Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail 2019 Houten 22-23-24 februari door Brexbachtalbahn
Vandaag om 18:34:59
The Intercontinental Railroad Company door Michaël dB
Vandaag om 18:32:32
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door JaJo
Vandaag om 18:22:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ex-DR V100
Vandaag om 18:20:14
Een oude Roco E44 in een nieuw jasje door ingenium
Vandaag om 18:11:29
Oproep voor een paar H0 huisjes op Rail in Houten dit weekend door Eric B
Vandaag om 17:46:09
Modelbouwshow 2019 Zeelandhallen door tijgernootje
Vandaag om 17:41:54
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 17:36:38
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 17:34:16
Fleischmann Pendolino digitaliseren, vragen over decoder door zuylen
Vandaag om 17:32:58
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:27:47
PWM controller via ali-express door Calimero
Vandaag om 16:47:23
Sluiting traject Geldermalsen-Elst? door Niekleair
Vandaag om 16:36:19
De Hondsrugbaan, H0 door trabiarie
Vandaag om 15:37:59
Schwarzwald boerderij door EricZmS
Vandaag om 15:10:56
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Ronald Hofmeester
Vandaag om 14:49:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door HIJ
Vandaag om 14:47:54
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Wim Corduwener
Vandaag om 14:18:22
Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model door Jamie
Vandaag om 13:58:01
Diorama in Wijnkist door wouter-
Vandaag om 13:34:06
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 12:51:44
Dat overkomt mij niet. door nighttrain1
Vandaag om 12:49:50
Woudstervenen in wording door Hielke
Vandaag om 12:47:31
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door ruudns
Vandaag om 12:44:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Biessendorf
Vandaag om 12:36:30
Pret met Arduino door RudyB
Vandaag om 11:59:11
MB-module: "L'Esimé" door St00mboy
Vandaag om 10:54:00
Niet alle functies van diversen Roco loc's werken via MultiMaus 10810 (v1.04) door FHJ Seller
Vandaag om 10:48:12
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 10:47:51
Vraagje over geluidisolatie door duikeend
Vandaag om 09:37:26
  

Auteur Topic: 15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH  (gelezen 1748 keer)

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
« Gepost op: 31 december 2017, 12:43:08 »
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH

Door: Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven
Uitgeverij Uquilair
ISBN 978-90-71513-95-5, eerste druk 2016.
160 bladzijden.

In het bekende format van de de reeks “Treinen in Beeld” is alweer enige tijd geleden het boek ‘15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH’ van de handen van Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven verschenen. Voor eenieder die nog niet bekend is met dit format: Plaatjes, plaatjes, plaatjes en nog meer plaatjes, aangevuld met enige bladzijden teksten met achtergronden. Dat is precies hoe ik het graag zie, vooral ook omdat de bijschriften bij de foto´s aanvullende informatie bieden, maar zij die meer tekst verwachten zullen teleurgesteld worden.

Zoals de titel al doet vermoeden is de aanleiding voor het uitgeven van het boekje het 15 jarig jubileum van Lokomotion, een private vervoerder van vracht over de alpen van Zuid/Duitsland naar Italië en Slovenië. Opgericht in 2000 werd de eerste trein gereden in 2001 wat in ieder geval de rekensom met betrekking tot het 15 jarige jubileum kloppend maakt. Na het voorwoord volgt een klein eerste hoofdstuk over de geschiedenis en activiteiten van Lokomotion. Klein is dan ook echt klein, het is niet meer dan 1 pagina.

Het volgende hoofdstuk kent dezelfde inhoud, maar nu is Rail Traction Company (RTC) het onderwerp. Dat kon ik in eerste instantie niet echt plaatsen, het boek ging toch over Lokomotion? En aangezien ik geen kenner ben heb ik toch even goed moeten zoeken waarom dit is gedaan. Wat blijkt, RTC is aandeelhouder van Lokomotion en werkt nauw samen met hun eigen dochter. Dat is overigens ook zichtbaar in het kleurenschema van de beide maatschappijen: Beide hanteren de bekende zebrastrepen, ieder wel in zijn eigen kleur. Dit suggereert dus veel maar wordt niet echt beschreven in het boek. Misschien dat de auteurs de kennis als bekend veronderstellen maar hier hadden ze wat mij betreft een fotootje minder kunnen plaatsen en wat meer tekst kunnen toevoegen.

Vervolgens wordt het uitgebreide en gevarieerde locomotievenpark omschreven (hoofdstuk 3) en wordt ingegaan op het feit dat er meer wordt getrokken dan alleen goederen (hoofdstuk 4). Daarna een bijdrage over Lokomotion in Nederland (het blijven Nederlandse auteurs, hoofdstuk 5) en wordt specifiek ingegaan op de verbinding met Triest (hoofdstuk 6). Afgesloten wordt met een integrale lijst van de aanwezige locomotieven. Alle hoofstukjes worden gevolgd door een oneindige hoeveelheid foto’s. Een verdere omschrijving laat ik achterwege want het is namelijk vooral een plaatjesboek. En het heeft weinig zin dat allemaal te beschrijven. Wat wel gezegd moet worden: de variatie in plaatjes is goed en zonder uitzondering zijn de plaatjes mooi.

Wat blijft er dan hangen? Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet zoveel zin had in het boek. Ik vind goederenverkeer namelijk vaak erg saai en ik zal nooit verschil kunnen maken tussen de verschillende soorten containerdraagwagens. En ik moet ook zeggen dat ik het moderne locomotievenpark ook niet erg spannend vind. Maar toch ben ik wel blij met dit boekje. Het is namelijk weer een bijzonder mooi plaatjesboek met mooie foto’s. De auteurs hebben duidelijk hun best gedaan om niet alleen ellenlange containertreinen op te nemen maar ook aandacht te geven aan bijzonder combinaties in de vorm van ‘Sonderzüge” combinaties met locomotieven van andere organisaties. Dat, en het feit dat er een leuke omschrijving is opgenomen van de verschillende locomotieven aangevuld met een integrale lijst van hun trekpaarden maakt dat dit boek een breed publiek zal aanspreken.

Oh ja, de uitgave is alleen in de Duitse taal verschenen. Met enige basiskennis van deze taal kom je al heel ver.

Door: Martijn de Kuiper
Martijn