Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wisselsymbool veranderen Ecos2 door Rolf S
Vandaag om 15:24:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:19:52
100x "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 15:19:18
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door Arnold
Vandaag om 15:15:59
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door BertOK
Vandaag om 15:06:26
Knooppunt aan de Twentelijn door MOVisser
Vandaag om 15:04:45
Cranicher Altbahn door Hans Grasmaijer
Vandaag om 15:04:39
Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0 door bask185
Vandaag om 14:56:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hendrik Jan
Vandaag om 14:47:54
Modelspoorbaan Fleischmann door Wim Vink
Vandaag om 14:46:05
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door St00mboy
Vandaag om 14:45:14
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
Vandaag om 14:43:55
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 14:41:38
Ergensnergens in H0e door EricZmS
Vandaag om 14:36:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 14:29:34
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door CC72067
Vandaag om 13:59:21
Wie gaat NL-rijtuigen uitbrengen in schaal n? door Rick
Vandaag om 13:58:13
Blok kleurt niet mee in Koploper. door Remunj
Vandaag om 13:47:56
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 13:47:31
Walcherense (Zeeuwse) tram in spoor G door MC
Vandaag om 13:36:15
Beneluxforum Kalender 2021 door MOVisser
Vandaag om 13:27:29
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Deetrein
Vandaag om 13:18:01
Bahnhof Buchau 1916 door Lucien
Vandaag om 13:02:05
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers? door Remunj
Vandaag om 12:53:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 12:38:15
En dan nu, toch die digitalisering... door Lorre
Vandaag om 12:33:12
Verfraaien D-trein rijtuigen door Haradigi
Vandaag om 12:28:06
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door SvenW
Vandaag om 12:19:29
Heen, En en Weer door martijn v m
Vandaag om 12:19:15
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:45:52
  

Auteur Topic: 15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH  (gelezen 4285 keer)

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 2708
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
« Gepost op: 31 december 2017, 12:43:08 »
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH

Door: Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven
Uitgeverij Uquilair
ISBN 978-90-71513-95-5, eerste druk 2016.
160 bladzijden.

In het bekende format van de de reeks “Treinen in Beeld” is alweer enige tijd geleden het boek ‘15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH’ van de handen van Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven verschenen. Voor eenieder die nog niet bekend is met dit format: Plaatjes, plaatjes, plaatjes en nog meer plaatjes, aangevuld met enige bladzijden teksten met achtergronden. Dat is precies hoe ik het graag zie, vooral ook omdat de bijschriften bij de foto´s aanvullende informatie bieden, maar zij die meer tekst verwachten zullen teleurgesteld worden.

Zoals de titel al doet vermoeden is de aanleiding voor het uitgeven van het boekje het 15 jarig jubileum van Lokomotion, een private vervoerder van vracht over de alpen van Zuid/Duitsland naar Italië en Slovenië. Opgericht in 2000 werd de eerste trein gereden in 2001 wat in ieder geval de rekensom met betrekking tot het 15 jarige jubileum kloppend maakt. Na het voorwoord volgt een klein eerste hoofdstuk over de geschiedenis en activiteiten van Lokomotion. Klein is dan ook echt klein, het is niet meer dan 1 pagina.

Het volgende hoofdstuk kent dezelfde inhoud, maar nu is Rail Traction Company (RTC) het onderwerp. Dat kon ik in eerste instantie niet echt plaatsen, het boek ging toch over Lokomotion? En aangezien ik geen kenner ben heb ik toch even goed moeten zoeken waarom dit is gedaan. Wat blijkt, RTC is aandeelhouder van Lokomotion en werkt nauw samen met hun eigen dochter. Dat is overigens ook zichtbaar in het kleurenschema van de beide maatschappijen: Beide hanteren de bekende zebrastrepen, ieder wel in zijn eigen kleur. Dit suggereert dus veel maar wordt niet echt beschreven in het boek. Misschien dat de auteurs de kennis als bekend veronderstellen maar hier hadden ze wat mij betreft een fotootje minder kunnen plaatsen en wat meer tekst kunnen toevoegen.

Vervolgens wordt het uitgebreide en gevarieerde locomotievenpark omschreven (hoofdstuk 3) en wordt ingegaan op het feit dat er meer wordt getrokken dan alleen goederen (hoofdstuk 4). Daarna een bijdrage over Lokomotion in Nederland (het blijven Nederlandse auteurs, hoofdstuk 5) en wordt specifiek ingegaan op de verbinding met Triest (hoofdstuk 6). Afgesloten wordt met een integrale lijst van de aanwezige locomotieven. Alle hoofstukjes worden gevolgd door een oneindige hoeveelheid foto’s. Een verdere omschrijving laat ik achterwege want het is namelijk vooral een plaatjesboek. En het heeft weinig zin dat allemaal te beschrijven. Wat wel gezegd moet worden: de variatie in plaatjes is goed en zonder uitzondering zijn de plaatjes mooi.

Wat blijft er dan hangen? Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet zoveel zin had in het boek. Ik vind goederenverkeer namelijk vaak erg saai en ik zal nooit verschil kunnen maken tussen de verschillende soorten containerdraagwagens. En ik moet ook zeggen dat ik het moderne locomotievenpark ook niet erg spannend vind. Maar toch ben ik wel blij met dit boekje. Het is namelijk weer een bijzonder mooi plaatjesboek met mooie foto’s. De auteurs hebben duidelijk hun best gedaan om niet alleen ellenlange containertreinen op te nemen maar ook aandacht te geven aan bijzonder combinaties in de vorm van ‘Sonderzüge” combinaties met locomotieven van andere organisaties. Dat, en het feit dat er een leuke omschrijving is opgenomen van de verschillende locomotieven aangevuld met een integrale lijst van hun trekpaarden maakt dat dit boek een breed publiek zal aanspreken.

Oh ja, de uitgave is alleen in de Duitse taal verschenen. Met enige basiskennis van deze taal kom je al heel ver.

Door: Martijn de Kuiper
Martijn