Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco modellen op aliexpress
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:30:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:30:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0.
door
Eric B
Vandaag
om 18:06:46
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
Mar-Cas
Vandaag
om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Miniature Holland
Vandaag
om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo
door
Miniature Holland
Vandaag
om 17:19:21
Project seaside Germany
door
Ronald69
Vandaag
om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren
door
kar
Vandaag
om 16:15:32
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
ArjanB
Vandaag
om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
j.ossebaar
Vandaag
om 15:37:07
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi
door
n-driver
Vandaag
om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0
door
Dave.......
Vandaag
om 14:38:26
Duits transport, waar in NL?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Jelmer
Vandaag
om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen?
door
Besselspoor
Vandaag
om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
borotof
Vandaag
om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm
door
sncf231e
Vandaag
om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Luc2000
Vandaag
om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:24:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen? (gelezen 1555 keer)
peterha
Offline
Berichten: 1210
Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
«
Gepost op:
24 December 2017, 09:44:23 »
Ik ben bezig met de bouw van een Tagh0train CHD-Dg bagagewagen. Deze wagens waren uitgerust met een gastank onder de wagen.
Bij mij is wat verwarring omtrent de plaats van deze gastank.
Op de bijgaande foto van dhr van Wijck Jurriaanse staat zo'n bagagewagen en als ik kijk van links naar rechts (dus tegen de kop van de conducteursruimte aan) dan lijkt de gastank aan de rechterkant onder de wagen te hangen. Klopt dit?
Als ik vervolgens kijk naar bijgaande foto van Tagh0train
dan zit de tank aan de linkerkant onder de wagen. Ook hier kijkend tegen de kopwand van de conducteursruimte en in geval van rechts naar links. Zie ook deze foto van de onderkant.
Op deze tekening uit het Utrechts Archief staan 3 afbeeldingen van deze bagagewagen.
Aan de rechterkant staat de wagen in een kopaanzicht. Maar kijk ik nu tegen de kop van de conducteursruimte aan of kijk ik nu door de wagen heen naar de conducteursruimte? Als dat laatste het geval is, dan zit de gastank links onder de wagen.
En is de onderste afbeelding een bovenaanzicht of een onderaanzicht?
Mijn interpretatie is dat de afbeelding rechts een doorzicht door de wagen is en dat de vakkenkast dan aan de rechterkant tegen de kopwand van de conducteursruimte zit, dus de gastank links en dat de onderste afbeelding een boven-doorzicht is, zodat ook hier de gastank links onder de wagen hangt.
Klopt dit?
Zo, dan betekent dit dat het onderstel op de foto van Tagh0train verkeerd om zit?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
AB 7216
Offline
Berichten: 1640
Re: Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
«
Reactie #1 Gepost op:
24 December 2017, 10:02:54 »
Deze tekeningen laten altijd het interieur van de wagen zien, door de wagen heen. Er is dus een kopwand of dak weggehaald, waardoor je het onderliggende deel kunt zien. In principe is dit ook in dezelfde oriëntatie, dus niet gedraaid.
Bij latere tekeningen staan pijltjes boven en onder de wagen getekend, waar de doorsnede zich in werkelijkheid bevind.
Je interpretatie is dus goed, het voorbeeld model is dus minder goed.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Bart spruitje
Offline
Berichten: 509
Re: Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
«
Reactie #2 Gepost op:
24 December 2017, 10:06:02 »
Beste Peter,
Als ik de fotos en tekening bekijk dan denk ik dat jij gelijk hebt dat de tank aan de linker zijde zit.
De tekening is volgens mij in amerikaanse projectie getekend.
Hieruit blijkt dat de tank inderdaad aan de linker kant zit.
Groeten Bart
ps het spoor heeft tot ongeveer 2003 in amerikaanse projectie getekend en zijn daarna langzaam overgestapt op de europeese projectie methode.
dat heeft veel verkeerd om produkten opgeleverd
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Noud
Online
Berichten: 280
Re: Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
«
Reactie #3 Gepost op:
24 December 2017, 10:07:38 »
Kun je het onderstel niet gewoon omdraaien? De tank zit volgens mij ongeveer midden onder de deur.
Gelogd
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1779
Re: Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
«
Reactie #4 Gepost op:
24 December 2017, 10:15:20 »
Citaat van: peterha op 24 December 2017, 09:44:23
Zo, dan betekent dit dat het onderstel op de foto van Tagh0train verkeerd om zit?
Hallo
Onderstel zit goed om. Alleen de tank zit aan de verkeerde kant.
Bart
Gelogd
Noud
Online
Berichten: 280
Re: Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
«
Reactie #5 Gepost op:
24 December 2017, 10:43:50 »
Ik heb dezelfde etsplaat even opgezocht. Het onderstel kan zonder problemen worden omgedraaid.
Gelogd
peterha
Offline
Berichten: 1210
Re: Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?
«
Reactie #6 Gepost op:
24 December 2017, 10:55:19 »
@Arjen,
Heldere uitleg, dank je.
@Anderen,
Het omdraaien van het onderstel is inderdaad geen probleem. Maar het ging mij om de positie van de tank (en tevens van de remblokken) bij de definitieve montage van het onderstel.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Hoe tekening Het Utrechts Archief te lezen?