Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 22:52:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS1220
Vandaag om 22:51:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
Vandaag om 22:50:29
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door spock
Vandaag om 22:48:52
NS-6000 in Spoor-1 door Ivo tB
Vandaag om 22:44:27
IJSM trace door Voorburg door Pauldg
Vandaag om 22:43:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:54:28
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 21:50:54
Zaterdag 17 juni modelspoorbeurs in Houten door RikM
Vandaag om 21:23:30
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 21:23:16
Welke besturingssoftware kies ik? door Mark D.
Vandaag om 21:18:04
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 21:15:53
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Forever Rocofan
Vandaag om 20:44:59
NS 2400 serie in spoor 0 door lrrw
Vandaag om 19:57:56
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Dave.......
Vandaag om 19:49:22
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 19:31:46
Voedingen door Cor--24
Vandaag om 19:26:59
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 19:21:42
Rocrail & Treinen door VulcanRaven
Vandaag om 19:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:05:55
Binnenverlichting werkt niet Roco 63138 Elektrisch treinstel Plan V, NS Analoog door Corné81
Vandaag om 18:59:31
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 18:21:56
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 17:37:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 17:06:28
DigiKeys product drivers door Torikoos
Vandaag om 16:42:48
Regelbare experimenteer voeding bouwen door erikkral
Vandaag om 16:05:07
Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder door Fritsprt
Vandaag om 15:24:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Willem1951
Vandaag om 14:44:14
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Dave.......
Vandaag om 14:35:07
ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda door Montanbahn
Vandaag om 14:13:51
  

Auteur Topic: 15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH  (gelezen 4922 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3429
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
« Gepost op: 31 december 2017, 12:43:08 »
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH

Door: Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven
Uitgeverij Uquilair
ISBN 978-90-71513-95-5, eerste druk 2016.
160 bladzijden.

In het bekende format van de de reeks “Treinen in Beeld” is alweer enige tijd geleden het boek ‘15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH’ van de handen van Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven verschenen. Voor eenieder die nog niet bekend is met dit format: Plaatjes, plaatjes, plaatjes en nog meer plaatjes, aangevuld met enige bladzijden teksten met achtergronden. Dat is precies hoe ik het graag zie, vooral ook omdat de bijschriften bij de foto´s aanvullende informatie bieden, maar zij die meer tekst verwachten zullen teleurgesteld worden.

Zoals de titel al doet vermoeden is de aanleiding voor het uitgeven van het boekje het 15 jarig jubileum van Lokomotion, een private vervoerder van vracht over de alpen van Zuid/Duitsland naar Italië en Slovenië. Opgericht in 2000 werd de eerste trein gereden in 2001 wat in ieder geval de rekensom met betrekking tot het 15 jarige jubileum kloppend maakt. Na het voorwoord volgt een klein eerste hoofdstuk over de geschiedenis en activiteiten van Lokomotion. Klein is dan ook echt klein, het is niet meer dan 1 pagina.

Het volgende hoofdstuk kent dezelfde inhoud, maar nu is Rail Traction Company (RTC) het onderwerp. Dat kon ik in eerste instantie niet echt plaatsen, het boek ging toch over Lokomotion? En aangezien ik geen kenner ben heb ik toch even goed moeten zoeken waarom dit is gedaan. Wat blijkt, RTC is aandeelhouder van Lokomotion en werkt nauw samen met hun eigen dochter. Dat is overigens ook zichtbaar in het kleurenschema van de beide maatschappijen: Beide hanteren de bekende zebrastrepen, ieder wel in zijn eigen kleur. Dit suggereert dus veel maar wordt niet echt beschreven in het boek. Misschien dat de auteurs de kennis als bekend veronderstellen maar hier hadden ze wat mij betreft een fotootje minder kunnen plaatsen en wat meer tekst kunnen toevoegen.

Vervolgens wordt het uitgebreide en gevarieerde locomotievenpark omschreven (hoofdstuk 3) en wordt ingegaan op het feit dat er meer wordt getrokken dan alleen goederen (hoofdstuk 4). Daarna een bijdrage over Lokomotion in Nederland (het blijven Nederlandse auteurs, hoofdstuk 5) en wordt specifiek ingegaan op de verbinding met Triest (hoofdstuk 6). Afgesloten wordt met een integrale lijst van de aanwezige locomotieven. Alle hoofstukjes worden gevolgd door een oneindige hoeveelheid foto’s. Een verdere omschrijving laat ik achterwege want het is namelijk vooral een plaatjesboek. En het heeft weinig zin dat allemaal te beschrijven. Wat wel gezegd moet worden: de variatie in plaatjes is goed en zonder uitzondering zijn de plaatjes mooi.

Wat blijft er dan hangen? Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet zoveel zin had in het boek. Ik vind goederenverkeer namelijk vaak erg saai en ik zal nooit verschil kunnen maken tussen de verschillende soorten containerdraagwagens. En ik moet ook zeggen dat ik het moderne locomotievenpark ook niet erg spannend vind. Maar toch ben ik wel blij met dit boekje. Het is namelijk weer een bijzonder mooi plaatjesboek met mooie foto’s. De auteurs hebben duidelijk hun best gedaan om niet alleen ellenlange containertreinen op te nemen maar ook aandacht te geven aan bijzonder combinaties in de vorm van ‘Sonderzüge” combinaties met locomotieven van andere organisaties. Dat, en het feit dat er een leuke omschrijving is opgenomen van de verschillende locomotieven aangevuld met een integrale lijst van hun trekpaarden maakt dat dit boek een breed publiek zal aanspreken.

Oh ja, de uitgave is alleen in de Duitse taal verschenen. Met enige basiskennis van deze taal kom je al heel ver.

Door: Martijn de Kuiper
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor