Doel:€250.00
Donaties:€112.50

Per saldo:€-137.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1122 ruikt naar koolborstels en olie door PlanE
Vandaag om 21:26:13
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:23:02
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door Krokodil68
Vandaag om 21:21:07
RAG 777 verdwenen (Autotron Rosmalen) door PlanE
Vandaag om 21:20:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 21:18:17
Kleur NS schakel- relais kasten door Zaandam-Zuid
Vandaag om 21:12:58
Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie door 1200blauw
Vandaag om 21:10:00
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
Vandaag om 21:07:30
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald Hofmeester
Vandaag om 21:06:46
Hoekdiorama door Scratchbuilt
Vandaag om 21:00:20
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 20:55:38
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 20:55:11
Exacttrain 2019 door Floris
Vandaag om 20:51:59
Communicatie Decoder Pro en Intellibox Basic door Timo
Vandaag om 20:18:43
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:07:14
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 20:00:53
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door grove den
Vandaag om 19:58:39
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:48:06
Gezocht; Tekeningen HSM 4 assige postrijtuigen door FredH
Vandaag om 19:46:56
Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0 door Johan Keuterink
Vandaag om 19:22:40
Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd......... door prutser
Vandaag om 19:04:36
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Chris
Vandaag om 18:51:43
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:31:40
Externe voeding aansluitingen door 72sonett
Vandaag om 18:19:14
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Patrick1975
Vandaag om 18:14:29
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Merlin674
Vandaag om 17:41:42
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 17:36:46
Verven styreen door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:28
Sehr-am-Üzant II door jerrytrein
Vandaag om 17:17:15
Hoe een ruit voor het toilet blinderen? door hmmglaser
Vandaag om 17:16:49
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76  (gelezen 14885 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10112
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #105 Gepost op: 25 oktober 2018, 17:32:15 »

De dekrondte met waterloos poorten heb je absoluut nodig daar je anders met het vrije vloeistofoppervlak te maken krijg wat op zijn beurt weer een desastreuze invloed op het gedrag van het schip kan hebben Een vrij vloeistofoppervlak is het oppervlak van een vloeistof in een niet geheel gevulde tank. Als zo'n vloeistof aan boord van een overhellend schip in beweging komt, heeft dat een nadelig effect op de stabiliteit: het schip kan te veel overhellen en zelfs kapseizen en als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3828
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #106 Gepost op: 25 oktober 2018, 19:41:57 »
@Sobat,

Ik denk aan een waterlijnmodel. De nautische regels gelden dan niet. Wel moet zo’n model er wel realistisch uitzien. Om eens te kijken naar het effect heb ik een stuk midscheeps gemaakt van 30cm lang. In dit geval vol profiel. Bij het waterlijnmodel vallen de rondingen aan de onderkant dus so wie so weg.



De vloer ligt op het main deck aan de buitenzijde in OO schaal 0,5980 lager. Wat Sven al zei, te verwaarlozen.

Toch is het wel goed om zo’n doorsnede te maken. Hier zie je het effect van de rijtuigen die dus fractioneel scheef staan.



De bollingen van het upperdek, en het garagedak zijn zoals te zien duidelijk sterker.

Gr, Hans

« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 11:48:30 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 891
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #107 Gepost op: 25 oktober 2018, 20:36:16 »
Fraaie tekeningen Hans! Midscheeps is het met een waterlijn model prima te doen. Boeg en kont zijn lastiger goed te krijgen (vooral de kont). Wellicht is daar wat ‘modellers license’ nodig.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8309
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #108 Gepost op: 25 oktober 2018, 20:48:29 »
De vloer ligt op het main deck aan de buitenzijde in OO schaal 0,5080 lager.
Wat is dat voor een maat?
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Open bouwdag 26 januari 2019

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #109 Gepost op: 25 oktober 2018, 21:06:08 »
@Sobat,

......Toch is het wel goed om zo’n doorsnede te maken. Hier zie je het effect van de rijtuigen die dus fractioneel scheef staan.


De bollingen van het upperdek, en het garagedak zijn zoals te zien duidelijk sterker.

Gr, Hans

Ik betwijfel of die rails op die manier aan het dek vastzitten, er is meteen al een probleem met het horizontaal liggend laadspoor.
M.i. zitten ze netjes op hoogte gecorrigeerd horizontaal op het dek gemonteerd.
mvrgr
Koopmans

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #110 Gepost op: 25 oktober 2018, 22:11:55 »
Het lijkt me ook nog leuk om zo’n halve boot als afsluiting van een module te zien, ipv de traditionele tunnel of brug.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #111 Gepost op: 25 oktober 2018, 22:41:05 »
In de opgave van de afmetingen van het schip is er sprake van een lengte "between perpendiculars". Die loodlijnen zijn de vertikalen ter plaatse van de snijding van de voor- en achtersteven met de waterlijn. Een schip is door de hellende voorsteven en uitgebouwde achtersteven meestal dus langer in absolute zin. Die loodlijnen zijn verder zeer noodzakelijk omdat alle berekeningen rond de rompvorm, water verplaatsing, weerstand en dergelijke die lengte moeten gebruiken.
Mvrgr
Koopmans

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3828
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #112 Gepost op: 26 oktober 2018, 08:58:38 »
@Koopmans,

Dat is wel een relevante opmerking. Ik ben met het verschalen uitgegaan van de maximale lengte op de beperkte tekening die ik heb. Ik vroeg me al af, waarom de breedte van de daaruit voortvloeiende schaaltekening een fractie smaller was dan de “Breath of Hull” op schaal. De laatste is 18,5m en dat is op schaal 243mm in plaats van de 240mm waar ik op uit kwam. De waterlijn laat zich overigens ook berekenen. Bij volle belading is de diepgang (Draught) nl. 12,5Ft, ofwel 3,81m hetgeen overeenkomt met 50mm.

