vervuilen met overig materieel, in een ander draadje zijn de kleuren ook al besproken.  Hierin komen we tot een andere conclusie als de site van Seinarm.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11856.30

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2018, 16:36:35 door AB 7216. Reden: typevoutjes aangepast »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6524
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #321 Gepost op: 06 februari 2018, 22:05:33 »
Ik heb de foute klasseborden van de standgroene AB maar eens gedaan.

Ik heb gekozen voor de witte bordjes met zwarte cijfers omdat ik kleine messing bordjes had maar niet zeker wist of ze helemaal de grote witte 1 zouden bedekken en als ik zwarte bordjes zou maken de kans bestond dat er een wit randje zichtbaar bleef en dat valt bij witte bordjes niet op zodoende. De bordjes die ik heb heb ik wel iets dunner geschuurd want ik vond ze te dik.
Mijn eerste keuze zou eigenlijk zwarte bordjes met witte cijfers zijn maar alla en witte zitten ook op de groene bolkoppen van Roco dus.



Hier is alles in één beeld.
De afwrijftransfers van Philotrain, messing bordjes, en wit gespoten exemplaren met de afwrijftransfers er op en daarna blanke lak ter bescherming.
I.p.v. messing bordjes kun je ook bordjes van styreenstrip snijden.
Bordjes op het rijtuig geplakt geplakt met Kristalklear.

Stephan.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #322 Gepost op: 06 februari 2018, 22:54:47 »
Dat is mooi gelukt met de klasseborden, ben er zelf ook mee bezig geweest (zelfde rijtuig) maar heb de nog steeds leverbare messing schildjes gebruikt. Op de foto ook een ets raampje met de borden al klaar en in de blanke hoogglanslak (hoogglans omdat dat het mooist emaille immiteert m.i.) Één van de tweeën heeft de krastest niet overleefd. Kan nu helaas verder geen goede foto's laten zien.



Edit, ik lees nu dat je ook messingbordjes hebt gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2018, 22:59:17 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #323 Gepost op: 06 februari 2018, 23:13:18 »
De kleurstaal van de periode eind jaren 50 van de vooroorlogse (oud RIC) rijtuigseries en plan D geeft dan de volgende kleuren; Bronsgroene trijp bekleding voor de eerste klasse, en het getoonde bruin voor de tweede klasse.
Nog even hierop terugkomen, de kleur van het bruine leerdoek voor de 2e klas moet dan ergens in de jaren zestig vervangen zijn door groen. In de jaren zeventig was de bekleding in de 2e groen, net als plan K, is het bekend wanneer en of die kleurwijziging heeft plaatsgevonden?
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2018, 23:15:12 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #324 Gepost op: 06 februari 2018, 23:17:38 »
Ik heb vanavond antwoord ontvangen van Exact Train op mijn mails. De oorzaak van hun late reactie is inderdaad de Spielwarenmesse.
In hun mail lees ik dat zij met verbeteringen gaan komen. De verdere inhoudelijke publiciteit daarover laat ik bij Exact Train liggen
Groet,

Gerard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #325 Gepost op: 06 februari 2018, 23:26:26 »
Op een van de stalen staat de datum van 1960 voor de groene kleur van de 2e klasse banken, dat moet je dan zien als de startdatum dat deze kleur is gebruikt.
alleen zijn de ovalen ramen rijtuigen en ook de rijtuigen uit de serie AB 7521 zover ik kan achterhalen met dit bruin buiten dienst gesteld. Dus heeft alleen plan D de omschakeling naar groen gekend, plan K heeft groen vanaf de bouw gehad.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #326 Gepost op: 06 februari 2018, 23:29:47 »
Aha, bedankt voor de info.
Groeten,
Richard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6524
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #327 Gepost op: 06 februari 2018, 23:32:08 »
@ Richard;
Ah, ik wist niet dat Philotrain ook schildjes had, ik had ze ergens van over zodoende, die van Philotrain zien er mooi dun uit zo te zien.
Ik heb ze gespoten met etsende messingprimer van Phildie en daarna met witte Revell Email primer omdat ik geen ander wit had. Waarschijnlijk was alleen de witte primer voldoende geweest.
Ik heb een cijfer er geprobeerd af te krabben maar het zat op de witte primer behoorlijk vast en heb het maar zo gelaten.
Ik heb geen glans aflak gebruikt maar de Phildie zijdeglans op waterbasis, heb nog wel getwijfeld om glans te gebruiken.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2018, 23:35:46 door prutser »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #328 Gepost op: 06 februari 2018, 23:46:59 »
De schildjes zijn inderdaad erg dun, ik heb Revell primer gebruikt en daarna de bordjes in cremig wit gespoten (spuitbus). De etsende voor-primer lijkt mij wel beter, achteraf gezien had het wit spuiten niet gehoeven, de witte primer was al voldoende inderdaad.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2018, 00:02:09 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #329 Gepost op: 08 februari 2018, 13:54:38 »

Fijn dat er nieuwe koppelbomen komen Piet, goede service!
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda