Google+
Doel:€250.00
Donaties:€58.95

Per saldo:€-191.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 22:18:21
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 22:16:25
Mat 46 Rivarossi door MDK193
Vandaag om 22:14:33
Mijn baantje : Wilderaaik – Belgische sfeer - HO door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:01:11
Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen door Falcon10
Vandaag om 21:41:58
Westlandbaan door DJV
Vandaag om 21:40:28
Mooi weer om buiten te spelen door Rondje_HO
Vandaag om 21:32:01
Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen. door Hoontje
Vandaag om 21:30:37
Den Overslag & Marchan'Dix door Rondje_HO
Vandaag om 21:29:33
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Hoontje
Vandaag om 21:25:59
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 21:23:30
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 21:22:36
Starten vanaf 1 door Ad Cleijsen
Vandaag om 21:08:38
De toekomst van de modelspoorhobby door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:57:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:45:58
Combe Halt, Brits smalspoor door GD
Vandaag om 20:43:13
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Frans van Meerwijk
Vandaag om 20:36:32
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:49:35
Oersik in schaal 1 door FritsT
Vandaag om 19:45:17
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door prutser
Vandaag om 19:17:55
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:15:22
Keerlus en detectie door Te 2/2
Vandaag om 19:03:09
Fleischmann locomotief hapert /trekt niet op door RobertH
Vandaag om 18:44:24
Depot door NS264
Vandaag om 18:41:12
  

Auteur Topic: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?  (gelezen 809 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Gepost op: 10 januari 2018, 22:00:32 »
Heren,
Zou het de moeite lonen om enkele van mijn locs om te bouwen van AC naar DC? het betreft 2 Mehano's class 66 en 1 LS models serie 18 en 1 LS models serie 27. Ik weet dus niet of die DC wielen hebben, de Mehano's vermoed ik van niet, maar de 2 LS models weet ik het echt niet. Om nu zomaar de locs open te maken zonder kans dat het mogelijk is lijkt me een maat voor niets. Daarom mijn vraag aan eigenaars van deze locs die er aan gewerkt hebben. En bijkomend, is dat een haalbare kaart? Of beter gewoon verkopen. Ik zou het jammer vinden, zeker van de Mehano's omdat ik die niet vlot meer kan vinden.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3059
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2018, 22:07:11 »
Wat betreft de Mehano's. Je kunt ook een kapwissel doen met 2-railer. Enige punt is dat je iets verder moet gaan dan een kapwissel. Het onderste deel van het front maakt namelijk deel uit van de kap en daardoor ontstaan kleurverschillen in het front. Ik heb daarom ze om laten bouwen door Harlaar. Als het goed is heb ik daardoor straks een mooie Mehano Class 66 Railion Opel GM.

Mark1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2018, 22:18:06 »
Kan je niet naar de wielen kijken of er soms aan 1 kant een kunstof busje zit en aan de andere kant niet, dan is hij namelijk geïsoleerd.
Moet m.i. namelijk makkelijk te zie zijn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15647
    • Pagina van klaas
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2018, 22:22:47 »
In het onderdelenblad bij de Mehano staat maar 1 type wielstellen aangegeven. Kennelijk is er geen verschil tussen AC en DC op dit punt.
Ik heb zelf een DC (2-rail) uitvoering. Het chassis/ballastblok is gedeeld in twee helften die elektrisch van elkaar zijn gescheiden. Ik vermoed dat ze bij de 3-rail uitvoering die scheiding hebben overbrugd. Verder zal de bedrading ook iets anders in elkaar zitten, maar de handleiding is op dit punt zeer summier.
Om het zeker te weten zal je de loc toch gedeeltelijk uit elkaar moeten halen. Dat is bij de class 66 niet gemakkelijk, maar het is wel te doen.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3251
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2018, 22:23:22 »
..... Ik zou het jammer vinden, zeker van de Mehano's omdat ik die niet vlot meer kan vinden....

Die LS Models zul je ook niet echt snel meer vinden denk ik  :)  Anders een keer mee naar een beurs nemen en aan een expert vragen wat er aan moet gebeuren. Let op: wel voorzichtig zijn, niet aan de eerste de beste hork geven die effe de kap eraf trekt  >:(  dit weet ik uit eigen ervaring (niet met treinen maar met een modelwagen)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2018, 23:16:57 »
Ja, het is niet evident om een goede technieker te vinden. Ik wil er best voor betalen, als ik mijn locs moet verkopen en ik vind een DC exemplaar moet ik ook kosten maken. Maar waar vind je een goede en betrouwbaar technieker.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2018, 23:31:25 »
Ja, want dan blijven het je eigen locomotieven.
Vraag het aan de dichtstbijzijnde modelspoor winkelier.

Ik heb een treinstel en een locomotief om laten bouwen van AC naar DC.
Het was kostbaar, maar wel waard voor mij, vanwege, dat ik ze van mijn familie gehad heb.

Ze rijden op DC ook prima.

Groetjes
Wil
Ik heb geen treinbaan meer.
Ik heb wel een nieuwe ruimte en een plan.

Remco vM

  • Online Online
  • Berichten: 2778
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2018, 00:41:22 »
In het onderdelenblad bij de Mehano staat maar 1 type wielstellen aangegeven. Kennelijk is er geen verschil tussen AC en DC op dit punt.
Ik heb zelf een DC (2-rail) uitvoering. Het chassis/ballastblok is gedeeld in twee helften die elektrisch van elkaar zijn gescheiden. Ik vermoed dat ze bij de 3-rail uitvoering die scheiding hebben overbrugd. Verder zal de bedrading ook iets anders in elkaar zitten, maar de handleiding is op dit punt zeer summier.
Om het zeker te weten zal je de loc toch gedeeltelijk uit elkaar moeten halen. Dat is bij de class 66 niet gemakkelijk, maar het is wel te doen.
Mehano heeft ongeisoleerde wielen onder hun  ac modellen, dus daar zul je minimaal de assen bij moeten vervangen en soms ook de platine. LS models heb ik er ooit een van "verbouwd" dit was slechts enkele draden om solderen.
Het is naar mijn opinie vaak voordelig om een (tweedehands) ac model te kopen en deze naar dc te converteren, meestal is een kwestie van wat soldeer werk. Maar het is vaak wel handig om je er van te voren in te verdiepen, het scheelt nogal eens per merk, of binnen een merk wil het per model nog wel eens verschillen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15647
    • Pagina van klaas
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2018, 10:43:45 »
Mehano heeft ongeisoleerde wielen onder hun  ac modellen,
Hoe verklaar je dan dat er op het onderdelenblad maar 1 artikelnummer staat voor wielstellen? 
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Remco vM

  • Online Online
  • Berichten: 2778
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2018, 11:36:19 »
waarschijnlijk hebben ze voor dc en ac veschillende onderdeel bladen. Onder de door mij geconverteerde modellen zaten toch echt ac wielen!