Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Videostatief treinen filmen door Arjan6511
Vandaag om 07:50:10
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Den Zoeterdam
Vandaag om 07:43:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 07:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Den Zoeterdam
Vandaag om 07:12:30
NS 2100 spoor 0 door Tulpendaal
Vandaag om 06:22:53
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 06:08:49
Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
Vandaag om 01:02:24
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
22 oktober 2020, 23:35:23
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Edwin2121992
22 oktober 2020, 23:34:37
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
22 oktober 2020, 23:29:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
22 oktober 2020, 23:20:23
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Hendrik Jan
22 oktober 2020, 22:53:42
Orient Express set: welke fabrikant kiezen? Ervaringen gevraagd. door willyTEE
22 oktober 2020, 22:45:09
Frans loodsje et cetera door Noordernet
22 oktober 2020, 22:39:14
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door W. Thomas
22 oktober 2020, 22:32:23
Ledlampjes in serieschakeling door NS264
22 oktober 2020, 22:30:46
Fleischmann 5301 hoe te openen? door Arjen52
22 oktober 2020, 22:30:19
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Pauldg
22 oktober 2020, 22:26:50
Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779 door VvKan
22 oktober 2020, 22:22:25
NS 6100 van GM&S door St00mboy
22 oktober 2020, 22:20:52
Decoder artitec Pec door De eerste Ivo
22 oktober 2020, 22:12:38
Projekt 083-338 door 44
22 oktober 2020, 21:49:32
Raadplaatje door BrightonBelle
22 oktober 2020, 21:32:43
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door De eerste Ivo
22 oktober 2020, 21:31:16
Faller 2020, nieuws van de fabrikant. door NL-modelspoor
22 oktober 2020, 21:17:38
Treinverkeer in/rond Vierheim door basjuh1981
22 oktober 2020, 20:58:00
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Voske
22 oktober 2020, 20:42:59
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
22 oktober 2020, 20:32:15
Modules van Kees Gorter door Frank 123
22 oktober 2020, 20:29:10
Albulabahn in H0m door Bert van Gelder
22 oktober 2020, 20:24:10
  

Auteur Topic: 15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH  (gelezen 4233 keer)

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2588
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
« Gepost op: 31 december 2017, 12:43:08 »
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH

Door: Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven
Uitgeverij Uquilair
ISBN 978-90-71513-95-5, eerste druk 2016.
160 bladzijden.

In het bekende format van de de reeks “Treinen in Beeld” is alweer enige tijd geleden het boek ‘15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH’ van de handen van Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven verschenen. Voor eenieder die nog niet bekend is met dit format: Plaatjes, plaatjes, plaatjes en nog meer plaatjes, aangevuld met enige bladzijden teksten met achtergronden. Dat is precies hoe ik het graag zie, vooral ook omdat de bijschriften bij de foto´s aanvullende informatie bieden, maar zij die meer tekst verwachten zullen teleurgesteld worden.

Zoals de titel al doet vermoeden is de aanleiding voor het uitgeven van het boekje het 15 jarig jubileum van Lokomotion, een private vervoerder van vracht over de alpen van Zuid/Duitsland naar Italië en Slovenië. Opgericht in 2000 werd de eerste trein gereden in 2001 wat in ieder geval de rekensom met betrekking tot het 15 jarige jubileum kloppend maakt. Na het voorwoord volgt een klein eerste hoofdstuk over de geschiedenis en activiteiten van Lokomotion. Klein is dan ook echt klein, het is niet meer dan 1 pagina.

Het volgende hoofdstuk kent dezelfde inhoud, maar nu is Rail Traction Company (RTC) het onderwerp. Dat kon ik in eerste instantie niet echt plaatsen, het boek ging toch over Lokomotion? En aangezien ik geen kenner ben heb ik toch even goed moeten zoeken waarom dit is gedaan. Wat blijkt, RTC is aandeelhouder van Lokomotion en werkt nauw samen met hun eigen dochter. Dat is overigens ook zichtbaar in het kleurenschema van de beide maatschappijen: Beide hanteren de bekende zebrastrepen, ieder wel in zijn eigen kleur. Dit suggereert dus veel maar wordt niet echt beschreven in het boek. Misschien dat de auteurs de kennis als bekend veronderstellen maar hier hadden ze wat mij betreft een fotootje minder kunnen plaatsen en wat meer tekst kunnen toevoegen.

Vervolgens wordt het uitgebreide en gevarieerde locomotievenpark omschreven (hoofdstuk 3) en wordt ingegaan op het feit dat er meer wordt getrokken dan alleen goederen (hoofdstuk 4). Daarna een bijdrage over Lokomotion in Nederland (het blijven Nederlandse auteurs, hoofdstuk 5) en wordt specifiek ingegaan op de verbinding met Triest (hoofdstuk 6). Afgesloten wordt met een integrale lijst van de aanwezige locomotieven. Alle hoofstukjes worden gevolgd door een oneindige hoeveelheid foto’s. Een verdere omschrijving laat ik achterwege want het is namelijk vooral een plaatjesboek. En het heeft weinig zin dat allemaal te beschrijven. Wat wel gezegd moet worden: de variatie in plaatjes is goed en zonder uitzondering zijn de plaatjes mooi.

Wat blijft er dan hangen? Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet zoveel zin had in het boek. Ik vind goederenverkeer namelijk vaak erg saai en ik zal nooit verschil kunnen maken tussen de verschillende soorten containerdraagwagens. En ik moet ook zeggen dat ik het moderne locomotievenpark ook niet erg spannend vind. Maar toch ben ik wel blij met dit boekje. Het is namelijk weer een bijzonder mooi plaatjesboek met mooie foto’s. De auteurs hebben duidelijk hun best gedaan om niet alleen ellenlange containertreinen op te nemen maar ook aandacht te geven aan bijzonder combinaties in de vorm van ‘Sonderzüge” combinaties met locomotieven van andere organisaties. Dat, en het feit dat er een leuke omschrijving is opgenomen van de verschillende locomotieven aangevuld met een integrale lijst van hun trekpaarden maakt dat dit boek een breed publiek zal aanspreken.

Oh ja, de uitgave is alleen in de Duitse taal verschenen. Met enige basiskennis van deze taal kom je al heel ver.

Door: Martijn de Kuiper
Martijn