Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door RikM
Vandaag om 07:54:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 07:49:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:32:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:39:41
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Miniature Holland
Vandaag om 06:03:25
Schaalmodellen met het grote voorbeeld. door Miniature Holland
Vandaag om 05:59:18
Het grote “Raad het gevonden onderdeel” topic. door Hasenwald
Vandaag om 01:39:38
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door NS 7742
19 juni 2021, 23:57:48
NTM goederenwagens in Spoor-0 door RutgerSHM
19 juni 2021, 23:53:18
Je koopt een oud boek.... door MOVisser
19 juni 2021, 23:00:47
Cobalt probleem door Ronald Halma
19 juni 2021, 22:21:56
Bahnstrecke 5867 door Edsko Hekman
19 juni 2021, 21:34:35
LS Models / Models World 2021 door metpetergaathetbeter
19 juni 2021, 20:57:25
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
19 juni 2021, 20:45:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
19 juni 2021, 20:39:46
Messerschmitt Kabinenroller superen door Peter45
19 juni 2021, 20:36:11
Gezocht: onderdelenlijst Fleischmann 4897, BR 39105 door jerrytrein
19 juni 2021, 20:35:21
Zelf bomen en struiken maken door ronaldvd2000
19 juni 2021, 19:58:21
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
19 juni 2021, 19:37:39
Van China naar Tilburg door Alexander
19 juni 2021, 19:30:26
VERPLAATST: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen? door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:29:51
VERPLAATST: Spoorwegbordje gezocht door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:29:38
VERPLAATST: Vraag over CorelDraw in combinatie met snijlab.nl door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:28:51
VERPLAATST: Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:28:20
VERPLAATST: Fleischmann Pendolino renoveren (N). door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:27:59
VERPLAATST: Spoorplannen van bestaande stations gezocht, NL en B door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:27:38
VERPLAATST: Je koopt een oud boek.... door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:26:22
VERPLAATST: Het grote “ raad het gevonden onderdeel” topic door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:25:22
Almrose koppelingen, waar verkrijgbaar? door Bert van Gelder
19 juni 2021, 19:23:01
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
19 juni 2021, 19:19:19
  

Auteur Topic: 15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH  (gelezen 4392 keer)

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
« Gepost op: 31 december 2017, 12:43:08 »
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH

Door: Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven
Uitgeverij Uquilair
ISBN 978-90-71513-95-5, eerste druk 2016.
160 bladzijden.

In het bekende format van de de reeks “Treinen in Beeld” is alweer enige tijd geleden het boek ‘15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH’ van de handen van Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven verschenen. Voor eenieder die nog niet bekend is met dit format: Plaatjes, plaatjes, plaatjes en nog meer plaatjes, aangevuld met enige bladzijden teksten met achtergronden. Dat is precies hoe ik het graag zie, vooral ook omdat de bijschriften bij de foto´s aanvullende informatie bieden, maar zij die meer tekst verwachten zullen teleurgesteld worden.

Zoals de titel al doet vermoeden is de aanleiding voor het uitgeven van het boekje het 15 jarig jubileum van Lokomotion, een private vervoerder van vracht over de alpen van Zuid/Duitsland naar Italië en Slovenië. Opgericht in 2000 werd de eerste trein gereden in 2001 wat in ieder geval de rekensom met betrekking tot het 15 jarige jubileum kloppend maakt. Na het voorwoord volgt een klein eerste hoofdstuk over de geschiedenis en activiteiten van Lokomotion. Klein is dan ook echt klein, het is niet meer dan 1 pagina.

Het volgende hoofdstuk kent dezelfde inhoud, maar nu is Rail Traction Company (RTC) het onderwerp. Dat kon ik in eerste instantie niet echt plaatsen, het boek ging toch over Lokomotion? En aangezien ik geen kenner ben heb ik toch even goed moeten zoeken waarom dit is gedaan. Wat blijkt, RTC is aandeelhouder van Lokomotion en werkt nauw samen met hun eigen dochter. Dat is overigens ook zichtbaar in het kleurenschema van de beide maatschappijen: Beide hanteren de bekende zebrastrepen, ieder wel in zijn eigen kleur. Dit suggereert dus veel maar wordt niet echt beschreven in het boek. Misschien dat de auteurs de kennis als bekend veronderstellen maar hier hadden ze wat mij betreft een fotootje minder kunnen plaatsen en wat meer tekst kunnen toevoegen.

Vervolgens wordt het uitgebreide en gevarieerde locomotievenpark omschreven (hoofdstuk 3) en wordt ingegaan op het feit dat er meer wordt getrokken dan alleen goederen (hoofdstuk 4). Daarna een bijdrage over Lokomotion in Nederland (het blijven Nederlandse auteurs, hoofdstuk 5) en wordt specifiek ingegaan op de verbinding met Triest (hoofdstuk 6). Afgesloten wordt met een integrale lijst van de aanwezige locomotieven. Alle hoofstukjes worden gevolgd door een oneindige hoeveelheid foto’s. Een verdere omschrijving laat ik achterwege want het is namelijk vooral een plaatjesboek. En het heeft weinig zin dat allemaal te beschrijven. Wat wel gezegd moet worden: de variatie in plaatjes is goed en zonder uitzondering zijn de plaatjes mooi.

Wat blijft er dan hangen? Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet zoveel zin had in het boek. Ik vind goederenverkeer namelijk vaak erg saai en ik zal nooit verschil kunnen maken tussen de verschillende soorten containerdraagwagens. En ik moet ook zeggen dat ik het moderne locomotievenpark ook niet erg spannend vind. Maar toch ben ik wel blij met dit boekje. Het is namelijk weer een bijzonder mooi plaatjesboek met mooie foto’s. De auteurs hebben duidelijk hun best gedaan om niet alleen ellenlange containertreinen op te nemen maar ook aandacht te geven aan bijzonder combinaties in de vorm van ‘Sonderzüge” combinaties met locomotieven van andere organisaties. Dat, en het feit dat er een leuke omschrijving is opgenomen van de verschillende locomotieven aangevuld met een integrale lijst van hun trekpaarden maakt dat dit boek een breed publiek zal aanspreken.

Oh ja, de uitgave is alleen in de Duitse taal verschenen. Met enige basiskennis van deze taal kom je al heel ver.

Door: Martijn de Kuiper
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor