Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 236727 keer)

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #435 Gepost op: 11 november 2020, 20:11:55 »
Uit deze schakeling komt ook geluid

Ja, met een kristaloortelefoontje...  ;-)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #436 Gepost op: 11 november 2020, 20:31:44 »
Of een hoogohmige hoofdtelefoon  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #437 Gepost op: 11 november 2020, 21:05:54 »
Je staat verbaasd hoe weinig elektrisch vermogen je nodig hebt om uit een koptelefoon nog iets te horen.
Net even een test gedaan. Geen 5Vtt beschikbaar, maar wel een trafo waar 5V eff uit komt. 10k in serie met de koptelefoon (18 ohm). Volgens berekening op de koptelefoon 4,5 microwatt beschikbaar. Nog steeds te horen.
En met 1k in plaats van 10k luid en duidelijk.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #438 Gepost op: 11 november 2020, 21:54:44 »
Fantastisch. Helaas ging het over geluiden op de modelbaan, en dan heb je niets aan een koptelefoon.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #439 Gepost op: 11 november 2020, 22:15:25 »
Mijn oplossing voor herrie op de treinbaan.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90291.msg3222116562#msg3222116562

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #440 Gepost op: 12 november 2020, 10:07:48 »
Citaat
Fantastisch. Helaas ging het over geluiden op de modelbaan, en dan heb je niets aan een koptelefoon.

Tenzij je je huisgenoten niet wilt lastigvallen met je treinhobby is dat wel handig.
Ik persoonlijk sowieso omdat ik slechthorend ben, een koptelefoon met alle soundeffecten van je baan zou voor mij een uitkomst zijn.
+ dat je over je Bluetooth nog kan "intercommen" met je huisgenoten.

Zij: "KOFFIE" !! ;D; Ik : huh?

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2020, 10:09:40 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #441 Gepost op: 19 november 2020, 18:11:05 »
Mijn laatste serieuze post ging over het tableau/paneel waarmee ik het een en ander handmatig wil kunnen bedienen. Dat is nog niet helemaal af, maar de handmatige bediening t.b.v. het rangeren is nu ingevuld.

Helaas is het toch weer een aardige bos draden geworden.


Maar hoe werkt het? Het paneel klaar om te kunnen rangeren.


Het bijbehorende baanoverzicht in Koploper.


Voordat een rangeerbeweging uitgevoerd kan worden moet als eerste de secties in de hoofdbaan op "Handmatig bezet" gezet worden, dit gaat om een totaal van 5 blokken in Koploper, blok 14+17, blok 15, blok 16 en blok 12 en 6 wissels.
Voor ieder blok en wissel is er een drukknop aanwezig op het paneel, Dit zijn simpele knoppen, indrukken maakt een verbinding, loslaten verbreekt de electrische verbinding. De Arduino code maakt het gedrag iets gecompliceerder, 1st keer drukken zet de logische schakelaar in de Arduino aan, de 2e keer drukken zet hem weer uit, de 3e keer zet hem weer aan, enz. Alle drukknoppen op het paneel hebben dit gedrag geprogrammeerd gekregen.

Aan iedere logische schakelaar (zowel blokken als voor de wissels) is een bezetmelder locatie gekoppeld. Wanneer de logische schakelaar aan gaat wordt de gekoppelde bezetmelder hoog gezet. Gaat de logische schakelaar weer uit, dan gaat ook de bezetmelding weer uit.

Nu is het een kwestie van speciale acties in Koploper maken voor deze bezetmelders. Dat viel mee, ik had me geestelijk voorbereid op een combinatie van logische en speciale acties, maar dat hoefde niet, Koploper is zo slim om dingen automatisch te regelen, bijv het handmatig omzetten van een wissel terwijl dat bezet is, wordt keurig uitgesteld tot het wissel weer vrij is (overigens rij ik wel met volledige detectie, dus ieder wissel heeft zijn eigen bezetmelder) en als ik een blok handmatig blokkeer, wordt dat ook keurig uitgesteld tot het blok vrij is.

