Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 16:31:14
NS 1600P (ex DE2500 202-002) door Deetrein
Vandaag om 16:27:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Frank Bunnik
Vandaag om 16:17:45
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
Vandaag om 16:11:15
Gestabiliseerde spanning van 15V en 3A. door NL-modelspoor
Vandaag om 16:08:50
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:53:32
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Besselspoor
Vandaag om 15:50:40
De ‘gewone’ NS sik in spoor 1? door NS1220
Vandaag om 15:11:31
NMBS - Railtour samenstellingen door Rondje_HO
Vandaag om 14:06:47
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 14:05:42
UIC "Speciale trein" Amsterdam-Nice door Rondje_HO
Vandaag om 14:04:34
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 13:54:14
Waar is dit? door Sobat Kras
Vandaag om 13:15:27
N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC door C_cornelis_S
Vandaag om 13:14:47
Frans diorama 1:48 door sdz1976
Vandaag om 12:24:51
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door MarcNL
Vandaag om 11:29:30
  

Auteur Topic: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?  (gelezen 787 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Gepost op: 10 januari 2018, 22:00:32 »
Heren,
Zou het de moeite lonen om enkele van mijn locs om te bouwen van AC naar DC? het betreft 2 Mehano's class 66 en 1 LS models serie 18 en 1 LS models serie 27. Ik weet dus niet of die DC wielen hebben, de Mehano's vermoed ik van niet, maar de 2 LS models weet ik het echt niet. Om nu zomaar de locs open te maken zonder kans dat het mogelijk is lijkt me een maat voor niets. Daarom mijn vraag aan eigenaars van deze locs die er aan gewerkt hebben. En bijkomend, is dat een haalbare kaart? Of beter gewoon verkopen. Ik zou het jammer vinden, zeker van de Mehano's omdat ik die niet vlot meer kan vinden.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3027
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2018, 22:07:11 »
Wat betreft de Mehano's. Je kunt ook een kapwissel doen met 2-railer. Enige punt is dat je iets verder moet gaan dan een kapwissel. Het onderste deel van het front maakt namelijk deel uit van de kap en daardoor ontstaan kleurverschillen in het front. Ik heb daarom ze om laten bouwen door Harlaar. Als het goed is heb ik daardoor straks een mooie Mehano Class 66 Railion Opel GM.

Mark1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2018, 22:18:06 »
Kan je niet naar de wielen kijken of er soms aan 1 kant een kunstof busje zit en aan de andere kant niet, dan is hij namelijk geïsoleerd.
Moet m.i. namelijk makkelijk te zie zijn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15490
    • Pagina van klaas
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2018, 22:22:47 »
In het onderdelenblad bij de Mehano staat maar 1 type wielstellen aangegeven. Kennelijk is er geen verschil tussen AC en DC op dit punt.
Ik heb zelf een DC (2-rail) uitvoering. Het chassis/ballastblok is gedeeld in twee helften die elektrisch van elkaar zijn gescheiden. Ik vermoed dat ze bij de 3-rail uitvoering die scheiding hebben overbrugd. Verder zal de bedrading ook iets anders in elkaar zitten, maar de handleiding is op dit punt zeer summier.
Om het zeker te weten zal je de loc toch gedeeltelijk uit elkaar moeten halen. Dat is bij de class 66 niet gemakkelijk, maar het is wel te doen.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3111
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2018, 22:23:22 »
..... Ik zou het jammer vinden, zeker van de Mehano's omdat ik die niet vlot meer kan vinden....

Die LS Models zul je ook niet echt snel meer vinden denk ik  :)  Anders een keer mee naar een beurs nemen en aan een expert vragen wat er aan moet gebeuren. Let op: wel voorzichtig zijn, niet aan de eerste de beste hork geven die effe de kap eraf trekt  >:(  dit weet ik uit eigen ervaring (niet met treinen maar met een modelwagen)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2018, 23:16:57 »
Ja, het is niet evident om een goede technieker te vinden. Ik wil er best voor betalen, als ik mijn locs moet verkopen en ik vind een DC exemplaar moet ik ook kosten maken. Maar waar vind je een goede en betrouwbaar technieker.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2018, 23:31:25 »
Ja, want dan blijven het je eigen locomotieven.
Vraag het aan de dichtstbijzijnde modelspoor winkelier.

Ik heb een treinstel en een locomotief om laten bouwen van AC naar DC.
Het was kostbaar, maar wel waard voor mij, vanwege, dat ik ze van mijn familie gehad heb.

Ze rijden op DC ook prima.

Groetjes
Wil
Ik heb geen treinbaan meer.
Ik heb wel een nieuwe ruimte en een plan.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2733
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2018, 00:41:22 »
In het onderdelenblad bij de Mehano staat maar 1 type wielstellen aangegeven. Kennelijk is er geen verschil tussen AC en DC op dit punt.
Ik heb zelf een DC (2-rail) uitvoering. Het chassis/ballastblok is gedeeld in twee helften die elektrisch van elkaar zijn gescheiden. Ik vermoed dat ze bij de 3-rail uitvoering die scheiding hebben overbrugd. Verder zal de bedrading ook iets anders in elkaar zitten, maar de handleiding is op dit punt zeer summier.
Om het zeker te weten zal je de loc toch gedeeltelijk uit elkaar moeten halen. Dat is bij de class 66 niet gemakkelijk, maar het is wel te doen.
Mehano heeft ongeisoleerde wielen onder hun  ac modellen, dus daar zul je minimaal de assen bij moeten vervangen en soms ook de platine. LS models heb ik er ooit een van "verbouwd" dit was slechts enkele draden om solderen.
Het is naar mijn opinie vaak voordelig om een (tweedehands) ac model te kopen en deze naar dc te converteren, meestal is een kwestie van wat soldeer werk. Maar het is vaak wel handig om je er van te voren in te verdiepen, het scheelt nogal eens per merk, of binnen een merk wil het per model nog wel eens verschillen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15490
    • Pagina van klaas
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2018, 10:43:45 »
Mehano heeft ongeisoleerde wielen onder hun  ac modellen,
Hoe verklaar je dan dat er op het onderdelenblad maar 1 artikelnummer staat voor wielstellen? 
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2733
Re: loont het de moeite om locs om te bouwen van AC naar DC?
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2018, 11:36:19 »
waarschijnlijk hebben ze voor dc en ac veschillende onderdeel bladen. Onder de door mij geconverteerde modellen zaten toch echt ac wielen!