Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Frank 123
Vandaag om 08:07:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 07:54:15
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Vreemd probleem door Bad-Aura
Vandaag om 07:47:07
booster vraag door Ben
Vandaag om 06:43:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: Lopi 4 en Lopi 4 FX als een decoder laten werken.  (gelezen 2581 keer)

Rockerbox2

• Offline Offline
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Lopi 4 en Lopi 4 FX als een decoder laten werken.
« Gepost op: 21 December 2017, 01:53:29 »
Sinds kort ben ik in het bezit van een complete Benelux strek/duw stam oud.  (y)

Nu lijkt het mijn zinvol om de decoder van de lok (van Biervliet) en stuurstand (Elotrack) als één te laten werken. M.a.w. De stam wordt dan één unit.
Ik heb het consistadres overwogen, maar het leek mij handiger om de decoder van de stuurstand het zelfde nummer te geven als de lok en dan de functies van de stuurstand te herprogrammeren zodat ze na de functies van de lok komen. Nu is het herprogrammeren van de stuurstand wel gelukt, is alleen niet te bedienen met de lok. :'(
Nu is het zeer waarschijnlijk dat ik een fundamentele denkfout heb gemaakt maar welke? ???
Moet ik nu toch met het consistadres aan de slag of is mijn idee op zich niet verkeerd, alleen slecht uitgevoerd.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips
Ride On

Rino

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Lopi 4 en Lopi 4 FX als een decoder laten werken.
« Reactie #1 Gepost op: 21 December 2017, 02:32:06 »
Consist

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 December 2017, 06:36:09 »
Wat werkt er nu precies niet?
De stuurstand werkt inmiddels met dezelfde functietoetsen als de loc? De pinbezetting en programmering van de Van Biervliet vond ik niet gemakkelijk te doorgronden.
De stuurstand heeft hetzelfde adres als de loc?
Dan moet het werken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 December 2017, 08:47:55 »
Voor dit soort vaste constructies is het inderdaad makkelijker om beide decoders hetzelfde adres te geven. Makkelijker uitgebreid te mappen en je zit niet vast aan een consist adres (max 128/100)

Maar wat bedoel je met " is alleen niet te bedienen met de lok."? De loc moet hem ook niet bedienen maar je centrale ;D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Locwissel

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 December 2017, 09:13:20 »
Of je programmeert het geheel als zijnde "dubbeltractie".

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 December 2017, 10:21:18 »
Nergens voor nodig ;).
Programmeer de lok en de stuurstand met het zelfde adres.
Haal de lok van het spoor en pas map de juiste functies voor de overeenkomstige functieknoppen van de stuurstand gelijk aan de lok.
Ik kan je de ESU bestanden sturen van lok (zonder sound) en stuurstand als je een lokprogrammer bezit, is het een fluitje van een cent. Zonder programmer kun je wel het project in de software laden en de aanpassingen zichtbaar maken (y).
PB je email maar als je de betreffende ESU projecten wilt hebben. Zie ook deze beschrijving.
Voor het aanpassen van de verlichting van de stuurstand, zie dit draadje.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2017, 10:26:08 door ruudns. Reden: Voor het aanpassen van de verlichting...... »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #6 Gepost op: 21 December 2017, 11:21:03 »
Mijn Railjet rijdt ook als 1. Heb de stuurstand omgebouwd van DC naar  AC en daar een lopi ingeprikt (want die lust ook MM). Een aantal functies gelijk gezet (licht, schijnwerper) en bij de rest de lopi aan laten vullen op de Zimo in de lok. Moet eigenlijk nog even verder gaan dat ik ook de stuurstand verlichting los uit kan schakelen van de lok.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Locwissel

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 December 2017, 13:12:04 »
Nergens voor nodig ;).

...dat hangt er maar vanaf  :) :

Wanneer je toch een beetje flexibiliteit wilt (bijvoorbeeld wanneer de HLE 25.5 ook wilt inzetten voor een D-trein Amsterdam CS-Paris Nord o.i.d.) is het handig dat je de voor de Benelux-stam gebruikte dubbeltractie-modus met een druk op de knop weer ongedaan kunt maken.
Daarmee voorkom je dat de stuurstand vrolijk ongewenste lichtsignalen staat te geven terwijl deze werkloos met haar stam op een opstelspoor staat.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2017, 14:43:10 door waldberg »

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 December 2017, 18:05:22 »
 (y) dat is weer wel zo, heb er geen last van, lok rijdt straks alleen met de benelux, voor de andere ca 300 wagons zijn nog een lok of 50 over en die willen ook graag een keer gaan rijden ;D.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rockerbox2

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 December 2017, 23:15:29 »
Nergens voor nodig ;).
Programmeer de lok en de stuurstand met het zelfde adres.
Haal de lok van het spoor en pas map de juiste functies voor de overeenkomstige functieknoppen van de stuurstand gelijk aan de lok.
Ik kan je de ESU bestanden sturen van lok (zonder sound) en stuurstand als je een lokprogrammer bezit, is het een fluitje van een cent. Zonder programmer kun je wel het project in de software laden en de aanpassingen zichtbaar maken (y).
PB je email maar als je de betreffende ESU projecten wilt hebben. Zie ook deze beschrijving.
Voor het aanpassen van de verlichting van de stuurstand, zie dit draadje.

