Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 13:48:26
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 13:41:10
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door Joz
Vandaag om 13:23:39
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 13:05:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:15:48
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 11:03:39
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:30:49
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:09:08
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
  

Auteur Topic: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.  (gelezen 214268 keer)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #105 Gepost op: 14 January 2018, 23:50:53 »
Ongetwijfeld is de winstmarge het hoogst op die versie. En nu dwing je als fabrikant de drie-railers: 'take it or leave it'. Voordeel is dat je niet met restvoorraden blijft zitten van een minder goed lopende AC-uitvoering. Aangezien Märklin geen NS 1300 maakt en dat ook niet zo gauw zal gaan doen, heeft Artitec de drie-railers naar NS-voorbeeld hiermee gewoon voor het blok gezet. Ergens anders kunnen ze toch niet terecht. Dus wordt de keuze heel veel geld uitgeven voor een fraaie NS 1300 of niet.


Steyn

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3233
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #106 Gepost op: 15 January 2018, 00:00:06 »
De 3-railers kunnen de rivarossi/electrotren toch kiezen, dus zo voor het blok worden ze nou ook weer niet gezet

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #107 Gepost op: 15 January 2018, 00:02:34 »
Volgens mij zijn die nagenoeg uitverkocht?


Steyn

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22440
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #108 Gepost op: 15 January 2018, 06:37:20 »
Loc met gewone decoder is de basisversie bij drierail (ook voor analoogrijders) en uitgerekend die komt er niet. Dat is wel typisch. Afgelopen weekend was Rijswijk, binnenkort alweer Houten. Flink zeuren wil misschien helpen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #109 Gepost op: 15 January 2018, 08:09:40 »
Wat een waanzin dat Artitec geen gewone wisselstroomversie maakt van deze loc. Ik heb een hele verzameling DE2's en een Plan U liggen die allemaal wisselstroom-zonder-sound zijn. Op de beurs in Houten zal ik Artitec eens bevragen naar de beweegredenen hiervan en hen mijn ernstige zorgen hierover overbrengen. Ik ga natuurlijk geen ruim € 400 voor een locomotief neertellen (eigenlijk zou ik er wel 2 of 3 willen). Dan maar geen 1300. Een 1100 of een 1200 voor mijn trein is ook mooi, zullen we dan maar zeggen.


Groeten,
Arjen

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #110 Gepost op: 15 January 2018, 08:14:41 »
Ben heel benieuwd. Er kunnen natuurlijk legio goede redenen zijn.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5323
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #111 Gepost op: 15 January 2018, 08:23:09 »
Dat de basis wisselstroomversie vervalt is naar mijn mening een kwestie van keuzes maken in de beperkte productiecapaciteit en dan de uitvoering schrappen waar het minste aan verdiend wordt. Uitgangspunt is natuurlijk altijd een gelijkstroomloc en ik denk dat conversie naar een 3-rail uitvoering zonder toeters en bellen REE bijna hetzelfde kost als een aangeklede versie. Dan laat je, als er toch keuzes gemaakt moeten worden, als fabrikant de minst rendabele versie als eerste vallen. Want welke verhouding is de markt voor REE/Artitec, 1 op de 10 drierail, of 1 op de 100? Dat is wel bepalend voor het scheppen van extra versies.

Flink zeuren wil misschien helpen.  :)
Dat lukt zonder 3-rail discussie ook wel, het lijkt tegenwoordig de standaard om initiatief af te branden al voor een model op de markt komt. De wereld wordt er niet mooier door.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2018, 08:33:25 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #112 Gepost op: 15 January 2018, 09:58:17 »
Ja dat kan natuurlijk heel goed. Maar het prijsverschil is in principe de consumentenprijs (min of meer) van een loksound plus de motortjes voor de panto's?

De vraag is natuurlijk of je deze dan ook net zo goed verkoopt als gewoon. Maar misschien heeft het verleden laten zien dat de 3-railers dan toch sneller voor een soundversie kiezen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #113 Gepost op: 15 January 2018, 11:01:41 »

Niemand die je tegenhoudt om al je AC-spul van de hand te doen en in de DC-wereld van overvloed aan keuze te stappen.   ;)


Steyn

Tsja, lekker lullen is ook in het dorp. :)
Ik heb in de loop der jaren zo'n 158 locs en treinstellen verzameld waaronder een DE I, DE II en 2x Plan U.
Dat is niet zo maar even te vervangen door DC.
Ik houd het dus maar bij mijn 4 Rivarossi's en koop voor die ruim €400.- 2 2200'n van Piko.
Ook full sound alleen geen bedienbare stroomafnemers.
Kunnen ze ook geen storing geven. ;)

Frits
Grtz. Frits

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2080
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #114 Gepost op: 15 January 2018, 19:35:37 »
Wat een waanzin dat Artitec geen gewone wisselstroomversie maakt van deze loc
Het is natuurlijk geen eigen Artitec-ontwikkeling, dus de Fransoos zal in dezen ook wel wat te zeggen hebben. Ga ik dan maar even vanuit...

Supercitroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #115 Gepost op: 15 January 2018, 20:12:43 »
Ik ben niet betrokken Artitec, maar ik kan me voorstellen dat ze te maken hebben met de volgende situatie:

REE-models levert hun CC-7100 locomotieven in drie uitvoeringen: DC analoog, DC digitaal met sound en AC digitaal met sound. Ik denk dat de locs ook in deze uitvoeringen bij Artitec terecht komen.
De DC-analoog uitvoering heeft natuurlijk gewoon een digitale connector en is dus zo te voorzien van een decoder, wat de DC-lokpilotversie wordt.
Voor de ombouw naar AC-lokpilot is meer werk nodig, namelijk het plaatsen van een sleper, eventueel AC-wielen en het ombouwen van de stroomafname op de printplaat. Het zou zomaar kunnen zijn dat dit proces zo duur wordt dat een AC-digitale versie niet veel goedkoper wordt dan een AC-soundversie.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22440
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #116 Gepost op: 15 January 2018, 20:28:34 »
Het lijkt me dat de drierailversie ook een connector heeft waarin net zo goed een gewone decoder kan worden geprikt. Sterker, meestal zijn de twee- en drierailversies vrijwel indentiek op de sleper, de wielen en de geplaatste decoder na.
Besselspoor zal het wel bij het rechte eind hebben. Vraag ik me alleen af of Ree de Nederlandse drierailmarkt even goed kan inschatten als Artitec.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #117 Gepost op: 15 January 2018, 20:43:41 »
Henk, draai het even om. Een Roco NS1200 ac loksound loc heeft een multiprotocoll decoder en luistert ook naar dcc. De wielen zijn identiek op de flensafstand na. De kleine correctie is snel gemaakt. Bij de ac Roco 1200 is een draaistel op slechts een as aangedreven vanwege de plaatsing van de sleper. De stroomafname was bij ac gecombineerd en kan voor 2-rail zon de r problemen aangepast worden. MTE heeft zo ook Roco 1200 locs uit deze basis omgebouwd. Wellicht gaat dit ook op bij de REE NS 1300.

Gr, Rob

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #118 Gepost op: 15 January 2018, 22:38:08 »
Ik moet daar even over nadenken,want snappen doe ik je niet.....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #119 Gepost op: 15 January 2018, 23:49:45 »
Tsja, lekker lullen is ook in het dorp. :)

Fijn dat je weer thuis bent.  8)

Maar bij zo'n gigantische verzameling is overstappen inderdaad geen optie meer, daar heb je volkomen gelijk in.


Steyn