Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:23:30
Ewout in NRC door henk
Vandaag om 14:22:48
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Floris Dilz
Vandaag om 14:18:52
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door GP20
Vandaag om 14:18:23
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 14:14:02
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
Vandaag om 14:13:41
Raadplaatje door Jewannes
Vandaag om 14:08:34
Functiedecoder Tams inverteren door henk
Vandaag om 14:08:17
St. Janskathedraal van 's-Hertogenbosch in 1:87, de bouw gevolgd door cor_b
Vandaag om 14:06:08
Buitenlust door basjuh1981
Vandaag om 14:00:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Andries
Vandaag om 13:46:34
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door guus43
Vandaag om 13:33:09
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 13:32:53
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door JurS
Vandaag om 13:15:46
Kangourous REE Modeles door Arnold van Heyst
Vandaag om 13:08:25
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Rondje_HO
Vandaag om 13:07:08
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:02:24
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door BrightonBelle
Vandaag om 12:51:27
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Harold34
Vandaag om 12:33:00
Littfinski keerlusmodule: Schakelt met één lok niet, wel met de anderen door Tijdperk||
Vandaag om 12:32:29
Hall sensor, SMD alternatief? door bellejt
Vandaag om 12:32:00
Line-up foto's van modellen door bollen neus
Vandaag om 12:28:30
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
Vandaag om 12:23:18
Paul's model train stuff door Tijdperk||
Vandaag om 12:12:56
Piko BR 78 tenderloc door zuylen
Vandaag om 11:45:56
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door Marty
Vandaag om 11:45:21
Holland Rail NS DE-II verbeteren door René P
Vandaag om 10:36:25
RhB H0m, Albulisch door Wouter_
Vandaag om 09:55:32
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door d.vanaalst
Vandaag om 09:37:09
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door Harold34
Vandaag om 09:22:44
  

Auteur Topic: 15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH  (gelezen 4136 keer)

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2411
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
« Gepost op: 31 december 2017, 12:43:08 »
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH

Door: Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven
Uitgeverij Uquilair
ISBN 978-90-71513-95-5, eerste druk 2016.
160 bladzijden.

In het bekende format van de de reeks “Treinen in Beeld” is alweer enige tijd geleden het boek ‘15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH’ van de handen van Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven verschenen. Voor eenieder die nog niet bekend is met dit format: Plaatjes, plaatjes, plaatjes en nog meer plaatjes, aangevuld met enige bladzijden teksten met achtergronden. Dat is precies hoe ik het graag zie, vooral ook omdat de bijschriften bij de foto´s aanvullende informatie bieden, maar zij die meer tekst verwachten zullen teleurgesteld worden.

Zoals de titel al doet vermoeden is de aanleiding voor het uitgeven van het boekje het 15 jarig jubileum van Lokomotion, een private vervoerder van vracht over de alpen van Zuid/Duitsland naar Italië en Slovenië. Opgericht in 2000 werd de eerste trein gereden in 2001 wat in ieder geval de rekensom met betrekking tot het 15 jarige jubileum kloppend maakt. Na het voorwoord volgt een klein eerste hoofdstuk over de geschiedenis en activiteiten van Lokomotion. Klein is dan ook echt klein, het is niet meer dan 1 pagina.

Het volgende hoofdstuk kent dezelfde inhoud, maar nu is Rail Traction Company (RTC) het onderwerp. Dat kon ik in eerste instantie niet echt plaatsen, het boek ging toch over Lokomotion? En aangezien ik geen kenner ben heb ik toch even goed moeten zoeken waarom dit is gedaan. Wat blijkt, RTC is aandeelhouder van Lokomotion en werkt nauw samen met hun eigen dochter. Dat is overigens ook zichtbaar in het kleurenschema van de beide maatschappijen: Beide hanteren de bekende zebrastrepen, ieder wel in zijn eigen kleur. Dit suggereert dus veel maar wordt niet echt beschreven in het boek. Misschien dat de auteurs de kennis als bekend veronderstellen maar hier hadden ze wat mij betreft een fotootje minder kunnen plaatsen en wat meer tekst kunnen toevoegen.

Vervolgens wordt het uitgebreide en gevarieerde locomotievenpark omschreven (hoofdstuk 3) en wordt ingegaan op het feit dat er meer wordt getrokken dan alleen goederen (hoofdstuk 4). Daarna een bijdrage over Lokomotion in Nederland (het blijven Nederlandse auteurs, hoofdstuk 5) en wordt specifiek ingegaan op de verbinding met Triest (hoofdstuk 6). Afgesloten wordt met een integrale lijst van de aanwezige locomotieven. Alle hoofstukjes worden gevolgd door een oneindige hoeveelheid foto’s. Een verdere omschrijving laat ik achterwege want het is namelijk vooral een plaatjesboek. En het heeft weinig zin dat allemaal te beschrijven. Wat wel gezegd moet worden: de variatie in plaatjes is goed en zonder uitzondering zijn de plaatjes mooi.

Wat blijft er dan hangen? Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet zoveel zin had in het boek. Ik vind goederenverkeer namelijk vaak erg saai en ik zal nooit verschil kunnen maken tussen de verschillende soorten containerdraagwagens. En ik moet ook zeggen dat ik het moderne locomotievenpark ook niet erg spannend vind. Maar toch ben ik wel blij met dit boekje. Het is namelijk weer een bijzonder mooi plaatjesboek met mooie foto’s. De auteurs hebben duidelijk hun best gedaan om niet alleen ellenlange containertreinen op te nemen maar ook aandacht te geven aan bijzonder combinaties in de vorm van ‘Sonderzüge” combinaties met locomotieven van andere organisaties. Dat, en het feit dat er een leuke omschrijving is opgenomen van de verschillende locomotieven aangevuld met een integrale lijst van hun trekpaarden maakt dat dit boek een breed publiek zal aanspreken.

Oh ja, de uitgave is alleen in de Duitse taal verschenen. Met enige basiskennis van deze taal kom je al heel ver.

Door: Martijn de Kuiper
Martijn