Ik heb het precies zo gedaan....denk ik. ;D
Misschien toch niet..... anders had het wel gefunctioneerd. Ik zal hieronder eens laten zien wat ik gedaan heb, misschien zien jullie waar het fout gaat.

Eerst heb ik het adres van de stuurstand op 51 gezet net als de lok. Daarna heb ik in LokProgrammer 4 (alleen software) een new project aan gemaakt.

Daarna de decoder gekozen ,in dit geval een Lopi 4 FX

Dan krijg je dit scherm te zien als je Function Mapping selecteert. Hierin kun je zien hoe de functies van de decoder zijn geprogrammeerd.

Front light moet met F5 geschakeld worden want de eerste vier worden gebruikt door de lok. Alles schuift dus vier plaatsen op. We dubbel clicken op F0 en het bovenstaande menu wordt zichtbaar.

We zetten F0 op Ignore.

En F5 op On

Als alle andere functie toetsen het zelfde procedure hebben ondergaan, ziet het er zo uit.

Nu kiezen we in Tools Chance changed CVs..

Je krijgt dan keurig een lijst met de veranderingen die je moet invoeren.

Goed.... de stuurstand stond nog op de rails en ik heb handmatig met een mobile station 2 de veranderingen ingevoerd. Resultaat schakeld uitstekend met de stuurstand maar niet mer de lok. :o
PANIEK!!

Heb aan Meneer van Biervliet, het ESU bestandje gevraagd van de 2557 en gekregen. Nogmaals bedankt daarvoor.  Voor als het mis gaat  8)

Ik zit er zwaar over te denken om toch ook maar een fysieke LokProgrammer aan te schaffen, maar nu heb ik ook decoder van andere merken kan je die ook uitlezen en programmeren? Wat is jullie ervaring?
« Laatst bewerkt op: 22 December 2017, 10:43:55 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino

Rockerbox2

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 21 December 2017, 23:19:33 »
(y) dat is weer wel zo, heb er geen last van, lok rijdt straks alleen met de benelux, voor de andere ca 300 wagons zijn nog een lok of 50 over en die willen ook graag een keer gaan rijden ;D.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan  (y)
Ride On

Rino

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 21 December 2017, 23:26:48 »
Andere merken decoders kun je alleen cv voor cv uitlezen en programmeren. Dus niet in één keer een project erin pompen. Werkt alleen met ESU spul ;).
Heb je meerdere ESU decoders, is het 't overwegen zeker waard (y).

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 December 2017, 05:49:52 »

Front light moet met F5 geschakeld worden want de eerste vier worden gebruikt door de lok. Alles schuift dus vier plaatsen op.

Hè?

Hoezo opschuiven? Misschien snap ik iets niet, maar de functiedecoder moet op dezelfde functietoetsen reageren als de loc.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #13 Gepost op: 22 December 2017, 10:04:46 »
Ik bouw de beide decoders altijd gewoon in en geef ze beiden hetzelfde adres. En via Functiemappen zet ik de functies goed. Wat 9 van de 10x al zo is hoor.

Stel de decoders hebben beide adres 1 dan zullen ze tegelijk reageren op DCC pakketjes met adres 1 met als verschil dat de functiedecoders niets doen met de commando's voor de motor. Alleen die van de functies.

Rij je met software zoals iTrain dan kan je de stuurwagen een ander adres geven. In iTrain kan een wagon ook een decoder met eigen adres met eigen functies hebben. Die combineert dat dan voor je.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 22 December 2017, 10:08:21 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Rockerbox2

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 22 December 2017, 12:58:04 »
Het probleem is dat de Lok aan 2 kanten verlichting heeft en de Stuurstand alleen aan de voorkant. Als ik beide front en sluitlichten op F0 zet gaat bij rijrichting wissel de frontlichten van de Lok branden aan de stam kant.

Lok: F0 frontlichten F1 sluitlichten, F2 top licht, F3 cabineverlichting, F3 rangeerstand.

Stuurstand: F0 frontlicht en sluitlicht, F1 wc, F2 binneverlichting, F3 cabine.

Ruud, ik voel een PB aankomen in de nabije toekomst voor de  "betreffende ESU projecten" . Maar nu nog niet, voelt toch een beetje als vals spelen ;D
Ride On

Rino