Mijn laatste tekening heb ik gebaseerd op de halve doorsnee tekening. Als dat de doorsnede is van de plek waar het schip het breedst is, zou de breedte dus uit moeten komen op 234mm. Zal daar eens naar kijken.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3828
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #113 Gepost op: 26 oktober 2018, 12:12:25 »
Zoals ik al aannam, heeft de tip van Koopmans een andere en correcte verschaling opgeleverd. Op basis van het halve doorsnede profiel kom ik inderdaad uit op de 234mm breedte (Breath of hull).

Op basis van de berekende (verschaalde) diepgang van 50mm, kom ik tot de volgende tekening:



De kromming aan de onderzijde valt dus bij een waterlijnmodel volledig weg. Wel zo makkelijk, want daarmee vervalt ook de meervoudig gekromde achterzijde.



Nog even terug komend op de opmerking van Marc. Het main deck maakt een hoek van 0,5980 ten opzichte van het midden van het schip. Aan de zijkant is dat op schaal slechts 1,196mm. En dat is echt te verwaarlozen. Het is m.i. daarom best te verantwoorden om voor het main deck een vlakke plaat te gebruiken. Wel zo makkelijk voor het op- en afrijden van de treinen.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8309
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #114 Gepost op: 26 oktober 2018, 13:03:08 »
Dank je Hans, ik dacht al dat het graden waren. Mijn verwarring kwam door de tussenvoeging "in schaal 00" terwijl een hoek uiteraard altijd hetzelfde blijft.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Open bouwdag 26 januari 2019

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3828
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #115 Gepost op: 31 oktober 2018, 23:48:02 »
Wellicht een ongewone aanpak voor traditionele botenbouwers, maar op basis van mijn eerdere vormstudies, kon ik een aantal spanten definiëren. Dat wil zeggen, de omtrek daarvan. Op basis van de beschikbare tekening is de onderlinge afstand 44,5mm (op schaal).

Dat ziet er dan als volgt uit:







En als je de profielen een dikte geeft van 2mm, ziet het er zo uit:



Nogmaals, de profielen moeten nog opengewerkt worden.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3828
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #116 Gepost op: 06 november 2018, 17:25:41 »
Vandaag een proefprint gemaakt van een draaistel voor de CIWL slaapwagen. Hiervoor heb ik een Ultimaker S5 printer gebruikt. De breedte van het draaistel mag een fractie breder, waardoor de 14mm wielen iets soepeler lopen.



De printlagen zijn duidelijk zichtbaar. Desondanks zijn er veel details zichtbaar. Ben benieuwd hoe de prints bij Shapeways worden in Strong & Flexible.

De manier van ophangen zoals bedacht, lijkt in ieder geval mogelijk.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 06 november 2018, 18:24:54 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3828
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #117 Gepost op: 06 november 2018, 21:15:31 »
Het draaistel kost bij Shapeways 5,- euro voor een witte versie, en 8,- euro voor een zwarte.



Het had erger gekund... :)

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3828
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #118 Gepost op: 11 november 2018, 19:38:11 »
Dit weekend heb ik me gebogen over de detaillering van de slaapcabines. Ik wilde een soort doosje maken, dat ik na de montage van de schutborden en wanden van bovenaf in de wagen kan schuiven.




De eerste en de laatste slaapcabine worden niet van bedden en wastafeltjes voorzien. Hier is echter wel plaats voor de elektronica van de aan te brengen verlichting. Tevens is hier plaats voor wat ballast. De MDF constructie is namelijk erg licht. Door de vensters van deze slaapcabines af te plakken met surrogaat gordijnen, wordt e.e.a. uit het zicht gehouden.

Het interieur van de overige cabines kan naar keuze in 3D of uit MDF plaatmateriaal gemaakt worden. Hieronder een detail...



Hieronder zie je het ontwerp van het "doosje" aan de zijde van het gangpad.



Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3828
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #119 Gepost op: 11 november 2018, 21:38:09 »
Ik had het draaistel opnieuw geprint. Nu met een Craftbot printer van de EMV. In tegenstelling tot de eerdere zwarte versie, is deze een fractie breder. Met 14mm wielstellen loopt deze zeer soepel.



Ik wil eea laten printen bij Shapeways in Strong & Flexible. Dat kan in wit of in zwart. Wat is handiger in wit en dan op kleur spuiten. Of zwart en niet spuiten?

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)