Over een hondekop vier werd in Rijswijk nog gezegd dat deze nog duurder zou worden als een plan U omdat het een rijtuig meer is en daarom voor veel mensen niet bereikbaar.
Ik zie eigenlijk wel wat logica in je redenering Daan.Mijn kennis van mat 54 is te klein om te bepalen of het volgende ook op deze treinstellen van toepassing is, maar ik weet me nog te herinneren uit de tijd dat Fleischmann met plan V kwam, dat diverse mensen het min of meer een blunder vonden dat er voor een stel uit een late onderserie (V12 als ik het me goed herinner) gekozen was in plaats voor een stel uit een vroege onderserie.In het laatste geval had men namelijk alleen nog maar 2 tussenrijtuigen hoeven ontwikkelen om een plan T te maken en was een correcte groene uitvoering van zowel plan V als plan T mogelijk geweest.Bij correcte laat ik bewust de verkeerde lengteschaal maar even buiten beschouwing.
Bij Mat'54 is alleen de Bk van het tweetje qua bakindeling gelijk aan de Bk van het viertje, maar bij het viertje moeten er wel stroomafnemers op het dak, dus toch weer een malaanpassing.
Vraag me af hoe Artitec dat berekend heeft. Dat een Hondekop IV niet goedkoop zal zijn, geloof ik graag. Echter, een viertje bestaat uiteraard uit vier bakken. De ontwerp-/productiekosten voor de motor/verlichting/rijdende mechanismen maak je maar één keer. Vervolgens kun je die kosten uitsmeren over over het aantal bakken. Waarmee ik wil suggereren dat een vierdelig treinstel relatief/per bak goedkoper is dan een tweedelig treinstel.Ik weet niet hoeveel varianten er te maken zijn van een Hondekop IV. Misschien dat iemand dat weet? Het lijkt het me dat als je de ontwikkelingskosten eruit hebt, de ontwikkelingskosten voor een Hondekop II lager kunnen uitvallen. Daardoor zou je een Hondekop II, relatief goedkoop in de markt kunnen zetten, waardoor Artitec van Piko markt kan wegsnoepen. Artitec heeft daarbij dan ook nog eens het voordeel dat deze modellen koppelbaar kunnen worden. Hierdoor zijn klanten eerder geneigd hun Piko's te verkopen. Maar dit is suggestief. Ik ben benieuwd naar andere meningen!
Bij Mat'54 is de (raam)indeling van de Bk van de tweetjes alleen gelijk aan de Bk van de viertjes plan F.De viertjes plan G en plan P hadden t.b.v. een snelschakelkast achter het toilet aan een zijde een kleiner raam (daar waar in de 766 nu de hondeshop een vaste verkooppunt heeft).