Welke speciale acties heb ik nu gemaakt:
Voor de blokknoppen/bezetmelder de actie "Blok handmatig geblokkeerd (zolang waar)"
Voor de wissels heb ik twee verschillende speciale acties, voor de wissels die tijdens automatisch rijden alle standen kunnen hebben, de actie "Adres afbuigend (waar) of recht (niet waar)". Voor de twee wissels die tijdens het automatisch rijden altijd op afbuigen staan heb ik de actie "Adres recht (waar) of afbuigend (niet waar)".
 
Hiermee kan ik nu keurig het emplacement aansturen om veilig te rangeren.

Wat nog overblijft is de aansturing van de draaischijf en het maken en aansturen van een aantal rangeerseinen.

Wat ik nog wel even wil vermelden is dat Robert Evers, de ontwikkelaar van de MDRRC-II centrale mij erg behulpzaam is geweest om een paar aanpassingen te doen in de MDRRC-II code, waardoor nu wat er op de baan gebeurt perfect in het baanoverzicht van Koploper wordt gedupliceerd. Mijn dank daarvoor.

Groet Meino


A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #442 Gepost op: 19 november 2020, 21:16:24 »
Waar gaan de draden achter al die kroonstenen naar toen?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #443 Gepost op: 19 november 2020, 22:10:08 »
Bas

Die gaan naar wissels die niet via een Arduino aangestuurd zijn.
Alle wissels worden omgezet met een gemodificeerde servo. Klaas noemt dat gecastreerde servo's, de inwendige electronica is overbrugd, en de aansluitingen zitten rechtstreeks op het servo motortje. Die voed ik met 3V DC. Door om te polen laat ik de servo de ene of de andere kant oplopen, 2 micro schakelaars laten de servo stoppen in beide standen. De wissels die in de hoofdbaan zitten stuur ik aan via de wisselcontroller (zie mijn draadje over de CanBus). Maar op het emplacement zitten diverse wissels waarbij het ompolen gebeurd met 2polige schakelaars (ON_ON), vandaar de draden naar de kroonsteentjes.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #444 Gepost op: 23 november 2020, 20:09:56 »
Een paar jaar geleden heb ik een Peco LK55 draaischijf gebouwd met behulp van een Arduino en een stepper motor. Dat was destijds mijn kennismaking met Arduino's en hun mogelijkheden.
Het aansturen gebeurde met DCC functiedecoder commando's. De Arduino zat met een interface bordje rechtstreeks op het DCC signaal. Dat wilde ik anders, ik had een tijd geleden een draaischakelaar met 22 standen aangeschaft die ik voor de aansturing wilde gaan gebruiken.



Die heeft een plaatsje op het bedieningspaneel gekregen.



Ieder opstelspoor heeft zijn eigen contact op de draaischakelaar en is op een pin op de Tableau controller aangesloten. Verder twee sporen gaan naar een lokloods waarvan de deuren met servo's open en dicht gedaan kunnen. Voor de deuren zijn er ook twee schakelaars aanwezig ook ieder op hun eigen pin aangesloten.
De Tableau controller zal bij het naar nul gaan van een van die pinnen een Functiedecoder commando genereren die door de TT (draaischijf) controller uitgevoerd wordt. Ieder spoor heeft zijn eigen DCC adres (201-209). Voor de sporen aan de voorkant wordt het commando "-" (rechtdoor) gegeven, voor de sporen aan de achterkant (180graden gedraaid) wordt het commando "/" (afbuigend) gegeven.
Het zelfde voor de deuren (adres 108 en 109). "-" is gesloten en "/" is voor een open deur.
Omdat de Draaischijf controller al aangesloten was, heb ik even met het idee gespeeld om dat via Koploper en speciale acties te doen. Maar uiteindelijk toch besloten om de Draaischijf controller om te bouwen en op de CanBus aan te sluiten. Dit ook omdat in de loop van de jaren ik nogal met dit ding aan het prutsen ben geweest en er van alles los hing en ook de voeding afwijkend was (12V via een oude USB disk voeding) en ook de Adafruit servo en motorshield kon ik nu er van afhalen, want dat werd niet meer gebruikt.



