Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Video-ritten maken m.b.v. de BNLS spoorkaart DB door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:32:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:29:06
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 02:05:20
Een sleepje vierassers door Beached
Vandaag om 00:35:55
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
26 juni 2019, 23:55:06
De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio door Rob Moerkerken
26 juni 2019, 23:40:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
26 juni 2019, 23:15:48
Baanplan Edwin (poging 2) door eitreb
26 juni 2019, 23:12:42
Overstappen op schaal TT? door Eegtrain
26 juni 2019, 23:03:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
26 juni 2019, 22:52:14
D345 Hoek van Holland - Bad Harzburg (ca. 1985-1991) door Modellbahnwagen
26 juni 2019, 22:22:22
4 in 1 op 2 niveau’s... door Stedahult
26 juni 2019, 22:22:01
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
26 juni 2019, 22:14:42
Tekening gezocht VAM wagens 2e type door Pauldg
26 juni 2019, 22:07:56
Projekt 083-338 door 44
26 juni 2019, 21:59:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 juni 2019, 21:29:53
Raadplaatje door Whis
26 juni 2019, 21:19:17
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door Marc tramt
26 juni 2019, 21:14:27
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
26 juni 2019, 21:08:16
Servo-positie instellen met MultiMaus door Joran
26 juni 2019, 20:34:25
De Hondsrugbaan, H0 door Ronald Hofmeester
26 juni 2019, 19:16:14
25 jaar geleden door H0eGenaamd
26 juni 2019, 18:28:38
Modelspoorbeurs Houten 29 juni 2019 voor/nabeschouwing door Modellbahnwagen
26 juni 2019, 18:05:03
NS sproeitrein in h0 door Eric B
26 juni 2019, 17:33:49
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Bartje81
26 juni 2019, 16:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Moerkerken
26 juni 2019, 15:31:40
Marklin Mobile station 2 voor spoor n door 89er
26 juni 2019, 13:59:59
EifelBurgenBahn door tuurtje
26 juni 2019, 12:50:29
Advies beste lijm voor bouwpakketten door Marij Stoffels
26 juni 2019, 07:47:31
Digitaal maken van een lok: doorgebrande leds door 008200
25 juni 2019, 22:34:40
  

Auteur Topic: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?  (gelezen 952 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Gepost op: 10 januari 2018, 22:00:32 »
Heren,
Zou het de moeite lonen om enkele van mijn locs om te bouwen van AC naar DC? het betreft 2 Mehano's class 66 en 1 LS models serie 18 en 1 LS models serie 27. Ik weet dus niet of die DC wielen hebben, de Mehano's vermoed ik van niet, maar de 2 LS models weet ik het echt niet. Om nu zomaar de locs open te maken zonder kans dat het mogelijk is lijkt me een maat voor niets. Daarom mijn vraag aan eigenaars van deze locs die er aan gewerkt hebben. En bijkomend, is dat een haalbare kaart? Of beter gewoon verkopen. Ik zou het jammer vinden, zeker van de Mehano's omdat ik die niet vlot meer kan vinden.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3350
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2018, 22:07:11 »
Wat betreft de Mehano's. Je kunt ook een kapwissel doen met 2-railer. Enige punt is dat je iets verder moet gaan dan een kapwissel. Het onderste deel van het front maakt namelijk deel uit van de kap en daardoor ontstaan kleurverschillen in het front. Ik heb daarom ze om laten bouwen door Harlaar. Als het goed is heb ik daardoor straks een mooie Mehano Class 66 Railion Opel GM.

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2018, 22:18:06 »
Kan je niet naar de wielen kijken of er soms aan 1 kant een kunstof busje zit en aan de andere kant niet, dan is hij namelijk geïsoleerd.
Moet m.i. namelijk makkelijk te zie zijn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17111
    • Pagina van klaas
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2018, 22:22:47 »
In het onderdelenblad bij de Mehano staat maar 1 type wielstellen aangegeven. Kennelijk is er geen verschil tussen AC en DC op dit punt.
Ik heb zelf een DC (2-rail) uitvoering. Het chassis/ballastblok is gedeeld in twee helften die elektrisch van elkaar zijn gescheiden. Ik vermoed dat ze bij de 3-rail uitvoering die scheiding hebben overbrugd. Verder zal de bedrading ook iets anders in elkaar zitten, maar de handleiding is op dit punt zeer summier.
Om het zeker te weten zal je de loc toch gedeeltelijk uit elkaar moeten halen. Dat is bij de class 66 niet gemakkelijk, maar het is wel te doen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5001
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2018, 22:23:22 »
..... Ik zou het jammer vinden, zeker van de Mehano's omdat ik die niet vlot meer kan vinden....

Die LS Models zul je ook niet echt snel meer vinden denk ik  :)  Anders een keer mee naar een beurs nemen en aan een expert vragen wat er aan moet gebeuren. Let op: wel voorzichtig zijn, niet aan de eerste de beste hork geven die effe de kap eraf trekt  >:(  dit weet ik uit eigen ervaring (niet met treinen maar met een modelwagen)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2018, 23:16:57 »
Ja, het is niet evident om een goede technieker te vinden. Ik wil er best voor betalen, als ik mijn locs moet verkopen en ik vind een DC exemplaar moet ik ook kosten maken. Maar waar vind je een goede en betrouwbaar technieker.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2018, 23:31:25 »
Ja, want dan blijven het je eigen locomotieven.
Vraag het aan de dichtstbijzijnde modelspoor winkelier.

Ik heb een treinstel en een locomotief om laten bouwen van AC naar DC.
Het was kostbaar, maar wel waard voor mij, vanwege, dat ik ze van mijn familie gehad heb.

Ze rijden op DC ook prima.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2956
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2018, 00:41:22 »
In het onderdelenblad bij de Mehano staat maar 1 type wielstellen aangegeven. Kennelijk is er geen verschil tussen AC en DC op dit punt.
Ik heb zelf een DC (2-rail) uitvoering. Het chassis/ballastblok is gedeeld in twee helften die elektrisch van elkaar zijn gescheiden. Ik vermoed dat ze bij de 3-rail uitvoering die scheiding hebben overbrugd. Verder zal de bedrading ook iets anders in elkaar zitten, maar de handleiding is op dit punt zeer summier.
Om het zeker te weten zal je de loc toch gedeeltelijk uit elkaar moeten halen. Dat is bij de class 66 niet gemakkelijk, maar het is wel te doen.
Mehano heeft ongeisoleerde wielen onder hun  ac modellen, dus daar zul je minimaal de assen bij moeten vervangen en soms ook de platine. LS models heb ik er ooit een van "verbouwd" dit was slechts enkele draden om solderen.
Het is naar mijn opinie vaak voordelig om een (tweedehands) ac model te kopen en deze naar dc te converteren, meestal is een kwestie van wat soldeer werk. Maar het is vaak wel handig om je er van te voren in te verdiepen, het scheelt nogal eens per merk, of binnen een merk wil het per model nog wel eens verschillen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17111
    • Pagina van klaas
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2018, 10:43:45 »
Mehano heeft ongeisoleerde wielen onder hun  ac modellen,
Hoe verklaar je dan dat er op het onderdelenblad maar 1 artikelnummer staat voor wielstellen? 
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2956
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2018, 11:36:19 »
waarschijnlijk hebben ze voor dc en ac veschillende onderdeel bladen. Onder de door mij geconverteerde modellen zaten toch echt ac wielen!