Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Gert Arkema
Vandaag om 14:52:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:41:21
Update: baan in de tropen door MartOnTheWeb
Vandaag om 14:34:15
Model van vrachtauto van Technische Unie door spoorzeven
Vandaag om 14:33:10
Een nieuw begin in 0 door Pauldg
Vandaag om 14:29:32
Cabineritten door Nederland en Duitsland. door Arjen-V
Vandaag om 14:28:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Joshua
Vandaag om 14:20:21
Live workshop vanuit Bentink in Apeldoorn 12.30 uur door AntonM
Vandaag om 14:19:34
De Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 14:06:35
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door tijgernootje
Vandaag om 13:59:36
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door tijgernootje
Vandaag om 13:34:44
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 13:11:41
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door wob
Vandaag om 12:41:49
Old England door St00mboy
Vandaag om 12:26:26
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
Vandaag om 12:06:38
Pola Maxi spoor naar Staatsspoor 626 in 0 door BartvD
Vandaag om 11:54:45
Doornvliet door Ronald1974
Vandaag om 11:39:38
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 11:33:40
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 11:31:50
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 11:25:58
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door Niels B
Vandaag om 11:16:21
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door heuvelbaan
Vandaag om 11:14:44
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 10:51:08
Martin's geknoei met groen.. door Ronald Koerts
Vandaag om 10:45:37
Asse-Bad - Assche-les-Bains door wpinkhof
Vandaag om 10:29:54
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
Vandaag om 10:26:14
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Arjan6511
Vandaag om 10:24:51
Keuzeschakelaar digitaal/analoog door hgr
Vandaag om 10:23:56
Raadplaatje door Falkenberg
Vandaag om 10:16:25
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
Vandaag om 09:25:04
  

Auteur Topic: 15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH  (gelezen 4235 keer)

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2588
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
« Gepost op: 31 december 2017, 12:43:08 »
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH

Door: Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven
Uitgeverij Uquilair
ISBN 978-90-71513-95-5, eerste druk 2016.
160 bladzijden.

In het bekende format van de de reeks “Treinen in Beeld” is alweer enige tijd geleden het boek ‘15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH’ van de handen van Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven verschenen. Voor eenieder die nog niet bekend is met dit format: Plaatjes, plaatjes, plaatjes en nog meer plaatjes, aangevuld met enige bladzijden teksten met achtergronden. Dat is precies hoe ik het graag zie, vooral ook omdat de bijschriften bij de foto´s aanvullende informatie bieden, maar zij die meer tekst verwachten zullen teleurgesteld worden.

Zoals de titel al doet vermoeden is de aanleiding voor het uitgeven van het boekje het 15 jarig jubileum van Lokomotion, een private vervoerder van vracht over de alpen van Zuid/Duitsland naar Italië en Slovenië. Opgericht in 2000 werd de eerste trein gereden in 2001 wat in ieder geval de rekensom met betrekking tot het 15 jarige jubileum kloppend maakt. Na het voorwoord volgt een klein eerste hoofdstuk over de geschiedenis en activiteiten van Lokomotion. Klein is dan ook echt klein, het is niet meer dan 1 pagina.

Het volgende hoofdstuk kent dezelfde inhoud, maar nu is Rail Traction Company (RTC) het onderwerp. Dat kon ik in eerste instantie niet echt plaatsen, het boek ging toch over Lokomotion? En aangezien ik geen kenner ben heb ik toch even goed moeten zoeken waarom dit is gedaan. Wat blijkt, RTC is aandeelhouder van Lokomotion en werkt nauw samen met hun eigen dochter. Dat is overigens ook zichtbaar in het kleurenschema van de beide maatschappijen: Beide hanteren de bekende zebrastrepen, ieder wel in zijn eigen kleur. Dit suggereert dus veel maar wordt niet echt beschreven in het boek. Misschien dat de auteurs de kennis als bekend veronderstellen maar hier hadden ze wat mij betreft een fotootje minder kunnen plaatsen en wat meer tekst kunnen toevoegen.

Vervolgens wordt het uitgebreide en gevarieerde locomotievenpark omschreven (hoofdstuk 3) en wordt ingegaan op het feit dat er meer wordt getrokken dan alleen goederen (hoofdstuk 4). Daarna een bijdrage over Lokomotion in Nederland (het blijven Nederlandse auteurs, hoofdstuk 5) en wordt specifiek ingegaan op de verbinding met Triest (hoofdstuk 6). Afgesloten wordt met een integrale lijst van de aanwezige locomotieven. Alle hoofstukjes worden gevolgd door een oneindige hoeveelheid foto’s. Een verdere omschrijving laat ik achterwege want het is namelijk vooral een plaatjesboek. En het heeft weinig zin dat allemaal te beschrijven. Wat wel gezegd moet worden: de variatie in plaatjes is goed en zonder uitzondering zijn de plaatjes mooi.

Wat blijft er dan hangen? Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet zoveel zin had in het boek. Ik vind goederenverkeer namelijk vaak erg saai en ik zal nooit verschil kunnen maken tussen de verschillende soorten containerdraagwagens. En ik moet ook zeggen dat ik het moderne locomotievenpark ook niet erg spannend vind. Maar toch ben ik wel blij met dit boekje. Het is namelijk weer een bijzonder mooi plaatjesboek met mooie foto’s. De auteurs hebben duidelijk hun best gedaan om niet alleen ellenlange containertreinen op te nemen maar ook aandacht te geven aan bijzonder combinaties in de vorm van ‘Sonderzüge” combinaties met locomotieven van andere organisaties. Dat, en het feit dat er een leuke omschrijving is opgenomen van de verschillende locomotieven aangevuld met een integrale lijst van hun trekpaarden maakt dat dit boek een breed publiek zal aanspreken.

Oh ja, de uitgave is alleen in de Duitse taal verschenen. Met enige basiskennis van deze taal kom je al heel ver.

Door: Martijn de Kuiper
Martijn