Dus het geheel op een eigen plaatje gezet, aangesloten en de Arduino code aangepast.
Helaas, de stepper werkte weer als van ouds, maar het ontvangen van de commando's via de CanBus niet. Geen enkel bericht kwam binnen  ???.
Kortom wat nu. Ok alle aansluiting van de SPI gecontrolleerd, geen fout. Jumper kabeltjes doorgemeten, was allemaal goed. De TMC2130 er tussen uitgegooid, die praat ook over de SPI, geen verbetering. Ok als laatste het CanBus interface kaartje (MCP2515) vervangen door een ander exemplaar, en ja hoor het werkte, dat was dus het eerste kaartje dat DOA was. Hij kwam nog wel uit een ongeopend zakje. Het testen tot dan ging gewoon via de MDRRC-II centrale, dus nu tijd om de draaiknop te gaan gebruiken, dat ging in eerste instantie ook wat moeizaam, de aangesloten pinnen op de Arduino gebruikte ik met INPUT_PULLUP, maar dat heeft in de Arduino tot gevolg dat de HIGH en LOW waarden om gedraaid worden. Dat weet ik al heel lang, maar toch gebeurd het soms dat je een blinde vlek hebt voor iets. Maar goed alles werkt nu naar tevredenheid, als ik de knop op een bepaald spoor zet draait de schijf keurig daar naar toe. Het zelfde met het open en sluiten van de locloodsdeuren.

Groet Meino


A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #445 Gepost op: 23 november 2020, 20:47:32 »
Even een filmpje van de draaischijf in actie.

<a href="https://www.youtube.com/v/CDENbNU9pK8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/CDENbNU9pK8</a>

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #446 Gepost op: 23 november 2020, 21:08:39 »
Maar goed alles werkt nu naar tevredenheid, als ik de knop op een bepaald spoor zet draait de schijf keurig daar naar toe.
Groet Meino

Tot mijn opluchting lees ik in het slot dat het uiteindelijk allemaal goed is afgelopen  :D. Jouw post doorlezende bekroop mij aanvankelijk de vrees dat er iets vreselijks mis ging. Vooral toen je constateerde dat je eerste kaartje DOA was, dacht ik; oeioei,...als dat nog maar goed komt.

Stiekem was ik blij dat bij mijn draaischijf  ook een knop zit die doet wat jij aan het eind beschrijft.







Maar als ik die derde foto in post 444 nog eens bekijk, bekruipt mij toch het gevoel dat er hier iets groots tot stand is gebracht. Iets wat ik ook graag zou moeten willen, bedoel ik.  Helaas heb ik het fijne ervan niet helemaal begrepen. Ik geef toe dat dat aan mij ligt. Ik heb denk ik de verkeerde opleiding gevolgd.

Vóórdat ik over een kleinigheidje een vraag stel, ga ik eerst jouw draadje vanaf bladzijde één lezen. Ik neem aan dat e.e.a. mij dan ook helder wordt  (y).


Peter

« Laatst bewerkt op: 23 november 2020, 22:14:18 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #447 Gepost op: 24 november 2020, 00:23:45 »
Peter

Je bedoeld de Arduino. Als je iets meer wilt weten daarover, ik heb een ander draadje waarin ik met meer details over de Canbus en alle Arduino's die ik gebruik voor de baan. Dat is het CanBus draadje uit mijn signatuur. Een waarschuwing, soms ontspoort dat draadje met heftige discussies tussen IT nerds  ;D, daar moet je maar gewoon even over heen lezen.
Maar laat je niet weerhouden om je vragen te stellen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #448 Gepost op: 24 november 2020, 10:20:18 »
Dank voor de bijsluiter bij je CanBus draadje. Helaas las ik die te laat, maar ik denk dat ik er uiteindelijk wel weer bovenop kom. Voorlopig is het mij duidelijk geworden dat ik mij eerst verder moet verdiepen voordat ik met Can iets kan. Toen ik schreef dat het fijne van de Arduino's mij ontging was dat nogal een understatement. Eigenlijk had ik moeten zeggen dat ik er geen reet van begreep, maar dat had iemand anders al laten weten en ik wilde niet in herhalingen vervallen.

Wat betreft Kranenberg zèlf ben ik zeer onder de indruk. Ook de manier van zelfbouw van de bebouwing spreekt mij zeer aan. Heel inspirerend !

Peter

 
« Laatst bewerkt op: 24 november 2020, 11:15:39 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #449 Gepost op: 24 november 2020, 12:30:45 »
Peter

dank je voor de lof.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg