Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 22:43:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wies
Vandaag om 22:26:41
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 22:24:34
Haandrecht zolderdam H0 door Benelux795
Vandaag om 21:41:46
Daz door Huup
Vandaag om 21:41:22
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:29:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:16:53
Raadplaatje door MarcNL
Vandaag om 21:12:50
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
Vandaag om 21:11:19
Witmoosdorf door Jelmer
Vandaag om 21:03:42
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:49:25
probleem met Fleischmann draaischijf door bosje77
Vandaag om 20:36:36
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 20:24:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:36:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 19:30:57
BiensBacherWalt door Robs Biensbacherwalt
Vandaag om 19:19:01
RET - autobussen aan de Dnjepr ? door Eelco Storm
Vandaag om 18:33:56
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS1220
Vandaag om 17:23:58
Restauratie Fleischmann 1215 (kunststof versie), waar onderdelen verkrijgbaar? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:06:47
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
Vandaag om 16:41:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 15:52:49
Is dit een Taigatrommel? door Wim Vink
Vandaag om 15:33:01
Roco koppeling roco 94975 vs br 50 43293 door C_Jabaaij
Vandaag om 15:18:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:04:02
ACME Traxx BNL openen door Chris
Vandaag om 14:51:21
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door Edsko Hekman
Vandaag om 14:38:14
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 14:24:37
Plaatsen waar vroeger ooit eens een spoorlijn liep. door hrp
Vandaag om 13:06:25
Vrijdag 9 juni Veronica Express (De Karel) door hrp
Vandaag om 11:59:24
Schroot door Hans Reints
Vandaag om 11:26:44
  

Auteur Topic: 15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH  (gelezen 4925 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3438
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
« Gepost op: 31 december 2017, 12:43:08 »
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH

Door: Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven
Uitgeverij Uquilair
ISBN 978-90-71513-95-5, eerste druk 2016.
160 bladzijden.

In het bekende format van de de reeks “Treinen in Beeld” is alweer enige tijd geleden het boek ‘15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH’ van de handen van Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven verschenen. Voor eenieder die nog niet bekend is met dit format: Plaatjes, plaatjes, plaatjes en nog meer plaatjes, aangevuld met enige bladzijden teksten met achtergronden. Dat is precies hoe ik het graag zie, vooral ook omdat de bijschriften bij de foto´s aanvullende informatie bieden, maar zij die meer tekst verwachten zullen teleurgesteld worden.

Zoals de titel al doet vermoeden is de aanleiding voor het uitgeven van het boekje het 15 jarig jubileum van Lokomotion, een private vervoerder van vracht over de alpen van Zuid/Duitsland naar Italië en Slovenië. Opgericht in 2000 werd de eerste trein gereden in 2001 wat in ieder geval de rekensom met betrekking tot het 15 jarige jubileum kloppend maakt. Na het voorwoord volgt een klein eerste hoofdstuk over de geschiedenis en activiteiten van Lokomotion. Klein is dan ook echt klein, het is niet meer dan 1 pagina.

Het volgende hoofdstuk kent dezelfde inhoud, maar nu is Rail Traction Company (RTC) het onderwerp. Dat kon ik in eerste instantie niet echt plaatsen, het boek ging toch over Lokomotion? En aangezien ik geen kenner ben heb ik toch even goed moeten zoeken waarom dit is gedaan. Wat blijkt, RTC is aandeelhouder van Lokomotion en werkt nauw samen met hun eigen dochter. Dat is overigens ook zichtbaar in het kleurenschema van de beide maatschappijen: Beide hanteren de bekende zebrastrepen, ieder wel in zijn eigen kleur. Dit suggereert dus veel maar wordt niet echt beschreven in het boek. Misschien dat de auteurs de kennis als bekend veronderstellen maar hier hadden ze wat mij betreft een fotootje minder kunnen plaatsen en wat meer tekst kunnen toevoegen.

Vervolgens wordt het uitgebreide en gevarieerde locomotievenpark omschreven (hoofdstuk 3) en wordt ingegaan op het feit dat er meer wordt getrokken dan alleen goederen (hoofdstuk 4). Daarna een bijdrage over Lokomotion in Nederland (het blijven Nederlandse auteurs, hoofdstuk 5) en wordt specifiek ingegaan op de verbinding met Triest (hoofdstuk 6). Afgesloten wordt met een integrale lijst van de aanwezige locomotieven. Alle hoofstukjes worden gevolgd door een oneindige hoeveelheid foto’s. Een verdere omschrijving laat ik achterwege want het is namelijk vooral een plaatjesboek. En het heeft weinig zin dat allemaal te beschrijven. Wat wel gezegd moet worden: de variatie in plaatjes is goed en zonder uitzondering zijn de plaatjes mooi.

Wat blijft er dan hangen? Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet zoveel zin had in het boek. Ik vind goederenverkeer namelijk vaak erg saai en ik zal nooit verschil kunnen maken tussen de verschillende soorten containerdraagwagens. En ik moet ook zeggen dat ik het moderne locomotievenpark ook niet erg spannend vind. Maar toch ben ik wel blij met dit boekje. Het is namelijk weer een bijzonder mooi plaatjesboek met mooie foto’s. De auteurs hebben duidelijk hun best gedaan om niet alleen ellenlange containertreinen op te nemen maar ook aandacht te geven aan bijzonder combinaties in de vorm van ‘Sonderzüge” combinaties met locomotieven van andere organisaties. Dat, en het feit dat er een leuke omschrijving is opgenomen van de verschillende locomotieven aangevuld met een integrale lijst van hun trekpaarden maakt dat dit boek een breed publiek zal aanspreken.

Oh ja, de uitgave is alleen in de Duitse taal verschenen. Met enige basiskennis van deze taal kom je al heel ver.

Door: Martijn de Kuiper
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor