Google+
Doel:€250.00
Donaties:€9.65

Per saldo:€-240.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuws over oud spul in Colombia door fc_del_nordeste
Vandaag om 04:43:07
Ferrocarril del Nordeste in Colombia door fc_del_nordeste
Vandaag om 04:18:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:03:22
CONTRANS; een werkende containerkraan in H0 door ex-DR V100
Vandaag om 02:34:56
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door NS264
Vandaag om 00:12:19
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door IJsselsteyn
Vandaag om 00:08:07
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Erwin Schuurman
Vandaag om 00:05:20
Raadplaatje door Klaas Zondervan
20 juli 2018, 23:58:18
De toekomst van de modelspoorhobby door jakeman
20 juli 2018, 23:21:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
20 juli 2018, 23:20:24
Conrad wisselaandrijving, geschikt voor Peco Elektrofrog? door NTeering
20 juli 2018, 23:13:12
Westlandbaan door René 4312
20 juli 2018, 23:09:28
Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag. door 72sonett
20 juli 2018, 23:08:31
Dachbodenheim in N - zijlijnstation door NS264
20 juli 2018, 23:05:56
Fleischmann locomotief hapert /trekt niet op door St00mboy
20 juli 2018, 23:04:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
20 juli 2018, 22:52:49
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
20 juli 2018, 22:47:26
Depot door Christoph
20 juli 2018, 21:47:16
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door Tulpendaal
20 juli 2018, 21:38:34
Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen door Fritsprt
20 juli 2018, 21:33:20
Roco 2418 pimpen (zwaailicht, rangeerlicht, schakelbaar sluitlicht) door johanw
20 juli 2018, 21:11:44
Baan in Los Angeles door AndrevdG
20 juli 2018, 20:32:27
  

Auteur Topic: 15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH  (gelezen 702 keer)

MDK193

  • Offline Offline
  • Berichten: 1695
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
« Gepost op: 31 december 2017, 12:43:08 »
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH

Door: Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven
Uitgeverij Uquilair
ISBN 978-90-71513-95-5, eerste druk 2016.
160 bladzijden.

In het bekende format van de de reeks “Treinen in Beeld” is alweer enige tijd geleden het boek ‘15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH’ van de handen van Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven verschenen. Voor eenieder die nog niet bekend is met dit format: Plaatjes, plaatjes, plaatjes en nog meer plaatjes, aangevuld met enige bladzijden teksten met achtergronden. Dat is precies hoe ik het graag zie, vooral ook omdat de bijschriften bij de foto´s aanvullende informatie bieden, maar zij die meer tekst verwachten zullen teleurgesteld worden.

Zoals de titel al doet vermoeden is de aanleiding voor het uitgeven van het boekje het 15 jarig jubileum van Lokomotion, een private vervoerder van vracht over de alpen van Zuid/Duitsland naar Italië en Slovenië. Opgericht in 2000 werd de eerste trein gereden in 2001 wat in ieder geval de rekensom met betrekking tot het 15 jarige jubileum kloppend maakt. Na het voorwoord volgt een klein eerste hoofdstuk over de geschiedenis en activiteiten van Lokomotion. Klein is dan ook echt klein, het is niet meer dan 1 pagina.

Het volgende hoofdstuk kent dezelfde inhoud, maar nu is Rail Traction Company (RTC) het onderwerp. Dat kon ik in eerste instantie niet echt plaatsen, het boek ging toch over Lokomotion? En aangezien ik geen kenner ben heb ik toch even goed moeten zoeken waarom dit is gedaan. Wat blijkt, RTC is aandeelhouder van Lokomotion en werkt nauw samen met hun eigen dochter. Dat is overigens ook zichtbaar in het kleurenschema van de beide maatschappijen: Beide hanteren de bekende zebrastrepen, ieder wel in zijn eigen kleur. Dit suggereert dus veel maar wordt niet echt beschreven in het boek. Misschien dat de auteurs de kennis als bekend veronderstellen maar hier hadden ze wat mij betreft een fotootje minder kunnen plaatsen en wat meer tekst kunnen toevoegen.

Vervolgens wordt het uitgebreide en gevarieerde locomotievenpark omschreven (hoofdstuk 3) en wordt ingegaan op het feit dat er meer wordt getrokken dan alleen goederen (hoofdstuk 4). Daarna een bijdrage over Lokomotion in Nederland (het blijven Nederlandse auteurs, hoofdstuk 5) en wordt specifiek ingegaan op de verbinding met Triest (hoofdstuk 6). Afgesloten wordt met een integrale lijst van de aanwezige locomotieven. Alle hoofstukjes worden gevolgd door een oneindige hoeveelheid foto’s. Een verdere omschrijving laat ik achterwege want het is namelijk vooral een plaatjesboek. En het heeft weinig zin dat allemaal te beschrijven. Wat wel gezegd moet worden: de variatie in plaatjes is goed en zonder uitzondering zijn de plaatjes mooi.

Wat blijft er dan hangen? Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet zoveel zin had in het boek. Ik vind goederenverkeer namelijk vaak erg saai en ik zal nooit verschil kunnen maken tussen de verschillende soorten containerdraagwagens. En ik moet ook zeggen dat ik het moderne locomotievenpark ook niet erg spannend vind. Maar toch ben ik wel blij met dit boekje. Het is namelijk weer een bijzonder mooi plaatjesboek met mooie foto’s. De auteurs hebben duidelijk hun best gedaan om niet alleen ellenlange containertreinen op te nemen maar ook aandacht te geven aan bijzonder combinaties in de vorm van ‘Sonderzüge” combinaties met locomotieven van andere organisaties. Dat, en het feit dat er een leuke omschrijving is opgenomen van de verschillende locomotieven aangevuld met een integrale lijst van hun trekpaarden maakt dat dit boek een breed publiek zal aanspreken.

Oh ja, de uitgave is alleen in de Duitse taal verschenen. Met enige basiskennis van deze taal kom je al heel ver.

Door: Martijn de Kuiper