Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen  (gelezen 8058 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #75 Gepost op: 31 december 2017, 01:53:18 »
En dat is dus in mijn ogen nu al achterhaalde techniek, dat hoort zij/hij gewoon in een head up display getoond te krijgen.
GSMR toestel, tablet, portofoon, allemaal zaken die afleiden van de primaire/essentiële taak, al die zaken zouden in één vast in het materieel geïnstalleerde terminal moeten zitten, waarbij GSM en portofoon automatisch koppelen met deze terminal, zodra de mcn plaats neemt op "de bok".
Euh ja, en die Tablet kan dus in een houder speciaal daarvoor geplaatst net buiten het zichtveld van de Machinist.
Oftewel, een terminal zoals jij bedoeld, alleen één die je na je rit dus weer meeneemt  ;)

Het systeem toont daarop de aankomende rijweg die jouw trein gepland is te rijden en de status daarvan (vrij, bezet door trein X, nog geen rijweg ingesteld etc) en parallel daarnaast scrolt het dienstkaartje mee met de geplande doorkomsttijden op dienstregeling punten die je passeert en de eventuele afwijking met de praktijk.

Dat systeem bied jou dus prima de mogelijkheid te anticiperen op de situatie om je heen en een beetje machinist kon dat overigens eerder ookwel aan de hand van het spoorboekje in zijn hoofd en de seinbeelden die gegeven worden.

Een portofoon en telefoon heb je nu eenmaal ook nodig voor de communicatie op het werk dus kun je moeilijk afschaffen.
Daarom zijn er regels voor het gebruik daarvan onderweg, zo bijv. niet te gebruiken onder de 40 km.
En of je die dingen nou fysiek op de stuurtafel hebt liggen of gekoppeld via een terminal op de trein, dat is natuurlijk niets meer dan de 'verpakking' ervan en doet niets veranderen aan de factor van afleiding.
Of die zaken afleiden, dat ligt alleen bij jezelf.

Een mobiele telefoon in de auto hoeft ook helemaal niet te leiden voor afleiding van het autorijden, zolang je dat ding maar met gezond verstand gebruikt en dus gewoon op de stoel naast je laat liggen en dat ding onderweg niet aanraakt. Doe je dat toch is het niet de schuld van die telefoon dat je afgeleid bent natuurlijk ;)
« Laatst bewerkt op: 31 december 2017, 02:01:18 door Thom »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #76 Gepost op: 31 december 2017, 02:05:43 »
.....de tablet is niets meer dan een extra display op de stuurtafel waarin het dienstkaartje zichtbaar is en routelint wordt weergegeven. De tablet mag tijdens het rijden niet bediend worden. (Je kunt er verder ook niks mee)
Een deel van het korps is er erg over te spreken een ander deel iets minder.... Mijn tablet komt pas weer uit m'n tas als ik hem over een paar jaar moet inruilen voor het volgende technisch snufje.

De GSM-r is noodzaak, maar mag uitsluitend buiten 40km/h gebied (of bij stilstand) gebruikt worden.

Portofoon idem dito

Smartphone mag ook alleen voor zakelijke gesprekken gebruikt worden buiten 40km/h gebied. Apps mogen in het geheel niet worden geraadpleegd tijdens de rit.


Wij machinisten kunnen tijdens het naar buiten kijken best even met de linkerhand de telefoon vasthouden om een belletje te plegen tijdens de rit. De rechterhand is dan altijd nog vrij om even de koffie te roeren en dan de beker naar de mond te bewegen om te kunnen nippen.

Sja je moet toch iets als je geen stuur hebt..... 8)

Zonder gekheid: treinrijden en autorijden is geen vergelijk


Mvg

Sander.


Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #77 Gepost op: 31 december 2017, 09:06:15 »
Helder heren, eigenlijk hangt alles af van goed gebruik van het gezonde verstand.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #78 Gepost op: 31 december 2017, 09:53:59 »
Die informatie krijgen de machinisten al ;) Moeten ze wel de tablet gebruiken die ze gekregen hebben. Kunnen ze hun rijgedrag op aanpassen.
Een beetje machinist kan dat zonder tablet ook. Aan de seinbeelden voor hem kan die mooi zien wat er voor hem rijdt. Ik ben zelf al heel wat jaren met de 1:1 modeltrein onderweg en deze methode werkt prima.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #79 Gepost op: 31 december 2017, 10:19:10 »
Ik speel ook al heel wat jaartjes 1:1 modelletjes en gebruik de tablet wel. Niet omdat het moet, maar omdat het kan ;)

Maar de nieuwe generatie machinisten krijgen vanuit de opleiding al mee dat ze met dat ding moeten rijden. En daar vind ik wel wat van.
Net als dat toen Energie Zuinig Rijden (EZR) zo hot was. Vanaf dag 1 werd dat vanuit NSO erin gestampt. Kwalijke zaak. En heb dat ook kenbaar gemaakt bij NSO. Focus moet in het begin liggen op het leren rijden van en zeker voelen in een trein. Dat EZR kan dan later wel opgepakt worden.

Maar even terugkomend waarop ik in eerste instantie op reageerde. Dat was op de informatie voorziening waar Eric B het over had. Die krijgen we dus, via de tablet. Het is een hulpmiddel, verder niks. Je bent (vooralsnog) niet verplicht het ding te gebruiken. (volgens mcn bijbel)

Over afleiding: die krijg je vooral van die schermen in VIRM en SLT. De meest idiote, niks zeggende storing komt er in terecht. Dat is vele malen hinderlijker dan de tablet.

Gebruik smartphone: Mag wat mij betreft nog strenger aangepakt worden. Zie soms foto's voorbij komen waarvan ik denk... Zijn we nu aan het werk of ben je op een foto rit.
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #80 Gepost op: 31 december 2017, 10:20:59 »
Helder heren, eigenlijk hangt alles af van goed gebruik van het gezonde verstand.
En zo is het maar net! Gezond verstand, weten waar je mee bezig bent, en je niet af laten leiden door wat dan ook. En, zelfdiscipline. ;)
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #81 Gepost op: 31 december 2017, 10:42:32 »
Dat is een aardige beschrijving van een automaat.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.