Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.  (gelezen 220404 keer)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #105 Gepost op: 14 January 2018, 23:50:53 »
Ongetwijfeld is de winstmarge het hoogst op die versie. En nu dwing je als fabrikant de drie-railers: 'take it or leave it'. Voordeel is dat je niet met restvoorraden blijft zitten van een minder goed lopende AC-uitvoering. Aangezien Märklin geen NS 1300 maakt en dat ook niet zo gauw zal gaan doen, heeft Artitec de drie-railers naar NS-voorbeeld hiermee gewoon voor het blok gezet. Ergens anders kunnen ze toch niet terecht. Dus wordt de keuze heel veel geld uitgeven voor een fraaie NS 1300 of niet.


Steyn

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #106 Gepost op: 15 January 2018, 00:00:06 »
De 3-railers kunnen de rivarossi/electrotren toch kiezen, dus zo voor het blok worden ze nou ook weer niet gezet

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #107 Gepost op: 15 January 2018, 00:02:34 »
Volgens mij zijn die nagenoeg uitverkocht?


Steyn

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #108 Gepost op: 15 January 2018, 06:37:20 »
Loc met gewone decoder is de basisversie bij drierail (ook voor analoogrijders) en uitgerekend die komt er niet. Dat is wel typisch. Afgelopen weekend was Rijswijk, binnenkort alweer Houten. Flink zeuren wil misschien helpen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #109 Gepost op: 15 January 2018, 08:09:40 »
Wat een waanzin dat Artitec geen gewone wisselstroomversie maakt van deze loc. Ik heb een hele verzameling DE2's en een Plan U liggen die allemaal wisselstroom-zonder-sound zijn. Op de beurs in Houten zal ik Artitec eens bevragen naar de beweegredenen hiervan en hen mijn ernstige zorgen hierover overbrengen. Ik ga natuurlijk geen ruim € 400 voor een locomotief neertellen (eigenlijk zou ik er wel 2 of 3 willen). Dan maar geen 1300. Een 1100 of een 1200 voor mijn trein is ook mooi, zullen we dan maar zeggen.


Groeten,
Arjen

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4262
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #110 Gepost op: 15 January 2018, 08:14:41 »
Ben heel benieuwd. Er kunnen natuurlijk legio goede redenen zijn.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #111 Gepost op: 15 January 2018, 08:23:09 »
Dat de basis wisselstroomversie vervalt is naar mijn mening een kwestie van keuzes maken in de beperkte productiecapaciteit en dan de uitvoering schrappen waar het minste aan verdiend wordt. Uitgangspunt is natuurlijk altijd een gelijkstroomloc en ik denk dat conversie naar een 3-rail uitvoering zonder toeters en bellen REE bijna hetzelfde kost als een aangeklede versie. Dan laat je, als er toch keuzes gemaakt moeten worden, als fabrikant de minst rendabele versie als eerste vallen. Want welke verhouding is de markt voor REE/Artitec, 1 op de 10 drierail, of 1 op de 100? Dat is wel bepalend voor het scheppen van extra versies.

Flink zeuren wil misschien helpen.  :)
Dat lukt zonder 3-rail discussie ook wel, het lijkt tegenwoordig de standaard om initiatief af te branden al voor een model op de markt komt. De wereld wordt er niet mooier door.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2018, 08:33:25 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4262
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #112 Gepost op: 15 January 2018, 09:58:17 »
Ja dat kan natuurlijk heel goed. Maar het prijsverschil is in principe de consumentenprijs (min of meer) van een loksound plus de motortjes voor de panto's?

De vraag is natuurlijk of je deze dan ook net zo goed verkoopt als gewoon. Maar misschien heeft het verleden laten zien dat de 3-railers dan toch sneller voor een soundversie kiezen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #113 Gepost op: 15 January 2018, 11:01:41 »

Niemand die je tegenhoudt om al je AC-spul van de hand te doen en in de DC-wereld van overvloed aan keuze te stappen.   ;)


Steyn

Tsja, lekker lullen is ook in het dorp. :)
Ik heb in de loop der jaren zo'n 158 locs en treinstellen verzameld waaronder een DE I, DE II en 2x Plan U.
Dat is niet zo maar even te vervangen door DC.
Ik houd het dus maar bij mijn 4 Rivarossi's en koop voor die ruim €400.- 2 2200'n van Piko.
Ook full sound alleen geen bedienbare stroomafnemers.
Kunnen ze ook geen storing geven. ;)

Frits
Grtz. Frits

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #114 Gepost op: 15 January 2018, 19:35:37 »
Wat een waanzin dat Artitec geen gewone wisselstroomversie maakt van deze loc
Het is natuurlijk geen eigen Artitec-ontwikkeling, dus de Fransoos zal in dezen ook wel wat te zeggen hebben. Ga ik dan maar even vanuit...

Supercitroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #115 Gepost op: 15 January 2018, 20:12:43 »
Ik ben niet betrokken Artitec, maar ik kan me voorstellen dat ze te maken hebben met de volgende situatie:

REE-models levert hun CC-7100 locomotieven in drie uitvoeringen: DC analoog, DC digitaal met sound en AC digitaal met sound. Ik denk dat de locs ook in deze uitvoeringen bij Artitec terecht komen.
De DC-analoog uitvoering heeft natuurlijk gewoon een digitale connector en is dus zo te voorzien van een decoder, wat de DC-lokpilotversie wordt.
Voor de ombouw naar AC-lokpilot is meer werk nodig, namelijk het plaatsen van een sleper, eventueel AC-wielen en het ombouwen van de stroomafname op de printplaat. Het zou zomaar kunnen zijn dat dit proces zo duur wordt dat een AC-digitale versie niet veel goedkoper wordt dan een AC-soundversie.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #116 Gepost op: 15 January 2018, 20:28:34 »
Het lijkt me dat de drierailversie ook een connector heeft waarin net zo goed een gewone decoder kan worden geprikt. Sterker, meestal zijn de twee- en drierailversies vrijwel indentiek op de sleper, de wielen en de geplaatste decoder na.
Besselspoor zal het wel bij het rechte eind hebben. Vraag ik me alleen af of Ree de Nederlandse drierailmarkt even goed kan inschatten als Artitec.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #117 Gepost op: 15 January 2018, 20:43:41 »
Henk, draai het even om. Een Roco NS1200 ac loksound loc heeft een multiprotocoll decoder en luistert ook naar dcc. De wielen zijn identiek op de flensafstand na. De kleine correctie is snel gemaakt. Bij de ac Roco 1200 is een draaistel op slechts een as aangedreven vanwege de plaatsing van de sleper. De stroomafname was bij ac gecombineerd en kan voor 2-rail zon de r problemen aangepast worden. MTE heeft zo ook Roco 1200 locs uit deze basis omgebouwd. Wellicht gaat dit ook op bij de REE NS 1300.

Gr, Rob

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4262
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #118 Gepost op: 15 January 2018, 22:38:08 »
Ik moet daar even over nadenken,want snappen doe ik je niet.....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #119 Gepost op: 15 January 2018, 23:49:45 »
Tsja, lekker lullen is ook in het dorp. :)

Fijn dat je weer thuis bent.  8)

Maar bij zo'n gigantische verzameling is overstappen inderdaad geen optie meer, daar heb je volkomen gelijk in.


Steyn