Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfbouw Staatsspoor goederenloods met 3D print onderdelen door Biessendorf
Vandaag om 12:11:33
R37 door bellejt
Vandaag om 12:08:22
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:07:23
Brawa 2024 H0 door hervé
Vandaag om 12:02:14
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Ronald Halma
Vandaag om 12:01:07
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door VAM65
Vandaag om 11:59:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 11:59:47
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 11:24:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:14:47
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RetroJack
Vandaag om 11:11:45
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door Bor de Wolf
Vandaag om 11:10:21
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 11:08:45
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:55:30
Olaerts 2024 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 10:53:57
EifelBurgenBahn door Benelux795
Vandaag om 10:48:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:53:47
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door grossraumwagen
Vandaag om 09:45:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:43:26
Roco 2024 door grossraumwagen
Vandaag om 09:33:37
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 09:29:29
Dekas, nieuws voor 2023/2024 door Martijn193
Vandaag om 09:12:57
LS Models 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:59:04
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:57:53
Märklin 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:53:16
Trix 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:51:36
Faller 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:48:39
Lemke 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:47:53
Noch 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:46:59
Busch 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:45:22
NS6000 voor Kranenberg door Dave.......
05 October 2024, 23:51:30
  

Auteur Topic: De laatste stoomlocomotief  (gelezen 7534 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
De laatste stoomlocomotief
« Gepost op: 20 August 2018, 14:21:51 »

Boektitel: De laatste stoomlocomotief

Auteurs: Eelco Storm

ISBN: 9789462582460

Uitgever: WBOOKS

Eerste druk: 2018

Aantal pagina's: 168

Formaat: 21 x 28 cm

Illustraties: circa 200 in kleur en zwart-wit

Uitvoering: gebonden


"Na afloop van de Tweede Wereldoorlog lag het materieelpark van de Nederlandse Spoorwegen grotendeels in puin. De NS stond voor een moeilijke keuze: Of de reeds ver voor de oorlog ingezette modernisering van de spoorwegen doorzetten, of (tijdelijk) terug­ vallen op de stoomlocomotief. Het werd de eerste optie. Een eerste prognose ging uit van zeventien jaar om de stoomlocomotief af te schaffen. Het lukte de NS echter om dit plan in minder dan dertien jaar uit te voeren. Tussen mei 1945 en december 1957 slaagde de NS er in om het spoorwegbedrijf ingrijpend te vernieuwen. Een prestatie van formaat.."

Het boek geeft een overzicht van de verschillende typen NS stoomlocomotieven, vooral tegen het einde van de levensloop en de gang naar de sloper. Liefhebbers van NS stoomlocomotieven kunnen hun hart ophalen bij het zien van de vele foto's. Ook de lijstjes met nummers, datum en plaats buitendienststelling, enz., worden vast gewaardeerd. Al zijn de foto's van de sloop iets waar met pijn in het hart naar gekeken zal worden, ze voegen duidelijk iets toe aan de lotgevallen van de verschillende series stoomlocomotieven.

Ook voor de spoorweg enthousiasteling die niet zoveel opheeft met stoomlocomotieven heeft het boek veel te bieden. De instroom van de naoorlogse diesel - en elektrische locomotieven wordt uitgebreid besproken, vergezeld van veel foto's Deze foto's geven een interessant beeld van het spoorse gebeuren op en naast het spoor in deze periode van vernieuwing, waar oud en nieuw samen op en rond het spoor te zien waren.

Het boek leest plezierig, zeker ook door de vele foto's die het verhaal wat de schrijver ons wil vertellen illustreren. Voor degenen die het boek willen aanschaffen, enige haast is geboden, het boek is bij WBOOKS bijna uitverkocht.

Doelgroep: Geïnteresseerden in de geschiedenis van het grote voorbeeld, periode 1945 – 1957.

« Laatst bewerkt op: 21 August 2018, 12:46:57 door Gerard Rozeveld. Reden: HTML aangepast »

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: De laatste stoomlocomotief
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2018, 18:00:03 »
Dit gaat toch over hetzelfde boek hoop ik ?
In januari 2018 is het precies zestig jaar geleden dat de Nederlandse Spoorwegen de stoomtractie afschaften. Dit gebeurde met een korte afscheidsrit met locomotief NS 3737, die daarna werd bijgezet in het Spoorwegmuseum. Zo'n museale toekomst was echter maar weinig locomotieven toebedacht. Het standaard eindstation van de Nederlandse stoomlocomotieven was een van de vele sloperijen in Nederland, die enkele dagen tijd de trots van menig machinist terugbrachten tot een berg oud metaal. Dit nieuwe boek over het einde van de stoomtractie brengt de laatste jaren, de afvoer en de sloop van de Nederlandse stoomlocomotieven in de jaren vijftig in beeld. Van de locomotieven die onherstelbaar beschadigd waren in de oorlog, tot de laatste exemplaren die het tot in 1958 (en soms zelfs nog iets langer) volhielden. Het boek toont echter niet alleen de sloop. Ook de locomotieven die de slopershamer bespaard bleven, komen aan bod.

Ik ga hem morgen afhalen,is al gereserveerd.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2018, 18:04:14 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: De laatste stoomlocomotief
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2018, 01:17:35 »
Is hetzelfde boek  ;).