Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:52:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
borotof
Vandaag
om 18:51:35
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Frans Peeters
Vandaag
om 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 18:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
niels1093
Vandaag
om 18:38:05
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Huup
Vandaag
om 18:37:56
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 18:08:51
NS 8100 in 0
door
1795
Vandaag
om 17:33:02
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:50:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Mark D.
Vandaag
om 16:30:02
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:27:42
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:11:45
3 januari NVBS oliebollenrit
door
R1954
Vandaag
om 15:58:24
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Jelmer
Vandaag
om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
cor_b
Vandaag
om 15:46:17
blablabla
door
Duikeend
Vandaag
om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
R1954
Vandaag
om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
Vandaag
om 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:05:52
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 12:26:49
Roco 2026
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Florisw
Vandaag
om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
741230
Vandaag
om 12:06:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:36:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 09:00:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen? (gelezen 1584 keer)
peterha
Offline
Berichten: 1213
Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
«
Gepost op:
24 December 2017, 09:44:23 »
Ik ben bezig met de bouw van een Tagh0train CHD-Dg bagagewagen. Deze wagens waren uitgerust met een gastank onder de wagen.
Bij mij is wat verwarring omtrent de plaats van deze gastank.
Op de bijgaande foto van dhr van Wijck Jurriaanse staat zo'n bagagewagen en als ik kijk van links naar rechts (dus tegen de kop van de conducteursruimte aan) dan lijkt de gastank aan de rechterkant onder de wagen te hangen. Klopt dit?
Als ik vervolgens kijk naar bijgaande foto van Tagh0train
dan zit de tank aan de linkerkant onder de wagen. Ook hier kijkend tegen de kopwand van de conducteursruimte en in geval van rechts naar links. Zie ook deze foto van de onderkant.
Op deze tekening uit het Utrechts Archief staan 3 afbeeldingen van deze bagagewagen.
Aan de rechterkant staat de wagen in een kopaanzicht. Maar kijk ik nu tegen de kop van de conducteursruimte aan of kijk ik nu door de wagen heen naar de conducteursruimte? Als dat laatste het geval is, dan zit de gastank links onder de wagen.
En is de onderste afbeelding een bovenaanzicht of een onderaanzicht?
Mijn interpretatie is dat de afbeelding rechts een doorzicht door de wagen is en dat de vakkenkast dan aan de rechterkant tegen de kopwand van de conducteursruimte zit, dus de gastank links en dat de onderste afbeelding een boven-doorzicht is, zodat ook hier de gastank links onder de wagen hangt.
Klopt dit?
Zo, dan betekent dit dat het onderstel op de foto van Tagh0train verkeerd om zit?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
AB 7216
Offline
Berichten: 1642
Re: Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
«
Reactie #1 Gepost op:
24 December 2017, 10:02:54 »
Deze tekeningen laten altijd het interieur van de wagen zien, door de wagen heen. Er is dus een kopwand of dak weggehaald, waardoor je het onderliggende deel kunt zien. In principe is dit ook in dezelfde oriëntatie, dus niet gedraaid.
Bij latere tekeningen staan pijltjes boven en onder de wagen getekend, waar de doorsnede zich in werkelijkheid bevind.
Je interpretatie is dus goed, het voorbeeld model is dus minder goed.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Bart spruitje
Offline
Berichten: 509
Re: Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
«
Reactie #2 Gepost op:
24 December 2017, 10:06:02 »
Beste Peter,
Als ik de fotos en tekening bekijk dan denk ik dat jij gelijk hebt dat de tank aan de linker zijde zit.
De tekening is volgens mij in amerikaanse projectie getekend.
Hieruit blijkt dat de tank inderdaad aan de linker kant zit.
Groeten Bart
ps het spoor heeft tot ongeveer 2003 in amerikaanse projectie getekend en zijn daarna langzaam overgestapt op de europeese projectie methode.
dat heeft veel verkeerd om produkten opgeleverd
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Noud
Offline
Berichten: 290
Re: Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
«
Reactie #3 Gepost op:
24 December 2017, 10:07:38 »
Kun je het onderstel niet gewoon omdraaien? De tank zit volgens mij ongeveer midden onder de deur.
Gelogd
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1823
Re: Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
«
Reactie #4 Gepost op:
24 December 2017, 10:15:20 »
Citaat van: peterha op 24 December 2017, 09:44:23
Zo, dan betekent dit dat het onderstel op de foto van Tagh0train verkeerd om zit?
Hallo
Onderstel zit goed om. Alleen de tank zit aan de verkeerde kant.
Bart
Gelogd
Noud
Offline
Berichten: 290
Re: Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
«
Reactie #5 Gepost op:
24 December 2017, 10:43:50 »
Ik heb dezelfde etsplaat even opgezocht. Het onderstel kan zonder problemen worden omgedraaid.
Gelogd
peterha
Offline
Berichten: 1213
Re: Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
«
Reactie #6 Gepost op:
24 December 2017, 10:55:19 »
@Arjen,
Heldere uitleg, dank je.
@Anderen,
Het omdraaien van het onderstel is inderdaad geen probleem. Maar het ging mij om de positie van de tank (en tevens van de remblokken) bij de definitieve montage van het onderstel.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?