Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 22:11:50
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
  

Auteur Topic: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?  (gelezen 2249 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Gepost op: 10 January 2018, 22:00:32 »
Heren,
Zou het de moeite lonen om enkele van mijn locs om te bouwen van AC naar DC? het betreft 2 Mehano's class 66 en 1 LS models serie 18 en 1 LS models serie 27. Ik weet dus niet of die DC wielen hebben, de Mehano's vermoed ik van niet, maar de 2 LS models weet ik het echt niet. Om nu zomaar de locs open te maken zonder kans dat het mogelijk is lijkt me een maat voor niets. Daarom mijn vraag aan eigenaars van deze locs die er aan gewerkt hebben. En bijkomend, is dat een haalbare kaart? Of beter gewoon verkopen. Ik zou het jammer vinden, zeker van de Mehano's omdat ik die niet vlot meer kan vinden.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4568
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #1 Gepost op: 10 January 2018, 22:07:11 »
Wat betreft de Mehano's. Je kunt ook een kapwissel doen met 2-railer. Enige punt is dat je iets verder moet gaan dan een kapwissel. Het onderste deel van het front maakt namelijk deel uit van de kap en daardoor ontstaan kleurverschillen in het front. Ik heb daarom ze om laten bouwen door Harlaar. Als het goed is heb ik daardoor straks een mooie Mehano Class 66 Railion Opel GM.

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #2 Gepost op: 10 January 2018, 22:18:06 »
Kan je niet naar de wielen kijken of er soms aan 1 kant een kunstof busje zit en aan de andere kant niet, dan is hij namelijk geïsoleerd.
Moet m.i. namelijk makkelijk te zie zijn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #3 Gepost op: 10 January 2018, 22:22:47 »
In het onderdelenblad bij de Mehano staat maar 1 type wielstellen aangegeven. Kennelijk is er geen verschil tussen AC en DC op dit punt.
Ik heb zelf een DC (2-rail) uitvoering. Het chassis/ballastblok is gedeeld in twee helften die elektrisch van elkaar zijn gescheiden. Ik vermoed dat ze bij de 3-rail uitvoering die scheiding hebben overbrugd. Verder zal de bedrading ook iets anders in elkaar zitten, maar de handleiding is op dit punt zeer summier.
Om het zeker te weten zal je de loc toch gedeeltelijk uit elkaar moeten halen. Dat is bij de class 66 niet gemakkelijk, maar het is wel te doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #4 Gepost op: 10 January 2018, 22:23:22 »
..... Ik zou het jammer vinden, zeker van de Mehano's omdat ik die niet vlot meer kan vinden....

Die LS Models zul je ook niet echt snel meer vinden denk ik  :)  Anders een keer mee naar een beurs nemen en aan een expert vragen wat er aan moet gebeuren. Let op: wel voorzichtig zijn, niet aan de eerste de beste hork geven die effe de kap eraf trekt  >:(  dit weet ik uit eigen ervaring (niet met treinen maar met een modelwagen)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #5 Gepost op: 10 January 2018, 23:16:57 »
Ja, het is niet evident om een goede technieker te vinden. Ik wil er best voor betalen, als ik mijn locs moet verkopen en ik vind een DC exemplaar moet ik ook kosten maken. Maar waar vind je een goede en betrouwbaar technieker.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #6 Gepost op: 10 January 2018, 23:31:25 »
Ja, want dan blijven het je eigen locomotieven.
Vraag het aan de dichtstbijzijnde modelspoor winkelier.

Ik heb een treinstel en een locomotief om laten bouwen van AC naar DC.
Het was kostbaar, maar wel waard voor mij, vanwege, dat ik ze van mijn familie gehad heb.

Ze rijden op DC ook prima.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3256
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #7 Gepost op: 11 January 2018, 00:41:22 »
In het onderdelenblad bij de Mehano staat maar 1 type wielstellen aangegeven. Kennelijk is er geen verschil tussen AC en DC op dit punt.
Ik heb zelf een DC (2-rail) uitvoering. Het chassis/ballastblok is gedeeld in twee helften die elektrisch van elkaar zijn gescheiden. Ik vermoed dat ze bij de 3-rail uitvoering die scheiding hebben overbrugd. Verder zal de bedrading ook iets anders in elkaar zitten, maar de handleiding is op dit punt zeer summier.
Om het zeker te weten zal je de loc toch gedeeltelijk uit elkaar moeten halen. Dat is bij de class 66 niet gemakkelijk, maar het is wel te doen.
Mehano heeft ongeisoleerde wielen onder hun  ac modellen, dus daar zul je minimaal de assen bij moeten vervangen en soms ook de platine. LS models heb ik er ooit een van "verbouwd" dit was slechts enkele draden om solderen.
Het is naar mijn opinie vaak voordelig om een (tweedehands) ac model te kopen en deze naar dc te converteren, meestal is een kwestie van wat soldeer werk. Maar het is vaak wel handig om je er van te voren in te verdiepen, het scheelt nogal eens per merk, of binnen een merk wil het per model nog wel eens verschillen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #8 Gepost op: 11 January 2018, 10:43:45 »
Mehano heeft ongeisoleerde wielen onder hun  ac modellen,
Hoe verklaar je dan dat er op het onderdelenblad maar 1 artikelnummer staat voor wielstellen? 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3256
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #9 Gepost op: 11 January 2018, 11:36:19 »
waarschijnlijk hebben ze voor dc en ac veschillende onderdeel bladen. Onder de door mij geconverteerde modellen zaten toch echt ac wielen!