Google+
Doel:€250.00
Donaties:€70.25

Per saldo:€-179.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-01-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Openen H0 Gutzold BR 1769? door Rockerbox2
Vandaag om 16:36:33
Artitec 2018, het speculaas-draadje...... door Met een sik
Vandaag om 16:36:32
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
Vandaag om 16:33:20
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Plexat
Vandaag om 16:22:16
Welke verlichting past onder overdekte perrons? (Duits, periode III) door Norway13
Vandaag om 16:15:23
Decoder inbouwen in Roco Kö 6007 33206 door EricZmS
Vandaag om 16:14:30
Waarschuwing smelten kap Roco Re 460 / Re 465 door verlichting door Timo
Vandaag om 16:12:52
H0 Märklin M baan naar digitaal rijden door Timo
Vandaag om 15:54:36
Storm door Eric B
Vandaag om 15:51:01
Auhagen 2018 door Simon BR39
Vandaag om 15:43:35
Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995 door DMBeNeLux88
Vandaag om 14:59:41
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Ronald69
Vandaag om 14:53:06
Vrachtauto's in Schwarzburg door Ruud K
Vandaag om 14:31:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 14:30:25
Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels door Eric B
Vandaag om 14:12:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Arjen52
Vandaag om 14:03:49
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door dh3201
Vandaag om 14:01:10
Eigenaar van spoorwagons door MHS84
Vandaag om 13:19:15
Digikeijs DR5000: Terugmeldingen komen niet door in software door ruben derks
Vandaag om 13:03:49
Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen door MDK193
Vandaag om 12:53:10
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 12:52:36
Geknoei in 0 door Milocomarty
Vandaag om 12:45:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
Vandaag om 12:43:33
Voorde dok door sdz1976
Vandaag om 12:29:48
Dahinterhofen im Bau door g-j
Vandaag om 12:25:18
waar moet ik op letten bij gebruik booster door Dirk
Vandaag om 12:01:29
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 11:46:49
Br193 Vectron Piko Cabineverlichting inbouwen door 008200
Vandaag om 11:03:53
Fleischmann 2018 door Edwin2121992
Vandaag om 09:03:53
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door 1795
Vandaag om 08:03:36
  

Auteur Topic: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?  (gelezen 530 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Gepost op: 10 januari 2018, 22:00:32 »
Heren,
Zou het de moeite lonen om enkele van mijn locs om te bouwen van AC naar DC? het betreft 2 Mehano's class 66 en 1 LS models serie 18 en 1 LS models serie 27. Ik weet dus niet of die DC wielen hebben, de Mehano's vermoed ik van niet, maar de 2 LS models weet ik het echt niet. Om nu zomaar de locs open te maken zonder kans dat het mogelijk is lijkt me een maat voor niets. Daarom mijn vraag aan eigenaars van deze locs die er aan gewerkt hebben. En bijkomend, is dat een haalbare kaart? Of beter gewoon verkopen. Ik zou het jammer vinden, zeker van de Mehano's omdat ik die niet vlot meer kan vinden.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Gigikeijs spullen,Peco code 100.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2892
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2018, 22:07:11 »
Wat betreft de Mehano's. Je kunt ook een kapwissel doen met 2-railer. Enige punt is dat je iets verder moet gaan dan een kapwissel. Het onderste deel van het front maakt namelijk deel uit van de kap en daardoor ontstaan kleurverschillen in het front. Ik heb daarom ze om laten bouwen door Harlaar. Als het goed is heb ik daardoor straks een mooie Mehano Class 66 Railion Opel GM.

Mark1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2018, 22:18:06 »
Kan je niet naar de wielen kijken of er soms aan 1 kant een kunstof busje zit en aan de andere kant niet, dan is hij namelijk geïsoleerd.
Moet m.i. namelijk makkelijk te zie zijn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14693
    • Pagina van klaas
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2018, 22:22:47 »
In het onderdelenblad bij de Mehano staat maar 1 type wielstellen aangegeven. Kennelijk is er geen verschil tussen AC en DC op dit punt.
Ik heb zelf een DC (2-rail) uitvoering. Het chassis/ballastblok is gedeeld in twee helften die elektrisch van elkaar zijn gescheiden. Ik vermoed dat ze bij de 3-rail uitvoering die scheiding hebben overbrugd. Verder zal de bedrading ook iets anders in elkaar zitten, maar de handleiding is op dit punt zeer summier.
Om het zeker te weten zal je de loc toch gedeeltelijk uit elkaar moeten halen. Dat is bij de class 66 niet gemakkelijk, maar het is wel te doen.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 2200
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2018, 22:23:22 »
..... Ik zou het jammer vinden, zeker van de Mehano's omdat ik die niet vlot meer kan vinden....

Die LS Models zul je ook niet echt snel meer vinden denk ik  :)  Anders een keer mee naar een beurs nemen en aan een expert vragen wat er aan moet gebeuren. Let op: wel voorzichtig zijn, niet aan de eerste de beste hork geven die effe de kap eraf trekt  >:(  dit weet ik uit eigen ervaring (niet met treinen maar met een modelwagen)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2018, 23:16:57 »
Ja, het is niet evident om een goede technieker te vinden. Ik wil er best voor betalen, als ik mijn locs moet verkopen en ik vind een DC exemplaar moet ik ook kosten maken. Maar waar vind je een goede en betrouwbaar technieker.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Gigikeijs spullen,Peco code 100.

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2018, 23:31:25 »
Ja, want dan blijven het je eigen locomotieven.
Vraag het aan de dichtstbijzijnde modelspoor winkelier.

Ik heb een treinstel en een locomotief om laten bouwen van AC naar DC.
Het was kostbaar, maar wel waard voor mij, vanwege, dat ik ze van mijn familie gehad heb.

Ze rijden op DC ook prima.

Groetjes
Wil
Ik heb geen treinbaan meer.
Ik heb wel een nieuwe ruimte en een plan.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2625
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2018, 00:41:22 »
In het onderdelenblad bij de Mehano staat maar 1 type wielstellen aangegeven. Kennelijk is er geen verschil tussen AC en DC op dit punt.
Ik heb zelf een DC (2-rail) uitvoering. Het chassis/ballastblok is gedeeld in twee helften die elektrisch van elkaar zijn gescheiden. Ik vermoed dat ze bij de 3-rail uitvoering die scheiding hebben overbrugd. Verder zal de bedrading ook iets anders in elkaar zitten, maar de handleiding is op dit punt zeer summier.
Om het zeker te weten zal je de loc toch gedeeltelijk uit elkaar moeten halen. Dat is bij de class 66 niet gemakkelijk, maar het is wel te doen.
Mehano heeft ongeisoleerde wielen onder hun  ac modellen, dus daar zul je minimaal de assen bij moeten vervangen en soms ook de platine. LS models heb ik er ooit een van "verbouwd" dit was slechts enkele draden om solderen.
Het is naar mijn opinie vaak voordelig om een (tweedehands) ac model te kopen en deze naar dc te converteren, meestal is een kwestie van wat soldeer werk. Maar het is vaak wel handig om je er van te voren in te verdiepen, het scheelt nogal eens per merk, of binnen een merk wil het per model nog wel eens verschillen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14693
    • Pagina van klaas
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2018, 10:43:45 »
Mehano heeft ongeisoleerde wielen onder hun  ac modellen,
Hoe verklaar je dan dat er op het onderdelenblad maar 1 artikelnummer staat voor wielstellen? 
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2625
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2018, 11:36:19 »
waarschijnlijk hebben ze voor dc en ac veschillende onderdeel bladen. Onder de door mij geconverteerde modellen zaten toch echt ac wielen!